Kan PHP køre som en anden bruger?
Fra : cool

Dato : 24-09-04 14:15

Hej,

er der nogen, som kan hjælpe med dette her?

Jeg skal have en PHP script til at flytte "uploaded" filerne fra den PHP maskine
(Linux + apache 2 + PHP 4.2.2) til en anden maskine (Windows). Vores Windows
administrator opretter en "user", lad os nu kalder ham "george", som jeg skal
bruge, og som har adgang til den Windows drev.

Men PHP kører under Apache som user "apache", og jeg vil helst ikke lave
det om således at min httpd kører som "george". Og vores Windows admin vil
ikke bruge navnet "apache" i stedet for noget anonymt som "george".

Hvordan kan jeg få PHP til at køre en script som en anden user, her som
"george" i stedet for som "apache"? Og på denne måde at få lov til at
flytte filerne på den Windows maskine?

Tak på forhand,

Steve, Lyngby

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 24-09-04 15:31

On Fri, 24 Sep 2004 15:14:35 +0200, cool wrote:

> Jeg skal have en PHP script til at flytte "uploaded" filerne fra den PHP
> maskine (Linux + apache 2 + PHP 4.2.2) til en anden maskine (Windows).

Hvad med evt. at køre en FTP-server på Windows-maskinen og så ftp'e
filerne over vha. ftp_put() m.fl.?

Mvh.
/Thomas

Fra : coolsti

Dato : 24-09-04 17:17

On Fri, 24 Sep 2004 16:30:42 +0200, Thomas Lindgaard wrote:

> Hvad med evt. at køre en FTP-server på Windows-maskinen og så ftp'e
> filerne over vha. ftp_put() m.fl.?
>
> Mvh.
> /Thomas

Hej Thomas,

jeg kender ikke noget til ftp_put() endnu, men mening er at anvender PHPs
move_uploaded_file() function.

For det første, er ftp ikke engang installeret på Linux-maskinen, og den
bliver det aldrig pga. sikkerhed. Kun scp, sftp, og ssh er tilladt for at
kommunikere med maskinen. Websiderne bliver behandlet kun via
https i stedet for http. Så jeg ved ikke engang hvis der findes noget som
ftp_put() som er secure (finder der en sftp_put?). Men hvis så, hvad med
passwordet? Så må den gives per script hver gang, og så må det ligges
et eller andet sted på maskinen, som hellere ikke er secure.

Jeg ville derfor foretrække at have Windows drevet mounted via smbmount
eller CIFS (når vi opgradere Windows maskinen til Win2003) og finde ud
af, hvad der skal til, for at give et PHP script mulighed for at kunne
skrive på Windows-drevet.

/Steve

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 25-09-04 10:24

On Fri, 24 Sep 2004 18:17:05 +0200, coolsti wrote:

> [...]
> passwordet? Så må den gives per script hver gang, og så må det ligges
> et eller andet sted på maskinen, som hellere ikke er secure.

Nu er det vel "den anden vej" vi snakker om - altså en ftp-overførsel
_fra_ linux til windows (det er i hvert fald det jeg snakker om :).

Det jeg mente var:
1) din linux-maskine modtager en uploaded fil
2) i stedet for at bruge move_uploaded_file(), så kunne man bruge
ftp_put() til at overføre filen til en windows-maskine (som så skal
køre en ftp-server

Der er vel ikke noget i vejen for at lave en ftp-forbindelse fra
linux-maskinen til en anden sårn rent sikkerhedsmæssigt?

Linux-maskinen vil naturligvis skulle kende brugernavn/kodeord til
ftp-serveren på den anden maskine.

> [...]
> eller CIFS (når vi opgradere Windows maskinen til Win2003) og finde ud
> af, hvad der skal til, for at give et PHP script mulighed for at kunne

Her er vi så ude i noget jeg aldrig har rodet med :)

Men - så fremt i fald man har fået sin windows-maskine mountet
et-eller-andet sted - så er det vel ikke værre end at man skal have
givet tilpas permissions til det pågældende drev/folder/mount point og
så bruge move_uploaded_file().

Jeg kan ikke lige huske om der vil kunne opstå problemer, hvis man vil
flytte filer ud af web-scope...

Mvh.
/Thomas