Juleand og svigermor
Fra : Mia Coordt

Dato : 24-09-04 15:36

Hejsa Gruppe¨

Jeg skal holde jul for første gang med and og det hele. Svigermor kommer
også, så det skal bare klappe.

Spørgsmål 1: Hvilken and er bedst, har hørt meget godt om berberiand

Spørgsmål 2: Hvad er jeres bedste opskrift på juleand

Jeg planlægger at servere anden med traditionel brune og hvide kartofler
samt waldorfsalat, medmindre en har en supergod ide til tilbehør.

Tak på forhånd

Mia

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-04 16:19

"Mia Coordt" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> wrote in message

> Spørgsmål 1: Hvilken and er bedst, har hørt meget godt om berberiand

Beberiand er ganske udmærket. Meget kødfuld, men kan blive lidt tør i det.
Jeg foretrækker fersk, dansk (fri)landand, som godt nok smider en masse fedt
undervejs i processen, men som er mere saftig i det. Under alle
omstændigheder bør du gøre dig selv og svigermor den tjeneste, at du køber
en _fersk_ and. Hold dig fra de frosne.

> Spørgsmål 2: Hvad er jeres bedste opskrift på juleand

Fjern vinger og kråse fra anden, hak det i mindre stykker sammen med evt.
medleveret indmad, brun af i olivenolie og kog på stumperne i så lang tid
som muligt (fire-fem timer).

Langtidsstegning, langtidsstegning og langtidsstegning. Gnides godt ind i
salt, i ovnen med kræet, og tre timer med brystet opad, derefter to timer
med ryggen opad - ovnen på 130-140 grader. Anden har du selvfølgelig
forinden proppet med æblebåde og svesker. Tiderne er lidt afhængige af
andens størrelse, men hvis den vejer omkring 3½ kg, passer det vist meget
godt.

Når anden er færdig, hiver du den ud og sætter til at hvile under staniol.
Al væden fra bradepanden hældes i passende beholder, så fedtet kan skummes
af (gem fedtet). Resten af væden smider du i en gryde sammen med den
filtrerede fond, som du har kogt på indmad/kråse/vinger, og hælder godt med
økologisk fløde i (Øllingegaards er rigtig god til formålet). Lad sovsen
koge noget ind, og smag den til med sød soya, limesaft eller god eddike,
ribsgelé, salt og peber. Hvis du vil have den tyk, jævner du den til sidst.

Mens anden er i oven, kan du snitte noget rødkål og skære nogle madæbler i
passende stykker. Brun rødkålen (med massevis af æblestykker) af i en god
portion andefedt og tilsæt passende mængde eddike og ribsgelé/ribssaft.
Småsimrer med et par kanelstænger og andre af julens krydderier, indtil
rødkålen er mør (vel en god times tid). Smid evt. lidt af væden fra rødkålen
i sovsen.

Kartoflerne ved du nok, hvordan du skal tilberede. Husk også at smide lidt
kartoffelvand i sovsen. Waldorf-salat hører imo ikke hjemme til juleand.
Servér i stedet fyldet af æbler og svesker, som du piller ud af anden, når
du skærer den ud.

Jeg hader jul, men elsker maden

--
-Jens B.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-09-04 17:31

"Mia Coordt" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal holde jul for første gang med and og det hele. Svigermor kommer
> også, så det skal bare klappe.

Ja, det lyder jo rimeligt nok

> Spørgsmål 1: Hvilken and er bedst, har hørt meget godt om berberiand

Joe, men en god, stor fersk Oscar-and fra Føtex er nu bedre.
Du kan måske få en endnu bedre fra en slagter, men så er vi nok ude i noget,
hvor det handler om personligt kendskab og tillid.

Hilsen Inger

Fra : Mia Coordt

Dato : 24-09-04 22:11

Hejsa

og tusind tak for svarerne. Godt der er kendere derude

Hilsen
Mia

Fra : Leo

Dato : 25-09-04 00:10

Hvor mange bliver I?
Hvis I er flere end tre, så slipper du nok ikke af ted med en enkelt and -
kald det bare griseri, men én and er for meget til en, tilpas til to og for
lidt til tre - det er nu min mening.

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 27-09-04 11:00

> Jeg skal holde jul for første gang med and og det hele. Svigermor kommer
> også, så det skal bare klappe.

Kender det godt, sådan havde jeg det sidste år.

> Spørgsmål 2: Hvad er jeres bedste opskrift på juleand

Min bedste opskrift er afprøvet på både min mor og svigermor, der bestemt
fik en anderledes jul sidste år. Der er ikke noget, jeg hader mere
juleaftens dag en stanken af juleand. Det er nok mest lugten af andefedt,
der ikke lige er min kop te. Derfor fandt vi en alternativ opskrift - hørt i
radioen.

Kogt and

Brug en god stor gryde - anden skal have lov til at svømme en sidste gang!

kog anden i rigeligt vand med:

6 lauerbærblade

4 skalotteløg i stykker

15 sorte peberkorn

10 hvide peberkorn

6 grene frisk timian

2 grøntbouillontern.

Dette skal koge ca. 1 1/2 time og stilles koldt for at trække i mindst 12
timer.

Skyen skal sies og koges ned til den ønskede smag/styrke.

Anden deles og steges færdig i ovnen ved en dejlig varme, dvs. 220 til 250
grader.

På denne måde bliver anden saftig og skinnet dejligt sprødt.

Det gav simpelthen en helt imponerende saftig og spræd and. Og svigermor var
imponeret, selvom hun fik kogt and og grillet flæskesteg .

Mvh.

Mette