Jeg vil lave min egen risblanding! (men hv~
Fra : Morten

Dato : 08-10-04 05:03

Jeg kunne godt tænke mig at være i stand til at lave mine egne
"risblandinger". Og hvilken type risblanding tænker jeg

så på?
Jo altså: i bl.a. Netto kan man få de der Knorr-pakker til cirka 20 kr.
hvor der sammen med noget "eksotisk" sovs også er at finde en risblanding
(det er så meningen man selv skal tilsætte kød. Det hele er nærmest
færdiglavet det skal bare lige varmes). Jeg mener den knorr-pakke jeg
tænker på hedder "Thai green curry".

Jeg kommer lige med et sidste eksempel: I netto sælger de med lange
mellemrum en risblanding fra firmaet "Findus",

som måske ikke heeelt smager ligesom den af knorrs, men den smager
tilsvarende godt, fordi der virkelig er mange

krydderier i risen m.m. som giver det en masse smag (der er så meget smag
i, så jeg man faktisk ikke behøver kød

til, hvilket jo er fint, da det så bare bliver det billigere).
Fra Findus' hjemmeside har de skrevet indholdet af risblandingen op, og
den er som følger:

Ris 45%, pasta 32% (durumvetemjöl, ägg), grönsaker 4% (tomater, paprika,
purjolök), ananas, salt, smakförstärkare

(E621, E631, E627), vegetabilisk olja (härdad), kycklingfett, kryddor,
paprikaextrakt, senapsfrö, vinägerpulver,

druvsocker, socker, persilja, aromämne (med sojasås) och selleri.
Salthalt 2.5%.

Nu vil jeg så høre om i har nogle ideer til hvordan man kunne lave nogle
tilsvarende risblandinger selv. Det må ikke

være for besværligt at lave (det vil sige jeg gider ikke ud og skulle
købe rigtig frugt/grøntsager m.m.). Jeg forestiller mig

at med de rette krydderier og den rette type ris (og måske nogle tørrede
frugter af en art?), så må det være muligt at

lave noget ligeså smagfuldt.
Jeg kan desværre ikke beskrive nærmere hvordan det bør smage, måske det
vigtigste bare er at der er rigtig god smag i, i forhold til bare ris
alene.

Hvis i kommer med anbefalinger til specielle ris/krydderier, så oplys
venligst ved samme lejlighed hvor man kan købe

disse.

På forhånd tak.

Morten

Fra : rasmus carlsen

Dato : 08-10-04 08:38

"Morten" <mmmmorten@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kunne godt tænke mig at være i stand til at lave mine egne
> "risblandinger". Og hvilken type risblanding tænker jeg

- jeg vil anbefale dig at købe en kogebog. Køb evt. en af de billige til
omkring en 50'er ... Alternativt; køb karry, ingefær, soyasovs og chili ...
det kan du komme langt med.

ras