Hjælp! Komælkeallergi! Billige alternative~
Fra : Astrup

Dato : 29-09-04 19:23

Hey dejlige mennesker derude!

Var ved lægen og fik taget div blodprøver mod mad allergi da jeg har haft
probs med maven. Havde et tal på 2.07 (hva end det helt betyder).
Har så prøvet at stoppe med mælken og da andre mælkeprodukter. Men spiser
som regelt havregryn med mælk på til morgenmad (Er hurtigt og læt) . Så er
skiftet over til noget soya drik (naturli-foods) med disse er meget dyre 15
kr pr liter.
Er der nogle der kender noget til andre mærker eller billigere steder (metro
har lige nu tilbud til 13 kr for havredrik) men det er stadig dyrt. Eller
nogle der kender alternativer som f.eks. soya "mælke" pulver eller noget i
den dur.
Hvis du evt. selv har erfaringer er du da velkommen til at skrive lidt om
din måde og takle problemet på.

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Q

Dato : 29-09-04 19:44

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> probs med maven. Havde et tal på 2.07 (hva end det helt betyder).
> Har så prøvet at stoppe med mælken og da andre mælkeprodukter.

Du kan lige spørge din læge om helt præcist hvad der er i mælken, som du
ikke kan tåle?

Såvidt jeg ved skyldes de fleste tilfælde af mælkeallergi mangel på Lactase
( Et enzym der spalter mælkesukkeret )... Jeg mener at have hørt om at disse
enzymer kan tilføres via piller.. Det var måske en løsning ?

/peter

Fra : Astrup

Dato : 29-09-04 20:09

Hey Peter.

Lægen mener ikke at det er laktasen jeg ikke kan tåle. Men at det er de
proteiner der er i mælken. Har dog fået en seddel og skal havde lavet sådan
en test en dag. Det skal bare lige være en dag hvor jeg her tid til at sidde
på tønnen hvis det er :p

Men mange takker for svaret! :)
Med venlig hilsen Aske

Fra : Q

Dato : 30-09-04 19:10

> [...]
sådan
> en test en dag. Det skal bare lige være en dag hvor jeg her tid til at

For lige at sætte begreberne på plads:

Lactose er mælkesukkeret, som findes i mælken
Lactase er et enzym som din krop ( forhåbentlig ) producerer. Enzymet
spalter lactosen til mindre komplekse sukkerstoffer..

Uden at have den store medicinske indsigt kunne jeg forestille mig at
fordøjelsessystemet reagerer voldsomt ( "Sprutski'" ) på ting det ikke kan
fordøje..

Teknisk set kan det sagtens lade sig gøre at fjerne de enkelte bestanddele
fra mælken i industriel sammenhæng, men vær obs på at du nok ændrer smagen i
væsentlig grad..

Har du forresten prøvet med UHT behandlet mælk? ( det der langtidsholdbare
mælk de sælger i f.eks Aldi.. )..

UHT processen ændrer lidt på proteinerne i mælken ( formålet er dog at slå
bakterierne ihjel ) og resulterer i en "kogt" smag, men det er da måske et
forsøg værd ?

/ peter

Fra : Astrup

Dato : 30-09-04 20:59

Hey Peter.. Takker for svaret.

Her ikke lige prøvet det UHT mælk. (Har lige fundet ud af min situation).
Men tror også jeg vil holde mig helt fra mælk. Søger et alternativ ikke mælk
da jeg faktisk heller ikke tror det er så sundt.

Med venlig hilsen Aske

Fra : Peter Westh

Dato : 29-09-04 20:11

> [...]
> nogle der kender alternativer som f.eks. soya "mælke" pulver eller noget i

Hvis du har tid (og en dybfryser) er det faktisk ret nemt og billigt at lave
sojamælk selv.

Se http://web.aces.uiuc.edu/faq/faq.pdl?project_id=1&faq_id=132

For andre mulige alternativer, se kapitelt om allergi i Camilla Plums bog
"Ælle Bælle Frikadelle".

Hvis jeg var dig ville jeg nu finde noget andet at spise til morgenmad.

MVH

Peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-09-04 21:16

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Har så prøvet at stoppe med mælken og da andre mælkeprodukter. Men spiser
> som regelt havregryn med mælk på til morgenmad (Er hurtigt og læt) .

Jeg har set børn, der ikke kunne tåle mælk, og som glad og gerne spiste
havregryn med æblemost på - og det er da spiseligt - eller saftevand
Selv ville jeg nok foretrække havregrød frem for diverse mere eller mystiske
mælke-efterligninger.

Hilsen Inger

Fra : Astrup

Dato : 30-09-04 21:20

Hey Inger!

Hehe det kunne da godt være jeg skulle prøve ablemosten men den er jo heller
ikke ligefrem billig. Og mht. havregrød så så er problemtet bare det at det
tager lang tid at lave og vaske op efter det osv. (Ved godt det kan laves i
microbølge oven men jeg er altid rigtigt blevet vild med det på den måde.)

Men mange takker da for æbelmost forslaget.

Med venlig hilsen Aske

Fra : Emil

Dato : 01-10-04 00:10

Astrup skrev:

> Og mht. havregrød så så er problemtet bare det at det
>tager lang tid at lave og vaske op efter det osv. (Ved godt det kan laves i
>microbølge oven men jeg er altid rigtigt blevet vild med det på den måde.)

Så sidder jeg her og undrer mig over, hvorfor du ikke bryder dig
om 'microhavregrøden'.
Resultatet bliver en lækker 'løs' grød, som er helt uden
sammenligming med gammeldags kogt klistergrød.
Som tilbehør kan evt. serveres et par spsk. letkogte æblestykker.
Det er jo lige nu æbler og pærer er billige.

Det eneste jeg savner ved 'microhavregrøden' er sandet, asken,
regnvejret, røgsmagen og det klistrede flydium, som jeg elskede i
min tid som spejder. Og så naturligvis hyggen ved at rengøre
gryderne med strandsand, lidt brun sæbe og havvand.

Med den rigtige fremgangsmåde, kan man faktisk lave havregrød i
microovn, hvor resultatet ligefremt kan betegnes: 'lækkert' eller
'velegnet som dessert'. Det kan ikke lade sig gøre på den
gammeldags måde.

Men det var så dit valg, så OK fra mig.

m.v.h. Emil

Fra : Jørgen Hess

Dato : 02-10-04 17:22

> [...]
> microbølge oven men jeg er altid rigtigt blevet vild med det på den måde.)
>
> Men mange takker da for æbelmost forslaget.

Det ændrer vel ikke på opvasken om man laver havregrød i en mikrobølgeovn?
Og tiden: Vand og havregryn iflg. opskriften på pakken, tænd for gryden og rør
når det koger. Kog i ét minut, rør en gang i mellem, kom salt i og træk gryden
fra ilden/pladen. Er det lang tid?
mvh
Jørgen

Fra : Astrup

Dato : 03-10-04 11:47

Hej Jørgen!

Det tidsbestargene består nok mest i at vi har opvaskemaskine hvor alt
bliver opvasket på nær gryder (som skal tages i hånden) Men det tager vel
også 5 min at lave grøden og så skal den jo også lige være lidt koldere før
den skal spises. osv.. så det tager faktisk længere tid.

Med venlig hilsen Aske

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-04 23:42

Inger Pedersen skrev:

> Selv ville jeg nok foretrække havregrød frem for diverse mere
> eller mystiske mælke-efterligninger.

Apropos havre, så synes jeg at havremælk smager ganske udmærket
(men soyamælk kan jeg godt være foruden). Rismælk har jeg ikke
smagt endnu, men jeg synes at det indeholder for mange kylhydra-
ter til at jeg vil drikke det jævnligt - uanset hvilken smag
den måtte have.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Basil

Dato : 01-10-04 06:20

Astrup wrote:
> [...]
> den dur.
> Hvis du evt. selv har erfaringer er du da velkommen til at skrive lidt om

Hej Aske.
Jeg har selv samme problem som dig.
Jeg har løst det ved at holde mig fra mælk som drikkevare, og efter lidt tid
er det ikke noget problem.
Jeg tåler heller ikke is, flødeskum og alt andet lækkert, men spiser det
alligevel, og tager næste dag på tønden med i planerne.
Jeg kan godt tåle ost i alle former.
Det eneste der hjælper mig noget på problemet er at drikke rigtig meget vand
over hele dagen, så kan man ligesom skylle sig selv igennem, og nogen gange,
hvis man har fyldt vand på inden, kan man klare en kæmpe is uden at skulle
skide i et døgn. Det er en fornøjelse

Kai

Fra : Astrup

Dato : 02-10-04 11:55

Hej Kai..

Det er da altid rart at høre at der er andre der har det ligesom en selv.
DEt er så lidt ærgeligt når det er skavankerne.. Men jeg regner da også med
at det bare vil hjælpe hvis man holder sig væk fra de alle mest "mælke
fyldte" produkter. Mælk og ost og dem kan jeg godt leve foruden.. men er der
andre fodevarer man skal være obs på udover isen og flødeskummet.. Tænk man
måske ikke lige havde regnet med var en dræber.

Med venlig hilsen Aske

Fra : Basil

Dato : 02-10-04 16:27

Astrup wrote:
> [...]
man
> måske ikke lige havde regnet med var en dræber.

Jeg kan ikke lige komme i tanke om mere, men man får hurtigt selv en
fornemmelse.
Det er klart til at leve med, ikke noget handicap.
Kai