Netværk mellem Mac'er med System 7.5.5 og
Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 25-09-04 19:31

Hejsa

Jeg har en god gammel - ja ja grin bare - Quadra 950, der kører System
7.5.5, den vil jeg gerne havce til at snakke appletalk med min OS
X-maskine; men umiddelbart, når jeg forsøger, brokker den af maskinerne,
jeg forsøger fra, sig over, at den andens appletalk er inkompatibel.

Er der ikke noget med, at man kan erstatte sin AppleTalk-udvidelse på
System 7 med én fra et nyere system???

Jeg har nemlig ingen problemer med at få min OS 9.2.2 maskine til at
snakke appletalk med min X'er.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Jesper

Dato : 25-09-04 19:56

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> System 7 med én fra et nyere system???
>
> Jeg har nemlig ingen problemer med at få min OS 9.2.2 maskine til at

Hvis du har ethernetkort i dyret, så kan du bare installere AppleShare
IP Client i den, så snakker den fint med din X'er.
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 25-09-04 21:06

Hej Jesper

> Hvis du har ethernetkort i dyret, så kan du bare installere AppleShare
> IP Client i den, så snakker den fint med din X'er.

Ah, jo jo jeg har netkort i - de står sådan set på det sammen, og de kan
også se, at hinanden er der; men når jeg dobbeltklikker på X-maskinen i
Vælger på 7'eren eller på 7'eren i [æble]-K på X'eren får jeg besked om
inkompatible applesahre-versioner.

Hmm, Du skulle vel så ikke vide, hvor jeg finder AppleShare IP-client
henne til min 7.5.5. PowerPC?

/Seb

Fra : Jesper

Dato : 25-09-04 21:50

> [...]

> inkompatible applesahre-versioner.
>
> Hmm, Du skulle vel så ikke vide, hvor jeg finder AppleShare IP-client

Sorry, kræver MacOS 7.6, men så kan du også installere Appleshare IP
Client 3.8.3.

Med OpenDoor's ShareWay 3.0 kan du også køre Appleshare IP på 7.5.5
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-04 22:03

Jesper wrote:

> Sorry, kræver MacOS 7.6, men så kan du også installere Appleshare IP
> Client 3.8.3.

Og jeg vil lige oplyse, at på en gammel PowerMac, der kører MacOS
7.6 meget mere stabilt end 7.5.5

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 25-09-04 23:26

Hej Niels

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og jeg vil lige oplyse, at på en gammel PowerMac, der kører MacOS
> 7.6 meget mere stabilt end 7.5.5

Ja, jeg har hørt det før; men jeg har ikke haft orket at skifte ;-( Men
det burde jeg nu nok, kan jeg høre.

S/eb

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-09-04 21:52

> [...]

> jeg forsøger fra, sig over, at den andens appletalk er inkompatibel.

> Er der ikke noget med, at man kan erstatte sin AppleTalk-udvidelse på

Du skal installere den nyeste appleshare klient du kan finde på Apples
server (mener det er 3.65 eller der omkring)- Hent ved samme lejliged
seneste OpenTransport til 7.5x (mener det er 1.12). Kan du stadig ikke
få det til at virke må du opgive og opdatere til 8.1 eller bedre.

> Jeg har nemlig ingen problemer med at få min OS 9.2.2 maskine til at
> snakke appletalk med min X'er.

nej, den har nemlig en nyere version af appleshare installert.

Fra : Sebastian

Dato : 27-09-04 09:47

> [...]

> X-maskine; men umiddelbart, når jeg forsøger, brokker den af maskinerne,
> jeg forsøger fra, sig over, at den andens appletalk er inkompatibel.
Hvilken version af AppleTalk og OpenTransport?

> Er der ikke noget med, at man kan erstatte sin AppleTalk-udvidelse på
> System 7 med én fra et nyere system???
Ikke direkte, du skal bare installere den nyeste version af
OpenTransport, som kommer med et nyere AppleTalk.

Men hvorfor kører du 7.5 på Quadra'en? Ok ,med 7.1 pro er det ikke uden
ekstramidler muligt at opbygge en forbindelse til en OS X maskine, men
en 68k kører bare 10/4 med OS 7.1. Bortset fra noget netværkshalløj er
der AFAIK ingen programmer, der kræver 7.1

En 7.1 maskine snakker fint sammen med en OS X maskine, hvis du bruger
ftp. Du kan vælge at installere en ftp server på Quadraen (jeg brugte
hertil Netpresenz) eller brug OS X indbyggede ftp server.

Min ftp log var for øvrigt interessant læsning. Næsten hver dag bankede
der nogen på Netpresenz dør. Men OS 7 holder tæt.

> Jeg har nemlig ingen problemer med at få min OS 9.2.2 maskine til at
> snakke appletalk med min X'er.
Ne, de bruger jo også en lidt nyere version af AppleTalk.

> Mvh Sebastian
Mvh Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-04 16:16

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Min ftp log var for øvrigt interessant læsning. Næsten hver dag bankede
> der nogen på Netpresenz dør. Men OS 7 holder tæt.

Ja, indtil de lytter på indgående trafik der /er/ logget på. Så har
de uhindret adgang, idet pakkerne indholder såvel login navn som
password i klar text.

ftp med login er og bliver en sikkerhedsrisiko, og kan ikke anbefales
over internettet.