Udbyder med firewall
Fra : FirstName Lastname

Dato : 27-09-04 12:08

Hejsa

Findes der en dansk ISDN internet udbyder der tilbyder en firewall?
Mine forældre har i dag en TDC ISDN forbindelse og de plages af diverse
internet orme.
Jeg har anbefalet dem at installere en personlig firewall, men det lidt
for besværligt for dem. Specielt fordi maskinen er inficeret før
firewalleren er downloaded...
Derfor leder jeg efter en udbyder der filtrerer alt indgående traffik.

De kan desværre ikke få ADSL (og dermed "gratis" NAT) da de bor ude på
landet.

På forhånd tak.

Fra : Morten Davidsen

Dato : 27-09-04 12:49

"FirstName Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> firewalleren er downloaded...
> Derfor leder jeg efter en udbyder der filtrerer alt indgående traffik.
Du tænker på noget i denne stil? >
http://www.cybercity.dk/privat/produkter/sikkerhed/

/MD

Fra : FirstName Lastname

Dato : 27-09-04 13:18

On Mon, 27 Sep 2004 13:49:21 +0200, Morten Davidsen wrote:
> Du tænker på noget i denne stil? >
> http://www.cybercity.dk/privat/produkter/sikkerhed/
Ja lige netop. Tak!

Kan man bruge ISDN dialup hos cybetcity når man har fastnettelefoni
hos TDC?

Fra : Morten Davidsen

Dato : 27-09-04 13:25

> Ja lige netop. Tak!
Super!

> Kan man bruge ISDN dialup hos cybetcity når man har fastnettelefoni
> hos TDC?
Sagtens, både med dial-up og ADSL er Cybercity ligeglad hvem du har som
telefoniudbyder.

Så længe du ikke har en udbyder med automatisk forvalg. (Så du ikke kan
ringe til 1033-forvalget hos Cybercity). Det tror jeg nu ikke er tilfældet
hvis I har fastnettelefoni hos Cybercity.

/MD

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-09-04 15:29

"Morten Davidsen" <email@morten-davidsen.dk_nospam> wrote in message
> Så længe du ikke har en udbyder med automatisk forvalg. (Så du ikke kan
> ringe til 1033-forvalget hos Cybercity).

man kan altså godt taste andet forvalg, selvom man har fast forvalg.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 27-09-04 12:52

> [...]
> Derfor leder jeg efter en udbyder der filtrerer alt indgående traffik.
>
> De kan desværre ikke få ADSL (og dermed "gratis" NAT) da de bor ude på

Man kan købe en ISDN router. Jeg har selv anvendt en da jeg havde ISDN. Det
var en Zyxel Prestige 100.
Den vil beskytte mod det meste.

Niels Dybdahl

Fra : Anders S.

Dato : 28-09-04 08:17

> [...]
> Derfor leder jeg efter en udbyder der filtrerer alt indgående traffik.
>
> De kan desværre ikke få ADSL (og dermed "gratis" NAT) da de bor ude på

Hvis du nu bare sørger for at deres maskine er opdateret fra windows update
behøver du ingen firewall. Netværks orme kommer ind enten pga. der mangler
opdateringer eller ved delte drev.

--
MVH
Anders S..

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 28-09-04 08:34

> Hvis du nu bare sørger for at deres maskine er opdateret fra windows
update
> behøver du ingen firewall. Netværks orme kommer ind enten pga. der mangler
> opdateringer eller ved delte drev.

Det kræver at man kører windows update mens PCen er koblet til en NAT-router
eller firewall. Man skal altså køre PCen et andet sted hen og få det ordnet.

Niels Dybdahl

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 28-09-04 09:06

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Niels Dybdahl"
<ndy@fjern.detteesko-graphics.com> mumbled in
> Det kræver at man kører windows update mens PCen er koblet til en
> NAT-router eller firewall. Man skal altså køre PCen et andet sted
> hen og få det ordnet.

Fuldstændig korrekt! Så længe at TDC ikke erkender et ansvar og
sørger for at informere hr og fru Danmark om begrænsninger i deres
teknologi er man prisgivet! Det er utroligt at de har slået på
trommer for at fortælle at "man bare" kunne få en ADSL-router
(til kr. 100,- ekstra om måneden), men de har holdt mund om de
andre opkoblinger de stadig har, som nok ikke bliver ændret
foreløbigt - men som de heller ikke forsøger at sikre på nogen
som helst måde!!! Disse mennesker HAR ikke et alternativ!

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Anders S.

Dato : 28-09-04 10:16

"Niels Dybdahl" <ndy@fjern.detteesko-graphics.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> NAT-router
> eller firewall. Man skal altså køre PCen et andet sted hen og få det

Nææh hvis man får sasser,blaster osv stiller man bare uret 2 timer tilbage
eller skriver shutdown -a så holder den op med tælle ned og du kan arbejde
med maskinen igen...

--
MVH
Anders S..

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 04-10-04 11:42

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Anders S."
<duck@fjerndette.ogdette.ducks-corner.dk> mumbled in
> [...]
> timer tilbage eller skriver shutdown -a så holder den op med
> tælle ned og du kan arbejde med maskinen igen...

Undskyld, men kører du videre med en maskine der har været
inficeret med virus som om intet var hændt? Ved du 100% hvad
hver enkelt virus har gjort ved din maskine? I så fald burde
du starte et firma, for den viden er der ikke mange der har!
Jeg stoler ikke på en maskine, som har været komprimenteret!

Andrew

Fra : Anders S.

Dato : 05-10-04 12:04

> [...]
> du starte et firma, for den viden er der ikke mange der har!
> Jeg stoler ikke på en maskine, som har været komprimenteret!

Nej man lukker hullet i windows. Laver en scan med et anerkent produkt. Hvis
du vil vide mere om hvad virusen gør

finder du information om hvad den gør og hvilke filer den opretter.
feks. sasser.

This is a worm that spreads over network connections (not email) without any
user interaction. It is very similar to W32/Sasser.A.

[ General information ]
* File length: 74752 bytes.

[ Changes to filesystem ]
* Creates file C:WINDOWS apatch.exe.

[ Changes to registry ]
* Creates value "napatch.exe"="C:WINDOWS apatch.exe" in key
"HKLMSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionRun".

[ Network services ]
* Attempts to resolve name "101.0.158.90".
* Connect port 445 [IP], IP 193.75.75.100.
* Connect port 445 [IP], IP 101.0.158.90.
* Attempts to resolve name "144.40.203.34".
* Connect port 445 [IP], IP 144.40.203.34.

[ Security issues ]
* Exploits MS04-011 vulnerability.

[ Process/window information ]
* Creates a mutex billgate.

Lidt fodarbejde og du behøver ikke formatere din maskine.

--
MVH
Anders S..

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 06-10-04 09:18

> [...]
> without any user interaction. It is very similar to W32/Sasser.A.
> Lidt fodarbejde og du behøver ikke formatere din maskine.

Ja, hvis man stoler på at du kan finde *ALT* information om
hvad virus'en har gjort ved din maskine! Det tror jeg ikke man
kan være sikker på!

Andrew

Fra : Anders S.

Dato : 06-10-04 09:36

"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns957A68D2D2C0Bnewandrewrumpdk@212.242.40.196...

> Ja, hvis man stoler på at du kan finde *ALT* information om
> hvad virus'en har gjort ved din maskine! Det tror jeg ikke man
> kan være sikker på!
>
> Andrew

Det er jo din beslutning! Men som programør burde du jo vide hvad det er
muligt at se i et progarm om hvad det lave og hvilke kald det foretager.

--
MVH
Anders S..

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 06-10-04 12:09

> [...]
> Det er jo din beslutning! Men som programør burde du jo vide
> hvad det er muligt at se i et progarm om hvad det lave og

Går du hele koden igennem kan du se hvad den laver - men det er
faktisk en ret stor opgave - og jeg ved hvad jeg snakker om for
jeg her "reverse engineered" en del spilprogrammer i mine unge
dage - og det var kun en lille del jeg skulle gennemskue!

Men endnu vigtigere er om de informationer man kan finde på
internettet er fyldestgørende. Det tvivler jeg på (i alle
tilfælde).

Andrew

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-10-04 09:44

On 2004-10-06, Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) <newandrew@rump.dk> wrote:

> Ja, hvis man stoler på at du kan finde *ALT* information om
> hvad virus'en har gjort ved din maskine! Det tror jeg ikke man
> kan være sikker på!

Hvorfor betvivler du at der mangler noget?

Thomas

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 06-10-04 12:12

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> mumbled in
> Hvorfor betvivler du at der mangler noget?

For det første er det gratis information, som andre har samlet
sammen. Det giver ingen garanti for at det er fyldestgørende
information. Og fordi vira bliver mere og mere avanceret og
derved sværerer og sværerer at overskue! Det er noget af en
opgave at "reverse engineere" kode - og jeg ved hvad jeg

Fra : Anders S.

Dato : 06-10-04 19:06

"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns957A8634892B6newandrewrumpdk@212.242.40.196...
> [...]
> snakker om for jeg her "reverse engineered" en del
> spilprogrammer i mine unge dage - og det var kun en lille del

Min AV leverandør er et ganske anerkent mærke, jeg stoler på at deres virus
analytikerere kan oversætte den smule kode der er i en virus.
Nu er det også sådan at AV firmaer udvæksler kode så de kan lave analyser,
så mon ikke de kan deres job.

--
MVH
Anders S..

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 07-10-04 08:44

> [...]
> en virus. Nu er det også sådan at AV firmaer udvæksler kode så
> de kan lave analyser, så mon ikke de kan deres job.

Jeg tvivler ikke på at de kan deres job - tværtimod - de kunne
selv skrive virus med den viden de har - men det er en helt anden
konspirationsteori!

Men er du sikker på at du får alt information hver gang? Og at
du kan genoprette skaden hver eneste gang - hvis - og det er
ikke for at tvivle på dine evner - kan gennemskue alt hvad der
står i beskrivelsen!

Rent faktisk skrev du i en tidligere i denne tråd følgende
> [...]
> * Connect port 445 [IP], IP 101.0.158.90.
> * Attempts to resolve name "144.40.203.34".
> * Connect port 445 [IP], IP 144.40.203.34.

Dvs. at den virus du beskrev (W32/Sasser.A) kunne have hentet
et eller andet fra ovenstående IP-adresser - hvad kunne det
have gjort med din maskine?

Andrew

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-10-04 08:57

On 2004-10-07, Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) <newandrew@rump.dk> wrote:

> Jeg tvivler ikke på at de kan deres job - tværtimod - de kunne
> selv skrive virus med den viden de har - men det er en helt anden
> konspirationsteori!

/me giver Andrew hans tin-foil hat

> Dvs. at den virus du beskrev (W32/Sasser.A) kunne have hentet
> et eller andet fra ovenstående IP-adresser - hvad kunne det
> have gjort med din maskine?

Ved du hvad din windows laver bag din ryg?
Ved du hvad din newsclient logger af information omkring dig?
Ved du hvad det offentlige har samlet af oplysninger om dig?
Har du kendskab til de aliens der ugentligt lander på taget af rundetårn?

Man kan (og skal) ikke vide alt. Man tager en risikovurdering og så
foretager man et valg og fortsætter med at leve livet som det er tiltænkt
(dvs. uden bekymringer om hvorvidt en eller anden bumsebefængt knægt på 15
år kan skrive en skadelig virus eller ej).

Mvh Thomas

> Andrew

Thomas S. Iversen | email: zensonic@diku.dk
Student at Department of Computer Science. | phone: +45 35282360
University of Copenhagen, DIKU. | shoesize: 45

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 07-10-04 14:37

> /me giver Andrew hans tin-foil hat

Tin giver nu altså ikke nogen beskyttelse, men OK!

> Ved du hvad din windows laver bag din ryg?

Jeg har (læs: havde) et rimeligt godt kendskab til en computer og
dets operativsystem, og så "stoler" jeg på at M$ og alt det andet
software jeg har installeret ikke gør noget jeg ikke vil have!
Yeah right!

> Ved du hvad din newsclient logger af information omkring dig?

XNews! Jeg stoler på Luu Tran, men nej han vil ikke frigive sin
kode, så nej det ved jeg ikke!

> Ved du hvad det offentlige har samlet af oplysninger om dig?

Jeg ved hvad de vil ud med - har bedt om registerindsigt. Det
er ret morsomt! Men ud over det, så har jeg kun konspirations
teorierne at stole på!

> Har du kendskab til de aliens der ugentligt lander på taget af
> rundetårn?

Det ligger ud for mit område, men da mit SETI@home-program ikke
har fundet noget endnu, så tror jeg - og det er kun noget jeg
tror - 0!

> [...]
> som det er tiltænkt (dvs. uden bekymringer om hvorvidt en
> eller anden bumsebefængt knægt på 15 år kan skrive en skadelig

Der går grænsen! Jeg skal holde mange maskiner i luften og hvis
jeg ikke med bare en smule vished kan regne med at de fungere i
nat eller i morgen, så kan jeg lige så godt hoppe ind på koldbøtte
centralen uden at gå forbi start!

Men ellers har du ret - resten af verden må klare sig selv!
Næh, det kan den jo heller ikke, men vi kan jo ikke alt!

Andrew

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-10-04 17:08

On 2004-10-07, Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) <newandrew@rump.dk> wrote:

> [...]
> jeg ikke med bare en smule vished kan regne med at de fungere i
> nat eller i morgen, så kan jeg lige så godt hoppe ind på koldbøtte

Se, der kom grunden til dit valg: du bliver betalt for at holde maskiner
100% virus fri. Hvis man driver en bank eller lign. så er det klart at
maskiner skal være helt clean. For hjemmebrugere behøver sikkerheden ikke
være nær så høj og man kan foretage en risikovurdering fremfor at kræve
garantier. Men igen, det hele bygger på forudsætninger og krav. Verden er
ikke sort/hvid men dækker hele gråtone spektret.

Thomas

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 11-10-04 08:59

> [...]
> risikovurdering fremfor at kræve garantier. Men igen, det hele
> bygger på forudsætninger og krav. Verden er ikke sort/hvid men

Nu er alle maskiner der er koblet på internettet logisk forbundet
med hinanden og jo flere maskiner der er inficeret med dette eller
hint øger risikoen for at bryde sikkerheden på en vilkårlig anden
maskine. Min holdning er at vi alle er ansvarlig for at holde
vores maskiner frie for utøj ellers risikere vi at være ansvarlige
for at nettet bliver bragt ned - og det bliver ikke noget kønt syn!
Eller sagt på en anden måde. Os der tænker på sikkerheden skal
bruge uforholdsvis meget tid på at sikre os mod de store mængder af
maskiner der er blevet kompromiteret os "forurener" internettet!

Andrew

Fra : Anders S.

Dato : 07-10-04 18:09

> [...]
>
> Men ellers har du ret - resten af verden må klare sig selv!
> Næh, det kan den jo heller ikke, men vi kan jo ikke alt!

Se se her har vi jo fat i noget. For mange slut brugere vil det være en
uoverkommelig opgave at skulle geninstalere deres maskine
og i flere tilfælde dyrt for den hvis de ikke kan selv. Virksomheder er en
helt anden sag, de har jo en sikkerhedspolitik (eller burde have) sys admin
kan jo ordne en ny maskine på ingen tid til den uhældige.

Så hr. og fru jensen kan ( med mindre de ser konspirations
teorierne over alt og gider betale for en der ordner deres pc. ) godt nøjes
med et av program som rensen deres PC.

--
MVH
Anders S..

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 11-10-04 09:06

> [...]
> være en uoverkommelig opgave at skulle geninstalere deres maskine
> og i flere tilfælde dyrt for den hvis de ikke kan selv.

Alle bør have en sikkerhedsplan - Den behøver bare at bestå af et
ord - BACKUP!!! Hvis man ikke kan tage backup og køre den ind
igen bør man ikke være på internettet!!! Period! Det andet er
efter min mening uansvarligt for en selv og alle os andre der
forsøger at lave noget seriøst på nettet!

> Virksomheder er en helt anden sag, de har jo en sikkerhedspolitik
> (eller burde have) sys admin kan jo ordne en ny maskine på ingen
> tid til den uhældige.

Alle bør have en sikkerhedspolitik - og nej hvis vores netværk
bliver kompromiteret er det ikke bare at trykke på nogle knapper
for at få en maskine op og køre igen - det er forøvrigt en
misforståelse at edb-folk "bare" kan få tingene til at spilde på
få sekunder - det kan tage dage - hvilket vi ikke har fordi "I"
skal bruge lortet NU!!! Der er mange ting der skal eftercheckes
hvis det først går galt!

> Så hr. og fru jensen kan ( med mindre de ser konspirations
> teorierne over alt og gider betale for en der ordner deres pc. )
> godt nøjes med et av program som rensen deres PC.

Uenig! Det kan være en hjælp til dem, så de opdager at deres
maskine har været inficeret og så kan de køre deres backup ind.

Andrew

Fra : FirstName Lastname

Dato : 29-09-04 21:09

On Tue, 28 Sep 2004 09:16:59 +0200, Anders S. wrote:
> Hvis du nu bare sørger for at deres maskine er opdateret fra windows update
> behøver du ingen firewall. Netværks orme kommer ind enten pga. der mangler
> opdateringer eller ved delte drev.
Jeg har forsøgt at forklare dem om Windows update uden held. Jeg sidder
250km væk og kan ikke lige smutte forbi og patche deres maskine i tide
og utide.
Men jeg har allerede bestilt cybercity til dem så de kan bruge hacker
smacker. Det ser ud til at kunne holde de fleste orme og vira på afstand.

Fra : Anders S.

Dato : 30-09-04 13:35

> [...]
> Men jeg har allerede bestilt cybercity til dem så de kan bruge hacker
> smacker. Det ser ud til at kunne holde de fleste orme og vira på afstand.

Hacker smacker beskytter ikke mod lan vira eller vira på medier! og der
derfor ikke meget værd...

--
MVH
Anders S..

Fra : FirstName Lastname

Dato : 13-10-04 15:28

On Thu, 30 Sep 2004 14:35:17 +0200, Anders S. wrote:
> Hacker smacker beskytter ikke mod lan vira eller vira på medier! og der
> derfor ikke meget værd...
Den holdning forstår jeg slet ikke.
Jeg er overbevist om at hvis mine forældre får hacker smacker så er
_risikoen_ for at de får virus langt mindre end en almindelig isdn
dailup. Deres maskine er ikke på lan og de udveksler aldrig
disketter/cd'er med andre.
Jeg synes at hacker smacker er et super tilbud til folk der ikke ved ret
meget om computere, men gerne vil bruge homebanking og have en email
konto. Disse brugere vil typisk ikke bruge ofre penge på en ADSL linie og
vil typisk have en almindelig dialup. Det paradoksale er at en dialup er
den "farligste" internet forbindelse fordi computeren får et offentligt
ip nummer.
IMHO burde isp'erne som standard bruge noget ala hacker smacker til dialup
og give folk muligheden for at fravælge det hvis de vil. Det vil give
ekstra sikkerhed til den "dumme" bruger og vi andre kan så vælge den
anden løsning.
Microsoft har lært det i SP2, de defaulter til et nogelunde sikkert setup
og giver folk mulighed for at vælge fra. Hvornår lærer isp'erne det?

My 2 cents.

Fra : Anders

Dato : 05-10-04 12:17

Opdater dog maskinen med SP2, så slipper du for at få
mere 'skrammel' ind på computeren. Det vil nok tage sin tid med en ISDN
forbindelse.

Ellers så kan man også hente en 'spamkiller' og et antivrus program (gratis,
fulde versioner) på nettet.

En firewall sænker hastigheden noget på computeren !!

/Anders

Fra : anders majland

Dato : 06-10-04 08:35

> Opdater dog maskinen med SP2, så slipper du for at få
> mere 'skrammel' ind på computeren. Det vil nok tage sin tid med en
> ISDN forbindelse.

Send dem en CD Det er nok hurtigere ...

Men ellers så vil jeg også anbefale at sætte f.eks en zyxel isdn router
på (fåes billigt brugt) og evt en hardware firewall hvis det skal være
nemt for sønnike at administrere ...

Mit eget setup er en prestige202 og en zyxel zywall.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid