indbagt mørbad
Fra : Kitti Egevang

Dato : 25-10-04 21:16

Hej gruppe.

Er er nogen her som kan hjælpe mig med en opskrift på indbagt mørbrad??
Og hvilket tilbehør passer til ( grøntsager, kartofler, sovs) ??

Mange hilsner Kitti.

Fra : mcloud

Dato : 25-10-04 23:21

Hej kitti
Svine-kalve eller oksemørbrad ??
mvh mcloud

Fra : Kitti Egevang

Dato : 26-10-04 07:09

Ups den smuttede i farten.
Meget gerne svine-mørbrad

Hilsen Kitti.

Fra : mcloud

Dato : 26-10-04 08:11

Hej Kitti igen
Her er mit forslag :

1 stor svinemørbrad
300-400 g helbladet spinat,krydr med lidt muskatnød og salt og peber
250 g rensede champignon
2-3 fed knust hvidløg
1 pakke butterdejsplader
1 æg til penslning
krydres med salt og peber

Mørbraden pudses af.
Derefter brunes den på alle sider i gyldent smør og drysses med salt og
peber.
Lad mørbraden køle af.
Spinaten sauteres i en gryde med 2-3 tsk smør og de rensede champignoner
hakkes fint.
Spinat og champignonmassen og hvidløg blandes ,pas på massen ikke er for
våd.
Dejen rulles ud i en firkant (30-35 cm ) på et melet bord.
Halvdelen af spinatmassen ,lægges på dejen, men ikke helt ud til kanterne.
Mørbraden lægges på midten af farsen, og resten af massen lægges over.
Rul dejen omkring mørbrad og spinatmasse. Bøj dejen ind for enderne.
”Pakken” lægges nu med sammenføjningen nedad i et smurt ovnfast fad.
Dejen pensles med æg.
Bages ved 200° i 50-60 minutter midt i ovnen.

Lav en Bordelaisesauce til :

4 skalotteløg,finthakkede
4 hele peberkorn
1 kvist frisk timian
1/2 laurbærblad
4 dl rødvin
4 dl kalve eller bouilon
15 gram koldt smør i tern

Kom skalotteløgene i en sautepande sammen med hele peberkorn, timian og
laurbærblad.
Rør rødvinen i og bring saucen i kog.Kog ind til panden er næsten tør.
Tilsæt kalvefond eller bouilon,saucen koges igen rør godt ibund det er der
alle smagsstofferne sidder.
Lad saucen simre i ca 10 minutter til der er ca 2 1/2 dl .tilbage,skum
saucen med mellemrum
,smag til med salt og peber og si igennem en finmasket sigte.Rør smørret i
en tern af gangen.
Server

Tilbehør kunne være friske gulerødder ,broccoli ,svampe evt. karl johan og
en hasselbagt kartoffel

mvh mcloud

Fra : Omnolog HMH

Dato : 26-10-04 07:48

Brun dyret
pak den ind i en fars (gerne med lidt svampe og nødder)
og pak denne delle ind i dej - ind i ovnen

Hasselbach kartofler, rødvins/svampe/hvidløgssovs
Grøntsager? Skal det nu også være nødvendigt? (ok, så bønner, fx.)