Dagbladet Politiken
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-09-04 19:49

bringer i sin søndagsudgave (26/9) en test mellem to bærbare. Den ene er
en iBook G4.
Anmelderen har da nogle roser til i Book'en af den slags roser, som vi
Macbrugere godt kender, men han er noget utilfreds med hastigheden på i
Book'en (i forhold til den anden bærbare).
Det undrer mig så bare, at han sammenligner en pc med 512 Mb ram og en
iBook med 256 Mb. For prisforskellen på kr. 500,- kunne han da have
smidt en ekstra ramklods i iBooken, så havde sammenligningen været mere
rimelig. Eller kunne i det mindste have skrevet om forskellen i ram på
de to maskiner. Altså, journalister

Jeg har selv (efterhånden gammel) tiBook og kunne godt mærke er
forbedring af hastigheden, da jeg smed en ekstra klods ram i og nu er
oppe på 512. Hvordan er det med iBooks?

--
v.h.
Mich.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 26-09-04 20:20

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> smidt en ekstra ramklods i iBooken, så havde sammenligningen været mere
> rimelig. Eller kunne i det mindste have skrevet om forskellen i ram på

Problemet er vel, at Apple leverer iBook'en med 256 mb ram som standard,
selv om det reelt er for lidt selv til husholdningsbrug. At journalister
skal kunne kende forskel på mængden af ram (når det ikke er rammer øl
) er for meget forlangt - det kan hr. og fru jensen jo heller ikke
når de står nede i Fona og skal beslutte sig.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-09-04 22:09

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Problemet er vel, at Apple leverer iBook'en med 256 mb ram som standard,
> selv om det reelt er for lidt selv til husholdningsbrug.

Jo, men det er vel et spørgsmål om at holde prisen lav. Her i dette
tilfælde (med sammenligningen) lykkedes det da ganske godt. iBook'en var
netop kr. 500 billigere en pc-fætteren. Og nej, vi gider vel ikke
diskussionen om "come as" varen og at det der, vel?

>At journalister
> skal kunne kende forskel på mængden af ram (når det ikke er rammer øl
> ) er for meget forlangt - det kan hr. og fru jensen jo heller ikke
> når de står nede i Fona og skal beslutte sig.

1) er det ikke en stereotyp opfattelse af journalister? Altså, at de
drikker (øl)? Journalister, der skriver om edb, skulle vel nok kunne
holde sig sobre de få gange om ugen og dermed kende forskel på RAMmerne?

2) Hvis de ædruelige edb-journalister ville oplyse "the Jensens" om det
vigtige i den rette mængde RAMklodser (ikke det andet, du véd), så ville
meget være nået. Rekvalmefolkenes buldrende trommer slår jo til lyd for
så meget andet (unødvendit) gejl, som f.eks. clockfrekvens.

P.S. jeg kender da et par iBook-brugere, der arbejder med "kun" 256 Mb
RAM og (vistnok) den første generation af MasOS 10 (10.2.whatever), og
de er meget tilfredse med hastigheden.

--
v.h.
Mich.

Fra : No1

Dato : 27-09-04 13:53

> Jeg har selv (efterhånden gammel) tiBook og kunne godt mærke er
> forbedring af hastigheden, da jeg smed en ekstra klods ram i og nu er
> oppe på 512. Hvordan er det med iBooks?

Hvis man kører flere programmer ad gangen, eller bare et "større"
program, fx iPhoto, bruger maskinen mere end 256MB RAM og så gør det
stor forskel, da der ellers bliver swappet ud på harddisken.