Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
250 billeder af 3.2-8 mpx på en cd, 36 alm~
Fra : Nenad Dragic

Dato : 24-09-04 20:27

Hejsa

Jeg har lige haft bryllup og har fået taget en masse billeder.
250 på digital kamera og de kan være på en cd.
36 alm. billeder som en af gæsterne har taget.

De 36 har jeg så været nede i foto butikken for at få overført på cd.
De sagde at hvis det skal være muligt at lave betilling fra cd'en fra
den almindelige film så ville de 36 billeder ligge på 2 cd'er.

Hvordan kan det være at 36 almindelige billeder skal fylde 2 cd'er for
at kunne bestille dem igen via cd'en, mens der kan ligge 250 digitale
billeder på en cd som jeg også kan bestille fra?

Et eller andet sted er min kæde hoppet af her....

På forhånd tak
Nenad

Fra : HKJ

Dato : 24-09-04 20:35

"Nenad Dragic" <newsgroup@dragic.com> wrote in message
> Hvordan kan det være at 36 almindelige billeder skal fylde 2 cd'er for
> at kunne bestille dem igen via cd'en, mens der kan ligge 250 digitale
> billeder på en cd som jeg også kan bestille fra?

Det lyder ikke rigtigt, normalt er den bedste kvalitet CD du kan få "Kodak
PhotoCD", og der kan være omkring 100 billeder på den.

http://www.kodak.com/US/en/digital/products/photoCD.shtml

Her er opløsningen god til billeder i A3 størrelse.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-09-04 21:40

Nenad Dragic wrote:

> Jeg har lige haft bryllup og har fået taget en masse billeder.
> 250 på digital kamera og de kan være på en cd.

650MB / 250 billeder ~= 2.6 MB/billede. Det lyder som JPEG. Jeg gætter
på at der sågar er plads tilovers på CDen?

> [...]
> cd. De sagde at hvis det skal være muligt at lave betilling fra
> cd'en fra den almindelige film så ville de 36 billeder ligge på 2

Hvis vi nu regner med at 36 billeder fylder lidt mere end en CD, vil et
overslag være 1GB / 36 billeder ~= 28MB ~= 10MPixel, eller noget i
omegnen af 3500x2700 pixels. Det er under antagelse af at billederne
ligger ukomprimeret i 24bit.

I mine øjne ser det ganske fornuftigt ud.

> Hvordan kan det være at 36 almindelige billeder skal fylde 2 cd'er
> for at kunne bestille dem igen via cd'en, mens der kan ligge 250
> digitale billeder på en cd som jeg også kan bestille fra?

Fordi de 36 er kvalitetsscanninger i et tabsfrit format og resten er
gemt i det tabsgivende (men godt komprimerende) JPEG format.

> Et eller andet sted er min kæde hoppet af her....

Næh, den sidder fint på. Vær hellere glad for at din fotohandler laver
scanninger i høj opløsning og fornuftigt billedformat i stedet for at
spise dig af med en af de sædvanlige dårlige scanninger.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/