Tilslutte iPod til stereoanlægget
Fra : Martin Møller

Dato : 04-10-04 22:16

Jeg har tilsluttet min iPod til stereoanlægget via en splitter som sidder i
hovedtelefonindgangen på iPod'en. Nu vil jeg gerne have en Navipod Remote,
men den skal også tilsluttes i toppen og så er jeg jo nød til at købe en
splitter som kan side i line out på dock'en. Nu er spørgsmålet så bare om
den monster isplitter man kan købe hos apple kan bruges til stereokabler.
Stereokabler har jo ikke minijack stik. Er der nogen der ved noget om det?

--
/Martin Møller

- Ved svar via email - fjern SPAMFILTER i emailadressen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-10-04 23:05

In article <4161bd80$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> wrote:

> [...]
> spørgsmålet så bare om den monster isplitter man kan købe hos apple
> kan bruges til stereokabler. Stereokabler har jo ikke minijack stik.

En splitter, det er sådan en til at sætte to hovedtelefoner i, ikke?
Hvorfor bruger du den? Lytter du både til stereoanlæg og hovedtelefoner
samtidig? Nu har vi kun en iPod Mini, men stikkene er vel de samme.
Hvorfor kan den splitter, du allerede har, ikke bare bruges til udgangen
i docken? Det er da også et minijack-stik. Jeg har da haft vores
stereoanlæg sluttet til både hovedtelefonudgangen og udgangen i docken
med den samme ledning. Det er ikke en splitter, men et minijack-stik er
vel et minijack-stik.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Møller

Dato : 04-10-04 23:16

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stereoanlæg sluttet til både hovedtelefonudgangen og udgangen i docken
> med den samme ledning. Det er ikke en splitter, men et minijack-stik er

Har læst på diverse ipod sider at for at få den bedste lyd ud af ipoden når
den skal tilsluttes anlægget så skal man tilslutte splitteren i line out op
docken og ikke i headphoneudgangen på ipoden. Den splitter jeg har i
forvejen er praktisk umulig at sætte i docken da min dock vil stå og vippe
da jeg også har firewire kablet siddende i docken til strømtilstutningen.
Splitteren hos apple er til hovedtelefon indgange (minijack) og
stereokablerne som skal sættes i de to indgange på splitteren tror jeg ikke
er minijack. De ser anderledes ud en et hovedtelefonstik.

Hilsen Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 05-10-04 16:10

> [...]

> stereokablerne som skal sættes i de to indgange på splitteren tror jeg ikke
> er minijack. De ser anderledes ud en et hovedtelefonstik.

jeg kan slet ikke følge med :)
Men....
jeg bruger en ledning med mini-stero-jack i den ene ende der deler sig
ud i 2 jack stik som sættes ind i anlægets AUX indgange.
Men nu bruges stikket kun hvis jeg er til fest med iPod'en, derhjemme
sidder stikket i Airport Expressen istedet

Det koster vist ikke mere end 20-30 kr. i brinck, lidt billigere end
monster stikket fra Apple store :)

Har også et andet stik der ligner det, men når det bruges kommer der kun
lyd ud af den ene højtaler :( så om det er fordi det ikke er
stero-mini-jack ? eller hva' :) men som sagt det første funker
perfekt.

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-10-04 19:27

In article <1gl70sn.14t4kr1zhk2syN%fakeemail@anthro.ku.dk>,
fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> Har også et andet stik der ligner det, men når det bruges kommer der
> kun lyd ud af den ene højtaler :( så om det er fordi det ikke er
> stero-mini-jack ? eller hva' :)

Det tror jeg. Hvis jeg husker min børnelærdom ret, så er det et typisk
symptom på, at jack-stikket er et monostik.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-10-04 19:26

In article <4161cba4$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]

> docken da min dock vil stå og vippe da jeg også har firewire kablet
> siddende i docken til strømtilstutningen.

Det vil sige, at det er et mekanisk problem, at stikket simpelthen er
for stort rent fysisk? Så er der selvfølgelig ikke andet at gøre, end at
købe et kabel med et mindre stik. I vores dock til iPod Mini synes jeg
nu ikke det er et problem, men måske er stikket meget stort på dit kabel.

> Splitteren hos apple er til hovedtelefon indgange (minijack) og
> stereokablerne som skal sættes i de to indgange på splitteren tror
> jeg ikke er minijack. De ser anderledes ud en et hovedtelefonstik.

Måske har jeg misforstået det, men mig bekendt er en splitter en
ledning, der fungerer som et dobbeltstik. Den har et mini-jack hanstik i
den ene ende og to mini-jack hunstik i den anden. På den måde kan man
sætte to sæt hovedtelefoner, hvor der normalt kun kan være ét som f.eks.
i en iPod.
Det andet kabel, du nævner, er en omformer eller adapter. I den
ene ende er et mini-jack-stik, der kan sætte i en iPod. I den anden ende
er der to phonostik hunstik, som man kan sætte et almindeligt phonokabel
til et stereoanlæg i. men det er jo fjollet at have to kabeldele mellem
iPod og stereoanlæg. Jeg vil tro, at du hos enhver radiohandler kan
finde en ledning med mini-jack i den ene ende og to phonostik hanstik i
den anden. Med et sådant kabel kan du forbinde iPod direkte med et
stereoanlæg. Det kan vist endda gøres ret billigt, men pris og kvalitet
varierer meget og følges vist nogenlunde ad.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Møller

Dato : 06-10-04 16:56

> [...]
> stereoanlæg. Det kan vist endda gøres ret billigt, men pris og kvalitet
> varierer meget og følges vist nogenlunde ad.

Nu har jeg jo anskaffet mig det phonokabel og det bliver kvaliteten vel ikke
ringere af?

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-04 20:00

In article <416415a2$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> wrote:

> Nu har jeg jo anskaffet mig det phonokabel og det bliver kvaliteten
> vel ikke ringere af?

Der er naturligvis stor forskel på kablers kvalitet. Alt andet lige,
bliver forbindelsen dårligere, jo flere stik og sammenkoblinger, der
skal være. Så ét enkelt kabel er i princippet det bedste. Men det er da
klart, at to kvalitetskabler koblet sammen, er bedre end et billigt
møgkabel alene. Om ikke andet skal du jo købe Apples "minijack til
phono"-adapter. Den koster jo også noget. Du kan da prøve, om du kan få
et kabel med mini-jack i den ene ende og phonostik i den anden til samme
pris. Så har du jo ikke tabt noget. Phonokablet kan man altid få brug
for.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster