SMS-chikane
Fra : Morten

Dato : 12-10-04 08:25

Hej NG

Jeg har en kammerat, der er udsat for en del SMS-chikane. Vi ved ikke hvem
der står bag, da nummeret enten er hemmeligt eller ikke findes på
navnebogen.dk etc.

Hvad muligheder er der for at så stoppet chikanen? Jeg har selv engang været
udsat for det, men da jeg tog fat i teleselskabet for at få oplyst hvem der
cikanerer, bliver man blankt afvist af selskabet med at det kan de ikke
finde ud af (hvilket jo absolut ikke er rigtigt! De gemmer jo alt måske
pånær selve samtalerne, men opkaldstid, sted mv. i mindst 5 år) For mit
vedkommende holdt det dog hurtigt op igen, men for min kammerat har det
efterhånden stået på så langt tid, så nu må det altså stoppes.

Har nogen været udsat for noget lign. og hvordan griber man bedst sagen an?
Teleselskaberne er jo ikke endvidere samarbejdsvillige med mindre man har
noget at true dem med.

Mvh
Morten

Fra : Anders

Dato : 12-10-04 09:00

Til Morten.

Din kammerat bør nok skifte til en anden oeratør !
Evt. Telmore (er selv kunde hos dem).

/Anders

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-10-04 15:58

On Tue, 12 Oct 2004 09:59:42 +0200, "Anders"
<dsl147695@vip.cybercity.dk> wrote:

>Til Morten.
>
>Din kammerat bør nok skifte til en anden oeratør !
>Evt. Telmore (er selv kunde hos dem).

Hjælper jo ikke noget. Medmindre at personen vælger at få totalt nyt
nummer.
Flemming Jacobsen

Fra : Anders

Dato : 12-10-04 21:22

Det var sådan set det, jeg hentydede til !

/Anders

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-10-04 11:09

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
> Hvad muligheder er der for at så stoppet chikanen?

Hvad står der i beskederne? Er det trusler går han til politiet, han skal
selvf. ikke slette beskederne. Hvis det ikke lige er trusler, men "bare"
drilleri/mobning, så spørg i dk.videnskab.jura - der får du bedre svar.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 12-10-04 14:29

> da jeg tog fat i teleselskabet for at få oplyst hvem der
> cikanerer, bliver man blankt afvist af selskabet med at det kan de ikke
> finde ud af (hvilket jo absolut ikke er rigtigt!

Det kan da sagtens være rigtigt... Hvis jeg nu daffer ned i Fakta og køber en
taletids-startpakke har teleselskabet da ikke den fjerneste anelse om hvem jeg
er... De kan se hvor jeg befinder mig, hvem jeg ringer til og IMEI-nummeret på
min telefon... Nuvel, men derfor skal der vist alligevel mere end almindeligt
held til at gætte hvem jeg er :)

--
Michael
http://www.ligegyldigenyheder.dk - her er det agurketid året rundt

Fra : Calle.

Dato : 12-10-04 17:17

Michael Kjærsgård wrote:
> [...]
> ringer til og IMEI-nummeret på min telefon... Nuvel, men derfor skal
> der vist alligevel mere end almindeligt held til at gætte hvem jeg er
Nej men har de beviser på at telefonen bliver misbrugt, og lukke EMEI
nummeret, og så er det sku slut indtil manden får sig en ny mobil

--
Calle.

Fra : Fischer

Dato : 12-10-04 14:32

> [...]
> griber man bedst sagen an? Teleselskaberne er jo ikke
> endvidere samarbejdsvillige med mindre man har noget at true dem med.

Du griber sagen helt forkert an.

Hvis det drejer sig om et taletidsnummer behøver teleselskabet IKKE vide
hvem nummeret tilhører. Hvis du går ned på tanken og køber en startpakke,
behøver du jo altså ikke registrere dig nogen steder.

Og selv om teleselskabet kender personen bag et hemmeligt nummer, så må de
IKKE udlevere dette nummer til dig. Hvis operatøren giver dig nummeret, gør
personen noget ulovligt, og kan straffes for dette.
Og så er det i øvrigt bedøvende ligegyldigt om personen bag nummeret selv
gør noget ulovligt.
Så tænk lige over dette inden du forsøger at presse andre mennesker til
noget.

Du / I kan gøre tre ting:

1. Hvis chikanen er grov nok, så gå til politiet. De kan nemlig som de
eneste skaffe sig adgang til hemmelige numre. Men det skal være ret groft
før de gør noget - som regel skal det være direkte trusler.

2. Spørg teleselskabet om de ikke kan spærre for SMS fra dette ene nummer.
Når det drejer sig om denne slags sager, plejer de at være
samarbejdsvillige. Især hvis man ikke for inden har svinet dem til, fordi de
ikke vil udlevere et hemmeligt nummer!

3. Skift telefonnummer.

*Fischer

Fra : Calle.

Dato : 12-10-04 17:19

Morten wrote:
> [...]
> Har nogen været udsat for noget lign. og hvordan griber man bedst
> sagen an? Teleselskaberne er jo ikke endvidere samarbejdsvillige med

lad være med at svare på dem, så stopper det ret hurtigt igen
--
Calle.

Fra : Morten

Dato : 12-10-04 17:34

> Har nogen været udsat for noget lign. og hvordan griber man bedst sagen
> an? Teleselskaberne er jo ikke endvidere samarbejdsvillige med mindre man
> har noget at true dem med.

OK, kan se jeg lige må have fat i lidt mere konkret. I skal i hvert fald
have foreløblig tak for svar, så ser vi hvad jeg kommer frem til.

Mvh
Morten

Fra : DonE

Dato : 12-10-04 19:19

> [...]
>
> Jeg har en kammerat, der er udsat for en del SMS-chikane. Vi ved ikke hvem
> der står bag, da nummeret enten er hemmeligt eller ikke findes på

Man kan da ikke skjule ens nr ved sms...kan man?

--

DonE

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 12-10-04 19:46

Tele selskabet kan faktisk ikke nødvendigvis se dine indgående opkald samt
dine indgående sms nr.

--

/Kenneth Koustrup