Mamelade og sukker??
Fra : Hejdemann Nielsen

Dato : 14-05-01 07:10

Hej alle mad skribenter

Jeg takker for sarende vedr. mit spørgsmå om sukker erstatingn.

Men nu melder spørgsmålet sig så. Til eftersommeren når jeg skal til at lave
mamelade af vores mange frugtbuske hvad så??. En gammel opskrift siger jo 1
kilo bær og 1 kilo sukker men her i huset undgår vi altså sukker så hvad gør
vi i stedet for??.

Sukker koncenverer vel kun eller hvad??. Kan man blot lave en grød af
opkogte bær og tilsætte lidt atamon eller melamin??. Vi har kun tænkt os at
lave få glas af gangen og så fryse resten af bærene til en anden gang.

Hvordan kan man lave mamelade uden sukker??

Hejdemann Nielsen

Fra : Peter Westh

Dato : 14-05-01 08:16

"Hejdemann Nielsen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle mad skribenter
> Hvordan kan man lave mamelade uden sukker??

Du kender disse sylte-pulverprodukter, der findes i supermarkederne, der
indeholder pektin til konsistensen, og konserveringsmiddel. De findes også
til sukkerfri syltning. Jeg har dog ikke mange erfaringer, for jeg er ikek
nogen stor hund efter marmelade.

Tørsleffs Husmoderservice har udgivet en bog ved navn "moderne sylning",
der indeholder en del anvisninger og opskrifter. Jeg har prøvet de råsyltede
tyttebær, som er meget lækre.

Diabetesforeningen har også ufdgivet en syltebog me titlen "Sødt og Surt".
Jeg har ikke prøvet den.

Sukkeret har ganske rigtigt en konserverende funktion. Man kan godt
konservere med atamon el. lign. i stedet for. Vil man undgå
konserveringsmidlerne kan man kan også lave frysetøj, hvis man har en
dybfryser. Frys ned i portioner svarende til hvad man kan bruges på en uges
tid.

MVH

Peter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 15-05-01 05:09

"Hejdemann Nielsen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i meddelandet:
> kan man blot lave en grød af opkogte bær og tilsætte lidt atamon eller
> melamin??.
>
> Hvordan kan man lave mamelade uden sukker??

FYI: For Your Information...

Med lidt (ikke synderligt) hjælp fra Tørsleffs Husmoder Service "Den
Grønne Syltebog":

Til syltetøj og marmelade uden sukker - skal du bruge "Rød Melatin", -
som overhældes med koldt vand, 2 dl til 25 g pulver. I løbet af 5-10
min. kvæles Melatin og væske ud til en gelé, der kan røres i den kogende
frugt. Kogetid 2 minutter.

Husk! - Man skal ikke sylte store mængder uden sukker, men kun til et
par måneders forbrug. Efter den tid mister syltetøj uden sukker en del
smag, farve og vitaminer. Konsistensen bliver også anderledes.

---

Desuden oplyses, - at man ved brug af "Grøn Melatin" som er et
vegetabilsk fortykningsmiddel tilsat 'lidt' kunstigt sødemiddel, - er
muligt at fremstille sukkerfri marmelade og syltetøj med rigtig
konsistens, -samt god farveholdbarhed og smag...

NB: Rød, Grøn, Blå og Gul Melatin er ligeledes tilsat
konserveringsmidler.

---

PS: Når man har have med frugttræer/buske osv. - så er "Den Grønne
Syltebog", et næsten uundværligt opslagsværk, med masser af opskrifter
og gode råd. - Skynd dig - gå ud og køb den nu!
Eller - den kan bestilles her, kun kr. 30,00:
www.toersleff.dk/4_husmoder/index_4.htm

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Hvis du kan læse denne side... så er du heldigere stillet
end over 2 milliarder i denne verden - som slet ikke kan læse.

Fra : Hejdemann Nielsen

Dato : 15-05-01 06:28

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og gode råd. - Skynd dig - gå ud og køb den nu!
> Eller - den kan bestilles her, kun kr. 30,00:

Takker mange gange.

Jeg har nu bestilt bogen

PS: Troede ellers kun Tørsleff kun var for folk der ikke kunne lave mad ??

Hejdemann Nielsen