Newbie spm. vedr. GPRS
Fra : O. Skjold

Dato : 22-09-04 21:27

Hej

Jeg er på udkig efter en mobiltelefon der skal bruge til
internetadgang fra en bærbar PC. Derfor et par spørgsmål:

1. Jeg forventer at jeg kan bruge Bluetooth til kommunikation
ml. PC og telefon. Kan dette anbefales eller er der andre
muligheder?

2. Hvilken datahastighed kan der opnås?

3. Findes der andre teknologier med større hastighed/sikkerhed?

4. Jeg _skal_ kunne logge på et domæne/intranet via VPN.
Kan dette lade sig gøre via Bluetooth og GPRS uden videre?

5. Anses en VPN-forbindelse via Bluetooth/GPRS
anmindeligvis for sikker? (Sikkerhed er et absolut krav.)

5. Hvilken telefon kan anbefales til formålet, prisen er i første
omgang af mindre betydning, dvs. under et par tusinde eller tre
er helt fint.

6. Andre gode råd?

På forhånd tak for hjælpen....

--
Mvh.
O. Skjold / Odense

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 22-09-04 23:17

On Wed, 22 Sep 2004 22:27:12 +0200, "O. Skjold" <skjold.nospam@c.dk>
wrote:

> [...]
>
>1. Jeg forventer at jeg kan bruge Bluetooth til kommunikation
>ml. PC og telefon. Kan dette anbefales eller er der andre

IR kan også bruges. Men i de fleste tifælde ville Bluetooth være at
foretrække

>2. Hvilken datahastighed kan der opnås?

Fra omkring 43,2 Kbps-50 Kbps i den lave ende afhængigt af teknologi.
Dog kan du komme op på 256-380 Kbps med det noget nyerer. Og sidste
mulgihed er 3.

>3. Findes der andre teknologier med større hastighed/sikkerhed?

3 og deres UMTS
Flemming Jacobsen

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 22-09-04 23:34

On Thu, 23 Sep 2004 00:16:33 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Dog kan du komme op på 256-380 Kbps med det noget nyerer.

Og hvad er så det, der kan når derop?

Lars

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 23-09-04 11:45

On Thu, 23 Sep 2004 00:33:31 +0200, jubija@yahoo.dk wrote:

>Og hvad er så det, der kan når derop?

Edge
Flemming Jacobsen

Fra : Fischer

Dato : 23-09-04 05:28

> 1. Jeg forventer at jeg kan bruge Bluetooth til kommunikation
> ml. PC og telefon. Kan dette anbefales eller er der andre
> muligheder?

Det er fint med bluetooth.

> 2. Hvilken datahastighed kan der opnås?

I praksis vil jeg gætte på 30-40k med GPRS.

> 3. Findes der andre teknologier med større hastighed/sikkerhed?

3 har højere hastighed, men en elendig geografisk dækning.

> 4. Jeg _skal_ kunne logge på et domæne/intranet via VPN.
> Kan dette lade sig gøre via Bluetooth og GPRS uden videre?

Ja.

> [...]

> 5. Hvilken telefon kan anbefales til formålet, prisen er i første
> omgang af mindre betydning, dvs. under et par tusinde eller tre

Hvad som helst fra en SE T68i og op.

*Fischer

Fra : O. Skjold

Dato : 23-09-04 21:03