Andet multimedie
bentjuul 3670
Eksportere fra InDesign til PDF.... 2 spør~
Fra : :-o Pia Kjeldhave o~

Dato : 28-09-04 10:00

Hej!

Bruger Indesign 2.0.1 DK

Jeg har 3 spørgsmål om eksportering af et dokument til PDF fra InDesign!

1) Jeg vil gerne eksportere direkte fra InDesign til PDF. men jeg har også
hørt at det er en dårlig idé hvis trykkerierne skal håndtere PDF'en.
Hvorfor er InDesign dårlig til at eksportere til PDF?

2)
Så har jeg et helt andet spørgsmål:
Hvis jeg eksporterer direkte i InDesign til en PDF bliver den enorm stor!!!!
Så fik jeg at vide at jeg blot kunne eksportere til en EPS-fil og via
destilleren eksportere til en PDF.
(På trod af at jeg ikke rigtigt ved hvad en eps-fil er - er det en postcript
fil eller???)

Det fungerer helt fint... filerne bliver væsentligt mindre.
(Jeg har 2 sider i InDesign).

Men der er dét problem at Destilleren udskyder siderne i 2 EPS-filer som jeg
så kan eksportere til 2 PDF-filer!
Kan man ændre det så Destilleren udskyder til en EPS.
Eller kan man samle de 2 PDF-filer á 1 side
til én samlet PDF-fil á 2 sider?

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-09-04 10:51

In article <4159281e$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Pia
Kjeldhave og Carsten T <PiaKjeldhave@mail.dk> wrote:

> [...]
> hørt at det er en dårlig idé hvis trykkerierne skal håndtere PDF'en.
> Hvorfor er InDesign dårlig til at eksportere til PDF?

Det gælder for InDesign før 3.01 (CS version)
Trykkeriernes rip´er kan ikke klare PDF´er fra InDesign.
Hvorfor - fordi det er noget skrammel Adobe har lavet.
Selv om ID 3.01 er blevet meget bedre er den ikke 100% så god som
Distiller.

> [...]
> destilleren eksportere til en PDF.
> (På trod af at jeg ikke rigtigt ved hvad en eps-fil er - er det en postcript

Det er en Postscript fil - encapsulated-postscript fil.

> [...]
> så kan eksportere til 2 PDF-filer!
> Kan man ændre det så Destilleren udskyder til en EPS.

nej.

> Eller kan man samle de 2 PDF-filer á 1 side
> til én samlet PDF-fil á 2 sider?

Det kan man sagtens i Acrobat - men hvorfor det - trykkerierne bruger
kun en side ad gangen - de laver en trykplade for hver side.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : :-o Pia Kjeldhave o~

Dato : 29-09-04 21:29

> Det kan man sagtens i Acrobat - men hvorfor det - trykkerierne bruger
> kun en side ad gangen - de laver en trykplade for hver side.

Fordi det er et dokument som skal ligge på en hjemmeside!

Her er det usmart at have en 5 siders brochure liggende i 5 selvstændige
filer!

Jeg vil gerne køre dokumentet via Disitiller, så det bliver væsentligt
mindre.
Mange af dem som skal hente det fra nettet har staidog modem, så det har
stor betydning!

Jeg kan se at der i Distiller både kan hentes
..ps-filer
og.eps-filer

Er det så præcis samme typer filer?

Fra : Kurt Lund

Dato : 29-09-04 22:28

Det var det modsatte der fremgik af dit første indlæg, hvor du skrev:

> [...]
> PDF'en. Hvorfor er InDesign dårlig til at eksportere til PDF?

> Jeg vil gerne køre dokumentet via Disitiller, så det bliver væsentligt

Så kør en .ps med den joboption der hedder Screen i destilleren.

> Jeg kan se at der i Distiller både kan hentes
> .ps-filer
> og.eps-filer
>
> Er det så præcis samme typer filer?

Nej - men der er stor lighed. Læs mere på:
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=212663
Det forklarer også hvorfor du får to sider i EPS.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : :-o Pia Kjeldhave o~

Dato : 30-09-04 10:22

> Det var det modsatte der fremgik af dit første indlæg, hvor du skrev:

Det har du ret i... jeg fik også blandet to ting sammen:

Den konkrete opgave går ud på at lægge et nyhedsbrev på hjemmesiden!
Jeg kan sagtens eksportere til en pdf-fil via InDesign 2.0.1 - men så bliver
dokumentet for stort!
Derfor vil jeg gerne eskportere via Distiller.

En helt anden ting jeg har hørt er så at InDesign er dårlig til at
eksportere til en PDF - Det har INTET med en konkrete opgave at gøre, men
jeg spurgte blot forid jeg har hørt fet flere gange og var nysgerrig for at
få at vide om det er rigtigt nok. Det har egentlig intet med mit problem at
gøre, jeg spourgte kun af nysgerigghed (nu var lejligheden der) - undskyld
sammenblandingen!

Tak for link + hjælp!

Hilsen
Carsten

Fra : :-o Pia Kjeldhave o~

Dato : 03-10-04 09:07

Hvilke af de to formater er mest benyttede ?

Carsten

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-10-04 11:51

On Sun, 3 Oct 2004 10:06:59 +0200, " Pia Kjeldhave og Carsten T"
<PiaKjeldhave@mail.dk> wrote:

>Hvilke af de to formater er mest benyttede ?

Det kommer jo an på hvad de skal bruges til.

Kort fortalt er .EPS beregnet til at placere som et billede i et DTP-program, og
en .PS er beregnet til at sende direkte til RIP'en eller printeren (eller
Distiller).

Kurt Brixen

Fra : :-o Pia Kjeldhave o~

Dato : 03-10-04 12:33

Undskyld jeg er dum... jeg ved ikke hvad en RIP er!
(Spørger kun af nysgerrighed!)

Hilsne
Carsten

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-10-04 17:49

On Sun, 3 Oct 2004 13:32:33 +0200, " Pia Kjeldhave og Carsten T"
<PiaKjeldhave@mail.dk> wrote:

>Undskyld jeg er dum... jeg ved ikke hvad en RIP er!
>(Spørger kun af nysgerrighed!)

Det er den computer, der laver PostScript kode om til bitmap-billeder, så det
kan belyses på fx en offset-plade.

http://www.currys.com/knowledge/rip.htm

Kurt Brixen

Fra : :-o Pia Kjeldhave o~