Problemer med Apple Mail og Exchange serve~
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-09-04 11:29

Hejsa,

Vi er ved at skifte helt til OS X på arbejdet og skal derfor til at
bruge Apple Mail sammen med vores Exchange 2000 server. Problemet er,
at jeg bare ikke kan få det til at virke.

Jeg har forsøgt med Entourage X og her gik det rimeligt let med at få
adgang til mine mails, men jeg har dog ikke fået adressebogen til at
virke. Jeg gider dog ikke gøre meget ud af Entourage, da vi ikke har
lyst til at punge ud til en Office pakke til alle Mac'erne.

Hvis jeg prøver med Apple Mail får jeg at vide, at serveren ikke
accepterede adgangskoden til den pågældende konto. Jeg har forsøgt med
flere brugernavne, men får samme svar. Apple Mail har fat i serveren,
for hvis jeg indtaster en ugyldig serveradresse står den bare og
søger. Jeg fatter bare ikke, hvad der går galt.

Outlook Web Access er slået til og såvidt jeg kan se er IMAP også
kørende. Jeg har prøvet at koble til serveren via IMAP, men får her
samme svar. Hvis jeg prøver via Safari kan jeg fint koble til
webmailen med akkurat samme navn og kodeord uden problemer...

Hvad pokker sker der? Har jeg overset noget? Skal der indstilles noget
i Biblioteksindstilling?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-09-04 12:41

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> webmailen med akkurat samme navn og kodeord uden problemer...
>
> Hvad pokker sker der? Har jeg overset noget? Skal der indstilles noget

Hej René

Er Exchange Alias name og login ens ? Det skal de være.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-09-04 14:06

> Hej René
>
> Er Exchange Alias name og login ens ? Det skal de være.

Alias name og login? Jeg har kun et loginnavn.

Fra : Ole Hansen

Dato : 27-09-04 14:44

René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> writes:

> [...]
> for hvis jeg indtaster en ugyldig serveradresse står den bare og
> søger. Jeg fatter bare ikke, hvad der går galt.

Det kan være, du skal angive brugernavn som "<domæne>\<brugernavn>"

--
Ole Hansen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-09-04 19:38

Ole Hansen <moped@get2net.dk> wrote:

> Det kan være, du skal angive brugernavn som "<domæne>\<brugernavn>"

Det skal jeg da afprøve i morgen... det SKAL bare virke!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-09-04 21:53

On Mon, 27 Sep 2004 12:29:21 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Hvad pokker sker der? Har jeg overset noget? Skal der indstilles noget
> i Biblioteksindstilling?

Det kan være nødvendigt at bruge email-adressen som login-navn hvis det
er en 2003-server og du sidder på lokalnettet. Ellers er
domæne\brugernavn nødvendigt hvis du ikke er logget på domænet.

Du kan altid telnette til IMAP-serveren for at hurtigt se hvordan serveren
gerne vil have du snakker med den.

--
MVH
osv...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-09-04 23:19

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Det kan være nødvendigt at bruge email-adressen som login-navn hvis det
> er en 2003-server og du sidder på lokalnettet. Ellers er
> domæne\brugernavn nødvendigt hvis du ikke er logget på domænet.

Det er en Exchange 2000 på Windows 2000 Server, så jeg prøver med
domæne\brugernavn i morgen, for Mac'erne er ikke logget på domænet.

> Du kan altid telnette til IMAP-serveren for at hurtigt se hvordan serveren
> gerne vil have du snakker med den.

Snakker Mail egentlig IMAP med Exchange-serveren? Efter hvad jeg har
læst på nettet er det vist hvad der foregår. Den bruger så web access
til at "filtrere" hvad den henter fra IMAP, eller sådan noget
lignende...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-09-04 21:04

On Tue, 28 Sep 2004 00:18:50 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Det er en Exchange 2000 på Windows 2000 Server, så jeg prøver med
> domæne\brugernavn i morgen, for Mac'erne er ikke logget på domænet.

Og du er 100% sikker på at det skal fungere med en 2000-server?

> Snakker Mail egentlig IMAP med Exchange-serveren?

Den burde egentlig snakke https med den siden OWA'en er nødvendig.

> Efter hvad jeg har
> læst på nettet er det vist hvad der foregår. Den bruger så web access
> til at "filtrere" hvad den henter fra IMAP, eller sådan noget
> lignende...

Jeg kunne forestille mig at det fungerer således at Mail henter fra
OWA'en via https, der så henter fra Exchangeserveren via IMAP.

--
MVH
osv...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-09-04 22:45

> Og du er 100% sikker på at det skal fungere med en 2000-server?

Ja, det står omtalt et eller andet sted.

> Den burde egentlig snakke https med den siden OWA'en er nødvendig.

> Jeg kunne forestille mig at det fungerer således at Mail henter fra
> OWA'en via https, der så henter fra Exchangeserveren via IMAP.

Som jeg forstår det, efter hvad jeg kan læse på nettet (bl.a. hos
Apple), så snakker Mail IMAP med Exchange-serveren, men bruger
oplysningerne fra OWA til at filtrere ting som kontakter, kalendere og
andet fra, så det ikke optræder som maildata.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-09-04 22:49

> Det kan være nødvendigt at bruge email-adressen som login-navn hvis det
> er en 2003-server og du sidder på lokalnettet. Ellers er
> domæne\brugernavn nødvendigt hvis du ikke er logget på domænet.

Nu har jeg forsøgt med domæne\brugernavn og selvom det stadig ikke
virker, er reaktionen anderledes. Hvis jeg blot forsøger med
brugernavn, så kommer Mail og brokker sig over, at serveren ikke vil
acceptere passwordet for den pågældende bruger. Hvis jeg bruger
domæne\brugernavn ser det ud som om, at der er hul igennem og der
kommer ingen fejl. Den henter dog ikke noget og forbindelsen forbliver
inaktiv. Hvis jeg forsøger at aktivere den får jeg at vide, at
serveren ikke acceptere passwordet sidste gang og jeg er derfor ikke
kommet længere.

Jeg har nu også registreret min Mac via Active Directory (det krævede
lidt trial-and-error før end jeg fattede det) og det gør at Mail nu
åbenbart kender server, brugernavn og password når man opretter en
Exchange-konto, men det dog ikke hjulpet på loginproblemerne...

Arghh...! Skald et virkelig være så svært?