Andet multimedie
bentjuul 3670
Acrobat 6.0 gemme i version 1.3
Fra : Erik Andersen

Dato : 23-09-04 23:00

Jeg har siddet og bikset med en annonce til en ugeavis, som kræver en
pdf-fil gemt i version 1.3.
Det går også fint i Illustrator CS at lave en pdf-fil i version 1.3, MEN når
jeg så vil gå ind i Acrobat og beskærer annoncen (fjerne det hvide omkring
en lille annonce) så smutter den straks hen og gemmer i version 1.5.
Jeg var så naiv at tro, at jeg bare kunne sige gem til en fil i version
1.3 og så bevarede den versionsnummeret. Men nej, den skifter til 1.5.
Jeg kan ikke engang lave om på det i "gem som" men kun i "formindsk
filstørrelse". Jeg ved så ikke hvad den sidste kommando ellers gør af
destruktion ved filen.
Har nogle en god idé til hvordan jeg laver en pdf-fil på 86 x 50 mm i
versionsnummeret 1.3 uden alt for mange sværdslag?

Mvh Erik

Fra : Studio Smalbro

Dato : 23-09-04 23:40

> Har nogle en god idé til hvordan jeg laver en pdf-fil på 86 x 50 mm i
> versionsnummeret 1.3 uden alt for mange sværdslag?

Crop dokumentet - eksporter som eps og distill med 1.3 settings

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-09-04 00:46

Prøv at læse: <news:ci7ou7.13s.1@tgm.dyndns.dk>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Andersen

Dato : 26-09-04 09:22

> Prøv at læse: <news:ci7ou7.13s.1@tgm.dyndns.dk>.
>
> --
> Hilsen
> Madsen

Jeg tør ikke rigtigt tro på den. Jeg er næsten helt sikker på, at den
destruerer mit dokument på en eller anden måde, ellers er det for godt til
at være sandt. Jeg kan bare ikke umiddelbart se det.
Jeg scannede f.eks. - jeg tror det var 8 dokumenter A4 i farve (sort tekst
med blå kuglepenskrift) i 200 dpi rgb.
De fyldte 115 Mb i den nyeste version. Jeg formindskede så filen til version
1,3 med "Formindsk filstørrelse" og vupti, så fyldte den kun 1,1 Mb.
Det er simpelthen for nemt, men jeg tør ikke løbe an på det til en eller
anden kritisk-sidste-øjeblik-større opgave.
Der må være nogen der ved noget mere.
Mvh Erik

Fra : Villy Erichsen

Dato : 26-09-04 12:11

In article <41567c44$0$199$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Erik
Andersen <eandersn@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> Det er simpelthen for nemt, men jeg tør ikke løbe an på det til en eller
> anden kritisk-sidste-øjeblik-større opgave.

Det er en helt OK funktion - jeg bruger den ret jævnligt - f. eks.
modtog jeg en PDF fil på 80 MB - brugte PDF Optimizer funktionen og
filen var herefter på 0,9 MB - testet i Pit Stop - alt var OK.
Du er jo selv herre over hvordan der skal komprimeres i Optimizer
funktionen.
Filen var oprindeligt genereret i Illustrator - og det er simpelthen
noget skrammel - filerne bliver utroligt store.
Som standard kører Illustrator med et output på 800 DPI - det er helt
vildt - placerede billeder vil så blive 800 DPI og der findes ikke
mange der anvender mere end 300 DPI til tryk - til avistryk er det fint
med 150 DPI.

Hvorfor beskærer du en annonce?
Den rigtige fremgangsmåde er at tilpasse dokumentstørrelsen så det
svarer til annoncens størrelse - men det er du ikke ene om - ofte
modtager jeg en lille annonce lavet på et A4 dokument - det er da
fuldstændig tåbeligt og uhensigtsmæssigt.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-04 12:16

Erik Andersen skrev:

> De fyldte 115 Mb i den nyeste version. Jeg formindskede så
> filen til version 1,3 med "Formindsk filstørrelse" og vupti,
> så fyldte den kun 1,1 Mb.

Under fanebladet Images inde i PDF Optimizer, kan du bestemme,
om der skal komprimeres yderligere, om der skal komprimeres på
en anden måde, eller om opløsningen skal ændres.
Hvis du fjerner fluebenene derinde, så bliver der ikke ændret
på hverken opløsning eller kompression, hvad billederne angår.

Under fanebladet Fonts har du mulighed for at fjerne integrede
fonte fra PDF'en og under Clean Up, har du mulighed for at
fjerne unødvendig headerinformation, hvis du skulle få brug
for det. Det smarte er, at det er dig selv der bestemmer hvad
der skal fjernes og om der overhovedet skal fjernes noget.

Hvis du stadig ikke tør at bruge Acrobat til det (hvilket du
roligt kan gøre, hvis du undlader at komprimere yderligere),
hvorfor så ikke bare lave et document i Illustrator i den
størrelse, som din annonce skal have fra starten af, i stedet
for at sidde og beskære den efterfølgende? Når du opretter et
dokument i Illustrator kan du vælge 'Custom' og skrive den
størrelse du ønsker.

Alternativet er at lave en ramme rundt om annoncen i Illustrator
i den størrelse, som annoncen skal have og så gå op i Object >
Crop Area > Make. Når du derefter laver en PDF, får du kun det
indenfor beskæringsområdet med i PDF'en.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Andersen

Dato : 26-09-04 17:36

> [...]
> Crop Area > Make. Når du derefter laver en PDF, får du kun det
> indenfor beskæringsområdet med i PDF'en.

Tak for input fra Madsen og også fra I andre.
Jeg kan se, at der er lidt mere jeg skal have gransket. Jeg havde ikke
opdaget "PDF-optimering", som den hedder på dansk.
Den jeg brugte, som jeg stadig ikke er sikker på, er den funktion under
filer der på dansk hedder "Formindsk filstørrelse".
Det er efterhånden ligegyldigt hvad man rører ved af Adobes programmer, så
er der umådelig mange indstillinger - og det er jo herligt, når jeg så også
engang får dem alle lært udenad.
Jeg har stadig lidt kvaler med at lave annonver der holder mål - specielt
når det er små annoncer. Men det kommer vi tilbage til når der er bedre tid.

Hilsen
Erik

Fra : Villy Erichsen

Dato : 26-09-04 18:57

> [...]
> når det er små annoncer. Men det kommer vi tilbage til når der er bedre tid.

Gør endelig det -jeg er en af dem der modtager og viderebehandler
annoncer - arbejder i et firma der nu udgiver 5 ugeaviser.
Så jeg ser lidt af hvert.

Jeg vil hellere bruge tid på usenet (og andre relevante steder) til at
hjælpe folk - end når det er "deadline" at forsøge at redde annoncerne
i sidste øjeblik. Og det er ikke altid at det lykkes.

Men vi får nu installeret en PitStop server - så vi kan checke alle
indkomne PDF filer for problemer - og evt. rette problemerne - uden
selv at skulle bruge en masse tid poå det.

Så spørg endelig - men Illustrator er ikke det optimale program at lave
annoncer i - dertil er InDesign lang bedre.
Men det kan da sagtens lade sig gøre at lave det i Illustrator (det ved
du jo).

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-04 12:49

Villy Erichsen skrev:

> [...]
> er helt vildt - placerede billeder vil så blive 800 DPI og der
> findes ikke mange der anvender mere end 300 DPI til tryk - til

Jeg troede kun at de 800 ppi gjaldt for 'path output resolution',
eller det som også kaldes flatness.

Indsatte billeder får mig bekendt den opløsning de har, når de
bliver indsat, medmindre man beder Illustrator om at downsample
dem under punktet 'Compression', når man gemmer som PDF.

Jeg har også ofte oplevet, at PDF-filer fra f.eks. Illustrator
fylder helt vildt, men indtil nu har jeg gået og troet, at det
er fordi folk gemmer som PDF i stedet for at printe til PDF
(eller PS og derefter PDF) og glemmer at fjerne fluebenet i
'Preserve Illustrator Editing Capabilities'. Det kan nogle gange
få filstørrelsen til at vokse enormt afhængig af, hvad dokumentet
indeholder.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 26-09-04 13:25

In article <cj6hcl.2tk.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> 'Preserve Illustrator Editing Capabilities'. Det kan nogle gange
> få filstørrelsen til at vokse enormt afhængig af, hvad dokumentet

Du har helt sikkert ret - jeg har bare konstateret at ved check med
PitStop har billederne en opløsning på 800 DPI - hvad kunden forud har
foretaget sig med hensyn til indstillinger kan jeg ikke se.

Må jeg kontake dig pr. tlf. hvis OK -
Kan du bruge min "kryptiske mailadresse"
Jeg gætter på at du bor på Birkevej 6

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-04 13:44

Villy Erichsen skrev:

> Du har helt sikkert ret - jeg har bare konstateret at ved
> check med PitStop har billederne en opløsning på 800 DPI -
> hvad kunden forud har foretaget sig med hensyn til
> indstillinger kan jeg ikke se.

Hmm, det er muligt at det kan ske i visse tilfælde, men de gange
jeg har indsat billeder i Illustrator (hvilket sker ret sjældent),
fortæller Preflight-funktionen i Acrobat, at billederne har den
samme opløsning, som da jeg indsatte dem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-09-04 19:55

Erik Andersen skrev:

> Den jeg brugte, som jeg stadig ikke er sikker på, er den
> funktion under filer der på dansk hedder "Formindsk
> filstørrelse".

Nå ok. Formindsk filstørrelse, eller Reduce File Size, som det
hedder i den engelske version, vil så vidt jeg ved blot forsøge
at gøre PDF-filen så lille som mulig ud fra de kompressions-
muligheder, som den valgte PDF-version nu engang åbner op for.

PDF Optimizer derimod (findes kun i Pro-versionen) behøver ikke
nødvendigvis at gøre filen mindre, men man har mulighed for at
gemme til en ældre version, fjerne unødvendig header-information
osv., hvis der skulle være behov for det.

--
Hilsen
Madsen