Christiansborg!
Fra : Margit Olsen

Dato : 04-10-04 22:21

Min tip-tip oldefar har jeg fundet i F.T. 1801 hvor han er Kgl.
rustvognskusk og bor på Christiansborg med sine børn!!! Hans datter bor også
på Christiansborg hvor hun er tjenestepige hos en Berider!!!
Kan det mon være rigtig at de kan bo der, for da var Christiansborg da
brændt!!!
Mvh M.O.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 05-10-04 09:17

On Mon, 4 Oct 2004 23:20:41 +0200, "Margit Olsen"
<margitolsen@private.dk> wrote:

> [...]
>på Christiansborg hvor hun er tjenestepige hos en Berider!!!
>Kan det mon være rigtig at de kan bo der, for da var Christiansborg da

Stalden brændte jo ikke, så mon ikke de har boet i den ende.

--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : dannebrog

Dato : 05-10-04 12:14

Ved branden 1794 brædte selve slottet men ikke Ridebaneanlægget, som endnu
findes. Vognbygningen, som nu huser Slotskirken, brændte vist heller ikke
1794.

Med venlig hilsen

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-10-04 12:39

dannebrog skrev:
> Ved branden 1794 brædte selve slottet men ikke Ridebaneanlægget,
> som endnu findes. Vognbygningen, som nu huser Slotskirken, brændte
> vist heller ikke 1794.

Heldigvis plejer det hele ikke at brænde hver gang.

I SDE kan man se en fin oversigt over de tre "Christiansborg'er".
Vogngården lå i det nuværende Thorvaldsens Museum.
(Nord)vest for Thorvaldsens Museum lå også Prinsens- eller
Kronprinsens Stald samt Gardestalden (fra det første
Christiansborg). Gardestalden og Prinsens Stald findes ikke
mere, men det skyldes ikke nogen brand, jeg kender til.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-10-04 13:02

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> (Nord)vest for Thorvaldsens Museum lå også Prinsens- eller
> Kronprinsens Stald samt Gardestalden (fra det første [...]

Rettelse! Der skulle nok nærmere have stået (sydvest for
Thorvaldsens M. - Altså i forlængelse af ... mod sydvest.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bodil Madsen

Dato : 05-10-04 16:28

Er der nogen, der kan give et bud på hvilken kirkebog man skal bruge for at
finde staldpersonale i perioden 1765 -1775?

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 06-10-04 08:18

Lige en bemærkning! Hvis du har problemer med at finde hans eller hans kones
fødested kan det være, at jeg har ham i min embedsmandsdatabase. Jeg har en
del rustvognskuske fra den tid.
Børge

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 19-10-04 14:23

Hej NG

> [...]
> på Christiansborg hvor hun er tjenestepige hos en Berider!!!
> Kan det mon være rigtig at de kan bo der, for da var Christiansborg da

Det kan sagtens være rigtigt.
Omkring ridebanen ligger der de bygniger som ikke brændte, disse indeholder
faktisk nogle boliger, og der bor faktisk personale der er tilknyttet
staldene den dag i dag.
Jeg talte for nogle år siden med en af beridderne, han fortalte at hans
stuevinduer var flere meter høje, og det krævede en høj stige at hente
gardinerne ned til vask. Så næste gang du kommer til Christiansborg så kig
på bygningerne på modsatte side af ridebanen som slottet. Der kan du se de
meget høje vinduer, der er faktisk ind til private boliger.
Jo så det kan faktisk godt være rigtigt.
Husk teatermuseet som ligger over de kongelige stalde er et af vores ælsdte
teatre, og det blev redet fra brænden.
Mvh
Niels Gjermandsen