Optioner paa KFX selskaber
Fra : M.Daeumling

Dato : 13-05-01 19:01

Hvor findes der optioner på KFX selskaber? Jeg har tjecket tyske
kilder - åbenbart er der bare optioner på Vestas. Kan det være?

Manfred Däumling

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 13-05-01 20:06

>Hvor findes der optioner på KFX selskaber? Jeg har tjecket tyske
>kilder - åbenbart er der bare optioner på Vestas. Kan det være?

Der er optioner i en del af de mest likvide KFX selskaber, samt i selve KFX
indexet.
Tillige handles der derivativer i enkelte danske statsobligationer og et
enhedsrealkreditderivat,
der er baseret på flere forskellige underliggende realkredit obligationer.

Adgang til information på området er desværre yderst sparsom, for slet ikke
at tale om adgangen til at
handle på disse markeder - der for private mestendels er lukket land.

Efter min viden er det kun 4 af de største danske banker der tilbyder adgang
til FUTOP markedet i DK.
Jeg arbejder selv på at få adgang til disse markeder - men det bliver ikke
som privatperson,
men gennem et selskab dedikeret til formålet.

mvh
Anders

Fra : M.Daeumling

Dato : 14-05-01 16:53

On Sun, 13 May 2001 21:05:41 +0200, "Anders Kjeldsen" <ak@x-orbit.dk>
wrote:

>Adgang til information på området er desværre yderst sparsom, for slet ikke
>at tale om adgangen til at
>handle på disse markeder - der for private mestendels er lukket land.

Too bad!

På en tidspunkt fandt jeg faktisk flere optioner - på Tele Danmark,
for eksempel. Men jeg kan bare ikke finde det igen - jeg havde
desværre ikke 'bookmarked' det.

>Efter min viden er det kun 4 af de største danske banker der tilbyder adgang
>til FUTOP markedet i DK.

Det kan godt være at den danske marked er lukked. I Tyskland er
optioner meget mere almindlig - måske der bør tjeckes hver enkelt
'Emittent' ....

tak for svaret, mvh
--------------------------
Manfred Däumling

Fra : Anders Mork

Dato : 14-05-01 20:47

>Adgang til information på området er desværre yderst sparsom, for slet ikke
>at tale om adgangen til at handle på disse markeder - der for private
mestendels er lukket >land.

Hvis man vil forsoege sig med optioner, kunne man jo ogsaa forsoege sig i
USA, hvor brokerne er meget billigere med gebyrer og likviditeten i
optionsmarkedet betydeligt bedre. Uden at vide bedre ville jeg nok mene at
det ville koste en formue i gebyr at handle gennem danske banker. Desuden er
kontraktstørrelser i USA kun 100 aktier, hvilket gør det betydeligt mere
interessant for privatpersoner, hvis man vil forsøge sige med diverse mere
avancerede optionsstrategier.

../Anders

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 14-05-01 22:24

>Hvis man vil forsoege sig med optioner, kunne man jo ogsaa forsoege sig i
>USA, hvor brokerne er meget billigere med gebyrer og likviditeten i
>optionsmarkedet betydeligt bedre.

Ja, det kan der da være noget om!
Jeg har det blot sådan, at det er CSE der er min "hjemmebane",
derfor vil jeg helst handle her.

>Uden at vide bedre ville jeg nok mene at
>det ville koste en formue i gebyr at handle gennem danske banker.

Ja, det kan man godt kalde det. Her følger de vilkår jeg fik tilbudt.
0,5% af kursværdi på aktiverne, som minimum kr. 750,-
Dvs. du skal helst op og handle i nærheden af det der svarer til positioner
på mindst 150.000,- i kursværdi. Kursværdi af det underliggende aktiv,
IKKE af optionspræmierne, der typisk kan være 5-10% af dette beløb (?).

Så jow, det er en kende pebret
Til gengæld er det på hjemmebanen, såh...

>Desuden er kontraktstørrelser i USA kun 100 aktier,
Det er altså også den gældende kontraktstørrelse herhjemme.

>interessant for privatpersoner, hvis man vil forsøge sige med diverse mere
>avancerede optionsstrategier.
Jeg kan til gengæld se at kurtagen kan blive et væsentlig problem ved de
mere
eksotiske strategier.

mvh
Anders

Fra : Anders Mork

Dato : 18-05-01 07:51

> Ja, det kan der da være noget om!
> Jeg har det blot sådan, at det er CSE der er min "hjemmebane",
> derfor vil jeg helst handle her.

Ja, jeg forstår godt at du helst vil handle på hjemmebane, men det bliver en
dyr fornøjelse at tage de knubs som der nok skal til indtil strategien er på
plads. Et yderligere argument for at starte på udebane er at det tvinger dig
til at være mere objektiv, da du ikke er influeret af hvad der sker rundt
omkring dig, hvad folk taler om osv. Ved optioner er det ofte ikke
afgørende, hvilke fundamentale ting der taler for det underliggende aktiv
idet et prisudsving på 1/2 $ kan være afgørende for om en strategi giver
gevinst eller tab.

> Jeg kan til gengæld se at kurtagen kan blive et væsentlig problem ved de
> mere eksotiske strategier.

Det behøver ikke at være voldsomt avanceret for at være dyrt. I DK kan man
såvidt jeg ved ikke sælge det underliggende aktiv short og samtidigt skrive
en put for at tjene på forskellene i optionens implicerede volatilitet og
den fremtidige volatilitet på det underliggende aktiv.

Et helt andet argument er at den information man har brug for til at handle
optioner i større stil kun i beskedent omfang er til rådighed i DK og de
faste omkostninger til realtidsdata, analyseværktøj mv. for at køre
optionshandel i 'husmandsstil' er for store til at man i det hele taget kan
komme igang og få den nødvendige praktiske erfaring.

../Anders

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 19-05-01 22:21

> [...]
en
>dyr fornøjelse at tage de knubs som der nok skal til indtil strategien er

Tjah - strategien skal nok virke, det var ikke tanken at daytrade med dem,
men spekulere i langsigtede moves, og sammenligne optionsinvesteringerne
med en investering i underliggende aktiv.
Med andre ord en meget simplere strategi end de spændende ting du selv
nævner (volatiliet etc.).

>Et yderligere argument for at starte på udebane er at det tvinger dig
>til at være mere objektiv, da du ikke er influeret af hvad der sker rundt
>omkring dig, hvad folk taler om osv.

God pointe!

> [...]
>idet et prisudsving på 1/2 $ kan være afgørende for om en strategi giver

Jeg tænker put/call optioner på 6 mdrs sigt i Nasdaq og KFX - det skulle
kunne give et ganske pænt afkast, forudsat at du har gode forecasts til
rådighed, for hvordan indexene vil bevæge sig i den periode.

> Jeg kan til gengæld se at kurtagen kan blive et væsentlig problem ved de
> mere eksotiske strategier.

Såvidt jeg ved har du i DK ikke adgang til at sælge short overhovedet, som
almindelig dødelig investor.

> [...]

>optionshandel i 'husmandsstil' er for store til at man i det hele taget kan
>komme igang og få den nødvendige praktiske erfaring.

Hvis man i højere grad baserer sig på de underliggende aktiver, og
investerer
med længere horisont, er det så et problem?

Har du erfaringer der er relevante, så modtages de med beundring

>./Anders

Ditto

Fra : Anders Mork

Dato : 20-05-01 00:54

> [...]
> med en investering i underliggende aktiv.
> Med andre ord en meget simplere strategi end de spændende ting du selv

Tjah... Jeg gaar ud fra at du dermed vil vaere long i diverse optioner,
hvilket naturligvis, hvis man er smartere end markedet, er en god ide
Men, kig paa hvad calls og puts koster i forhold til deres indre værdi. Hvis
markedet ellers er efficient, hvilket det jo er indimellem, saa vil enhver
option allerede indeholde al markedets information om et aktiv, hvilket
betyder at vil man koebe en call paa f.eks. General Electric eller Novo
Nordisk, saa er den pris som disse obligationer handles til lig med den
indre vaerdi af optionen + et tillaeg for forrentning i optionens loebetid +
forventningerne om at det underliggende aktiv stiger i pris. Dvs. kun hvis
det underliggende aktiv overrasker markedet i positiv retning vil optionen
have en vaerdi der er stoerre end det man betaler for den. Hvis ikke, eller
hvis aktien blot lever op til markedets forventninger vil optionen i
mellemtiden have tabt en del af den del af prisen som ikke kan tilskrives
den indre vaerdi. Saa hvis man sammenholder det med at i naerheden af 90% af
alle optioner udloeber vaerdiloese, saa er det da relativt nemt at regne ud,
hvem der paa lang sigt tjener pengene. Det er nemlig saelgerne af optionerne
der oftest tjener pengene. Dette faenomen kan sammenlignes med
forsikringsbranchen. Hvert aar koeber vi os en put option paa at vores hus
ikke tilintetgoeres af en pludselig stormflod. Typisk sker stormfloder ikke
ofte nok til at man rent faktisk faar brug for sin forsikring, men hvis det
en dag goer, er det naturligvis rart at have en forsikring. Men i langt de
fleste tilfaelde er det jo forsikringsselskabet der putter praemien i lommen
naar aaret er omme og ser frem til at saelge en endnu en put option.

> Jeg tænker put/call optioner på 6 mdrs sigt i Nasdaq og KFX - det skulle
> kunne give et ganske pænt afkast, forudsat at du har gode forecasts til
> rådighed, for hvordan indexene vil bevæge sig i den periode.

Jeg har som sagt ikke noget mod at vaere long i optioner, MEN hvis man vil
tjene penge paa det skal man vaere bedre end markedet som saadan til at
forudse, hvad der sker. Eller evt. koebe call optioner naar deres
implicerede volatilitet er ultralav. For nylig da NASDAQ var nede i 1700 var
den implicerede volatilitet i put optioner skyhoej, mens samme i calls var
naesten ingenting, saa optioner er et lidt anden variation over temaet koeb
billigt/saelg dyrt eller saelg dyrt/koeb billigt idet man typisk boer gaa
efter at koebe den billige volatilitet og saelge den dyre.

> Hvis man i højere grad baserer sig på de underliggende aktiver, og
> investerer med længere horisont, er det så et problem?

Min erfaring med at kigge paa de underliggende aktiver og basere koeb/salg
af optioner paa dette er meget negativ. Optionsmarkedet bevaeger sig
anderledes hurtigt end aktiemarkedet, saa selvom man maaske godt
fundamentalt set kunne argumentere for at en aktie er mere end X vaerd, hvis
ellers markedet opfoerte sig fornuftigt, saa hjaelper det ikke noget hvis
prisen paa aktien er X-1 paa det tidspunkt hvor ens call option udloeber.

> Har du erfaringer der er relevante, så modtages de med beundring

Mine erfaringer er baseret paa at vaere long i call og short i puts indtil
at jeg fandt ud af at det var meget ufordelagtigt set i forhold til at vaere
short i samme. Salg af daekkede calls er en temmelig god strategi og salg af
put spreads er ogsaa oftest profitabel, specielt hvis man ikke har mulighed
for at vaere over sine positioner hvert eneste minut markedet er aabent. Og
saa jeg vil stadig anbefale dig at bruge en amerikansk broker som f.eks.
Ameritrade for at faa en lidt billigere maade at faa praktisk erfaring paa.
Denne erfaring vil vaere guld vaerd, hvis man senere vil praktisere
optionshandel paa andre markeder.

../Anders