Kogt byg
Fra : Leo

Dato : 13-10-04 11:16

Jeg har i Nordkarelen fået serveret kogt byg som alternativ til ris, bulgur
o.lign

Det smager faktisk vældigt godt. Men er det bare almindelige bygkorn, der
koges - skal de afskalles - er der nogen, der ved, hvordan man gør? - Jeg
forstår ikke et kvidder finsk, så finske madsider er lidt af et problem...

Fra : Peter Westh

Dato : 13-10-04 15:45

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det smager faktisk vældigt godt. Men er det bare almindelige bygkorn, der
> koges - skal de afskalles - er der nogen, der ved, hvordan man gør? -

Det du har fået er nok perlebyg, som kan fås i diverse italienske,
amerikanske og russiske specialbutikker i København (
http://www.supermarco.dk butikken "Rusland", Nørre Voldgade 6 K eller "Den
Amerikanske Købmand" , Peder Hvidtfeltsstræde 13 ).

Men man kan også godt brug den hele byg, der sælges i helsekostbutikker fra
bageriet Aurion. Den er også afskallet, men lidt grovere i det.

Byg koges omtrent som brune ris, knap tre kvarter i dobbelt mængde vand.
Kornene kan tørristes først.

MVH

Peter

Fra : Leo

Dato : 13-10-04 16:32

Hej Peter
Tak for det - jeg tror vi skal prøve det til week-enden - jeg var ved at
tro, jeg skulle ud på en foderstofforretning og have lidt hestefoder....

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-10-04 17:49

"Leo" skrev i en meddelelse
> [...]

at
> tro, jeg skulle ud på en foderstofforretning og have lidt

Det skulle nok under ingen omstændigheder være nødvendigt. Jeg mener da,
at man i almindelige supermarkeder kan købe poser med et halvt kilo fine
eller grove byggryn. Det får jeg af og til anvist, hvis jeg spørger,
hvor de har valsede byggryn. Men prøv at spørge i sproggruppen, hvad
"bygkorn" er.

Hilsen Ruth

Fra : Peter Westh

Dato : 13-10-04 18:16

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller grove byggryn. Det får jeg af og til anvist, hvis jeg spørger,
> hvor de har valsede byggryn. Men prøv at spørge i sproggruppen, hvad

De byggryn er vist så fintmalede, at de kun du'r til grød. Hel byg eller
perlebyg er en helt anden snak.

Men Leo, lidt Googling får mig til at tro, at det nok er det her, du har
smagt:
http://www.myllynparas.fi/portal/english/health_pages/barley_-_for_your_good/ .

/Peter

Fra : Leo

Dato : 13-10-04 18:48

Vi fik en grydefuld af noget elgkød og andet godt, (rodfrugter mm), og som
tilbehør kogt byg - det lignede kogte guldkorn - altså bygkerner.
En anden dag fik vi and - med byg - det skulle være en lokal specialitet fra
"gamle dage", typisk karelsk.
Men godt var det - og altså hele bygkerner, men nok som du foreslog
tidligere afskallede kerner.

Fra : Leo

Dato : 13-10-04 18:55

hej Ruth
Nej, byggryn har vi i skabet - de grove - vi får en del grød her i huset.
Jeg kørte lidt død i risengrød, og så begyndte vi med boghvede og byg også -
og børnene holder af hvedegrød med frugter og honning. Det sidste er kogt på
hvedekerner - jeg synes det er noget klsterværk, men dem om det.
Og så kan jeg ikke få en morgenmad, der er meget bedre end havregrød.

Men fløjlsgrød, mannagrød og den slags er altså lige lidt for
ulækkert...synes jeg.

Mange hilsner,
Leo

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-10-04 19:15

"Leo" skrev i en meddelelse

> [...]
> Og så kan jeg ikke få en morgenmad, der er meget bedre end havregrød.
>
> Men fløjlsgrød, mannagrød og den slags er altså lige lidt for

Nej - det var heller ikke de dér meget finmalede jeg mente.

Men noget andet - det med and med byggryn, var det sådan at grynene var
stoppet ind i anden, ligesom når vi fylder æbler og svesker i den. Jamen
at man har fyldt den med grove kerner, det lyder jo også som noget fra
vikingetiden? Skægt at høre om den slags spiser.

Ruth

Fra : Jørgen Hess

Dato : 16-10-04 17:37

> [...]
> Tak for det - jeg tror vi skal prøve det til week-enden - jeg var ved at
> tro, jeg skulle ud på en foderstofforretning og have lidt hestefoder....

Det med foderstofforretningen behøver ikke at være en morsomhed.
Hvis man får fat i hele byg er der forskel på maltbyg og byg til foder. Og byg
til foder er altså det der evt. skal bruges til menneskemad også.
Årsagen er at maltbyg dyrkes med et ikke for højt proteintal, ellers vil øllen
ikke klare. Omvendt er man interesseret i så meget protein som muligt i foderbyg
hvilket altså harmonerer med byg til menneskebrug.
mvh
Jørgen

Fra : Leo

Dato : 16-10-04 22:36

Tak for tippet - i første omgang tror jeg, jeg vil prøve at finde det
andetsteds. Så må vi se, hvordan det slår an i familien - og så måske lidt
større indkøb. Men tak for oplysningen om malt- og foderbyg....