glad for arkivalieronline
Fra : pkh

Dato : 22-10-04 23:52

Jeg hører til en af dem der er glad for arkivalieronline, det er noget
af det bedste der er sket for os slægtsforskere i lang tid. Ok der skal
laves om på nogle ting som f.eks en fortegnelse over hvilke opslag der
indeholder år, død, født osv så man ikke skal bruge så meget tid på at
søge. Men hvor er det dejligt at man nu kan spare tid og kørsel på ture
til arkiverne, hvis man ellers er så heldig at de oplysninger man søger
er der, men de kommer vel.

Hilsen pkh

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 23-10-04 01:59

"pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg hører til en af dem der er glad for arkivalieronline, ...

Jamen, du har da ganske ret - det der er gjort tilgængeligt er da helt
bestemt bedre end det ingenting der var i forvejen - også selv om
adgangsvejen er brolagt med sære forhindringer og underlige ulogiske
tilgangsformer, der vel er kritik værdig.

Det der protesteres over er, at man spilder ressourcer på at fremstille en
komplet samling i en uhensigtsmæssig og ringe udgave, blot fordi det passer
til de bevillinger der er til rådighed og som så efterfølgende skal laves
om. Og den helt vanvittigt fodfejl det er, at benytte et lagringsformat der
ikke kan vises direkte i det medie, der skal fungere som
distributionsmiddel. Når man så samtidigt vælger den laveste fællesnævner i
udførelsen er man helt ude på overdrevet.

Der protesteres også over, at "eksperterne" er så kloge, at de kan undvære
gode råd fra folk, der ellers tydeligt nok har både større viden og
erfaring. Selv lægfolk må jo trække på smilebåndet over den eklatante mangel
på teknisk indsigt OA har stillet til skue i sin håndtering af
brugerudelukkelse via IP-identifikation.

Og endelig, protesteres der over monopolisering af adgangen til de digitale
arkivalier - sikkert med fremtidig indtjening for øje - frem for at bruge
mirror-teknikken til aflastning af de alt for snævre adgangsveje.

- Men det kan selvfølgelig ikke forhindre glæden over det lidt man får )

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : pkh

Dato : 23-10-04 07:38

Poul Erik Jensen wrote:
> [...]
> adgangsvejen er brolagt med sære forhindringer og underlige ulogiske
> tilgangsformer, der vel er kritik værdig.

Al begyndelse er vanskelig,
pkh

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-10-04 08:30

"pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev Sat, 23 Oct 2004
08:38:00 +0200

>Al begyndelse er vanskelig,

Det er ikke begyndelsesproblemer vi har med at gøre her.

Det er dels følgerne af nogle helt bevidste (og efter min og mange
andres mening direkte forkerte) valg man har gjort.

Og dels følgerne af at man har modtaget en pose penge og samtidig
påtaget sig en opgave der er større end det pengene kan række til.

Selve teknikken var kendt allerede inden AO begyndte. Det var også
almindeligt kendt, at når det drejer sig om gamle trykte tekster så er
det fint nok at scanne i sort/hvidt, men når det drejer sig om
håndskrifter så er dert simpelthen ikke godt nok.

Det var også allerede dengang almindeligt kendt, at netop den her type
billeder kan tåle langt større jpg-kompression end man normalvis ville
forvente. Og at gråtonebilleder i jpg derfor ikke vil fylde mere end de
sort/hvide i Tiff-2 - faktisk tværtimod

Det var også allerede dengang velkendt at Tiff formatet ikke var en
standard man brugte på internet og næppe heller nogensinde ville blive
det. Alligevel valgte man Tiff-2 - som slet ikke er et reelt
billedformat med er noget man normalvis bruger til Fax.

Og sådan kunne jeg blive ved i timevis, men til hvilken nytte.?

Forskellige udmeldinger om at man mener at sort / hvid foto[1] er det
samme som 1-bit digitalt - samt hele cirkuset omkring først spærring at
helt og aldeles tilfældige IP-numre, senere den ret så amatøragtige
tildeling at passwords siger vel også lidt.?

Og endelig har vi nu til hudløshed hørt at vi gerne må se billederne fra
AO, men vi må ikke Downloade dem. Jammen det er sg* da en teknisk
umulighed.!

Summa Summarum:
Een ting er de givne bevillinger er alt for små (og der må vi som
skatteydere alle påtage os at ansvar), men alligevel har man lovet at
kunne gennemføre projektet indenfor de givne rammer.

En anden ting er at man selv indenfor de givne rammers begrænsninger har
truffet nogle valg som gør det hele endnu mere besværligt end det
behøvede at være.

[1]:
(som enhver jo ved selvsyn kan konstatere ikke kun er sort / hvid, men
derimod i hundredvis af gråtoner)

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : pkh

Dato : 23-10-04 09:31

Arne Feldborg wrote:
> [...]
>
> Det er dels følgerne af nogle helt bevidste (og efter min og mange
> andres mening direkte forkerte) valg man har gjort.

Man får det jo sjældent lige som man gerne vil.

> [...]
> det fint nok at scanne i sort/hvidt, men når det drejer sig om
> håndskrifter så er dert simpelthen ikke godt nok.

Hos mig står billederne knivskarpe.

> [...]
>
> Og endelig har vi nu til hudløshed hørt at vi gerne må se billederne
> fra AO, men vi må ikke Downloade dem. Jammen det er sg* da en teknisk

At der er nogle som har dowloaded til hudløshed, måske også pr. robot er
noget griseri og det er fint nok at det er blevet stoppet. De er jo nok
desværre skyld i at det er blevet vanskeligt for andre.

> [...]
> behøvede at være.
>

> [1]:
> (som enhver jo ved selvsyn kan konstatere ikke kun er sort / hvid, men

Summa Summarum:
Et godt projekt til glæde for mange.
pkh
Bortset fra at det er svært at finde

Fra : Baertel

Dato : 23-10-04 13:36

Jeg har lavet et par skanninger for at illustrere forskellen på at skanne i
sort/hvid (bitmap) og i gråtoner.
Indlægget er lagt på dk.binaer.historie

Mvh baertel
Underskrifter: http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 23-10-04 14:03

"Baertel" <baertelsen@hlaug.dk> skrev:
23 Oct 2004 14:35:50 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi
>Jeg har lavet et par skanninger for at illustrere forskellen på at skanne i
>sort/hvid (bitmap) og i gråtoner.

Jeg har aldrig været i tvivl om at AO bruger en forkert og
tåbelig teknik til deres scanning.
Dette eksempel er så overbevisende at det burde vedlægges Arnes
underskriftsindsamling. Selv et folketingsmedlem må kunne forstå
det.

Underskrifter: http://eckmann.dk/underskrift/

Erik Helmer Nielsen

Fra : aafe

Dato : 23-10-04 16:11

On Sat, 23 Oct 2004 15:02:34 +0200, Erik Helmer Nielsen wrote:

>Dette eksempel er så overbevisende at det burde vedlægges Arnes
>underskriftsindsamling. Selv et folketingsmedlem må kunne forstå
>det.

Ja, det er sandelig markant, og jeg synes at teksten må med. Men, det
må jo være op til Baertel, om han vil være med til det.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Baertel

Dato : 23-10-04 16:39

Indlægget er jo offentligt tilgængeligt og kan bruges som man har lyst.

Fra : aafe

Dato : 23-10-04 17:01

On Sat, 23 Oct 2004 17:39:13 +0200, "Baertel" wrote:

>Indlægget er jo offentligt tilgængeligt og kan bruges som man har lyst.

Jo, men dels forsvinder det jo igen fra binærgruppen, og uanset at de
er offentligt tilgængelige, tilhører såvel ord som billeder dig. Du
har med andre ord ophavsret på det.

Derudover har vi nogle praktiske problemer, der er:

1. billederne er ikke lige store og har ikke samme opløsning. Jpg
billedet er 779x630 og 75 dpi, mens Tiff billedet er 2104x1683 og 200
dpi.

2. Tiff billedet kræver en viewer, som uden for stående ikke kan
forventes at have installeret.

Hvad Tiff viewer problemet angår, kan vi evt. komme ud over det ved
f.eks. at konvertere det til PNG og gøre opmærksom på at denne
konvertering er lavet som en service fordi TIFF kræver en speciel
viewer.

med venlig hilsen

Arne

Fra : aafe

Dato : 23-10-04 17:37

On Sat, 23 Oct 2004 18:00:44 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]

Hvad siger du til et link til denne adaptering:
http://eckmann.dk/underskrift/baertel.html ?

med venlig hilsen
Arne

Fra : Baertel

Dato : 23-10-04 19:20

Det er ok for mig.

Du skriver i bunden, at tif-billedet skal ses med en speciel viewer. Det er
ikke helt rigtigt. Brugere af WindowsXP og sidste version af IE behøver ikke
en viewer, den er indbygget. Jeg har ingen problemer med at se det nederste
billede. Dog bruger IE alligevel den installerede tiff-viewer, AlterneTiff,
når jeg er på AO.

Mvh baertel
------------------------------

Fra : aafe

Dato : 23-10-04 19:30

On Sat, 23 Oct 2004 20:19:31 +0200, "Baertel" <baertelsen@hlaug.dk>
wrote:

> [...]
>billede. Dog bruger IE alligevel den installerede tiff-viewer, AlterneTiff,

Jeps, så jeg vil udskifte teksten fra
"(kræver endvidere speciel viewer installeret)"

til
"(kræver evt. speciel viewer installeret)"

dette kommer lidt senere, men allerede nu er der lagt et link ind til
siden - liger under overskriften til afsnittet om scanningkvalitet.

Og så mangler vi bare, at få selve afsnittet skrevet

med venlig hilsen

Arne

Fra : Baertel

Dato : 23-10-04 19:43

Ved nærmere eftersyn - jeg ser du som overskrift på nederste billede har
angivet at det er i png-format. Så er det måske derfor jeg kan se det.

Fra : aafe

Dato : 23-10-04 19:57

On Sat, 23 Oct 2004 20:43:27 +0200, "Baertel" <baertelsen@hlaug.dk>
wrote:

>Ved nærmere eftersyn - jeg ser du som overskrift på nederste billede har
>angivet at det er i png-format. Så er det måske derfor jeg kan se det.

Ja, ja - jeg lavede netop en kopi i PNG, således at alle uanset viewer
osv. eller ej kan se det sort/hvide eksempel, men har så yderligere
lagt et link nedenunder igen, til dit originale TIFF billede.

Og når jeg har tilladt mig det med PNG kopien, er det fordi jeg synes
det er væsentligt at politikere, pressen og andre uden for stående kan
få forskellen at se, uanset om de har viewer osv. eller ej. Dermed
mener jeg at have taget højde for lidt af hvert

med venlig hilsen

Arne

Fra : Baertel

Dato : 23-10-04 22:13

> Og så mangler vi bare, at få selve afsnittet skrevet
>
> med venlig hilsen
>
> Arne

Jeg har gransket lidt i det materiale som jeg har fra AO og kan nogenlunde
gætte mig til hvordan deres arbejdsgang er eller har været. Men uden en
præcis viden om hvilket udstyr de bruger og hvordan de bruger det er det
ikke nemt at foreslå hvad der kan satses på "For at opnå en bedre
scanningskvalitet og et mere internetvenligt billedformat,...", andet end
hvad der i forvejen er berørt i denne gruppe, nemlig at skanne
/affotografere i gråtoner og lægge det på nettet i et 'computer-venligt'
format.

Dog er det tydeligt at de enkelte opslag er lavet og skannet ad flere gange.
Jeg mener at kunne se at nogle opslag er affotograferet i et reprokamera,
s/h, side for side, for derefter at blive lagt sammen og skannet.
Det gælder selvfølgelig kun for originalmateriale og ikke film mv. Har man,
som jeg har gættet mig til, brugt reprokamera, er filmmateriale sikkert
dias-fotograferet til samme s/h papirmateriale som der er brugt til
originalmateriale og derefter skannet.

Det er jo noget af en arbejdsgang med megen dobbelthåndtering hvis det er
tilfældet.

Men alt dette er kun gætteværk og teorier, og det kan selvsagt ikke bruges
til noget.

Men sidder nogen inde med sikker viden om AO's digitaliseringsform, er jeg
da meget interesseret i at høre om det.

Mvh
baertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-10-04 23:21

"Baertel" <baertelsen@hlaug.dk> skrev Sat, 23 Oct 2004 23:13:12 +0200

>Dog er det tydeligt at de enkelte opslag er lavet og skannet ad flere gange.
>Jeg mener at kunne se at nogle opslag er affotograferet i et reprokamera,

Kirkebøgerne og folketællingerne på AO er alle scannet fra mikrokort,
som jo igen er kopier af de oprindelige 16mm film.

Der finder en vis manuel efterbehandling sted, men de ting du nævner er
sansynligvis ting der er foregået allerede under den oprindelige
filmning. Man har 4 arbejdsstationer af denne type. At man bruger sort /
hvid er udelukkende et spørgsmål om at nå at blive færdige indenfor den
aftalte tid og indenfor det aftalte beløb.

Personligt er jeg *meget* uenig i de trufne beslutninger og mener man på
flere punkter burde have disponeret anderledes - men det ændrer jo ikke
den kendsgerneing at det er sådan det forholder sig.

At man bruger Tiff-2 formatet hænger også delvist sammen med det
ovenstående idet dette format faktisk er rimeligt økonomisk når man
alligevel arbejder i sort/hvidt. Men det skyldes også et misforstået
hensyn til brugerne.!

Det er nemlig et ønske fra AO's side at folk skal bruge PlugIn idet
dette (modsat en almindelig browser) giver brugeren mulighed for selv at
scalere biledet. Også den disposition er jeg dybt uenig i, men sådan
forholder det sig altså.

Til nyoptagelser bruger man idag et hybridcamera der både kan scanne og
affotografere (og her gemmer man iøvrigt i gråtoner).

Og så kan jeg iøvrigt tilføje at alt dette tidligere har været nævnt her
i gruppen og at et link til Jens V. Olsens referat fra mødet på LAV også
tidligere har været bragt her i gruppen.

Fra : pkh

Dato : 23-10-04 14:05

Baertel wrote:
> Jeg har lavet et par skanninger for at illustrere forskellen på at
> skanne i sort/hvid (bitmap) og i gråtoner.
> Indlægget er lagt på dk.binaer.historie
>
> Mvh baertel

Nu syntes jeg at man skal være lykkelig over at man kan sidde foran sin
computer og læse i kirkebøgerne (hvis man da kan læse de kragetæer) men
måske man skulle brokke sig over hvorfor de ikke har maskinskrevet det.

pkh

Fra : strid

Dato : 23-10-04 14:09

Jeg er ligesådan glad for AO og syntes det har virker godt. Der gik 4
dage fra jeg skrev jeg ville have password til jeg fik det. Intet
problem.
Det var alt i alt en god oplevelse. Kan godt forstå i andre måske ikke
syntes det er fedt, men jeg har ingen klager

Astrid

Fra : Baertel

Dato : 23-10-04 15:34

Misforstå mig ikke! Jeg er også megt lykkelig for AO. Jeg har endda modtaget
2 registreringer. Den første efter 2 dage, og den anden 2 dage efter at have
reageret på at deres mail-link var forkert. De gør et godt stykke arbejde i
AO. Men når man nu ved at kvaliteten af det arbejde de gør, kan blive
betydelig bedre med den samme arbejdsindsats, så vil det jo være synd ikke
at gøre dem opmærksom på det forhold. Jeg betragter kritikken (i hvert fald
en del af den) som konstruktiv. Men når man så fra AO's side svarer tilbage
med tiltag der blot gør det unødvendigt vanskeligere at bruge AO, så må vi
vel have lov til at reagere på det.

Vidste du forøvrigt at hver gang du ser på en skannet side hos AO er den
allerede downloaded på din maskine (i midlertidige internetfiler). Det er
herfra tiff-læseren viser billedet. Hvis du gennemleder en kirkebog for at
finde netop den side du søger, bruger du snildt en time eller mere online og
har downloaded 10- 30 sider. Hvis du 'masse-downloader' det samme antal
sider bruger du 10-15 min. af din og serverens tid, alt efter
internet-forbindelse, og så kan du endda gennemse siderne igen og igen på
tidspunkter som passer dig.
Det som AO kunne have gjort eller kan gøre er at afsætte en periode til
'massedownload' på et tidspunkt hvor serveren ikke er belastet, og gerne med
brugernavn og password. Og så kunne de endda få hjælp ved at bede brugere
der 'masse-downloader' om frivilligt at sende et indeks/indholdsfortegnelse
tilbage til AO.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-10-04 17:59

"Baertel" <baertelsen@hlaug.dk> skrev Sat, 23 Oct 2004 14:35:50 +0200

>Jeg har lavet et par skanninger for at illustrere forskellen på at skanne i
>sort/hvid (bitmap) og i gråtoner.
>Indlægget er lagt på dk.binaer.historie

Tilsvarende blev lavet af Helbo allerede for et år siden og gennem
DIS-Danmark blev såvel AO som Landsarkivarenn og sågar også
rigsarkivaren orienteret. Det blev pure afvist at der skulle være
problemer med AO's scanninger..

Tilsvarende medbragte jeg selv udskrevet på papir ved meødet med AO og
landsarkivaren i maj måned. Det blev fuldstændig fejet af bordet.

Udfra dette og udfra *mit indtryk af mødet i det hele taget* er det min
klare opfattelse at man udmærket er klar over problemerne, men at man nu
engang (ud fra de midler man har til rådighed) har truffet en beslutning
og den holder man ved.

Det ville være et alt for stort prestigetab at skulle erkende at man er
startet forkert op.!

Iøvrigt er dit eksempel ikke helt repræsentativt idet det (såvidt jeg
kan bedømme) er lavet på baggrund af en papirkopi og ikke mikrokort.?
Dette er ikke ment som en kritik, slet ikke. Men i en given stiuation
vil det være alt for nemt for AO at afvise eksemplet med henvisnig til
dette.

Men det kan måske være velegnet til at påvirke politikerne, og i så fald
bør det naturligvis forsøges.

Fra : Baertel

Dato : 23-10-04 19:38

Ja, det er korrekt at skanningen er af en ca. 100 år gammel original (næsten
ligsom mig :-]).
En årsag til at vise denne test er jo også at vise hvad brugerne rent
faktisk går glip af, fordi de ikke kan forestille sig forskellen. Jeg har
læst en bemærkninger som: .. det står knivskarpt på min skærm .. og det er
jo rigtigt, men det er en ringe trøst hvis man ikke kan læse det der er
skarpt.

Jeg har dog prøvet at give udtryk for at det ikke er en direkte
sammenligning med AO's produkter:

"Skanningerne kan ikke teknisk sammenlignes med skanningerne fra AO. Men
tjener, som anført, kun
det formål at vise forskellen på de to metoder.
Opløsningen er den samme som AO bruger - 75 dpi, men billedstørrelsen er
ikke den samme!. Dog i forholdet 1:1. Der er ikke udført optimeringer på
skanningerne."

Med det udstyr og den ekspertise som AO besidder, er der for mig ingen tvivl
om at de kan gøre det bedre.

Mvh baertel
------------------------------

Fra : pkh

Dato : 23-10-04 20:24

Baertel wrote:
> har læst en bemærkninger som: .. det står knivskarpt på min skærm ..
> og det er jo rigtigt, men det er en ringe trøst hvis man ikke kan
> læse det der er skarpt.

Det er noget vrøvl! teksten står meget flot på min skærm ( ny fladskærm
og nye briller )

pkh

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-10-04 20:51

"pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev Sat, 23 Oct 2004
21:23:50 +0200

>Det er noget vrøvl! teksten står meget flot på min skærm ( ny fladskærm
>og nye briller )

Ja, selvfølgelig står det knivskarpt, det vil sort / hvid jo altid gøre.
Men en håndskreven tekst er jo netop ikke knivskarp.!

Og det er netop pointen i det her: Folk ser på den trykte tekst og synes
det ser flot ud og det gør det jo faktisk. Men hvad hjælper det, når
alle de fine detaljer og alle de helt tynde streger (alle gråtonerne)
mangler i det håndskreve.

Iøvrigt ville det være klædeligt om du på een eller anden måde turde stå
ved dit navn og evt. fortælle lidt om din baggrund for at udtale dig så
kategorisk om de her ting.?

mvh, a.f.

Fra : pkh

Dato : 23-10-04 21:09

Arne Feldborg wrote:
> [...]
>
> Iøvrigt ville det være klædeligt om du på een eller anden måde turde
> stå ved dit navn og evt. fortælle lidt om din baggrund for at udtale

Stå ved mit navn, hvad i alverden har det med sagen at gøre, jeg udtaler
mig om det JEG ser på min skærm, og det står helt fint!
pkh

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-10-04 22:54

"pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev Sat, 23 Oct 2004
22:08:53 +0200

>Stå ved mit navn, hvad i alverden har det med sagen at gøre, jeg udtaler
>mig om det JEG ser på min skærm, og det står helt fint!

Du vil altså ikke fortælle hvem du er og hvad der er din baggrund for at
udtale dig om de her ting.?

Fra : Bente Feldballe

Dato : 23-10-04 21:53

> Det er noget vrøvl! teksten står meget flot på min skærm ( ny fladskærm
> og nye briller )

Kære pkh,

Kunne du så ikke prøve at vende dine nye briller og nye fladskærm mod Homå
sogn i Djurs Sdr. herred (Randers amt), kirkebogen fra 1841-59 opslag 35
(var det i foråret, hvor jeg havde den utrolige frækhed at downloade siden)
og tyde fadderne ved min oldefars søsters dåb i 1841?

Det drejer sig om pigen Else Kirstine Mortensen Bonde, første post på siden.
Du må gerne tage anmærkningen med, når du alligevel er i gang ) Desværre
kan jeg ikke med mine 40+årige øjne, 2 år gamle briller og 1½ år gamle 19"
crt-skærm tyde noget som helst, så hjælp fra dine unge og friske øjne og
gode skærm ville være velkommen..

Hvis du ikke finder Else Kirstine på den angivne side, så er det nok en af
de omkringliggende. AO kan jo have rokeret om i mellemtiden, og jeg har ikke
brugernavn og adgangskode, så jeg kan ikke lige smutte ind og tjekke - som
jeg ville have gjort under "normale" forhold. Jeg håber, du kan finde det
alligevel.

På forhånd tak!

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : pkh

Dato : 23-10-04 22:14

Bente Feldballe wrote:
> [...]
> opslag 35 (var det i foråret, hvor jeg havde den utrolige frækhed at
> downloade siden) og tyde fadderne ved min oldefars søsters dåb i 1841?

Kære Bente,

Jeg har nu set på ca.500 opslag og alle har været ok, at der skulle være
nogen kiksere skal være usagt. Men helt ærligt tror du så ikke at du
ville have det samme problem med den originale microfilm ?

Venlig hilsen
pkh

Fra : Bente Feldballe

Dato : 23-10-04 22:35

> Jeg har nu set på ca.500 opslag og alle har været ok, at der skulle være
> nogen kiksere skal være usagt. Men helt ærligt tror du så ikke at du
> ville have det samme problem med den originale microfilm ?

Nøøh, hvis man går på Erhvervsarkivet og kigger på mikrokortene dér, får man
følgende:

Faddere: Tjenestepige Jensine Caroline Sørensd. af Grenaa, gaardfæster Peder
Sørensen af Høbierg, selveiergaardmand Mads Jensen af Glatved, og huusmand
og væver Rasmus Sørensen af Albøge.

Anmærkningen tydede jeg ikke dengang, så den ville jeg stadig blive glad for
i dag )

Hvis du har set omkring 500 opslag uden at finde ét eneste, der ikke var ok,
så vil jeg mene, at du har været ualmindelig heldig, og det kan umuligt være
i Djurs Sdr. og Mols herreder, du har dine aner. Kirkebøgerne fra det område
er beklageligvis overbroderet med sider af en lignende kvalitet som den, jeg
trak frem her.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : pkh

Dato : 23-10-04 22:42

Bente Feldballe wrote:
> "pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nøøh, hvis man går på Erhvervsarkivet og kigger på mikrokortene dér,
> får man følgende:

Ja det er jo kedeligt, jeg glæder mig utroligt meget over at dette
projekt er kommet igang. Jo jeg har set dem fra Djurs Sønder - Rosmus
osv(mange af dem) og jeg syntes at de var ok.

MVH
pkh

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-10-04 22:54

"pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev Sat, 23 Oct 2004
23:13:46 +0200

>Jeg har nu set på ca.500 opslag og alle har været ok, at der skulle være

Ja du har *set* 500 opslag - men har du også kunnet *læse* hvad der står
på dem.?

Og hvorfor svarer du ikke på Bentes spørgsmål om hvad der står det
pågældende sted.?

Fra : pkh

Dato : 23-10-04 22:58

Arne Feldborg wrote:
> [...]
> står på dem.?
>
> Og hvorfor svarer du ikke på Bentes spørgsmål om hvad der står det

Havde det ikke været fordi at jeg har problemer med det gotiske kunne
jeg sikkert have læst dem, teksten stod tydeligt.

Slut på chatten Hr. Skolemester

Fra : pkh

Dato : 23-10-04 23:17

pkh wrote:
> [...]

Har lige været inde på det sted Bente omtalte, og der er det ulæseligt,
uanset skærm og briller, men det er det første sted jeg har stødt på,
endnu.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-10-04 23:50

"pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev Sun, 24 Oct 2004
00:17:07 +0200

>Har lige været inde på det sted Bente omtalte, og der er det ulæseligt,
>uanset skærm og briller, men det er det første sted jeg har stødt på,
>endnu.

Ja du nævner at du har set 500 sider (som du dog ikke kunne læse da du
jo ikke læser gotisk), mener du at det er noget at skrive hjem om.?

Og da du endelig gør dig den ulejlighed at se på den side du allerede
tidligere har svaret på, må du straks give op.

Mener du det berettiger dig til at nedgøre og mistænkeliggøre folk der
har set - og læst - i tusindvis af sider.?

Mener du det berettiger dig til at nedgøre og mistænkeliggøre folk der
har erfaring og viden indenfor netop det område vi her diskuterer.?

> Slut på chatten Hr. Skolemester

Det er muligt du opfatter det som ligegyldig chat, men for os andre er
det faktisk ramme alvor.

En bevilling på ca. 6Mill. Kr. er ved at blive brugt på noget som
alligevel skal gøres om indenfor et overskueligt åremål.

Og alligevel bliver netop denne bevilling brugt til at retfærdiggøre
nedskæringer på arkivernes åbningstider.!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-10-04 23:35

"pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev Sat, 23 Oct 2004
23:58:09 +0200

>Havde det ikke været fordi at jeg har problemer med det gotiske kunne
>jeg sikkert have læst dem, teksten stod tydeligt.

Ja, lige netop. Hvor der det dog typisk.

Du hævder at teksten er tydelig og dermed letlæselig, og at den er
ligeså god / dårlig som de originale mikrokort - men desværre er du ikke
lige så god til at læse gotisk så ehhh.............

De næste 2 linier jeg havde tænkt mig at skrive er strøget af censuren.!

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 24-10-04 21:19

Sun, 24 Oct 2004 00:35:11 +0200, skrev Arne Feldborg:

> De næste 2 linier jeg havde tænkt mig at skrive er strøget af censuren.!

Dem ville jeg ellers gerne have set.
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

http://aner.dk/

Fra : Bente Feldballe

Dato : 24-10-04 12:04

> Havde det ikke været fordi at jeg har problemer med det gotiske kunne
> jeg sikkert have læst dem, teksten stod tydeligt.

og

> Har lige været inde på det sted Bente omtalte, og der er det ulæseligt,
> uanset skærm og briller, men det er det første sted jeg har stødt på,
> endnu.

[begge med tidsstempel Sat, 23 Oct 2004 23:13:46 +0200]

Øøøh, nu stod jeg lige af... Indenfor ét enkelt minut kan du på den ene side
se teksten tydeligt (men ikke læse den, da du "har problemer med det
gotiske") og samtidig finder du teksten ulæselig???

Mon ikke man heraf kan udlede, at du ikke før det tidspunkt rent faktisk
bevægede dig ind for at kigge på det omtalte tekststykke? Men alligevel
svarede du mig allerede 23.13 - temmelig nedladende - følgende:

"Men helt ærligt tror du så ikke at du ville have det samme problem med den
originale microfilm ?"

Teksten i den nævnte kirkebog er ganske almindelig for perioden, ikke
specielt besværlig, hvis man ellers kan se de enkelte bogstaver - hvilket er
ganske overordentligt vanskeligt i AOs udgave, det var jo netop pointen. Men
hvis du ikke kan læse den slags håndskrift (om den kan kaldes "gotisk" skal
jeg overlade til andre at vurdere), hvad i alverden bruger du så AO til??
Nøjes du med at *kigge* på siderne og med fryd konstatere, at de da står
"skarpt og flot" på din skærm - alle 500??

Du må have mig undskyldt, men når du nu selv indrømmer, at du ikke kan
*læse* teksten, så kan jeg på min side heller ikke tage dig seriøst som
kandidat til at vurdere, om siderne på AO rent faktisk er læsbare. Rigtig
mange af dem ser nogenlunde tilforladelige ud ved et hurtigt øjekast, men
alligevel støder man på store besværligheder, hvis man skal bruge de små
detaljer i teksten også - og det skal vel de fleste af dem, der tager deres
slægtsforskning nogenlunde seriøst.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Bent Fleron

Dato : 24-10-04 14:11

Bente Feldballe wrote:

> Rigtig mange af dem ser nogenlunde tilforladelige ud ved et
> hurtigt øjekast, men alligevel støder man på store besværligheder,
> hvis man skal bruge de små detaljer i teksten også -

Og det er præcis det som er humlen ved det hele, de små detaljer som
giver mening er der simpelthen ikke, de er faldet bort ved den
sort/hvide kopiering. Det er forklaret til hudløshed af dem der ved
noget om de ting, hvor de samtidig forklarer hvordan det kan gøres
bedre, hvilket man har demonstreret med masser eksempler.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : pkh

Dato : 24-10-04 23:16

Bente Feldballe wrote:
> [...]

den
originale microfilm ?"
> [begge med tidsstempel Sat, 23 Oct 2004 23:13:46 +0200]

Hvis du nu holdte musen over sendt tidtpunkt vil du kunne se at den
første er sendt 23.58 og den anden 00.17 at det så viser sig på denne
måde har jeg ingen forklaring på, udover at serveren vist ikke sender
dem ud lige med samme når jeg trykker send her. Og så var der
overhovedet ikke ment noget nedladende med det.

Du er da vist en skrap lille kone.
pkh

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-10-04 00:14

"pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev Mon, 25 Oct 2004
00:15:43 +0200

>Hvis du nu holdte musen over sendt tidtpunkt vil du kunne se at den

Helt ærligt - fladskærm og nypudsede briller eller ej.

Hvordan skulle hun kunne holde musen over et punkt på din skærm og i det
program du tilfældigvis har valgt at bruge. Det hun og vi andre kan
forholde os til er det tidsstempel der står i Headeren på det modtagne
indlæg. Og det viser tydeligt at Bente har ret.

Og iøvrigt fremgår det også andre steder i dine indlæg at du sendte
Bente et "Goddag mand Økseskaft" svar - inden du overhovedet havde
prøvet det hun foreslog.

>Du er da vist en skrap lille kone.

Den slags hører vist ikke hjemme i et offentligt indlæg.!

Og - modsat visse andre - udtaler hun sig normalvis kun om ting hun
faktisk ved noget om. Det finder jeg iøvrigt meget sympatisk.!

Fra : pkh

Dato : 25-10-04 08:25

From: Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk>
Newsgroups: dk.videnskab.historie.genealogi
Subject: Re: glad for arkivalieronline
Date: Mon, 25 Oct 2004 01:14:19 +0200

> [...]
> kan forholde os til er det tidsstempel der står i Headeren på det
> modtagne indlæg. Og det viser tydeligt at Bente har ret.

Det har hun faktisk ikke - hvis nu Skolemester gnavpotte gad undersøge
det ordentligt

> Og iøvrigt fremgår det også andre steder i dine indlæg at du sendte
> Bente et "Goddag mand Økseskaft" svar - inden du overhovedet havde
> prøvet det hun foreslog.

Hvor?

> Den slags hører vist ikke hjemme i et offentligt indlæg.!

Måske, men ikke desto mindre sandt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-10-04 11:13

"pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev Mon, 25 Oct 2004
09:24:45 +0200

>From: Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk>
>Newsgroups: dk.videnskab.historie.genealogi
>Subject: Re: glad for arkivalieronline
>Date: Mon, 25 Oct 2004 01:14:19 +0200

>Det har hun faktisk ikke - hvis nu Skolemester gnavpotte gad undersøge
>det ordentligt

Jeg ved ikke hvad det er du vil bevise med det ovenstående. Du citerer
en mindre del af headeren fra eet af mine indlæg. Det har ingen relation
overhovedet til det vi diskuterer.

>Hvor?

I det udmærkede svar hun sendte dig.

Iøvrigt er hele den her diskussion jo forfejlet. I og med at du ikke
selv kan læse gotisk skrift er du jo heller ikke den rette til at afgøre
hvor god / dårlig en kopi må være før den ikke længere er læsbar.

Det kunne du jo bare have nævnt fra starten istedet for at føre dig frem
som ekspert på området.

Fra : pkh

Dato : 25-10-04 11:39

Arne Feldborg wrote:
> "pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev Mon, 25 Oct 2004
> 09:24:45 +0200

telia.net!cf02.dk.telia.net!newsfeed101.telia.com!nf01.dk.telia.net!news

Det beviser ingenting !!!

> Jeg ved ikke hvad det er du vil bevise med det ovenstående. Du citerer
> en mindre del af headeren fra eet af mine indlæg. Det har ingen
> relation overhovedet til det vi diskuterer.

Så er der sikkert andre der kan se på deres maskine at jeg har ret.

> [...]
> læsbar.
>
> Det kunne du jo bare have nævnt fra starten istedet for at føre dig

Ført mig frem som ekspert, vrøvl - nu er vi 3 personer der deler denne
IP-adresse hvoraf den ene er ret skrap til gotisk. Vi har nu set på over
1000 opslag hvoraf 8 vielser/ dåb er ulæselige, så hvis de andre er ok
må det være sjusk med nogle og ikke at hele måden det bliver gjort på
som du påstår er håbløs. Så er det vist på tide at komme ud af denne
hvepserede.

De tre personer er
pkh= Poul Kristian Hansen
Søren Lauridsen
Peter Kannegaard, som ikke har undret sig over den måde du fører dig
frem på.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-10-04 12:52

"pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev Mon, 25 Oct 2004
12:38:59 +0200

>Ført mig frem som ekspert, vrøvl - nu er vi 3 personer der deler denne
>IP-adresse hvoraf den ene er ret skrap til gotisk. Vi har nu set på over
>1000 opslag

Nå.

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 25-10-04 17:16

Man kan godt i en stille stund spekulere på, hvordan man skal
overbevise politikere eller embedsmænd, hvis ikke engang 3
slægtsforskere - heraf én erfaren - kan se, hvor ringe AO-skanningerne
er i forhold til det, der faktisk kan lade sig gøre (eller endog en
analogt affotograferet original = f.eks. mikrofilm).

Jeg er rent faktisk døv på det ene øre. Og jeg er da glad for det, som
jeg kan høre på det andet. Men det var da allerbedst, da jeg kunne
høre på begge ører. Ak, ja.

Med opgivende hilsen fra
Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-10-04 01:05

Kaj Ahlburg <kahlburg@post5.tele.dk> skrev Mon, 25 Oct 2004 18:15:59
+0200

> [...]
>er i forhold til det, der faktisk kan lade sig gøre (eller endog en
>analogt affotograferet original = f.eks. mikrofilm).

Selv om det er lidt problematisk at få øje på, så kunne man jo også
vælge at se det positive i det.

Sent søndag aften havde vor ven set 500 sider, og på trods af at han
ikke kan læse gotisk så havde han dog konstateret at de alle var i
orden.

Allerede midt på formiddagen næste dag have han allieret sig med to
bekendte, hvoraf den ene angiveligt kan læse gotisk(!), og på den korte
tid havde de nået at se 500 sider mere - det siger jo dog noget.

Og som om det ikke var nok, så havde de på den korte tid nærlæst
samtlige sider og kunne triumferende meddele, at på de 993 af siderne
var læsbarheden helt i top, og at der faktisk kun var 7 hvor der var
problemer.

Jeg synes faktisk det siger en hel del.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 25-10-04 20:35

Scripsit pkh:

> De tre personer er
> pkh= Poul Kristian Hansen
> Søren Lauridsen
> Peter Kannegaard, som ikke har undret sig over den måde du fører dig
> frem på.

Poul Kristian Hansen, Peter Kannegaard Hansen, whatever...

Samme flove stil som i sommer da du kaldte dig quess_who og du er ikke
blevet mere interessant at høre på i mellemtiden.

Lars Erik Bryld

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 30-10-04 12:17

On Mon, 25 Oct 2004 12:38:59 +0200, "pkh"
<nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>må det være sjusk med nogle og ikke at hele måden det bliver gjort på
>som du påstår er håbløs. Så er det vist på tide at komme ud af denne

Hvis du virkelig er interesseret i at se, hvorfor sort-hvid scanning
er problematisk, så kig engang under Maribo amt, Lollands Nørre Herred
i perioden 1813-1833. Uanset hvilket sogn man går ind i, så er siderne
overvejende ulæselige. Kig på det, før du afslører mere af din
uvidenhed.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Hugh Watkins

Dato : 30-10-04 13:57

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> wrote in message

> [...]
> i perioden 1813-1833. Uanset hvilket sogn man går ind i, så er siderne
> overvejende ulæselige. Kig på det, før du afslører mere af din

but Lars have you looked at the orginal film or fiche - or even the
documents?

in connection with http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/sitemap.html I have
downloaded and studied thousands of pages

street index / gade register

Randers Census Folketælling master index FT-1787
http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/randers/ft-1787/index.html
Randers Census Folketælling master index FT-1801
http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/randers/ft-1801/index.html
Randers Census Folketælling master index FT-1840
http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/randers/ft-1840/index.html
Randers Census Folketælling master index FT-1855 under construction
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/randers/ft-1855/index.html
Randers Census Folketælling master index FT-1860 and names
http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/randers/ft-1860/xx.html
FT 1787, Odense, Bjerge, Kølstrup
http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/amt/odense/bjerge/koelstrup/ft-1787/index.html
FT-1840 for Bedsted http://www.rootsweb.com/~dnkcen/bedsted/index.html

http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/randers/ft-1860/xx.html

Randers del I Opslag 1

Gadebetegnelse - ark eller folio 14 - 43 Opslag 2
Gadebetegnelse - ark eller folio 41 - 94 Opslag 3

1. Rode

page / s. 1- Opslag 4 Søndergade (Söndergade)
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01111.tif

page / s. 2-3- Opslag 5 Storegade
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01112.tif

page / s. 4-5- Opslag 6 Storegade Slotsgade
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01113.tif

page / s. 6-7- Opslag 7 Slotsgade Carolinegade Frederiksplads
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01114.tif

page / s. 8-9- Opslag 8 Carolinegade Frederiksplads
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01115.tif

page / s. 10-11- Opslag 9 Frederiksplads Østergade Slotsgaarden
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01116.tif

page / s. 12-13- Opslag 10 Slotsgaarden
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01117.tif

page / s. 14-15- Opslag 11 Østergade
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01118.tif

I was horrified by the quality but when I went into Rigsarkivet to look at
the fiche I found that it was equally difficult to read

At Randers lokalarkiv they have transcriptions, og efternavn register, on
paper of these pages and who ever did that was a hero

and this
[Hospitals Kirkegaard]

page / s. 101-102- Opslag 60 Hvide Mølle, Volden
http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01167.tif
looks like a later copy by an archivist

2. Rode udenfor Østerport 1 Arsenalet MILITAIRETATEN
N. Jyllands Tøihuus
page / s. 133- Opslag 83 Arsenal Udenfor Østerport

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00013/01190.tif

Branderslev Lolland Nørre Maribo Branderslev 1813 1833 XXXX

Drenge

opslag 1
http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/573/2/001/01a02.Tif

opslag 2
http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/573/2/001/01a03.Tif

are horrible

Drenge confirmerede
but opslag 35 is perfectly useable
http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkeb%F8ger/573/2/001/03a01.Tif

which looks as if the arkivalier has deteriated - as they do
over 187 years - with the first pages of the book the worst

the copy cannot be better than the original - if the data - ink on paper -
is lost, it is gone forever

Rephotographing with infra red or ultraviolet might help - but who will pay
for it ?

HAVE YOU LOOKED AT THE ORIGINAL FILM FOR LOLLAND?

I still maintain that the service is excellent value for money
and now the band width hogs ( = svin) are away

one image takes 5 seconds to download in England on my 1 mb connection via
aol

I am VERY happy for arkivalieronline

Hugh W

læs Årsberetning
for år 2003
http://www.sa.dk/sa/omarkiverne/aarsberet/default.htm

En ny konserveringspolitik (op)
Som et led i gennemførelsen af de besparelser, som skulle iværksættes med
virkning fra 2002, blev Statens Arkivers Konserveringscenter nedlagt den 1.
januar. Statens Arkiver udfører således ikke længere soxelv konkrete
konserveringsopgaver. I stedet ansættes pr. 1. januar 2004 en akademisk
uddannet konservator, som får til opgave at føre tilsyn med samlingerne,
herunder de fysiske opbevaringsforhold. Det er Statens Arkivers politik, at
truede arkivalier først og fremmest skal filmes i stedet for at underkastes
en langt mere kostbar konservering. Herved udnyttes bedst muligt de
ressourcer, der er til rådighed. Det bliver derfor også konservatorens
opgave at deltage i udarbejdelse af forslag til, hvilke arkivalier der skal
filmes, og hvilke arkivalier der skal købes konservering af.

Fra : Bente Feldballe

Dato : 25-10-04 22:15

> Hvor?

Suk! Du må *** da for *** selv vide, hvad du har belastet dit tastatur med.

[tidsstempel 23.13]

> Men helt ærligt tror du så ikke at du
> ville have det samme problem med den originale microfilm ?

[tidsstempel 23.46]

> Havde det ikke været fordi at jeg har problemer med det gotiske kunne
> jeg sikkert have læst dem, teksten stod tydeligt.

På dette tidspunkt har du tydeligvis endnu ikke så meget som kastet et blik
på den tekst, du så flot udtaler dig om.

[tidsstempel 23.46]

> Har lige været inde på det sted Bente omtalte, og der er det ulæseligt,
> uanset skærm og briller, men det er det første sted jeg har stødt på,
> endnu.

Det har du først, da du skriver det sidste af de tre her citerede indlæg.

> Måske, men ikke desto mindre sandt

Nåda! Det, der i går var en formodning (jvf. valget af ordet "vist"), er nu
i dag blevet en eviggyldig sandhed.. Hvad i alverden kender du til min

1) størrelse og
2) civilstand?? - og hvad har de dele overhovedet med emnet AO's kvalitet at
gøre?

Jeg kan da godt se, at du efterhånden har fået malet dig så grundigt ind i
et hjørne, at det er svært at komme ud med æren i behold, og at dine udfald
vel nærmest må tolkes som tegn på manglende *reelt* skyts at komme med, men
behøver du virkelig bringe debatniveauet helt ned under gulvbrædderne?

Jeg ved ikke, om "Skolemester gnavpotte", som du så smukt kalder Arne, gider
fortsætte debatten under gulvniveau, men "skrap lille kone" gør i hvert fald
ikke.

Bente Feldballe

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 24-10-04 00:40

"pkh" <nospam_xtracefjerndette@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> ( ny fladskærm og nye briller )

Spørgsmålet er så hvor meget vægt man skal lægge i dine udtalelser, så længe
du ikke tør lægge navn til dem - men nærmest fremstår som nybegynder, der
tager stilling uden at kende til hverken teknikken eller historien.

Måske var det hverken skærm eller briller, der skulle opdateres )

Lige meget hvor godt dit udstyr måtte være, kan du ikke se det der *er* gået
tabt. Det gælder ikke alle scanninger, men jeg har set eksempler så ringe,
at det faktisk er spildt arbejde - som ville være læsbare med
gråtonescanning.

Husk lige på, at det gælder ikke om bevidstløst at forherlige eller "jorde"
AO, men at argumentere for det fornuftige i at bruge de knappe ressourcer så
fornuftigt som det er teknisk muligt - frem for at øde dem på noget der kun
i ringe grad eller slet ikke kommer brugerne til gavn.

Jeg har også hentet og brugt EZget - ikke fordi jeg har brug for de
arkivalier, der for tiden er til rådighed, men de få serier jeg har hentet
som test og indlæring er åbentbart nok til at komme på den sorte liste.
For også jeg har bedt om password - men har ikke modtaget noget.

Fra : aafe

Dato : 24-10-04 04:04

On Sun, 24 Oct 2004 01:40:24 +0200, "Poul Erik Jensen" wrote:

> [...]
>som test og indlæring er åbentbart nok til at komme på den sorte liste.
>For også jeg har bedt om password - men har ikke modtaget noget.

Har du tjekket om password evt. er røget i spamfælden, fordi det jo
kan være fremsendt uden de nødvendige tal i emnelinjen ?

med venlig hilsen

Arne

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 25-10-04 17:46

> On Sun, 24 Oct 2004 01:40:24 +0200, "Poul Erik Jensen" wrote:

> Har du tjekket om password evt. er røget i spamfælden, fordi det jo
> kan være fremsendt uden de nødvendige tal i emnelinjen ?

Tak Arne - men jeg bruger kun den adresse til news

Fra : aafe

Dato : 25-10-04 18:21

On Mon, 25 Oct 2004 18:46:18 +0200, "Poul Erik Jensen" wrote:

>Tak Arne - men jeg bruger kun den adresse til news

Ja, okay - jeg synes bare jeg - for alle tilfældes skyld - ville nævne
muligheden

Men, den er jo riv, rav ruskende gal, hvis Arkivalieronline med vilje
blokerer overfor dig, så hvis jeg var dig, ville jeg udbede mig en
forklaring. Arkivalieronline har jo pligt til at svare, og hvis de har
truffet en afgørelse, der går dig imod, har du krav på at få afgørelse
samt begrundelse meddelt skriftligt.

med venlig hilsen

Arne

Skriv under på protesten http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 26-10-04 12:44

> Men, den er jo riv, rav ruskende gal, ....

Tja, nu kan det jo skyldes den medfølgende tekst, der - omend i sobre
vendinger - ikke skjulte min mening om den øjeblikkelige tilstand.

Der var mere end en linie, så det kan tænkes, at overvejelserne er lidt
længere undervejs

Fra : aafe

Dato : 26-10-04 14:10

On Tue, 26 Oct 2004 13:43:39 +0200, "Poul Erik Jensen" wrote:

>Tja, nu kan det jo skyldes den medfølgende tekst, der - omend i sobre
>vendinger - ikke skjulte min mening om den øjeblikkelige tilstand.

Men, så overtræder de jo også loven, hvis endnu en af deres
adgangskrav er, at man skal klø dem på ryggen for at få lov til at
kigge i "deres" arkivalier - det er jo ganske enkelt embedsmisbrug,

Og, egentlig skulle de jo være glade for at høre kundernes vurdering
af tingenes tilstand. Det er sådan noget man andre steder betaler
konsulenter i dyre domme for at indhente

>Der var mere end en linie, så det kan tænkes, at overvejelserne er lidt
>længere undervejs

Ja, det er da en mulighed , men så kunne de jo bare starte med at
sende dig brugerid og password, og vente med at læse det fremsendte
til bagefter

med venlig hilsen

Arne

Skriv under på protesten http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-10-04 17:29

"Poul Erik Jensen" <nospame@mull.dk> wrote
klip

> For også jeg har bedt om password - men har ikke modtaget noget.

mine took weeks
then a simple repeat request brought 3 copies

ask again

Hugh W

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 04-11-04 14:27

On Sat, 23 Oct 2004 09:30:15 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

snip

> [...]
>det. Alligevel valgte man Tiff-2 - som slet ikke er et reelt
>billedformat med er noget man normalvis bruger til Fax.

Måske ikke direkte til Internet-brug, men derudover har TIF altid
været et meget anvendt billedformat indenfor scanning, til
viderebearbejdning.

Af en TIF-fil kan man altid trække en række andre formater, såsom jpg,
bmg, wmf og - ja, jeg kan squ dårligt huske dem. Men ihvert fald kan
de let eksporteres til EPS-filer, som man professionelt bruger til
bøger, blade, kataloger og manualer.

Det har noget med at gøre, at jpg (m.fl.) fx "kun" er i RBG-farver,
mens man professionelt helst skal have CMYK-farver, men nu bevæger vi
os vist ind på det alt for tekniske.

Så hvis vi antager, at det ikke var HELE årsagen til AO, at lægge den
ud til net-brug, er det forsåvidt ikke nogen fejl, at lade scanningen
foregå i TIF-formatet; blot kunne man meget smart have ofret tid på at
dublere disse filer i fx nævnte jpg eller andet til Net-brug, og så
gemt de bedre TIF'er til de CD-udgaver, der vel må følge...

Venligst
John

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-11-04 16:00

John Drage Thomsen <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> skrev Thu, 04 Nov
2004 14:27:01 +0100

> [...]
>bmg, wmf og - ja, jeg kan squ dårligt huske dem. Men ihvert fald kan
>de let eksporteres til EPS-filer, som man professionelt bruger til

Du har både ret og uret.

Det du skriver er helt korrekt for 'rigtige' tiff-filer.

Men det vi snakker om her er tiff-2 (også kaldet fax-tif) som er 1bit.
Dvs. der findes kun sort eller hvidt - ingen gråtoner.

> [...]
>dublere disse filer i fx nævnte jpg eller andet til Net-brug, og så
>gemt de bedre TIF'er til de CD-udgaver, der vel må følge...

Jammen der findes ikke nogen bedre udgave man kan gemme. De billeder vi
ser på AO er de originale scanninger.!

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 10-11-04 19:04

On Thu, 04 Nov 2004 16:00:10 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

snip

>Jammen der findes ikke nogen bedre udgave man kan gemme. De billeder vi
>ser på AO er de originale scanninger.!

Jamen, så ser det da rigtignok ud til at de har "gjort i nælderne"...
)
- eller burde retteligere være

---

Det, man kunne savne nu, var en slags "historisk" oversigt over
hvordan AO-projektet har udviklet sig, med alle indsigelserne (altså
substansen, ikke hver eneste indlæg ), protestbreve og svar herpå
etc.

Venligst
John

Fra : Harry Lund

Dato : 12-11-04 11:22

Ja Nemlig.
Jeg, Dumme Harry, har det problem at jeg bliver " smidt af" efter f.eks. 3-4
opslag, og bedt om at logge på igen. JEG DOWNLOADER IKKE! Jeg åbner filen
og læser og går videre til næste opslag. ----- og bliver lempet af.
Er der nogen der har forklaring på dette?
Venligst Harry

Fra : Bent Fleron

Dato : 12-11-04 12:04

Harry Lund wrote:
> JEG DOWNLOADER IKKE!
> Jeg åbner filen og læser og går videre til næste opslag.

Hvis jeg har forstået hele debatten korrekt, så downloader du , -
det sker automatisk.
De filer du læser vil på en eller anden led have lagt sig i temporære
filer, ellers kan du ikke læse dem.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-11-04 12:07

Harry Lund wrote:

> [...]
> Jeg åbner filen og læser og går videre til næste opslag. ----- og
> bliver lempet af.
> Er der nogen der har forklaring på dette?

Rent teknisk: Jo, du downloader. Alle de billeder der bliver vist i din
webbrowser downloades til cache-mappen i Windows, og det er jo ikke den form
for download AO har begrænset.

Hvem beder dig om at logge ind igen? Er det en pop-up meddelelse fra AO,
eller er det en systemmeddelelse fra Windows? Mister du også
internetforbindelsen og må ringe op igen? I så fald tyder det mere på en
telefon/internet fejl.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Harry Lund

Dato : 13-11-04 09:20

Jovist--- forstået på den måde så dl. jeg da en midlertidig fil som jeg
læser og forstørrer som jeg har lyst til. Det er ikke noget problem.
Men når jeg skriver " smidt af" så betyder det at jeg kommer tilbage til den
side der hedder LOGIN. Min inet-forbindelse er en permanent adsl, så den er
åben hele tilden.
Så hvad er problemet??

Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 12-11-04 14:09

Du downloader AO filerne i TIF format som bliver vist i Q-time - det er jo
ikke nogen interesant oplevelse!

Du kan finde TIF filerne på din computer og finde dem frem så du kan
forstørre osv.

Under "kontrolpanet" find "Internetindstillinger" under "middertidlige
internetfiler" tryk på "indstillinger" og tryk på "vis filer" tryk på "type"
og find TIF filerne (de er blå i XP).

Dem kan du kopier over i et nyt biliotek og arbejde videre med dem derfra.

Når du har kopier filerne, så slet dem - så bliver det lettere og holde styr
på de næste når du har været på AO igen. - Det er næsten kun fra AO man får
TIF filer når man surfer.

Lidt besværligt, men......... det giver mulighed for at læse filerne bedre -
og det er IKKE masse downloads!

Med venlig hilsen

Finn Rune Jensen

www.finnrune.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-11-04 00:28

"Finn Rune Jensen" <finnrune@mail1.stofanet.dk> skrev Fri, 12 Nov 2004
13:09:05 -0000

> [...]
>og find TIF filerne (de er blå i XP).
>
>Dem kan du kopier over i et nyt biliotek og arbejde videre med dem derfra.

Se evt.
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=2&i=3488&t=3488

for en lidt nemmere måde at gøre dette på.

Fra : Harry Lund

Dato : 13-11-04 09:31

Tak for svaret. Har printet indlæggene ud og vil nu se om der er en løsning
der.

Fra : Harry Lund

Dato : 13-11-04 09:24

Tak for svaret.
Jeg har ME styresystem. Og når jeg følger din vejledning kommer jeg rigtigt
nog til mappan for temporære filer. Der findes kun iconer og tekstfiler ,
ikke noget ellers når TYPE klikkes.
Men så benyttede jeg situationen til at slette alle filerne samt forøget
mappestørrelsen til 100 mb.
Måske hjælper det.

Fra : Harry Lund

Dato : 13-11-04 13:38

Tak for alle svarene. Det ser ud til FIREFOX har løst alle problemer.
Venlig hilsen
Harry Lund

Fra : Baertel

Dato : 04-11-04 16:09

"John Drage Thomsen" <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det har noget med at gøre, at jpg (m.fl.) fx "kun" er i RBG-farver,
> mens man professionelt helst skal have CMYK-farver, men nu bevæger vi

Ja, det er lidt teknisk. Tiff-formatet er meget brugt i den grafiske branch,
og er vel stadig standarden når vi taler skanning til trykbærende medier.
Årsagen er nok at tiff kan indeholde flest informationer, deraf den relativt
store filstørrelse. Tiff-skanningen bruges tit som grundlag for andre
formater, f.eks til brug for websider (gif, jpg, png m.fl.) eller til
illustrationer i tekstbehandlingsbrogrammer o.a. (bmp, wmf m.fl.), i alle
tilfælde vælges det bedste format til det pågælden medie. Tiff findes vel
nok i ca. 6 forskellige formater, hvor Tiff-II er en ringere udgave beregnet
til hurtigere elektronisk overførsel (fax f.eks.)
Det er let at blive forvirret over alle disse formater, men hvis man ved
hvad man skal bruge sin skanning til, kan man tage udgangspunkt i dette, ved
at vælge det rette udskriftsformatformat.
Men tiff skannes ikke bare til fire farver, men også i s/h (bitmap) og
gråtoner (greyscale), og det er her AO er gået galt i byen. De har måske
satset på den hurtige tilgængelighed på nettet og valgt et ringere
tiff-format samtidig med at de har valgt bitmap (2 bit, s/h) i stedet for at
satse på gråtoner (256 bit) der giver en bedre kvalitet.

Jeg vil ikke komme ind på EPS-filer, da de har et helt andet formål og ikke
er for den 'almindelige bruger'.

> [...]
> dublere disse filer i fx nævnte jpg eller andet til Net-brug, og så
> gemt de bedre TIF'er til de CD-udgaver, der vel må følge...

Hvis der var andre årsager, f.eks. at AO ønskede at trykke noget af det
skannede (hvad jeg tvivler på) ville det være hurtigere og med en bedre
kvalitet at skanne i gråtoner.
Der vil intet være vundet ved at bruge tiff-filer i nogen proces, andet end
i indskanningen.
Der eksisterer ikke nogen 'bedre TIF'er'. Hele humlen i snakken om AO's
skanninger er, at de på alle måder er dårlige. Dårlig læsbarhed (har miste
mange detaljer). Kræver specialudstyr (læser) i det medium de er beregnet
til. Og er for 'tunge' at arbejde med (overføre).
Skulle der komme en CD-udgivelse, vil tiff heller ikke være egnet, fordi det
fylder for meget og ikke er beregnet til visning på skærm.
Min konklusion er, at AO har gjort det bedste de kunne, men det er desværre
ikke faldet heldigt ud.
Det er andetsteds påstået at det tager ca. 3 gange så lang tid at skanne i
gråtoner som i s/h. Det passer ikke. Det tager ca. den samme tid.

Mvh
baertel

Skriv under på protesten http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : Bent Fleron

Dato : 04-11-04 16:33

Baertel wrote:

> Det er andetsteds påstået at det tager ca. 3 gange så lang tid at
> skanne i gråtoner som i s/h. Det passer ikke. Det tager ca. den samme
> tid.

Hej Baertel.
Tak for nogle rigtig gode forklaringer om tiff, - forklaringer som endda
kan læses og forstås af en ikke tekniker som mig )