marinerede sild
Fra : Herbert Giulio Garon~

Dato : 25-09-04 13:56

Hej

Jeg kunne godt tænke mig selv at prøve at lave marinerede sild, men nu har
en af mine gode venners mor lige sagt at der vist nok er et eller andet
farligt ved det, som man skal huske at tage højde for.. hun kan ikke huske
hvad det er..

Så nu spørger jeg herinde.. Er der nogen der har en god
opskrift/fremgangsmåde, hvis man selv vil marinere sine sild?

/Herb

Fra : Christina & Jesper

Dato : 25-09-04 14:14

"Herbert Giulio Garonfolo" <dont@write.me> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> /Herb
>
> Det eneste jeg ved er at sild er fyldt med mider, det er nok det hun
mener...

Christina

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-09-04 16:05

Christina & Jesper wrote:

> mener...

Der er da ikke flere "mider" (jeg går ud fra at du mener orm og
parasitter) i sild end der er i så meget andet fisk.

Men ja, der kan være orm og parasitter i fisk.

/David

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-04 16:01

Herbert Giulio Garonfolo skrev:

> [...]
> nu har en af mine gode venners mor lige sagt at der vist nok er et
> eller andet farligt ved det, som man skal huske at tage højde for..

Jeg ved ikke med silden, men vogt dig for snapsen - den sparker som en hest
efter 10-12 stykker

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : kim rasmussen

Dato : 25-09-04 17:51

> [...]
> farligt ved det, som man skal huske at tage højde for.. hun kan ikke huske

Hej Herb

Her er en opskrift som jeg har brugt mange gange :

4 kg sild.
1 kg. grof salt.
50 gr. sukker.
Evt. kogt saltlage (se tekst):
300 gr. salt pr. ltr. vand

Sild er letfordærvelige og bør konserveres så hurtigt som muligt efter
fangsten.
Saltning er den bedste opbevaringsmetode til sild.
Fisken må ikke komme i vand, men kan evt. blodsaltes før den egentlige
nedsaltning.
Saltede sild må aldrig dækkes lufttæt til!!!
Sildene gælles dvs. befries for gæller og tarm. Hovedet fjernes evt.
Er sildene ikke kommet direkte fra fangststedet, eller er
opbevaringsforholdene mindre gode, blodsaltes de før den egentlige
nedsaltning,
dvs. de neddrysses med salt, ca. 50 gr. salt pr. kg. sild og henstilles
nogle timer, så blodet kan trække ud. Derefter tages de op.
Stryges fra hoved mod hale og nedsaltes.
Sildene lægges lagvis med en blanding af salt og sukker i rene krukker eller
plastikbeholdere beregnet til madvarer.
øverst og nederst lægges et godt lag salt på ca. 2 cm. Sildene anbringes
med bugen nedad skiftevis med hoved og hale mod hinanden,
så de forskellige lag sild kommer til at lægge vinkelret på hinanden.
Pres lægges på. Opbevares køligt, max. 10 C!! og ikke under frysepunktet
!!!!!!!!!! evt. ind i et gammelt køleskab .
Kan anvendes som spegesild efter ca. en måneds forløb.
lav ikke flere sild end de kan spises i løbet af 3-4 mdr.

Bemærk:

Hvis der ikke dannes lage i løbet af 2-3 dage, bør silde overhældes med
kogt, kold saltlage.

Kim Rasmussen
WWW.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-09-04 18:06

> [...]

> farligt ved det, som man skal huske at tage højde for.. hun kan ikke huske

Jeg kunne forestille mig, at det er pølseforgiftningsbakterier /boutulisme,
hun er nervøs for.
Jeg må indrømme, at det er jeg også, så jeg har aldrig turdet lave
marinerede sild fra grunden - så jeg har nogle gange købt spegesild (fås hos
fiskehandlere og nogen gange hos større supermarkeder ved juletid) - og lagt
dem i marinade.
De fås som både grå og kryddersild.

Kims fremgangsmåde lyder som den, min forhenværende nabo brugte, og de er
aldrig blevet syge af det.
- Det er altså IKKE derfor, hun er forhenværende

Hilsen Inger

Fra : Herbert Giulio Garon~

Dato : 26-09-04 10:21

> jeg har nogle gange købt spegesild (fås hos
> fiskehandlere og nogen gange hos større supermarkeder ved juletid) - og
lagt
> dem i marinade.

Jeg har osse tænkt mig at købe sildene hos fiskehandleren. Glæder mig til at
komme igang med at få lagt mine sild i en god marinade!

Tak for svarene!

/Herb