Stegte saltsild
Fra : Stella Bang

Dato : 13-10-04 17:52

For en del år siden kom min mand meget på Bornholm, og nu snakker han om
stegte saltsild som åbenbart er en Bornholmsk specialitet.
Er der nogen i gruppen der ved hvordan man selv laver dem? Jeg kunne godt
tænke mig at overraske ham med dem en dag.

Venligst
Stella

Fra : Harry Lund

Dato : 14-10-04 09:18

Vi fik dem en gang i Neksø. Husk stegte løg og rødbeder.
Hvordan??? Formentlig bare steg dem i en pannering og med hvide kartofler og
masser af stegepande-væde ved. Sådan husker jeg det.

Venligst Harry

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 14-10-04 09:50

Stella Bang wrote:
> [...]
> Er der nogen i gruppen der ved hvordan man selv laver dem? Jeg kunne
> godt tænke mig at overraske ham med dem en dag.

Hvis du selv salter sildene, skal de udvandes inden stegning, ellers får du
dem bare saltede og udvandede fra fiskehandleren. Der er ikke meget
hokuspokus i det. De skal bare steges på panden. Tricket er det hvinende
salte i forbindelse med STÆRK hjemmerørt sennep og syltede rødbeder . . .
haps, haps, haps, nu skal vi ha' snaps

Jeg er iøvrigt enig. Jeg afholder et årligt sildegilde med min basisgruppe
og betragter egentlig de indledende silderetter som forspil. Stegte saltsild
er the real mccoy!

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 14-10-04 10:12

Abildgaard 3140 <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote:

> [...]
> og betragter egentlig de indledende silderetter som forspil. Stegte saltsild

Hvis du køber hos fiskehandleren så husk for Guds skyld at spørge om de
er udvandede. Ellers gør du det selv: 3-4 hold vand over nogle timers
tid. Hvis de er lige fra tønden får du hår på brystet hvis du ikke har
det i forvejen. Det øvrige tilbehør er jo beskrevet.
mvh
Erling

Fra : Stella Bang

Dato : 14-10-04 12:16

sildefileteer og så lade dem ligge i en stærk saltlage nogle timer.? Nej det
bliver vel ikke det samme, men det kunne da være.
hilsen
Stella

Hvis du selv salter sildene, skal de udvandes inden stegning, ellers får du
..

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-10-04 14:11

"Stella Bang" <slbang@mail.dk> wrote in message

> Det er vel ikke sådan at man kan købe ferske
> sildefileteer og så lade dem ligge i en stærk saltlage nogle timer.?

Hvis du salter dem et døgn i køleskab, kan de fint bruges i en snæver
vending.

--
-Jens B.

Fra : Stella Bang