Ajvar Relish
Fra : Helle Nielsen

Dato : 28-09-04 20:59

Hvad er ovennævnte og hvor købes det henne? har en opskrift hvor det skal i.
Har ikke kunne finde det nogen steder men aner heller ikke hvor jeg skal
kigge

Mvh Helle

Fra : Torben Larsen

Dato : 29-09-04 14:12

Ajvar, eller Ajvar Relish kan købes hos de fleste indvandrerkøbmænd. Især
hos de tyrkiske, da jeg mener at de bruger det flittigt i deres madlavning.
Køb et STORT glas, da det er stærkt vanedannende.

Torben Larsen
torben-larsen@webspeed.dk

Fra : Helle Nielsen

Dato : 29-09-04 15:36

"Torben Larsen" <torben.larsen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hos de tyrkiske, da jeg mener at de bruger det flittigt i deres
> madlavning. Køb et STORT glas, da det er stærkt vanedannende.

Arh okay. Så er det ikke lige noget man får i Kvickly og sådanne steder kan
jeg forstå. Ved ikke lige hvor vi har en tyrkisk butik henne men er der en
her på nettet?

Mvh Helle

Fra : Stinne og Rune

Dato : 29-09-04 16:09

Nu bliver jeg nysgerrig, for det har jeg da aldrig hørt om før. Er der nogen
der vil indvie os uvidende og fortælle hvad det er??

Stinne

Fra : Peter Westh

Dato : 29-09-04 18:36

"Stinne og Rune" <stinne-runeSLET@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nu bliver jeg nysgerrig, for det har jeg da aldrig hørt om før. Er der
nogen
> der vil indvie os uvidende og fortælle hvad det er??

Ajvar er en mos af grillet aubergine, løg og peberfrugt. Det stammer fra
Balkan. Det har en stærk, rød farve og en rund, aromatisk smag. Der findes
stærke og milde varianter, men den stærke er nu ikke så stærk endda. Det
bruges som dip eller puttes i f.eks. en burger.

Man kan lave det selv (se .feks.
http://www.dr.dk/mad/opskrift.asp?inpOpskriftid=1140 ). I de fleste
opskrifter jeg hra set skal der en del olivenolie i, mendes den ajvar man
køber er aldeles fedtfri.

Se et billede her:
http://www.vitaminka.com.mk/ImagesProizvodi/ajvar_2_01.jpg

MVH

Peter

Fra : Stinne og Rune

Dato : 29-09-04 21:42

Tak for svar - det lyder i øvrigt rigtig lækkert!

Mvh, Stinne

Fra : Thïngmand

Dato : 30-09-04 09:16

> opskrifter jeg hra set skal der en del olivenolie i, mendes den ajvar man
> køber er aldeles fedtfri.

Er de også sukkerfri?

--
Thïngmand

Fra : Peter Westh

Dato : 30-09-04 15:52

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse

> Er de også sukkerfri?

Der er nogle mærker, hvor der er lidt sukker i, dog næppe mængder der
betyder noget ernæringsmæssigt.

/P