Familienavnet Mollerup
Fra : Børge Laursen

Dato : 15-10-04 17:51

I forbindelse med min slægtsforskning har jeg ca. 100 personer med
familienavnet Mollerup.
Jeg kunne godt tænke mig at komme i forbindelse med nogen, der har
oplysninger, som jeg mangler på nogen af disse personer, ligesom nogen måske
kunne være interesseret i de oplysninger, jeg har.
Jeg har kigget lidt på 'Hvem forsker hvad's hjemmeside. Der forekommer
navnet Mollerup i bogen for 2001 og 2003. Men jeg kan jo ikke være sikker
på, det er noter/efterlysninger, der vedrører de personer, jeg forsker i, så
derfor vil jeg ikke investere et par hundrede kroner i disse bøger. Jeg har
købt dette års udgave, men der forekommer navnet ikke. Jeg kunne
selvfølgelig indrykke et indlæg i årgang 2005, men det er formentlig en
begrænset kreds, der abonnerer på bogen. Og det vil jo også tage nogen tid.
Derfor er mit spørgsmål, hvordan efterlyser jeg manglende oplysninger eller
kommer i forbindelse med nogen, der evt. mangler oplysninger, som jeg har ?
Denne nyhedsgruppe er næppe stedet.

Hilsen
Børge Laursen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-10-04 18:24

Scripsit Børge Laursen:

> [...]
> jo ikke være sikker på, det er noter/efterlysninger, der vedrører
> de personer, jeg forsker i, så derfor vil jeg ikke investere et

Biblioteket har også "Hvem forsker Hvad".

Lars Erik Bryld

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 17-10-04 23:21

On 2004-10-15 18:51:10 +0200, "Børge Laursen" <bk_laursen@get2net.dk> said:

> I forbindelse med min slægtsforskning har jeg ca. 100 personer med
> familienavnet Mollerup.

Jeg har ikke selv slægtninge med navnet, men jeg har slægtninge i Mollerup
sogn (Morsø Sønder, Thisted) omkring 1850.

Frederikke Marie (Christensdatter) Svane, døbt 22 april 1835, skal ifølge
min farmor være gift med en Anders (Søgaard) Jensen, om hvem jeg kun ved at
han var husmand i Mollerup.

Frederikke var i 1860 pige hos en Niels Christian Söegaard, født omkring
1826. Der er en Niels Christian Jensen med ca. samme fødselsår i Lødderup i
1834, som har en bror der hedder Anders Jensen. Denne Anders er født
omkring 1820. Jeg ved altså ikke om det er den rigtige.

Er det nogen du er stødt på?

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Børge Laursen

Dato : 18-10-04 11:24

> [...]
> i 1834, som har en bror der hedder Anders Jensen. Denne Anders er født
> omkring 1820. Jeg ved altså ikke om det er den rigtige.

Hej Mikkel
Stednavnet Mollerup findes flere steder, og der er flere slægter med
familienavnet Mollerup.
Jeg ved ikke, hvor mit 'Mollerup' rent geografisk kommer fra.
Desværre må jeg oplyse, at jeg ikke kender nogen af de personer, du nævner
ovenfor.

Venlig hilsen
Børge

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 18-10-04 14:47

On 2004-10-18 12:24:26 +0200, "Børge Laursen" <bk_laursen@get2net.dk> said:
> [...]
> Jeg ved ikke, hvor mit 'Mollerup' rent geografisk kommer fra.
> Desværre må jeg oplyse, at jeg ikke kender nogen af de personer, du

Det var en skam. Men tak fordi du gad kigge! :)

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 04-11-04 03:38

Hej Børge

Dine Mollerup på disse kanter, kunne være efterkommere af Peder Mollerup på
Vestervig kloster, død 1737 i Vestervig

Prøv at sende mig en mail med de ældste Mollerupper du har og jeg skal prøve
at finde mine frem og sammenligne.

Peder Nielsen Mollerup var søn af en rig selvejer bonde fra Mollerup i Linå
sogn, Gjern Herred, født 1651
Han var gift med Mette Laasby, og de havde 10 - 12 børn, husker ikke det
nøjagtige antal, men dine Mollerup kunne være efterkommere af et af disse
børnene.
Efter sigende skulle 2 af de ældste sønner være de første af bondestand der
blev adlet.

Der var en del søskende til Peter Nilsen Mollerup, bl.a. den "rige"
regimentskriver Mollerup fra Skanderborg, og et par stykker mere som kaldte
sig Mollerup, resten af søskendene hed slet og ret Nielsen
Jeg ved lidt mere om dem, og har du en "mistanke" om at det kunne være dine,
så send mig en mail og jeg skal give dig de oplysninger jeg har.
Bagud har jeg til Peder Nielsen Mollerups oldefar som er født omk. 1550.

Der er selvfølgelig en del andre Mollerup slægter, fra Mollerup i Linå sogn
har jeg fundet en mere som ikke hvis har anden forbindelse med hinanden,
( har dog ikke gransket det så nøje) end at de kommer fra samme lille by,
men denne Mollerup slægt har jeg fundet på århuskanten.

Mange hilsner

Bente Jørgensen

Bente.jorgensenSLET@vip.cybercity.dk