Valuta i Kenya.
Fra : kr

Dato : 26-09-04 11:07

Hej med jer - Hvad valuta skal jeg veksle til inden en tur til Kenya ? US-
Dollar eller den lokale valuta ? Jeg skal til Mombasa (Nordkysten ) midt i
Oktober - er der nogle der ved lidt om vejret på den tid og måske lidt om
hvor og hvordan man spiser dernede ? Frikadeller eller hummer ? Endvidere en
4 dages safari - hvad tøj bruger man på en sådan tur ?
På forhånd tak.
Kai Rasmussen

Fra : Ole

Dato : 26-09-04 11:39

"kr" <kat2@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor og hvordan man spiser dernede ? Frikadeller eller hummer ? Endvidere
> en 4 dages safari - hvad tøj bruger man på en sådan tur ?

Hej

Nu kender jeg ikke meget til landet, ud over BNP per indbygger er meget
lavt.

Jeg har en formodning om, at det ikke er ret mange danskere, der besøger
Kenya. Af denne grund vil danske banker heller ikke have store beholdninger
af kenyansk valuta, hvis de overhovedet har nogen, og derfor vil du med stor
sandsynlighed få en dårlig kurs. Hvorvidt jeg ville have kontanter med
afhænger af, hvad de lokale foretrækker som betalingsmiddel, se eventuelt
guidebøger. Desuden ville det også afhænge af, hvor nemt det ville være at
hæve kontanter på ens kreditkort (visa etc). Jeg ville nok veksle lidt penge
til US dollar, og skulle dette ikke være nok, så finde en kontantautomat.

Mht bankernes valutakurs har jeg denne selvoplevede "historie". For cirka 2½
år siden var jeg første gang på Cypern. Jeg havde inden afrejse tjekket den
officielle kurs og min banks kurs, og de var et stykke fra hinanden. Det
endte med, at jeg hævede et beløb svarende til i underkanten af 2000 danske
kroner. Bare på forskellen i valutakursen sparede jeg omkring 90-95 kroner.

Mht vejret, så fandt jeg følgende link
http://www.dmi.dk/dmi/verdensvejr.htm?city=500254002&country=Kenya

Mht tøj ville jeg nok se vejrforholdende på dagen an, men umiddelbart noget,
hvor man ikke sveder for meget samt en hat.

Du kan desuden finde svar på en masse spørgsmål på google.

Ole

Fra : Johnt

Dato : 29-09-04 23:07

"kr" <kat2@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer - Hvad valuta skal jeg veksle til inden en tur til Kenya ? US-
> Dollar eller den lokale valuta ?

Jeg var i Kenya for to år siden. Jeg vekslede til US-dollar hjemmefra, det
fungerede fint.

> og måske lidt om hvor og hvordan man spiser dernede ?

Vi spiste mest på hotellet. Det var udmærket mad. Ellers så prøv nabo
hotellet.

Derudover var vi på en restaurant der ligger helt ud til vandet et eller
andet sted i byen. Restauranten har egen bus som man bliver hentet af når
man har bestilt bord i receptionen. Restauranten er uden elektrisk lys, og
meget hyggelig/romantisk. Vi fik den store menu på 12 eller 15 retter - Det
er super godt.

> Frikadeller eller hummer ?

Afhængig af din økonomi. Men når kæresten forelskede sig i en hummer på
1,5-2 kg. plejede den samede regning at være på 2-300 kr. inkl. en flaske
vin, og sikkert også dessert.

Faktisk er skaldyr forholdsvis billigt på restauranterne, så at bestille et
dusin østers til forret koster íkke mere end en forret koster i Danmark.

> Endvidere en 4 dages safari - hvad tøj bruger man på en sådan tur ?

Kenya er et ret stort land, med betydelige højdeforskelle, hvilket betyder
ret meget for temperaturen.

De fleste safariture starter med at man skal afsted ved solopgang (kl.
5.30-6.00), så der kan godt være lidt koldt. Til dette vil jeg foreslå lange
bukser, og en polotrøje, samt måske en trøje. Men allerede efter et par
timer er temperaturen til korte bukser, hvorfor det kan være en fordel at
have nogle lange bukser, som kan lynes af, så de bliver korte, men det kan
sagtens klares i lange bukser.

Eftermiddagssafarien plejer at foregå i shorts og korteærmer.

Derudover kan jeg anbefale at have et kamera med 2-300 mm zoomlinse med på
safari, samt mange film (køb dem i Danmark!).

Hilsen
Johnt

Fra : kr

Dato : 30-09-04 16:51