MMC-kort på 256MB vises som 244,8MB
Fra : Jakob G.

Dato : 08-10-04 20:23

Hej!

Så har jeg fået købt mig et hukommelseskort til min 6230. Det er, som sagt,
et 256MB-kort, men når jeg går ind i "Galleri" og ser på den tilgængelige
plads, så står der 244,8MB. Er det normalt? Det er ikke fordi jeg vil hænge
mig i et par MB, men når der nu står 256MB, så mangler der jo ca. 8 af
dem... Jeg har forresten prøvet at vælge "formatér" i telefonen uden at det
ændrede noget.

--
Hilsen Jakob

Fra : Morbid Angel

Dato : 08-10-04 21:08

On Fri, 8 Oct 2004 21:23:07 +0200, "Jakob G." <nogen@emialadresse.dk>
wrote:

> [...]
>dem... Jeg har forresten prøvet at vælge "formatér" i telefonen uden at det

244 MB=256 MB det er noget med at en megabyte =1024 kb det har noget
med den måde man regner bytes ud på, kan ikke helt huske det men de
kan du også se på din HD at der står et andet tal end hvad den er.

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-10-04 21:24

Morbid Angel wrote:

> 244 MB=256 MB det er noget med at en megabyte =1024 kb det har noget
> med den måde man regner bytes ud på, kan ikke helt huske det men de
> kan du også se på din HD at der står et andet tal end hvad den er.

Det var i en periode ganske populært for HD producenter at regne en MB
for 1.000.000 bytes (en MB er 1024KB. Altså 1B * 1024 = 1KB. 1KB * 1024
= 1MB = 1.048.576B).
På den måde forekom alle deres diske lige en tand større end de egentlig
var (hvordan den markedsføring kom igennem såvel dansk som amerikansk
jura kan man så undre sig over).

Så hvis man, med det i mente, tager dine 256MB bliver de til:
256.000.000B / 1024 =    250000KB
         250000KB / 1024 = 244,140625MB

Derudover kan der også forekomme afvigelser alt efter hvilket filsystem
der bliver brugt og hvor diske/partitioner der er tale om, samt den
sædvanlige forvirring omkring clusterstørrelser. Men alt det kan de nok
bedre huske i hardware.drev gruppen

Fra : Jakob G.

Dato : 08-10-04 22:29

> Så hvis man, med det i mente, tager dine 256MB bliver de til:
> 256.000.000B / 1024 = 250000KB
> 250000KB / 1024 = 244,140625MB

Aahh... Det opklarer lidt. Så har de altså ikke snydt mig...

> [...]
> der bliver brugt og hvor diske/partitioner der er tale om, samt den
> sædvanlige forvirring omkring clusterstørrelser. Men alt det kan de nok

Nå ja, det er jo egentlig et drev, selvom det ikke rigtig vil ind i mit
hoved...

Men tak for svarene - begge to!

--
Hilsen Jakob

Fra : DM

Dato : 09-10-04 13:45

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med den måde man regner bytes ud på, kan ikke helt huske det men de
> kan du også se på din HD at der står et andet tal end hvad den er.

Der er 256.000.000 bytes på kortet, dem der sælger diske vælge at tolke Mega
som 1000*1000 som i ti tal systemet, mens filsystemet udregner Mega som
1024*1024.

/DM

Fra : N. Christensen

Dato : 13-10-04 16:29

> [...]
> plads, så står der 244,8MB. Er det normalt? Det er ikke fordi jeg vil hænge

De andre forklaringer der er kommet passer ganske sikkert også, men i den
nye v4.44 software, står der bl.a.:

* The phone shows the correct status of available memory

--

Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse hvis du vil kontakte mig.