Er det tid til at købe?
Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 27-09-04 22:56

Jeg er _meget_ tæt på at skifte pc'en ud med en powerbook 12", og samtidig
købe en iPod. Især med rabatordningen for studerende frem til 2. november.

Men jeg gider købe for 20K udstyr kort før en ny model kommer på markedet.
Hvornår kan man forvente nye versioner af Powerbooks? Så vidt jeg kan se er
de nuværende ca. et år gamle - mener jeg fandt en test fra december 2003.

Kunne de finde på at lancere dem sammen med Tiger?

Jeg er lidt bekymret over nogle mindre detaljer ved den lille powerbook. Det
kunne godt få mig til at vente, hvis nogle af dem blev rettet i en ny
version. Hvad siger I til:

- Manglende mulighed for en docking station.
- CTRL taste placeret forkert.
- Den skulle efter sigende blive ufatteligt varm.
- Genvejstaste til at slukke touchpad. (eller endnu bedre en stick)
- Manglende PCMCIA port. (hvad pokker gik der galt der?)
- Stik på venstre side i stedet for at gemme rod bagerst.
- Mange nye sjove funktioner i Tiger.
- GFX kort - er det "godt nok" ?
- Skærmen - er kvaliteten høj nok til ikke at have en ekstern også til spil
og photoshop?
- Meget tung for en 12" maskine.

Er der overhovedet noget håb for, at noget af dette vil blive forbedret i en
nye generation Powerbook?

Hvilke nye tiltag vil I gætte på, der kommer i de Powerbooks? Hvornår sker
det?

Måske er jeg bare kræsen fordi jeg pt. bruger en Thinkpad X31, som er
ufatterligt lækker - bare uden OSX :(

Så hvad siger I til min liste?

/JD

Fra : Christian Bech

Dato : 27-09-04 23:15

In article <41588c61$0$274$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Jimmy Damsgård" <noname@SLETnospam.dk> wrote:

> - CTRL taste placeret forkert.

A hva'? Hvor skal den da sidde?

> - Genvejstaste til at slukke touchpad. (eller endnu bedre en stick)

Stick tør jeg næsten helt sikkert garantere ikke kommer. Er der andre
end IBm, der tror på den. Jo, Dell, men de helgarderer med også at have
pad.

> - Manglende PCMCIA port. (hvad pokker gik der galt der?)

Apple mener ikke du skal bruge den til noget. Det ser ud til, at de
mener, at den slags udelukkende er til trådløse netkort.

> - Mange nye sjove funktioner i Tiger.

Sikkert, men man kan altid vente på noget nyt. Så dyrt er det heller
ikke at opgradere til en ny version.

Og så er en X31 en lækker lille ting. Det ville helt klart være mit
valg, hvis jeg skulle trækkes med Windows.

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 28-09-04 00:29

Jimmy Damsgård skrev:
> [...]
> de nuværende ca. et år gamle - mener jeg fandt en test fra december 2003.

Det er altid kun et spørgsmål om tid, før der kommer en ny version... Jeg
er også stort set parat til at købe en PowerBook, men da jeg ikke har
travlt, har jeg besluttet at vente på næste revision. Mit eget gæt er, at
den senest kommer ved Mac-konferencen i San Francisco i begyndelsen af
januar og at der kun går så lang tid, hvis der virkelig er tale om en
markant opdatering. Hvis der blot er tale om højere cpu-hastighed, så
gætter jeg på, at der går knap så lang tid. Måske der er en grund til, at
det tilbud, du nævner, slutter 2. november? (bemærk: vildt gæt!)

> Kunne de finde på at lancere dem sammen med Tiger?

Tiger skulle kommer i første halvår af 2005. Jeg har ikke set nogle bud på
et mere præcist tidspunkt. Tiger understøtter som bekendt 64-bit, og det
skulle undre mig meget, om Apple ved udgivelsen af Tiger ikke har en
PowerBook (der jo er deres professionelle model), der kan udnytte denne
mulighed fuldt ud. Et bud kunne derfor være hurtigere cpu i november og ny
arkitektur i maj sammen med Tiger. Jeg understreger, at jeg gætter, men dog
har gjort mig umage.

> - CTRL taste placeret forkert.

Du har misforstået noget -- det er på Windows-maskiner, at den er placeret
forkert

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-04 22:30

In article <1htweltcdb5ll$.l0jffhtcayso.dlg@40tude.net>,
Rasmus Bruun <usenet@RE--rasmusbruun--MOVE.dk> wrote:

> [...]
> højere cpu-hastighed, så gætter jeg på, at der går knap så lang tid.
> Måske der er en grund til, at det tilbud, du nævner, slutter 2.

Der er endda rygter om, at der sker en opgradering allerede i oktober.
Men det er jo kun rygter. Og når der kommer en ny model, kan der godt gå
nogen tid, før man kan få den leveret. Så man må jo gøre op med sig
selv, hvor meget man har brug for computeren.

<http://forums.macnn.com/showthread.php?s=dfa45268442f2b6d786e03dd3eff4f0
f&threadid=229497>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 28-09-04 22:55

Henrik Münster skrev:
> [...]
> nogen tid, før man kan få den leveret. Så man må jo gøre op med sig
> selv, hvor meget man har brug for computeren.

Ja, der har længe været spekuleret over, om Apple ville vælge en 64-bit
Freescale-processor i stedet for en G5 til PowerBook'en, og netop i dag har
Freescale meddelt, at de er ved at have nogle cpu'er klar:
http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=9752

Og det er ganske rigtigt, at når Steve Jobs står på scenen og fortæller, at
et nyt produkt er "available today", så betyder det desværre ikke
nødvendigvis, at det også bliver afsendt med det samme, hvis man skynder
sig at bestille, men at man kan lægge sin bestilling ind nu og så begynde
glæde sig.

Apple plejer jo ellers af princip først at annoncere et nyt produkt, når
der er færdigt. Anderledes må man sige, at det forholder hos Adobe, hvor
man virkelig skal lægge mærke til, om de "lancerer" eller "leverer" et
produkt. Er der tale om en lancering, kan der gå flere måneder før
produktet er på gaden, selvom det er slået stort op på deres hjemmeside.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-09-04 02:50

> [...]

> Freescale-processor i stedet for en G5 til PowerBook'en, og netop i dag har
> Freescale meddelt, at de er ved at have nogle cpu'er klar:

Stadig en 5 år gammel 200MHz MPX FSB bus
ingen 64 bit extension
stadig single core
ikke i produktion før febuar 2005, læg dertil evt. forsinkleser og den
tid som Apple skal vente før de har tilstrækkeligt med eksemplarer til
en egentlig poduktion. dvs formgenlig ikke før sommeren 2005

Eneste forskel er at den nu har 1MB L2 cache mod tidligere 512KB, at
den starter ved 1.5GHz samt at den er basseret på 90nm teknologi.

det er ikke just et kæmpe skidt fremad.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-04 03:23

"Jimmy Damsg?rd" <noname@sletnospam.dk> wrote:

> Men jeg gider k?be for 20K udstyr kort f?r en ny model kommer p? markedet.
> Hvorn?r kan man forvente nye versioner af Powerbooks? S? vidt jeg kan se er
> de nuv?rende ca. et ?r gamle - mener jeg fandt en test fra december 2003.

> Kunne de finde p? at lancere dem sammen med Tiger?

det vil være rent gætværk idet vi endnu ikke ved hvoprnår Tiger kommer, ud
over det senest bliver 31/06/2005 - Der er LÆÆÆNGE til.

> [...]
> version. Hvad siger I til:

> - Manglende mulighed for en docking station.

hvad vil du bruge en docking station til? det eneste du behøver at plugge i er en evt
ekstern skærm. PB'en har onboard bluetooth (eks til sync+GRPS med din
telefon samt til mus og tastatur). Du vil formegenlig aldrig se en
Apple understøttet docking station, det strider imod Apples koncept
mht bærbare (og mit)

> - CTRL taste placeret forkert.

hvorledes "forkert", at den sidder på ydersiden af ALT tasterne? Eller
referer du til Comand tasten? (museum, ævle, æble osv). Mon ikke du
kan vende dig til det?

> - Den skulle efter sigende blive ufatteligt varm.

Tror ikke det er værre end andre ca 2 kg notbooks, med mindre de er
basseret på sløve VIA eller Transmeta CPU'er. iBogen bliver iøvrigt
ikke helst så varm idet Polycarbonat er et bedre materiale end
Alumninium (osse mht styrke og ikke mindst antenne forhold)

> - Genvejstaste til at slukke touchpad. (eller endnu bedre en stick)

Sæt din SW op til at afbryde den når du tilslutter en mus.

> - Manglende PCMCIA port. (hvad pokker gik der galt der?)

Hvad vil du komme i den ? Har du behov for GPS? , ellers kan jeg ikke
forstille mig hvad den skal bruges til. Husk at den har onboard modem,
firewire, bluetooth og netkort - samt en inter slot til trådløst
netkort (med antenne i rammen omkring skærmen).
Billeder fra dit digitale kamera kan osse overføres med USB2 eller FW.
Det er sjældent ret meget hurtigere via en kortløser idet flash kortet
udgør en flaskehals.

> - Stik p? venstre side i stedet for at gemme rod bagerst.

Oftest er stik på siderne nemmere at have med at gøre, idet man ikke
skal famle i blinde for at tilsutte sine dimser.

> - Mange nye sjove funktioner i Tiger.

10.3 er altså stadig et fabelagtigt godt OS, og på ingen måder
forældet - slet ikke i forhold til XP SP2. Køb 10.4 når det kommer,
prisen er ikke +3K som du er vant til mht XP Pro, men /kun/ i omegnen
af 1200kr.
Nyskabelserne i Tiger er primært at det bliver 64bit rent, spotlight
(sql-lite database på filsystemet), Pipeline (peg og klick scripting)
samt core video og core graphics (brug af GPU'en).

> - GFX kort - er det "godt nok" ?

FX5200, det er vel "ok" med mindre du skal spille doom3 og/eller
rendere video i Apples "Motion". Husk at der er tale om et
selvstændigt grafikkort der ikke benytter sig af Shared RAM.

> - Sk?rmen - er kvaliteten h?j nok til ikke at have en ekstern ogs? til spil
> og photoshop?

Kvaliteten på skærmen er i top, men 12" bliver aldrig stort, og
1024*768 er ikke en høj opløsning. På den anden side er vil en højere
opløsning end 1024*768 på kun 12" være ubrugelig for de fleste.
Med en ekstern skærm kan du sagtens køre 1600*1200 (og have to
forskellige skærmbilleder)

> - Meget tung for en 12" maskine.

2.1 kg - husk at det er en FULDT udstyret model, med optisk drev og
alt onboard.

> Er der overhovedet noget h?b for, at noget af dette vil blive forbedret i en
> nye generation Powerbook?

Ovenstående, næppe - en marginallt hurtigere CPU eller grafikkort er
dog ikke utænkeligt, det same gælder bestykning mht RAM og harddisk.

> Hvilke nye tiltag vil I g?tte p?, der kommer i de Powerbooks? Hvorn?r sker
> det?

fundementalt nye PB'ere kommer nok ikke lige med det samme pga af
disses behov for køling (læs: G5), men det er muligt vi ser dual CPU
eller dual Core G4'ere med hurtigere FSB i løbet af et års tid. Jeg
tvivler dog på at vi ser andet end en hurtige FSB i 12"'eren pga af
dens størrelse.

> M?ske er jeg bare kr?sen fordi jeg pt. bruger en Thinkpad X31, som er
> ufatterligt l?kker - bare uden OSX :(

Thinkpads er lækre, men det er PB og iBøger osse. Husk at smidde en
ordenlig spand RAM i den. OSX sutter seriøst med kun 256MB og vil
helst have 768MB eller mere at boltre sig på.

Jeg er stensikker på at det var de 256MB ram der er grunden til at
Politikken i deres test af en iBog konkluderede at den var sløv. Især
deres sammenlning mht spil og ikke mindst video. iBogen har jo en
væsenligt hurtigere grafikkort en den Toshiba de sammenlignede med
(R7500 kontra R9200).

Overvej iøvrigt osse en 12" iBog, for 5K (!) mindre mister du kun DVI
porten (ibog har kun VGA) og muligheden for at køre med to
forskellihge skærmbellider, samt en lidt lavere clockfrekvens.
On-board bluetooth er ekstra udstyr på iBogen men koster kun 400kr

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-09-04 10:35

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> forskellihge skærmbellider, samt en lidt lavere clockfrekvens.
> On-board bluetooth er ekstra udstyr på iBogen men koster kun 400kr

Har du haft mulighed for at sammenligne dem grundigere, det har jeg
ikke? Jeg synes skærmen er mindre lysstærk.
Og at tastaturet wobler en del på iBook'en.

Er det ikke en god idé at købe IBook'en udstyret med trådløst
netværkskort også, udover bluetooth som du allerede har nævnt?

Tager man også højde for at det er billigt at øge HD på iBook'en til det
dobbelte for iBook'ens vedkommende, så er prisforskellen reduceret til
2.700. (Ekstra udgift på 630,- kr. til 512 Mb kommer efter leveringen.)

Prisforskellen er 2.700,- kr., og er hvad man må betale for et godt
tastatur, en lydindgang, og en DVI-udgang.

Er der nogen i øvrigt nogen der ved om Københavns Universitet Amager er
godt dækket ind med trådløse muligheder?

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-10-04 08:21

Flemming Rubini <flemming@rubinifjernes_remove.dk> wrote:

> Har du haft mulighed for at sammenligne dem grundigere, det har jeg
> ikke? Jeg synes skærmen er mindre lysstærk.

Jeg har ikke siddet meget ved iBog G4, men G3'ernes 12" skærme er fuldt
ud så gode som PB 12". 14" skræmene på iBog er dog ikke imponerende.

> Og at tastaturet wobler en del på iBook'en.

Også her gælder det at jeg kun har first hand erfarin med diverse
udgaver af iBog G3 og jeg synes at dette tastatur er tilfredsstillende.

> Er det ikke en god idé at købe IBook'en udstyret med trådløst
> netværkskort også, udover bluetooth som du allerede har nævnt?

det kan/kunne eftermonteres - dvs nu er airport standartudstyr.

> Tager man også højde for at det er billigt at øge HD på iBook'en til det
> dobbelte for iBook'ens vedkommende, så er prisforskellen reduceret til
> 2.700. (Ekstra udgift på 630,- kr. til 512 Mb kommer efter leveringen.)

2700 er osse penge.

> Prisforskellen er 2.700,- kr., og er hvad man må betale for et godt
> tastatur, en lydindgang, og en DVI-udgang.

ikke længere jvf. den nye lave pris på 12" iBog /med/ airport.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 30-10-04 13:35

Øh hvordan kommer I frem til den forskel? Som jeg ser det koster f.eks. en
12" iBook 8.500,- og en 12" PB 14.000,-

Det giver da umiddelbart en forskel på 5.500,-

BT kort til iBook koster 450,-

Altså en forskel i samlet pris på godt 5.000,-

Hvad overser jeg?

/JD

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 16:34

> ?h hvordan kommer I frem til den forskel? Som jeg ser det koster f.eks. en
> 12" iBook 8.500,- og en 12" PB 14.000,-

du qoutefucker! jeg skrev ikke hvad du citerer.

> Det giver da umiddelbart en forskel p? 5.500,-

> BT kort til iBook koster 450,-

> Alts? en forskel i samlet pris p? godt 5.000,-

> Hvad overser jeg?

prisen på iBogen er efterfølgende blevet dumpet og airport er nu
standart i alle iBøger.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 28-09-04 22:50

> Sæt din SW op til at afbryde den når du tilslutter en mus.

OK det er smart! Men hvorfor var HP de eneste som i sin tid tænkte på at
lave en knap alene til at slukke for touchpad? Det er da kanon smart, så man
ikke rammer den kontant når man bruger tastaturet.

> Hvad vil du komme i den ?

Nu er det jo eneste mulighed for at opgradere en bærbar, hvis det ikke skal
være eksternt. F.eks med nye porttyper e.l. Men konkret, som bruger jeg den
bærbare meget sammen med mit kamera, og med PB skal jeg have endnu en lille
ekstern ting med i tasken. til at leve med, men træls. Tillige vil jeg gerne
have mulighed for at bruge f.eks. 3's datakort, e.l. blot en træls mulighed
at frasige sig ved en så dyr investering.

> Oftest er stik på siderne nemmere at have med at gøre, idet man ikke
> skal famle i blinde for at tilsutte sine dimser.

Ikke smart hvis man er venstrehåndet...

Men heldigvis er jeg ikke i den situation, og vender mig nok til det. Jeg
kan bare ikke se det smarte i at have det rod på arbejdsområdet.

> [...]
> forældet - slet ikke i forhold til XP SP2. Køb 10.4 når det kommer,
> prisen er ikke +3K som du er vant til mht XP Pro, men /kun/ i omegnen

OK det er da overkommeligt.

> FX5200, det er vel "ok" med mindre du skal spille doom3 og/eller
> rendere video i Apples "Motion". Husk at der er tale om et
> selvstændigt grafikkort der ikke benytter sig af Shared RAM.

Well jeg spørger fordi der i X31 er et 7500 Radeon, og det er lige langsomt
nok til at det er sjovt at spille. Det er ikke noget jeg gør ret tit, men
det sker da.

> 2.1 kg - husk at det er en FULDT udstyret model, med optisk drev og
> alt onboard.

Jow de kilo er anvendt fint, men ville bare hellere lade DVD drevet blive
hjemme. Det skal jo kun bruges til at tage backup et par gange i måneden.

> Thinkpads er lækre, men det er PB og iBøger osse. Husk at smidde en
> ordenlig spand RAM i den. OSX sutter seriøst med kun 256MB og vil
> helst have 768MB eller mere at boltre sig på.

Det minder mig om noget andet: Hvorfor skal Apple have 6000 for 1gb ram, når
Kingston jf. edbpriser.dk kan fås andre steder til ca. 2500? Det var dog en
voldsom forskel!

/JD

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-09-04 15:13

> OK det er smart! Men hvorfor var HP de eneste som i sin tid tænkte på at
> lave en knap alene til at slukke for touchpad? Det er da kanon smart, så man
> ikke rammer den kontant når man bruger tastaturet.

Systemindstillinger/Tastetur & mus.
Fanebladet Pegefelt har nyttige valg, som f.eks. "Ignorer tilfældig brug
af pegefelt"

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-09-04 00:21

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> iBogen bliver iøvrigt
> ikke helst så varm idet Polycarbonat er et bedre materiale end
> Alumninium (osse mht styrke og ikke mindst antenne forhold)

Tak i øvrigt for dit meget grundige svar til spørgeren.

Jeg har to spørgsmål:
1) Er grafikkortet bedre til spil i iBogen end i energiBogen.
2) Betyder den bedre køling at vi sjældent kan forvente blæserlarm?

Så vidt jeg kan se er der også mere software med til iBogen, således fx
AppleWorks, er det ikke rigtigt?

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-10-04 02:16

Flemming Rubini <flemming@rubinifjernes_remove.dk> wrote:

> Jeg har to spørgsmål:
> 1) Er grafikkortet bedre til spil i iBogen end i energiBogen.

de er vist lige ringe.

> 2) Betyder den bedre køling at vi sjældent kan forvente blæserlarm?

det kommer nok an på hvordan termostaten er indstillet. Tror det har
størst praktisk betydning for opvarmning af lårbasserne.

> Så vidt jeg kan se er der også mere software med til iBogen, således fx
> AppleWorks, er det ikke rigtigt?

bah, det er skod SW der følger med iBogen. PB'en er bundlet med
GRaphicconverter samt to professionelt anvendelige programmer
Omnigraffel og Omnioutliner.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-09-04 09:38

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> A hva'? Hvor skal den da sidde?

Lige til venstre for A-tasten. Duh...
http://solaris.sunfish.suginami.tokyo.jp/tips/type6/
http://www02.so-net.ne.jp/~yunk/pc/mykb.html
http://www.xemacs.org/~mrb/nhk/happy-hacking.jpg

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Lind

Dato : 28-09-04 11:59

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Lige til venstre for A-tasten. Duh...
> http://solaris.sunfish.suginami.tokyo.jp/tips/type6/
> http://www02.so-net.ne.jp/~yunk/pc/mykb.html
> http://www.xemacs.org/~mrb/nhk/happy-hacking.jpg

Hæ, hæ.....
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 28-09-04 12:04

In article
<1gktqq8.8mzni01oahr0gN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> [...]

Og jeg har ovenikøbet sådan et tastatur liggende. Gad vide hvorfor de
har markeret æbletasten med ruder et?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-09-04 12:16

> Og jeg har ovenikøbet sådan et tastatur liggende. Gad vide hvorfor de
> har markeret æbletasten med ruder et?

Under Apple hedder der "Æbletasten", under Windows hedder det
"Windowstasten", og under Unix hedder det "Metatasten". Prøv du bare
at tegne et Sun-logo i den størrelse, så vil du nok opdage hvorfor det
er en ruder et. Når nu Mac OS X er sådant et fantastisk Unix system,
så skal det naturligvis også have et rigtigt unix tastatur. Der er
sikkert nogle der kan få en passende aprilsnar ud af det.

Har du et amerikansk Sun tastatur til at ligge? Er det i så fald til
salg? Jeg kan evt. bytte med et dansk type5 (stikket er lidt deformt)
eller et svensk type6.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Christian Bech

Dato : 28-09-04 21:29

In article <86r7omiqzd.fsf@dusk.gen-v.net>,
> [...]

> Har du et amerikansk Sun tastatur til at ligge? Er det i så fald til
> salg? Jeg kan evt. bytte med et dansk type5 (stikket er lidt deformt)

Jeg har ikke råd til at sælge mere. Det er for dyrt i rødvin.

Desuden havde du fået det gratis, hvis du havde været en rar mand.

Fra : No1

Dato : 28-09-04 12:30

> [...]
> de nuværende ca. et år gamle - mener jeg fandt en test fra december 2003.

http://buyersguide.macrumors.com/

Hvis du ikke gider at købe en model der hurtigt bliver udskiftet, så køb
kun lige efter at nye modeller bliver lanceret.

> Kunne de finde på at lancere dem sammen med Tiger?

Hvis det passer nogenlunde tidsmæssigt kan det godt være at de
præsenterer det samtidig

> [...]
> version. Hvad siger I til:
>
> - Manglende mulighed for en docking station.

Er det virkelig nødvendigt? Strøm, usb-hub og skærm er 3 stik i stedet
for at bakse med en docking station.

> - Manglende PCMCIA port. (hvad pokker gik der galt der?)

15" og 17" har det svjv.

> Hvilke nye tiltag vil I gætte på, der kommer i de Powerbooks? Hvornår sker
> det?

Lidt hurtigere CPU, grafikkort mm. G5 kommer nok først omkring foråret 2005.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 28-09-04 22:54

> Hvis du ikke gider at købe en model der hurtigt bliver udskiftet, så køb
> kun lige efter at nye modeller bliver lanceret.

Jow jow, men jeg vil nok først købe 1. november, og hvis der kommer nye
modeller til januar, så ville det da være træls. Det er lidt noget andet,
hvis der går otte mdr, og der kun er tale om mindre forbedringer. Er der kun
forventning om mindre forbedringer, så er det jo et fint tilbud frem til
2/11.

/JD

Fra : Søren Petersen

Dato : 28-09-04 18:06

Der er nye cpu'er på vej, som kunne tyde på en ny serie, inden alt for længe
(det er i hvert fald mit bud), men "inden alt for længe" kan vel godt være
et par måneder. Jeg har i hvert fald besluttet mig for at vente lidt.

Der er rygter om nye cpu'er til powerbook'en på både:

www.mediamac.dk
og
www.macrumors.com

Mvh.
Søren Petersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-09-04 02:43

"S?ren Petersen" <spet98FJERNDETTE@musik.auc.dk> wrote:

> Der er nye cpu'er p? vej, som kunne tyde p? en ny serie, inden alt for l?nge
> (det er i hvert fald mit bud), men "inden alt for l?nge" kan vel godt v?re
> et par m?neder. Jeg har i hvert fald besluttet mig for at vente lidt.

> Der er rygter om nye cpu'er til powerbook'en p? b?de:

7448 - desværre har den stadig kun en 200Mhz MPX forntside-bus og
ikke den ellers ventede integrerede memorycontroler. MPX bussen er og
bliver G4'erens achilleshæl og har efterhånden 5 år på bagen. Det er
ganske enkelt ikke godt nok anno 2004.

Fra : Terje Rydland

Dato : 29-09-04 10:48

> [...]

> ikke den ellers ventede integrerede memorycontroler. MPX bussen er og
> bliver G4'erens achilleshæl og har efterhånden 5 år på bagen. Det er

Jo, men MPX-bussen kjører faktisk på 200 MHz (og er 64 bits - eller
128bits?).
Intels 533 MHz FSB kjører jo på 133 MHz (men er 4x - altså 2 klokker og
skriver/leser på både oppuls og nedpuls)
G5ens FSB (på 1/2 av prosessorhastigheten) er dobbelklokket og er vel på
32 bits?

Så teksnisk sett er vel MPX-bussen slettes ikke så ille. Hvis den bare
hadde tillatt dobbelklokking.

Terje

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 28-09-04 20:58

Jimmy Damsgård skrev vdr. PowerBook 12":

> - Manglende mulighed for en docking station.

Hvis det ellers stadig er sådan, så sidder alle stik på samme side (til
venstre). Så det er let lige at sætte dem i.

> - CTRL taste placeret forkert.

Husk, at ctrl-tasten bruges anderledes på Mac end på Windows. På Mac
bruges som regel æble-tasten, hvor man i Windows ville bruge ctrl-tasten
- for eksempel æble-C i stedet for ctrl-C. Men det hjælper selvfølgelig
ikke: Æble-tasten på et Mac-tastatur sidder et andet sted end
ctrl-tasten på et Windows-tastatur.

> - Den skulle efter sigende blive ufatteligt varm.

Min bliver ikke længere varm (efter Mac OS X 10.3), men til gengæld har
blæseren det med at gå i gang.

> - Manglende PCMCIA port.

Er det vigtigt?

> - Stik på venstre side i stedet for at gemme rod bagerst.

Hvis du bruger den med ekstern skærm, kan du jo bare dreje den, så
stikkene kommer til at sidde bagpå! Så sidder hullet til cd'en også
foran.

> - Skærmen - er kvaliteten høj nok til ikke at have en ekstern også til
> spil og photoshop?

For mig er det værste, at den er så lille (kun 1024x768), hvilket er
irriterende lidt visse specielle opgaver (programmering,
noder/tekstbehandling).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-09-04 00:34

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Hvis du bruger den med ekstern skærm, kan du jo bare dreje den, så
> stikkene kommer til at sidde bagpå! Så sidder hullet til cd'en også
> foran.

ROFL

Støjer blæseren?

Flemming Rubini

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 29-09-04 20:27

Flemming Rubini skrev:

> Støjer blæseren?

Ja, det synes jeg, og den går efter min mening lidt for ofte i gang, men
jeg er nok også meget sensitiv over for støj. Specielt fordi jeg vænnede
mig til, at den var helt tavs med Mac OS X 10.2 - men da blev den godt
nok også varm.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-09-04 23:00

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Desuden havde du fået det gratis, hvis du havde været en rar mand.

Dansk djävul! Nu för jag fortsätte med den här jävla svenska tangentbord!

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Christian Bech

Dato : 03-10-04 15:28

In article <86ekkmhx5y.fsf@dusk.gen-v.net>,

> Dansk djävul! Nu för jag fortsätte med den här jävla svenska tangentbord!

Der er nogen der har skrevet noget med blå prikker på mit tastatur.
Noget forbandet svineri efter min mening. Det gør det pokkers besværligt
at opnå en god pris for udstyret.