Spørgsmål om blåskimmelost (gorgonzola) i ~
Fra : Susanne

Dato : 08-10-04 14:08

Hej,

Jeg vil prøve at lave følgende lasagne

http://www.deliasmith.co.uk/recipes/r_0000001164.asp

Normalt kan jeg slet ikke fordrage hverken smag eller lugt af blåskimmelost,
men jeg har hørt flere sige, at hvis man bruger det i madlavning skulle
effekten være god og den markante smag skulle blive nærmest helt god.....??

Smagen må som I nok kan forstå absolut ikke overdøves af denne
blåskimmelost, for så vil jeg meget hellere bare undvære den og bruge noget
mozarella e.l. i stedet, men hvis det giver et godt pift til lasagnen kunne
det jo være interessant at prøve.

Nu vil jeg så høre jeres mening - hvilken ost skal jeg vælge?
Jeg fandt en gorgonzola-mascarpone-ost i ISO som efter sigende skulle være
mildere end normal gorgonzola; ville det være bedre?
Ønsket effekt: så mild som muligt og hvis I mener at ligemeget hvad jeg
vælger så vil blåskimmelosten smage igennem, så fraråd mig at bruge den.

På forhånd tak og med venlig hilsen
Susanne.

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 08-10-04 16:09

"Susanne" <denlillevampyr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg fandt en gorgonzola-mascarpone-ost i ISO som efter sigende skulle være
> mildere end normal gorgonzola; ville det være bedre?

Jeg kan godt selv lide blåskimmelost i madlavning, men synes også det kan
blive lidt kvalmt hvis man overdriver. Jeg tror gorgonzola-mascarpone-osten
passer godt i den opskrift du har linket til, men hvis du kun ønsker et
lille stref af blåskimmelost skal du nok holde dig på ca. 100g istedet for
de 200g som opskriften foreslår.

> Ønsket effekt: så mild som muligt og hvis I mener at ligemeget hvad jeg
> vælger så vil blåskimmelosten smage igennem, så fraråd mig at bruge den.

Det er ikke noget problem at bruge så lidt blåskimmelost at du ikke kan
smage det, så prøv dig frem med en lille smule til at starte med og så øg
dosis til maden passer dine smagsløg

Fra : Susanne

Dato : 09-10-04 13:45

"Henrik Weigelt" skrev
"..."
> Det er ikke noget problem at bruge så lidt blåskimmelost at du ikke kan
> smage det, så prøv dig frem med en lille smule til at starte med og så øg
> dosis til maden passer dine smagsløg

"..."

Efter at have overvejet mulighederne tror jeg at jeg vil benytte en lidt
anden fremgangsmåde, nemlig at bruge forskellige slags "faste" oste - som
cheddar, port salut, gouda e.l. i stedet for blåskimmelosten. Som jeg sagde
er jeg absolut ikke til blåskimmel normalt, men cheddar og andre milde oste
er et sikkert hit hver gang, så det kan umuligt blive værre end godt - og så
kan jeg jo spise resten af osten "rå" og nyde den

Tak for hjælpen.
/Susanne.