Hive data fra et objekt-felt i arraylist u~
Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 21:05

Jeg har en arraylist kaldet Kortstak indeholdende 52 unikke spillekort.
Objekterne i listen indeholder alle felterne "kortid", "kortbeskrivelse" og
"typekort".

Jeg skal nu hive de fire første kort i listen ud, som skal tildeles
spiller1 - dvs. index 0-3, men hvordan gør jeg hvis jeg vil tildele de fire
korts "kortid" til en ny variabel?

Fra : Simon [2700]

Dato : 16-10-04 22:10

> Jeg skal nu hive de fire første kort i listen ud, som skal tildeles
> spiller1 - dvs. index 0-3, men hvordan gør jeg hvis jeg vil tildele de
fire
> korts "kortid" til en ny variabel?

hvis det er en klassetype, kort, eller lign kan du lave en set metode til
opdatering.

fx.

public void setKorttid(String _korttid)
{
korttid = _korttid;
}

den kunne du kalde som array[0].setKorttid(ny_korttid);

mvh.Simon

Fra : Simon [2700]

Dato : 17-10-04 20:05

> fire
jeg læste det forkert i første omgang, læs rosenauers indlæg...
Simon

Fra : rosenauer.dk

Dato : 17-10-04 16:33

"<-= KG =->" <NOSPAM> wrote in message
> [...]
>
> Jeg skal nu hive de fire første kort i listen ud, som skal tildeles
> spiller1 - dvs. index 0-3, men hvordan gør jeg hvis jeg vil tildele de

Hvis jeg forstår det korrekt vil du have akkumuleret korttid for de fire
første kort ? - forudsat korttid er en int og der er en 'int getKorttid()'
metode på din Kort klasse, ville jeg bare gøre (ikke testet):

int korttidakk = 0;

for (int i=0; i <= 4; i++)
{
korttidakk += ((Kort) Kortstak.get(i)).getKorttid();
}

korttidakk vil så indeholde den samlede korttid for de 4 første kort..

Håber det skupper dig i den rigtige retning.

/Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-04 17:12

> [...]
> }
>
> korttidakk vil så indeholde den samlede korttid for de 4 første kort..

Hej igen,

Setuppet har ændret sig lidt, så håber du kan give et bud på følgende også
:)

Jeg skal nu hive et ukendt antal kort ud (dvs fra 1 til 52) fra
kortstak-Arraylisten i "KortStak" klassen, som indeholder de 52 unikke
spillekort. De kort objekter som hives ud skal tilføjes en ny Arraylist
(haand), men i en anden klasse (også kaldet Haand), som skal indeholde de
kort der er i spil. Samtidigt skal de kort-objekter som hentes over i den
nye Arraylist slettes fra den gamle kortstak-arrayliste.

At hente objekterne fra kortstak-arraylisten over i en ny klasse med
tilhørende arrayliste har været det primære problem, så håber meget på lidt
hjælp!

Fra : Rolf E. Thorup

Dato : 18-10-04 18:20

<-= KG =-> wrote:

> [...]
> kort der er i spil. Samtidigt skal de kort-objekter som hentes over i den
> nye Arraylist slettes fra den gamle kortstak-arrayliste.

Jeg ville gerne komme med en konkret opskrift, men du giver simpelthen
ikke nok informationer om hvad du mener med at "hive et ukendte antal
kort ud". Ligger kortene fortløbende i listen, ligger de på vilkårlige
pladser eller noget tredje?

I mangel af bedre foreslår jeg du kigger på javadoc'en for
AbstractCollection, AbstractList, ArrayList og de statiske metoder i
Collections klassen.

Et andet tip: en metode der måske kunne være brugbar i dit projekt kunne
være metoden Collections.shuffle (når det nu åbenbart drejer sig om en
eller anden form for kortspil).

Mvh Rolf

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-04 18:36

> [...]
>
> Et andet tip: en metode der måske kunne være brugbar i dit projekt kunne
> være metoden Collections.shuffle (når det nu åbenbart drejer sig om en

Kortene oprettes fortløbende i arraylisten dvs. med esserne først, dernæst
toerne osv. De kan derefter blandes med shuffle-funktionen så de ligger
vilkårligt. Formålet er nu at der skal kunne tildeles kort til f.eks. 4
spillere, som formentligt får tildelt hver deres eget arraylist, og derfor
skal der hentes kort fra den samlede kortbunke ("KortStak") over i en
spillers egen arraylist. Problemet er at spillernes arraylist skal oprettes
i en anden klasse ved navn "haand".

Fra : Soren Davidsen

Dato : 20-10-04 08:06

"<-= KG =->" <NOSPAM> writes:

> [...]
> skal der hentes kort fra den samlede kortbunke ("KortStak") over i en
> spillers egen arraylist. Problemet er at spillernes arraylist skal oprettes

Et par hints i pseudo-kode. Se javadoc for java.util.ArrayList og
java.util.Random.

for each Haand:
for 1 .. 4:
Haand.addCard(KortStak.removeRandomCard())

addCard: list.add(param)

removeRandomCard: return list.remove(new Random().nextInt(list.size()))

Mvh, Soren

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-10-04 19:42

"Rolf E. Thorup" <rolfrolf@hotmail.com.invalid> writes:

> [...]
> ikke nok informationer om hvad du mener med at "hive et ukendte antal
> kort ud". Ligger kortene fortløbende i listen, ligger de på vilkårlige

Måske var det nemmere hvis vi bare så opgaveteksten?
--
Thorbjørn Ravn Andersen