Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af digicam?
Fra : Juggernaut

Dato : 26-09-04 18:11

Hejsa.
Min kæreste og jeg står og skal købe et digitalkamera. Men selvfølgelig har
vi hver vores ide om hvordan og hvad det skal være.
Hun har kigget på et Sony Cybershot DSC T1. Hun kan godt lide at det er
enkelt at betjene og at det ikke fylder en disse.
Jeg har kigget på en Konica Minolta Dimage Z3. Det er lækkert (i mine øjne)
og det har muligheder og indstillinger som Sony ikke har. Jeg kan godt lide
selv at have indflydelse på hvordan et billede bliver.

Hvad siger I og hvad kan/vil i anbefale? Vores maks pris er ca.3500,-.
På forhånd tak.

Mvh
Brian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-09-04 18:29

"Juggernaut" <juggernaut@streetREMOVEbike.dk> skrev:

> [...]
> mine øjne) og det har muligheder og indstillinger som Sony ikke
> har. Jeg kan godt lide selv at have indflydelse på hvordan et

Minoltas kamera får generelt lidet rosende ord af dem, der har købt
det. Kameraet skulle være ret ustabilt og kunne gå ned for et godt ord.
Billedkvaliteten er heller ikke optimal.

Hvis det er den store zoom, der trækker så kunne Panasonics FZ3 være et
bud.
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz3/

Eller måske Canons S1IS

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 26-09-04 18:37

> Eller måske Canons S1IS
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk
> Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili

Har du set det IRL? Og hvis ja, synes du ikke det virker "plastikagtig"? Det
ser ud til at LCD skærmen kan falde hvornår det skal være :o/

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 26-09-04 23:32

On Sun, 26 Sep 2004 19:36:38 +0200, "thomas schreiber \(8200\)" wrote:

> Har du set det IRL? Og hvis ja, synes du ikke det virker "plastikagtig"?

Jeg har brugt et det sidste halve år.

Ja, det er lavet af plastik - det dikterer prisen!

Og nej, det virker overhovedet ikke spor plastikagtigt - faktisk
er jeg ret overrasket over, hvor lidt plastikagtigt det er -
prisen og materialerne taget i betragtning.

> Det ser ud til at LCD skærmen kan falde hvornår det skal være :o/

???? Både mht. udseende og anvendelse, så virker monteringen af
LCD-skærmen yderst gedigen.

Har du ikke fået noget alvorligt galt i halsen? Måske tænker du
på et andet kamera?

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-09-04 18:44

"thomas schreiber \(8200\)" <NOSPAMg4@mail.dk> skrev:

> Har du set det IRL? Og hvis ja, synes du ikke det virker
> "plastikagtig"?

Nej jeg har ikke set det IRL, men har hørt kritikken af udseendet, men
de billeder jeg har set fra det ser glimrende ud.
Canons A serie virker også noget plasticagtig men min far har et af
slagsen, og det fejler ingenting og der er ikke noget, der er knækket
af nu efter et par år.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 26-09-04 18:49

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> Canons A serie virker også noget plasticagtig men min far har et af
> slagsen, og det fejler ingenting og der er ikke noget, der er knækket

Har selv et ældre A10, og det tager nogle r** skarpe billeder. Canon er
klart en fabrikant der laver noget kram, men de laver til tider noget der er
mere vellykket end andet. Men smag og behag. Da jeg skulle have nyt cam,
ville jeg stort set kun have canon. Netop fordi mit gamle A10 tager sådanne
gode pics. Men efter jeg prøvede Fuji's SX000 serie, var jeg solgt. Uanset
om der stod Canon på eller ej.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 26-09-04 21:59

On 26 Sep 2004 17:29:09 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Eller måske Canons S1IS

Samme dpreview, som du henviser til har følgende konklusion om Canon
S1S:

# Some focus errors - especially at the telephoto end of the zoom
# Slow AF at longer focal lengths, can struggle in low light
# No AF illuminator
# Noisy above ISO200
# No rechargeable batteries
# Small screen, viewfinder difficult to see in very bright or very
dark conditions
# Images lack 'bite' - resolution is average at best
# No RAW or TIFF mode
# Limit to highest shutter speed usable at wide apertures

Det lyder ikke som en anbefaling i mine ører......

Lars

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 26-09-04 23:39

On Sun, 26 Sep 2004 22:59:12 +0200, jubija@yahoo.dk wrote:

> Samme dpreview, som du henviser til har følgende konklusion om Canon
> S1S:
> # No rechargeable batteries

Eh? Det styrer man selv, siden det bruger AA-batterier.

> # No RAW or TIFF mode

Selvfølgelig. Det er et "consumer"-kamera og hvad skal
almindelige mennesker dog bruge RAW fotos til?

> Det lyder ikke som en anbefaling i mine ører......

Jeg synes, at det lyder som et upåklageligt forhold ml. ydelse og
pris - det er ikke et dSLR eller 8 mpixel kamera, vel?

Eller kort sagt: Man får hvad man betaler for.

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 26-09-04 18:34

"Juggernaut" <juggernaut@streetREMOVEbike.dk> wrote in message
> [...]
> selv at have indflydelse på hvordan et billede bliver.
>
> Hvad siger I og hvad kan/vil i anbefale? Vores maks pris er ca.3500,-.

Har selv lige købt et Fuji S7000 (koster 3900 inkl porto), og det er sku
noget lækkert kram i mine øjne. Har samme feel som et SLR, men koster en
brøkdel, og så kan du - hvis du ønsker eller det bliver nødvendigt - købe
ekstra optik på et senere tidspunkt.

Hvis du ikke har set det i virkeligheden, så find en butik og prøv at "se
det med hænderne". Bare et forslag. Fuji S5000 er også et fedt cam, hvis man
kan leve med 3mp. Det koster heller ikke meget, og helt sikkert under 3k.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-09-04 18:57

Juggernaut wrote:

> [...] Hun har kigget på et Sony Cybershot DSC T1. Hun kan godt
> lide at det er enkelt at betjene og at det ikke fylder en disse.

Jeg har købt et T1 og har ikke fortrudt det, men jeg vil nu ikke
anbefale det til alle. Kameraet har umiddelbart det hele: Skærm der kan
bruges i direkte sollys, lækker filmmode, lækker macro, hurtig opstart,
hurtig fokusering, checket design (okay, det er en smagssag), 1½ times
batterilevetid og autofokushjælpelampe.

Det helt store problem er at det ikke er særlig lysfølsomt og har en
svag blitz placeret tæt på optikken, så det er ikke særlig godt til
indendørsbilleder. Givet at der sidder en lille sensor i med mange
pixels, hjælper det ikke det store at skrue op for ISO, da det giver
ret kornede billeder.

> Jeg har kigget på en Konica Minolta Dimage Z3. [...]

> Hvad siger I og hvad kan/vil i anbefale? Vores maks pris er
> ca.3500,-.

I foretrækker to meget forskellige kameraer. Derfor giver det ikke
rigtig mening at råde jer til det ene eller det andet. I bliver nødt
til at afgøre med jer selv hvad det er for en type kamera I går efter.

Alternativt: Tag konsekvensen og køb to kameraer. T1 er alligevel et
kamera der kalder på at være i en eller andens lomme det meste af
tiden, så det er svært at deles om. Kig evt. på Pentax Optio S40, hvis
I bliver nødt til at skære lidt i budgettet.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Juggernaut

Dato : 27-09-04 10:00

Hej igen.
Tak for jeres svar :) Nu har situationen ændret sig så det er mine ønsker
der er prioritet. Det er jo ikke så ringe. Og hvis jeg skal have et kamera
med indstillingsmuligheder ala Dimage Z3....Hvad vil i så anbefale dér?

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-09-04 15:09

Juggernaut wrote:

> Hej igen.
> Tak for jeres svar :) Nu har situationen ændret sig så det er mine ønsker
> der er prioritet.

OK, har hun slået op?

sorry, ku' ik' la' vær

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-09-04 11:18

"Juggernaut" <juggernaut@streetREMOVEbike.dk> skrev:

> Hej igen.
> Tak for jeres svar :) Nu har situationen ændret sig så det er mine
> ønsker der er prioritet. Det er jo ikke så ringe.

Du kommer helt sikkert til at "betale" tilbage på anden vis

> Og hvis jeg skal
> have et kamera med indstillingsmuligheder ala Dimage Z3....Hvad
> vil i så anbefale dér?

Så ville jeg personligt kigge på
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz3/
Der i mine øjne er blandt de bedste bud i prisklassen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Juggernaut

Dato : 27-09-04 12:27

> Du kommer helt sikkert til at "betale" tilbage på anden vis

Hehe ;)

> http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz3/
> Der i mine øjne er blandt de bedste bud i prisklassen.

Hvorfor lige det kamera? Prisen er jo fin må man sige. Jeg kender en del der
har digitale kameraer. Dog mest Sony og Canon. Jeg var ikke engang klar over
at Panasonic lavede dem.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 27-09-04 12:46

On 27 Sep 2004 10:17:30 GMT, "Morten Bjergstrøm"

>Så ville jeg personligt kigge på
>http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz3/
>Der i mine øjne er blandt de bedste bud i prisklassen.

Næppe nogen tvivl om, at det er et godt kamera. Og prisen er for alvor
interessant, hvis man køber det udenlands, f.eks. hos Nomatica.com
eller Pixmania.com, som tager 1.000-1.400 kr. mindre end danske
(fysiske) fotoforretninger.

Lars

Fra : Juggernaut

Dato : 27-09-04 12:48

> [...]
> interessant, hvis man køber det udenlands, f.eks. hos Nomatica.com
> eller Pixmania.com, som tager 1.000-1.400 kr. mindre end danske

Jeg vil gerne købe det indenrigs. Bare hvis man skulle være så uheldig at
der skete noget med det....

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-09-04 13:06

> Hehe ;)

> Hvorfor lige det kamera?

Det har rigtigt gode features. Det har en god billedkvalitet. Det har
fornuftig automatik og gode muligheder for manuelle indstillinger.
Linsen er udviklet sammen med Leica. Det får gode anmeldelser læs
eksempelvis den jeg henviser til og kig evt. på forummet på samme side.
Det er helt nyt mens Canons S1 IS efterhånden har noget tid på bagen
(både godt og skidt).
Jeg har i øvrigt selv netop fået storebroderen FZ-20 ind ad døren, hvor
batteriet står til opladning.

> Prisen er jo fin må man sige. Jeg kender
> en del der har digitale kameraer. Dog mest Sony og Canon. Jeg var
> ikke engang klar over at Panasonic lavede dem.

Panasonic er lidt ukendte på konsum-kameramarkedet, men til prisen er
det rigtigt gode produkter.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-04 13:54

> Jeg har i øvrigt selv netop fået storebroderen FZ-20 ind ad døren,
> hvor batteriet står til opladning.

Du husker lige en udførlig first-hands-on i nærværende gruppe, ikke? Jeg
lurer lidt på et kompaktkamera med god zoom og rimelig opløsning, og FZ20
ligner et rigtigt godt bud.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-09-04 13:08

> Jeg vil gerne købe det indenrigs. Bare hvis man skulle være så
> uheldig at der skete noget med det....

Panasonic har en europæisk garanti - jeg har dog ikke nærlæst
betingelserne.

Det ser dog heller ikke ud til, at prisforskellen på FZ3 er så stor i
forhold til udlandet. På EDBpriser.dk er der en dansk forhandler, der
er ca. 100,- dyrere end Pixmania.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Juggernaut

Dato : 27-09-04 13:15

Nu har jeg kigget lidt frem og tilbage på diverse kameraer. Det ser ud som
om der er 3 stykker der hele tiden vender tilbage. Det drejer sig om:

- Fujifilm Finepix S7000 (som åbenbart er ved at udgå) Kan man mon opdrive
det til en billigere penge :)?
- Panasonic DMC FZ3EG-S
- Konica Minolta Dimage Z3

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-09-04 13:31

> [...]

> drejer sig om:
>
> - Fujifilm Finepix S7000 (som åbenbart er ved at udgå) Kan man
> mon opdrive det til en billigere penge :)?

Og Canon S1IS ikke at forglemme.
Konica Minolta ville jeg gå udenom på baggrund af brugererfaringerne
med kameraet selvom den har fine features og nok den hurtigste
autofokus af de ovennævnte.

Et minus ved Fuji er, at det bruger xD-kort, der er dyre og stort set
kun bruges af Fuji selv, hvorfor det ikke er givet, at kortene
umiddelbart falder i pris som det er sket med CF og SD.
Det har til gengæld 6 megapixels men kun 6x optisk zoom. Canon har 10x
og 3 mega pixels. Panasonics har 12x og 3 megapixels. Hvilket i praksis
betyder, at du kan opnå samme zoom med Fuji som med de to andre ved at
beskære billedet.

Tja det gjorde nok ikke dit valg lettere

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Juggernaut

Dato : 27-09-04 13:39

> Tja det gjorde nok ikke dit valg lettere

Nej det er synd at sige :) men jeg kæmper virkeligt for at finde ud af mit
behov. Det skal siges at jeg intet aner om fotografering og at jeg derfor
vil betegne mig som ekstrem uerfaren i denne gruppe.
Panasonic's ser virkeligt lækkert ud og har, så vidt jeg har læst, et
samarbejde med Leica hvilket viser sig på linsen. Minolta kiggede jeg
faktisk kun på inden jeg vidste at Fuji og Panasonic lavede fine kameraer,
så det er vist smidt over højre. Dermed er der 2 tilbage. Fuji's og
Panasonic's. Jeg har ladet mig fortælle at S7000 skulle udgå men at det
endnu ikke er offentliggjort hvilken model der skal være afløseren. I den
forbindelse kunne det jo være lækkert at finde en billig restlager model,
men det kan jo også være svært nok. I bund og grund vil jeg nok bare have et
kamera som jeg ikke fortryder købet af om ½ år. Det kan være fordi at det
ikke tager tilfredsstillende billeder, at kæresten opgiver at bruge det pga
manglende brugervenlighed og ikke mindst at kameraet har et kedeligt "feel"
såsom en kasse af billig plast...Hjalp mine ord måske? :)

Mvh
Brian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-09-04 14:03

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> Du husker lige en udførlig first-hands-on i nærværende gruppe,
> ikke?

Jeg skal gøre mit bedste men husk, at jeg er helt uerfaren ud i
fotografiens og i særdeleshed den digitale verden så det skal vurderes
ud fra den baggrund.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-09-04 21:40

> [...]

> model, men det kan jo også være svært nok. I bund og grund vil jeg
> nok bare have et kamera som jeg ikke fortryder købet af om ½ år.

Det er selvfølgelig et væsentligt element, men med elektronik skal man
huske på, at der hele tiden er noget bedre om hjørnet.

Jeg havde også selv mange overvejelser før mit valg fald på FZ-20. Min
fremgangsmåde var at finde så meget information om kameraet som muligt
i form af anmeldelser af forgængeren FZ-10, læse om brugererfaringer
fra amerikanere, der havde adgang til at købe kameraet fra en enkelt
butik nogle uger før lanceringen, kigge på billeder osv. Det er en
fremgangsmåde jeg kan anbefale.

> [...]
> at kæresten opgiver at bruge det pga manglende brugervenlighed og
> ikke mindst at kameraet har et kedeligt "feel" såsom en kasse af

Du har sat meget godt ord på de problemstillinger der altid vil være
når man står for at købe dyr elektronik.

--
Morten http://miljokemi.dk