Death Valley
Fra : Diesell

Dato : 14-10-04 22:40

Når man snakker om "ground temperatures" er det så luften lige over jorden
eller selve jorden?

---------
"Death Valley is one of the hottest places in the world. Air temperature
readings over 120 degrees F are common during summer months, and ground
temperatures are usually up to 50 percent higher."
---------

Jesper

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 15-10-04 17:54

> [...]
> readings over 120 degrees F are common during summer months, and ground
> temperatures are usually up to 50 percent higher."

Jeg vil umiddelbart gå ud fra at det er lufttemperaturen. Da vi var der
viste termometeret 45 grader c.

I Lonely Planet omtaler de blot temperaturen som "120 F (48 C) temperatures"
uden nogen nærmere def. af hvor det er målt.

Henrik

Fra : Preben Andersen

Dato : 15-10-04 18:05

"Diesell" <jensn@jubiimail.dk> wrote in message
> Når man snakker om "ground temperatures" er det så luften lige over jorden
> eller selve jorden?

Der er jordens temperatur. Se dette link:
http://wrgis.wr.usgs.gov/docs/parks/deva/weather.html

mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 16:46

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> "Diesell" <jensn@jubiimail.dk> wrote in message
>
> Der er jordens temperatur. Se dette link:
> http://wrgis.wr.usgs.gov/docs/parks/deva/weather.html
>
> mvh
> Preben

Ret beset er der nok tale om temperaturen lige over jordens overflade - i
modsætning til temperaturen højere oppe, f.eks. i 2 meters højde. Altså
temperaturen _ved_ jorden.
Og temperaturen helt nede ved jorden er altid noget højere end i f.eks. 2
meters højde.

Det giver vel også den mest logiske mening - hvorfor skulle man være
interesseret i at vide, hvor varm selve jorden er?
Sammenlign i øvrigt med når du flyver - på tvskærmen i kabinen står som
regel hvor langt man har fløjet og hvor langt der er igen, samt hastighed og
hvad det svarer til i "ground speed", altså hastighed _ved_ jorden (ikke
hvor hurtigt jorden bevæger sig, vel?).

Mvh
Torben

Fra : Preben Andersen

Dato : 27-10-04 17:01

"Biker-Torben®" <cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
snabel-a)sneakemail.com> wrote in message news:417fc2c4$0$86915

> [...]
og
> hvad det svarer til i "ground speed", altså hastighed _ved_ jorden (ikke

Ground Speed er netop hvor hurtigt jorden bevæger sig (eller flyet i forhold
til jorden) i modsætning til airspeed, som afhænger af groundspeed
korrigeret for modvind/medvind. I modvind er din airspeed højere end din
groundspeed og omvendt ved medvind.
Det har i øvrigt intet med ground temperature at gøre

mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 18:06

> [...]
> groundspeed og omvendt ved medvind.
> Det har i øvrigt intet med ground temperature at gøre

Aha..., ja det kan der måske være noget om.
Men under alle omstændigheder er der jo nok tale om temperaturen ned ved
jorden...

Mvh
Torben