Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan I hjælpe ...
Fra : AEK

Dato : 24-09-04 21:39

Hejsa.

Jeg har brug for lidt af Jeres erfaring - da jeg absolut INTET aner om
kameraer....

Jeg vil gerne købe et digital kamera,som skal bruges primært til indebrug
( fotografering af mine katte til min hj.side ).
Jeg kræver ikke alverden af den ,end den skal være LET at betjene og
forståeligt manual - og så skal billederne selvfølgelig være gode.

Jeg så i dag i et TDC blad, som netop kom ind ad døren.
På side 15 er der et Sepia 3.1 MegaPixel SDC-3101 til 999 kr.

Vil det være et fornuftigt køb eller er det et elendigt kamera, som jeg
absolut skal holde nallerne fra ?

Jeg kan ikke svare på tekniske spørgsmål, da jeg ikke ved en disse om dette
emne.

Håber, at I kan være mig behjælpelig med råd & vejledning.
På forhånd tak.

Venlig hilsen,
Knudsen.

---

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-09-04 21:52

"AEK" <2468@jubiimail.dk> skrev:

> [...]
>
> Vil det være et fornuftigt køb eller er det et elendigt kamera,
> som jeg absolut skal holde nallerne fra ?

Det er et køb du formentligt vil blive ked af. Kig hellere på nogen af
de kendte mærker som Canon, Nikon, Olympus, Sony, Panasonic.

Til det brug du nævner kunne et Canon PowerShot i A-serien være et
forslag. Det nyeste A95 kan fås for godt 2.500,-

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : AEK

Dato : 24-09-04 22:02

> [...]
>
> Til det brug du nævner kunne et Canon PowerShot i A-serien være et
> forslag. Det nyeste A95 kan fås for godt 2.500,-

Hej Morten,

og tak for dit svar.
2.500 kr. er jeg desværre for nærig til at betale for et kamera, som kun
skal bruges til hygge.
Har du evt. andre bud til et kamera ( dog max. 1.500 kr. ) ?

/ Knudsen.

> Morten http://miljokemi.dk
> Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili

---

Fra : Alex Linaa

Dato : 24-09-04 22:23

..

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=83802
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77343
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99398

Fra : Povl

Dato : 24-09-04 22:55

Alex Linaa wrote:
> "AEK" <2468@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=83802
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77343
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99398

Ja! Nogle generelle tips:

* Du skriver at du mest skal bruge billederne til at lægge på din
hjemmeside. Så har du ikke brug for en særligt stor opløsning
(megapixel). Tit vil du se at en producent har flere kameraer hvor
eneste forskel er MP-antal (f.eks. Canon A75 og A85). Der skal du tage
det billigste.
* Regn med at der kommer 150-300 kr. oveni for et 128-256 MB
hukommelseskort.
* Brugtpriser i Den Blå Avis er tit mindst ligeså høje som nypriser for
tilsvarende kameraer.
* Hvis du kan komme til det, så køb et kamera med optisk zoom. Når du
skal fotografere katten er der nogle billeder du ellers går glip af.
* Hold dig fra ikke-mærkevarer, medmindre en kyndig person (som ikke er
sælgeren) anbefaler den. De tre kameraer Alex nævner er alle gode mærker.

Fra : AEK

Dato : 24-09-04 23:01

"Alex Linaa" <@a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=83802
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77343
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99398

Tak for dine links.
Som skrevet ved jeg intet om kameraer.
Derfor er jeg nu nødt til at spørge om, hvilken en af de tre der er bedst?

På forhånd tak.

/ Knudsen.

---

Fra : Alex Linaa

Dato : 25-09-04 10:55

> [...]
> Som skrevet ved jeg intet om kameraer.
> Derfor er jeg nu nødt til at spørge om, hvilken en af de tre der er bedst?

Jeg tror det er hip som hap, det er alle gode kameraer fra anerkendte
producenter.
Jeg ville nok selv vælge Nikon, mest fordi det ligger lidt bedre i hånden.

/Alex

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-09-04 23:29

"AEK" <2468@jubiimail.dk> wrote in message

> 2.500 kr. er jeg desværre for nærig til at betale for et kamera, som kun
> skal bruges til hygge.
> Har du evt. andre bud til et kamera ( dog max. 1.500 kr. ) ?

Husk, at når du har brugt 1.500 kr til kamera, kommer der let andre 1.000 kr
oveni til en lader og et par sæt genopladelige batterier (300kr), et memory
kort (500kr) (det medleverede er ofte grinagtigt lille) og så skal du osse
have en lille taske til det (200kr). Måske anskaffer du en kortlæser til
PC'en.

-og så nærmer du dig de 2.500 kr

Bo //

Fra : AEK

Dato : 25-09-04 09:56

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> have en lille taske til det (200kr). Måske anskaffer du en kortlæser til

Om jeg er en anelse forvirret nu .....
Jeg troede, at alt dette var incl. - MEN jeg havde advaret Jer.

Jeg vil kigge nærmere på de links, som Alex har givet.
Hvilken en ville I vælge ?

Igen tak for for hjælpen til alle, som har svaret.

> -og så nærmer du dig de 2.500 kr

Ja, det kan jeg godt se.... *hmmm*

/ Knudsen.

> Bo //

---

Fra : Povl

Dato : 25-09-04 11:18

AEK wrote:
> [...]
>
> Jeg vil kigge nærmere på de links, som Alex har givet.
> Hvilken en ville I vælge ?
>
> Igen tak for for hjælpen til alle, som har svaret.

Prøv engang at se hvad Møller skriver i en anden tråd:

***
Ja undskyld, men jeg er altså ikke imponeret af de billede eksempler med
Nikon Coolpix 2100. Synes de er af en meget ringe kvalitet, og kan gøres
bedre af konkurenter i samme prisklasse. Prøv et ta' et kig på disse
eksempler med Canon Powershot A70, det er væsentlig bedre kvalitet.
http://www.dpreview.com/gallery/?gallery=canona70_samples/
Et Powershot A75 (som er nyere end A70) kan idag købes for 1600,-
Så skal du have et memorykort (CompactFlash hedder typen i dette kamera) 128
MB koster 169,- samme sted som kamreaet er billigst. så skal du en tur i
Føtex og købe en batterilader med batterier. De har en Uniross lynlader med
4 stk. AA 2100 mAh, som fuldlader batterierne på ca. 2 timer.(Batterierne
kan du også bruge til alt mulig andet, de 2100 mAh fortæller kun hvorlænge
de kan holde på strømmen) I et Powershot A75 er der nok strøm til ca.
400-500 billeder.
Lader inkl. batterier koster 249,-.
Så ser regnestykket sådan ud :

Powershot A75 1699,,- inkl. porto
CF kort 128 MB Sandisk 169,- inkl. porto
Batterier + lader 249,-

Ialt 2117,-

Så får du virkelig noget godt kram, du også selv kan komme i tanke om at
"låne" til at knipse et par billeder.
Ps. Du må da meget gerne vende tilbage og fortælle hvad dit valg bliver.
***

Ekstraudgifterne behøver altså ikke være så høje. Du kan måske endda
vente lidt med at købe genopladelige batterier + lader,
så skal du bare købe almindelige batterier så længe. (Der er mange
kameraer med et "indbygget" opladeligt batteri, så
behøver du ikke bruge penge på batterier ved siden af.) Men
hukommelseskortet kommer du ikke udenom.

Fra : Henrik L. S.

Dato : 26-09-04 12:08

Personligt ville jeg vælge Canon A75; det er et godt (og billigt!) kamera,
som er nemt at bruge, og, ikke mindst; det har dansk menu, som er rart,
specielt hvis man ikke er inde i alle "fagudtrykkene". Det samme er
tilfældet for Canon A400, som er lidt mere handy og lommevenligt (og 400,-
billigere). Kender ikke billedkvaliteten på A400 (som sikkert er rigeligt
god, til det formål, som du beskriver), men har selv gode erfaringer med
A75'eren.
Venlig hilsen
Henrik Sørensen

Fra : Povl

Dato : 26-09-04 12:26

Henrik L. S. wrote:
> [...]
> god, til det formål, som du beskriver), men har selv gode erfaringer med

Canon A400 går kun ud til 45mm vidvinkel og max blænde 3.8. Det tror jeg
er problematisk til indendørs-brug. A75 er til sammenligning 35mm/2.8 i
vidvinkel.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-09-04 10:12

"AEK" <2468@jubiimail.dk> skrev:

> Om jeg er en anelse forvirret nu .....
> Jeg troede, at alt dette var incl. - MEN jeg havde advaret Jer.

Man får et hummelseskort med til de fleste kameraer men det er i så
godt som alle tilfælde for lille. Dvs. du kun kan tage måske 10
billeder før kortet er fyldt, og det er jo ikke så skægt.
Det er også ganske normalt, at man får AA-batterier med (til de
kameraer, der bruger den slags). Men almindelige alkaline AA-batterier
er nærmest ubrugelige til fotobrug, hvor de dør efter at der er taget
ganske få billeder. Derfor bør man bruge genopladelige batterier, der
bedre kan klare de store strømtræk som et digitalt kamera giver
anledning til.

I en anden tråd er der en der kommer med et forslag om Canon A75:

> Jeg vil kigge nærmere på de links, som Alex har givet.
> Hvilken en ville I vælge ?
>
> Igen tak for for hjælpen til alle, som har svaret.

> Ja, det kan jeg godt se.... *hmmm*

Selvom det måske nok er 1000,- over dit budget så er det penge givet
godt ud, da du får så meget mere kamera end med et "Aldi-apparat".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gert Medom

Dato : 25-09-04 07:08

Hej.

Du skal være klar over at de fleste kameraer vil få problemer med at
fotografere indendørs, netop pga lyset.

Et bud på et kamera er HP 735 der har 3 megapixel og 3x optisk zoom. Det bør
kunne købes til ca. 1200. Men så skal du regne med lidt penge til et SD-kort
og taske samt batterier. Du kan overveje HP 635 med 2 megapixels opløsning
der er lidt billgere.

Hilsen Gert

Fra : Tommy Fer

Dato : 25-09-04 07:12

Gert Medom wrote:
> [...]
> til et SD-kort og taske samt batterier. Du kan overveje HP 635 med 2
> megapixels opløsning der er lidt billgere.

Så får man en strøm sluger i det uendelige, et kamera i ringe samle
kvalitet, og jae, jeg er generelt ikke imponeret af bygge kvaliteten.

Jeg ville købe et Nikon Coolpix istedet

--
Mvh Tommy Fer
www.FOTOFer.dk

Fra : AEK

Dato : 25-09-04 10:12

"AEK" <2468@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

Er der en, der vil være sød at forklare mig, hvad dette betyder :
Optisk sensor 1/3.2 / CCD

/Knudsen.

---

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 26-09-04 20:55

On Fri, 24 Sep 2004 22:39:07 +0200, AEK wrote:

> Jeg kræver ikke alverden af den ,end den skal være LET at betjene og
> forståeligt manual - og så skal billederne selvfølgelig være gode.

Til gengæld, så kræver gode kattebilleder noget af kameraet..

For det første, så skal du bruge noget optisk zoom, 3-5x. Det gør
det muligt for dig, at komme tæt på kattene uden at de bliver
nysgerrige og stikker næsen hen til kameraet.

For det andet, så er du interesseret i et stille kamera. Hvis det
siger alle mulige bip, brrr & mrrr lyde (typisk fra motorzoom),
så bliver kattene nysgerrige og motivet er røget.

For det tredie, så er du interesseret i en lysstærk optik, jo
stærkere, jo bedre. Som du vil finde ud af, så er det svært at
tage kattebilleder med blitz (pga. reflektioner i deres øjne) og
hvis optikken er lysstærk, så skal du ikke bruge så meget blitz.
Ligeledes er det praktisk, hvis kameraet kan skrue ned for
blitzens styrke, men det kan de fleste.

Du vil sikkert også have glæde af en drejbar LCD-skærm, så du kan
tage billeder i gulvhøjde uden selv at skulle ned og kravle.

Huskatte er slet ikke så nemme at fotografere og selv med det
rigtige kamera, så smider man rigtigt mange billeder ud.

> På side 15 er der et Sepia 3.1 MegaPixel SDC-3101 til 999 kr.
> Vil det være et fornuftigt køb eller er det et elendigt kamera, som jeg
> absolut skal holde nallerne fra ?

Som de andre skriver: Det er sandsynligvis noget skrot, køb fra
en producent, som er kendt for at kunne lave gode kameraer -
Olympus, Canon, Nikon, etc.

Mit forslag er, at du køber et brugt digital kamera af anerkendt
mærke. Antal megapixels er ligegyldigt her (alt fra 1.3 mpix og
op er fint til dit formål), mens du vil få glæde af de ting som
jeg nævner ovenfor. Køber du brugt, så får du typisk også
hukommelseskort, batterier, osv. med og sparer lidt kroner her.

Hvis jeg var dig, så ville jeg nok lave et købes-opslag i
dk.marked.privat.foto, hvor du opsummererer ønsker og krav til
pris osv. og så ser hvad du får af tilbud. Du kan jo altid spørge
her igen, før du vælger det endelige kamera.

God fornøjelse,
--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)