Autorisation via phpMyAdmin på en Win2K se~
Fra : Dingo

Dato : 06-10-04 12:54

Jeg har en Windows 2000 server med en dertilhørende IIS. På serveren køre
jeg PHP v4.3.9 som CGI modul i IIS.

Mit problem er, i korte træk, at min phpMyAdmin prøver at autorisere
brugeren som en Windows lokal bruger istedet for at den prøver og autorisere
brugeren i min MySQL database. Jeg kan se i min Windows eventlog, at den
ikke kan autorisere brugeren "root" og det er såmen klart nok, da jeg ikke
har oprettet en sådan bruger som en Windows bruger.

Hvordan får jeg phpMyAdmin til at autorisere via MySQL? Er det en
indstilling i phpMyAdmin eller i IIS?

Et udpluk fra min phpMyAdmin, config.inc.php fil:
$cfg['Servers'][$i]['controluser'] = 'mysqluser';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass'] = 'mypassword';
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'http';
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = '';

Hvis jeg sætter "auth_type" til "config" samt udfylder "password" på root,
logger den fint ind med "root" brugeren på MySQL databasen ( men den spørger
så ikke efter autorisation).

Nogen idéer?

Fra : Dingo

Dato : 06-10-04 15:40

> Nogen idéer?

Jeg kunne måske også spørge anderledes - er der nogen forskel på
PHP_AUTH_USER og PHP_AUTH_PW imellem unix og Windows udgaven af PHP?

Fra : Dingo

Dato : 06-10-04 15:46

> Jeg kunne måske også spørge anderledes - er der nogen forskel på
> PHP_AUTH_USER og PHP_AUTH_PW imellem unix og Windows udgaven af PHP?

Okay, jeg var lidt for hurtig med spørgsmålet, da jeg lige fandt dette på
Microsofts webside:

HTTP Authentication with PHP
The HTTP authentication hooks in PHP are only available when it is running
as an Apache module, and so are not available in the CGI version. In an
Apache module PHP script, you can use the header () function to send an
"Authentication Required" message to the client browser, which causes the
browser to pop up a Username/Password dialog box. After the user has filled
in a user name and a password, the URL containing the PHP script will be
called again using the variables $PHP_AUTH_USER, $PHP_AUTH_PW, and
$PHP_AUTH_TYPE, set to the user name, password, and authentication type,
respectively. Only Basic authentication is supported at this point. See the
header() function for more information. This does not work in IIS.

Migrating Linux-Apache-MySQL-PHP to Windows 2000
http://www.microsoft.com/technet/itsolutions/migration/linux/mvc/miglamp.mspx

Mon det så fungere med ISAPI mode i IIS? Det vil jeg lige prøve.

Fra : Dingo

Dato : 06-10-04 16:10

> Mon det så fungere med ISAPI mode i IIS? Det vil jeg lige prøve.

Det gjorde det så heller ikke. Så må jeg jo flytte det til en anden server
og køre det under Apache istedet :-/ Det var ikke lige min første prioitet
(der var selvfølgelig gode grunde til, at det lige skulle ligge på den
server med IIS).