|
| Tyskland November Fra : phk |
Dato : 22-09-04 15:51 |
|
Vi har tænkt os at køre en tur til Sydtyskland i November - måske en tur op
på en Alpeklat hvis det ikke er for koldt.
Nogen der har erfaring med nattemperaturen på GrossGlockner (2.500 meters
højde) i november måned?
Har prøvet diverse vejr-sider men lige netop i den højde er der ingen data
til rådighed.
--
Per, Esbjerg
| |
Claus (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Claus |
Dato : 22-09-04 18:32 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4151911d$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nogen der har erfaring med nattemperaturen på GrossGlockner (2.500 meters
> højde) i november måned?
Klippet fra FDM's hjemmeside/landeinfo:
Særligt for land
Alpepas og tunneler: Alle vigtige hovedveje med bjergpas er åbne året rundt,
medmindre et pludseligt snefald lukker passet midlertidigt. Lukkede pasveje
om vinteren: Grossglockner: Medio nov.-april. Bieler Höhe (Silvretta
Hochalpenstrasse): Nov.-maj. Timmelsjoch til Italien: Okt.-juni. Kørsel med
campingvogn er forbudt på Brenner pasvej (den gamle Brennervej).
Prøv evt. også ADAC's hjemmeside.
Vh. Claus
| |
Claus (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Claus |
Dato : 22-09-04 19:55 |
|
"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
news:ciscu9$8v7$1@news.net.uni-c.dk...
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4151911d$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Nogen der har erfaring med nattemperaturen på GrossGlockner (2.500
meters
> > højde) i november måned?
Eller endnu bedre her: http://www.grossglockner.at
Vh. Claus
| |
ven_hj@yahoo.dk (22-09-2004)
| Kommentar Fra : ven_hj@yahoo.dk |
Dato : 22-09-04 19:43 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message news:<4151911d$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Vi har tænkt os at køre en tur til Sydtyskland i November - måske en tur op
> på en Alpeklat hvis det ikke er for koldt.
>
> Nogen der har erfaring med nattemperaturen på GrossGlockner (2.500 meters
> højde) i november måned?
>
> Har prøvet diverse vejr-sider men lige netop i den højde er der ingen data
> til rådighed.
JEG KAN VARMT ANBEFALE DIG AT TAGE PÅ ET KURSUS, HVOR DU LÆRER AT
BRUGE TÆNKEREN SELVSTÆNDIGT hahahahahahahahaha
HVOR VARM TROR DU SELV DER ER I 2.500 m HØJDE? ET GODT RÅD! TAG
5.KLASSE OM IGEN.
Hvad med Skidtfisker-skolen ? ved de ikke en masse om vejret, det er
jeg overbevist om.
| |
Preben Andersen (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 22-09-04 20:13 |
|
<ven_hj@yahoo.dk> wrote in message
news:6fbbedd3.0409221042.7385ce51@posting.google.com...
>
> JEG KAN VARMT ANBEFALE DIG AT TAGE PÅ ET KURSUS, HVOR DU LÆRER AT
> BRUGE TÆNKEREN SELVSTÆNDIGT hahahahahahahahaha
>
>
> HVOR VARM TROR DU SELV DER ER I 2.500 m HØJDE? ET GODT RÅD! TAG
> 5.KLASSE OM IGEN.
>
>
> Hvad med Skidtfisker-skolen ? ved de ikke en masse om vejret, det er
> jeg overbevist om.
Jeg får mere og mere sympati for de mennesker, som synes du er syg i roen.
Hvad fanden er det for et svar at give?
Hvis du er så klog, så del din visdom med os andre, og ellers synes jeg
bare, du skulle skyde dig selv en kugle for panden. Så kunne vi da endelig
få fred for dig din psykopat.
med uvenlig hilsen
Preben
| |
Allan Jørgen Hansen (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Allan Jørgen Hansen |
Dato : 22-09-04 20:44 |
|
Kære Verner.
Hvad skal jeg sige.... Boller fra...
Jeg syntes ikke at du tiltaler andre særligt pænt, når de stiller
et spørgsmål, det kan godt være at du har et horn eller ligende i
siden på folk, men du får ikke meget sympati fra læserene når du
skriver som du gør tværtimod.
Mvh Allan
P.S. jeg mener at have lært at for hver 100 meter man stiger op
falder temp. ca 1 grad.
| |
Verner (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Verner |
Dato : 22-09-04 21:21 |
|
On 22 Sep 2004 11:42:38 -0700, ven_hj@yahoo.dk (ven_hj@yahoo.dk)
wrote:
>JEG KAN VARMT ANBEFALE DIG AT TAGE PÅ ET KURSUS, HVOR DU LÆRER AT
>BRUGE TÆNKEREN SELVSTÆNDIGT hahahahahahahahaha
Prøv at få en tid her:
www.majorgaarden.dk
| |
ven_hj@yahoo.dk (23-09-2004)
| Kommentar Fra : ven_hj@yahoo.dk |
Dato : 23-09-04 18:08 |
|
Verner <Verner@post.dk> wrote in message news:<lhn3l0dsro4jqe8401g99dftk9c9f5n7t6@4ax.com>...
> On 22 Sep 2004 11:42:38 -0700, ven_hj@yahoo.dk (ven_hj@yahoo.dk)
> wrote:
>
>
> >JEG KAN VARMT ANBEFALE DIG AT TAGE PÅ ET KURSUS, HVOR DU LÆRER AT
> >BRUGE TÆNKEREN SELVSTÆNDIGT hahahahahahahahaha
>
> Prøv at få en tid her:
>
> www.majorgaarden.dk
HVORDAN ER BEHANDLINGEN VERNER DU MÅ JO TALE AF ERFARING ? HJALP DEN DIG?
| |
Peter K. Nielsen (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 22-09-04 22:22 |
|
<ven_hj@yahoo.dk> wrote in message
news:6fbbedd3.0409221042.7385ce51@posting.google.com...
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:<4151911d$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> > Vi har tænkt os at køre en tur til Sydtyskland i November - måske en tur
op
> > på en Alpeklat hvis det ikke er for koldt.
> >
> > Nogen der har erfaring med nattemperaturen på GrossGlockner (2.500
meters
> > højde) i november måned?
> >
> > Har prøvet diverse vejr-sider men lige netop i den højde er der ingen
data
> > til rådighed.
>
>
>
> JEG KAN VARMT ANBEFALE DIG AT TAGE PÅ ET KURSUS, HVOR DU LÆRER AT
> BRUGE TÆNKEREN SELVSTÆNDIGT hahahahahahahahaha
>
>
> HVOR VARM TROR DU SELV DER ER I 2.500 m HØJDE? ET GODT RÅD! TAG
> 5.KLASSE OM IGEN.
>
>
> Hvad med Skidtfisker-skolen ? ved de ikke en masse om vejret, det er
> jeg overbevist om.
Og det var dig der kaldte dig selv for seriøs og påstod at det altid var de
andre der startede mudderkastningen??
Nu nåede du alligevel bunden - ned i filteret til Bo Warming, jens og Georg
Borchhorst s ånu er i 4
PLONK
| |
Peter K. Nielsen (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 22-09-04 22:24 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:4151911d$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi har tænkt os at køre en tur til Sydtyskland i November - måske en tur
op
> på en Alpeklat hvis det ikke er for koldt.
>
> Nogen der har erfaring med nattemperaturen på GrossGlockner (2.500 meters
> højde) i november måned?
>
> Har prøvet diverse vejr-sider men lige netop i den højde er der ingen data
> til rådighed.
Jeg vil IKKE anbefale det. Har prøvet at blive "fanget" i et af nabopassene
UDEN cv (Riessenpass) og selv om de senere "åbnede passet så vi kunne køre
ned var det bestemt ikke en tur jeg vill ebryde mig om at gøre med 1000Kg+
på krogen
Peter
| |
Harry (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Harry |
Dato : 23-09-04 10:44 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message news:<4151911d$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Vi har tænkt os at køre en tur til Sydtyskland i November - måske en tur op
> på en Alpeklat hvis det ikke er for koldt.
>
> Nogen der har erfaring med nattemperaturen på GrossGlockner (2.500 meters
> højde) i november måned?
Det er aldrig for koldt til en moderne campingvogn, men sneen kan
blive for høj og der kan blive meget glat på vejene. Der er påbud om
snekæder de fleste steder over høje veje i A og CH. En komplet
oversigt om priser og lukketider findes her:
http://www.hanses-campingsider.dk/lande/au_maut.htm
Noget andet om paskørsel: På Grossglockners højeste sted har man under
20% af sin HK/moment til rådighed pga den tynde luft - om sommeren.
Jeg har selv prøvet det med en 123 HK benzinmotor og 850 kg på krogen,
2 personer og en smule udstyr i bilen. De sidste 2 sving kørte vi så
langsomt, at man kunne krybe på brystvorterne ved siden af og måske
komme først.
Men der er da masser af campingpladser, der har vinteråbent i
alpelandene, så du kan jo lade vognen stå og prøve de åbne pas, hvis
du absolut vil op i højderne med bil. Jeg ville nu anbefale en tur på
ski i stedet for.
God tur.
| |
phk (23-09-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 23-09-04 18:46 |
|
"Harry" <hansduggen@direkte.org> skrev i en meddelelse
news:b1c280f2.0409230144.73788427@posting.google.com...
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:<4151911d$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Noget andet om paskørsel: På Grossglockners højeste sted har man under
> 20% af sin HK/moment til rådighed pga den tynde luft - om sommeren.
Passer ikke helt - man har 20% mindre HK/moment end man normalt har. Det
falder jo som bekendt med 10% pr. km man kommer i højden.
Til gengæld er luftmodstanden og vogntogets vægt også 20% mindre ... det er
der bare aldrig nogen der fortæller :)
> Jeg ville nu anbefale en tur på
> ski i stedet for.
Det plejer jeg også - det skal være lidt anderledes i år
--
Per, Esbjerg
| |
Peter K. Nielsen (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 23-09-04 19:47 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:41530bb1$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Noget andet om paskørsel: På Grossglockners højeste sted har man under
> > 20% af sin HK/moment til rådighed pga den tynde luft - om sommeren.
>
> Passer ikke helt - man har 20% mindre HK/moment end man normalt har. Det
> falder jo som bekendt med 10% pr. km man kommer i højden.
>
> Til gengæld er luftmodstanden og vogntogets vægt også 20% mindre ... det
er
> der bare aldrig nogen der fortæller :)
Det kan jeg godt forstå
vægten er nemlig ikke 20% mindre.
En genstand vejer det samme uanset hvad højde du er i, og den forringede
luftmodstand der ganske rigtigt findes i højderne kompenserer ikke
tilnærmelses vis for den effekt den tynde luft har på din motor
Peter
| |
phk (23-09-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 23-09-04 20:29 |
|
"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
news:41531a26$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> vægten er nemlig ikke 20% mindre.
> En genstand vejer det samme uanset hvad højde du er i, og den forringede
> luftmodstand der ganske rigtigt findes i højderne kompenserer ikke
> tilnærmelses vis for den effekt den tynde luft har på din motor
Det er fakta at i rummet er alt vægtløst. I hvilken højde bliver tingene så
vægtløse lige pludselig når vægten ikke aftager gradvis?
Hvad er det for en effekt du snakker om? Motoren går ikke nødvendigvis
længere på literen fordi den ikke har så mange HK med mindre en nedgearing
er nødvendig - og hvornår er den lige det på en motorvej?
Og hvorfor kører man altid pisselangt på literen når man kører i udlandet?
Hvad enten det er på den norske højslette (bemærk - den ligger et godt
stykke over 0-højde? - eller i sydtyskland (hvor du sjældent er under 300
meters højde.
--
Per, Esbjerg
| |
Gismo (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Gismo |
Dato : 23-09-04 20:50 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:415323eb$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Og hvorfor kører man altid pisselangt på literen når man kører i udlandet?
> Hvad enten det er på den norske højslette (bemærk - den ligger et godt
> stykke over 0-højde? - eller i sydtyskland (hvor du sjældent er under 300
> meters højde.
>
Jeg snakkede med en tankpasser (det hedder det nok ikke i dag) han
sagde at vægt eller masse fylden var anderledes i D end DK. derfor
oplever mange at de køre længere på 2. tankning altså den der er
tanket i D. han var ikke meget for at indrømme det.
Det kan også være at det er en and. man køre også længere på tysk Diesel.
Gismo.
| |
phk (24-09-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 24-09-04 08:37 |
|
"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:415328ee$0$25967$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:415323eb$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det kan også være at det er en and. man køre også længere på tysk Diesel.
Fakta er det i hvert fald at det _somme tider_ ikke skummer så meget som det
gør hver gang man tanker i Danmark. Men jeg kender ikke årsagen til det.
--
Per, Esbjerg
| |
Jørgen L. (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen L. |
Dato : 24-09-04 16:48 |
|
Fakta er det i hvert fald at det _somme tider_ ikke skummer så meget som det
> gør hver gang man tanker i Danmark. Men jeg kender ikke årsagen til det.
Tank på metax eller shell (samme olie)
der skummer det ikke.
Hilsen Jørgen
| |
phk (24-09-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 24-09-04 17:55 |
|
"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
news:hlX4d.685$%F6.494@news.get2net.dk...
> Fakta er det i hvert fald at det _somme tider_ ikke skummer så meget som
det
> > gør hver gang man tanker i Danmark. Men jeg kender ikke årsagen til det.
>
> Tank på metax eller shell (samme olie)
> der skummer det ikke.
Jeg har prøvet Metax et par gange for nylig - det skummede lige så meget som
det plejede. Shell er for dyrt.
--
Per, Esbjerg
| |
Peter K. Nielsen (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 23-09-04 21:09 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:415323eb$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> news:41531a26$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > vægten er nemlig ikke 20% mindre.
>
> > En genstand vejer det samme uanset hvad højde du er i, og den forringede
> > luftmodstand der ganske rigtigt findes i højderne kompenserer ikke
> > tilnærmelses vis for den effekt den tynde luft har på din motor
>
> Det er fakta at i rummet er alt vægtløst.
ja -men her taler vi ikke om "rummet" men om planeten "jorden"
"vægtløs tilstand" er noget der optræder når man er uden for jorden
tiltrækningskraft.
> I hvilken højde bliver tingene så
> vægtløse lige pludselig når vægten ikke aftager gradvis?
>
> Hvad er det for en effekt du snakker om?
Den effekt der bliver forringet når moterens blandingsforhold bliver
"ukorrekt" fordi den ikke får den luftmængde der skal til at forbrænde den
mængde bensin der sprøjstes in i motoren
> Motoren går ikke nødvendigvis
> længere på literen fordi den ikke har så mange HK med mindre en nedgearing
> er nødvendig - og hvornår er den lige det på en motorvej?
hvad har det med sagen at gøre???
>
> Og hvorfor kører man altid pisselangt på literen når man kører i udlandet?
fordi man som regel kører lange stræk med konstant hastighed
> Hvad enten det er på den norske højslette (bemærk - den ligger et godt
> stykke over 0-højde? - eller i sydtyskland (hvor du sjældent er under 300
> meters højde.
har intet med bilens vægt at gøre
Peter
| |
Sten Bo (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Sten Bo |
Dato : 23-09-04 22:19 |
|
Peter K. Nielsen wrote:
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> news:415323eb$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
>> news:41531a26$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Det er fakta at i rummet er alt vægtløst.
>
> ja -men her taler vi ikke om "rummet" men om planeten "jorden"
>
> "vægtløs tilstand" er noget der optræder når man er uden for jorden
> tiltrækningskraft
Det ser ud som om man blander begerberne Kik på
http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=5946_6
Man kan også være "vægtløs" her på jorden, nemlig når man er i frit
fald - og det er præcis det man oplever ude rummet hvis man ikke
accelereres af et eller andet. Jeg ved ikke rigtig om man kan skelne
mellem tyngde opnået ved centrifugalkraft i en genstand der roterer,
accelereres - eller tiltrækningen fra en eller anden masse - udover
centifugalkræfternes størrelse i forhold til afstanden fra centrum.
Til at blive lidt ør af - ikke. (Jeg talte ikke om kvinder)
Hilsen Sten Bo
| |
Peter K. Nielsen (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 23-09-04 23:32 |
|
"Sten Bo" <skrivtilgoss@stofanet.dk> wrote in message
news:41533d12$0$8717$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
>
>
> >> Det er fakta at i rummet er alt vægtløst.
> >
> > ja -men her taler vi ikke om "rummet" men om planeten "jorden"
> >
> > "vægtløs tilstand" er noget der optræder når man er uden for jorden
> > tiltrækningskraft
>
>
> Det ser ud som om man blander begerberne Kik på
> http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=5946_6
>
> Man kan også være "vægtløs" her på jorden, nemlig når man er i frit
> fald
ja men kun i meget kort tid
- og det er præcis det man oplever ude rummet hvis man ikke
> accelereres af et eller andet. Jeg ved ikke rigtig om man kan skelne
> mellem tyngde opnået ved centrifugalkraft i en genstand der roterer,
> accelereres - eller tiltrækningen fra en eller anden masse - udover
> centifugalkræfternes størrelse i forhold til afstanden fra centrum.
som går at det en cvs vægt formindskes i 2000 meters højde er minimal
>
> Til at blive lidt ør af - ikke. (Jeg talte ikke om kvinder)
lol
Peter
| |
Sten Bo (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Sten Bo |
Dato : 24-09-04 07:05 |
| | |
phk (24-09-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 24-09-04 08:41 |
|
"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
news:41534edf$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> som går at det en cvs vægt formindskes i 2000 meters højde er minimal
20% !!!
--
Per, Esbjerg
| |
phk (24-09-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 24-09-04 08:57 |
|
"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
news:41534edf$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> som går at det en cvs vægt formindskes i 2000 meters højde er minimal
Jeg må så desværre give dig ret
Først i 6.300 km´s højde vejer en genstand 1/4 af sin vægt - vægten falder i
anden potens med afstanden til jordens midte.
Så er der det tilbage med luftmodstanden - det kunne plenetariet i Kbh. ikke
lige formlen på på stående fod.
Men ifølge samme kilde skulle det kunne ses på tandpastatuber, balloner
m.m.m. at gå fra 0 til 2,5 km´s højde.
Grunden til lige netop den højde er at den højde er rimelig nemt at komme op
i på GrossGlockner
--
Per, Esbjerg
| |
Peter K. Nielsen (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 24-09-04 14:50 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:4153d310$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> news:41534edf$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > som går at det en cvs vægt formindskes i 2000 meters højde er minimal
>
> Jeg må så desværre give dig ret
ja
Du fik mig dog i tvivl s¨å jeg tjekkede også lige "sagen" hos sagkundskaben
>
> Først i 6.300 km´s højde vejer en genstand 1/4 af sin vægt - vægten falder
i
> anden potens med afstanden til jordens midte.
>
> Så er der det tilbage med luftmodstanden - det kunne plenetariet i Kbh.
ikke
> lige formlen på på stående fod.
nej men den er jo også rimelig irrelevant, da jeg ikke går ud fra at du
ligger og kører særligt stærkt på Gross Clockner
>
> Men ifølge samme kilde skulle det kunne ses på tandpastatuber, balloner
> m.m.m. at gå fra 0 til 2,5 km´s højde.
>
> Grunden til lige netop den højde er at den højde er rimelig nemt at komme
op
> i på GrossGlockner
ahhh - vel ikke i bil med cv bagefter ? så vidt jeg husker er det toppen
af bjerget gross Clockner der er 2500 meter. Passet med vejen er så vidt jeg
husker ca 2200 meter (hvis vi skal hænge os i bagateller)
Peter
| |
phk (24-09-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 24-09-04 15:41 |
|
"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
news:415425ec$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> ahhh - vel ikke i bil med cv bagefter ? så vidt jeg husker er det
toppen
> af bjerget gross Clockner der er 2500 meter. Passet med vejen er så vidt
jeg
> husker ca 2200 meter (hvis vi skal hænge os i bagateller)
Man kommer op i 2500 meters høde med bil - alpeklatten er noget højere
oppe - 3500 meter deromkring.
Denne gang må du give mig ret ;)
--
Per, Esbjerg
| |
Peter K. Nielsen (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 24-09-04 16:14 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:415431df$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Man kommer op i 2500 meters høde med bil - alpeklatten er noget højere
> oppe - 3500 meter deromkring.
>
> Denne gang må du give mig ret ;)
Nej
men må hellere lige tjekke det - ved jeg har et billede af mig selv forand
det berømte skilt på toppen af passet hvor den nøjagtige højde står
Peter
| |
phk (24-09-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 24-09-04 16:30 |
|
"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
news:415439ad$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> men må hellere lige tjekke det - ved jeg har et billede af mig selv forand
> det berømte skilt på toppen af passet hvor den nøjagtige højde står
2567 meter - deromkring og med forbehold, fordi jeg har aldrig været oppe ad
den blinde vej, den er vist lidt højere oppe ..
--
Per, Esbjerg
>
> Peter
>
>
| |
Peter K. Nielsen (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 24-09-04 20:04 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:41543d59$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> news:415439ad$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > men må hellere lige tjekke det - ved jeg har et billede af mig selv
forand
> > det berømte skilt på toppen af passet hvor den nøjagtige højde står
>
> 2567 meter - deromkring og med forbehold, fordi jeg har aldrig været oppe
ad
> den blinde vej, den er vist lidt højere oppe ..
OK jeg giver mig. noget kunne tyde på at det er det sammepunkt vi tænker på
Peter
| |
John (24-09-2004)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 24-09-04 21:31 |
|
> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> news:41534edf$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Men ifølge samme kilde skulle det kunne ses på tandpastatuber, balloner
> m.m.m. at gå fra 0 til 2,5 km´s højde.
>
Sjovt nok, at du nævner det. For et par år siden undrede vi os over hvorfor
Magnum-is'ene var revnet. Vi købte dem i Østrig i ca. 2700 meters højde ved
en glecther, hvor der var sommerski. Vejen derop hed Kaunertal
Gletscherstrasse og det har selvfølgelig noget med lufttrykket at gøre. Se
lige her hvordan isen så ud:
http://dword.dk/images/john/P7160202.JPG
Iøvrigt havde vi en anden sjov oplevelse samme sted. Pludselig kunne vi kun
høre finsk radio på bilradioen. Jeg har senere fundet ud af, at det er et
fænomen man sommetider kan opleve om sommeren, hvor radiobølger (FM) spejles
i atmosfæren, så de pludselig kan høres flere tusind kilometer væk.
Nå, Peter skriver senere:
> 2567 meter - deromkring og med forbehold, fordi jeg har aldrig været oppe
ad
> den blinde vej, den er vist lidt højere oppe ..
Jeg har også et billede fra Edelweis-spitze, som er den smalle og blinde vej
der går fra Grossglockner-vejen. 2571 m skriver de. Se selv:
http://dword.dk/images/john/P7220188.JPG
Vh. John
| |
phk (24-09-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 24-09-04 22:38 |
|
"John" <johnlafjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:41548405$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> > "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> > news:41534edf$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Sjovt nok, at du nævner det. For et par år siden undrede vi os over
hvorfor
> Magnum-is'ene var revnet. Vi købte dem i Østrig i ca. 2700 meters højde
ved
> en glecther, hvor der var sommerski. Vejen derop hed Kaunertal
> Gletscherstrasse og det har selvfølgelig noget med lufttrykket at gøre. Se
> lige her hvordan isen så ud:
>
> http://dword.dk/images/john/P7160202.JPG
Jeg har været der et par gange
> Iøvrigt havde vi en anden sjov oplevelse samme sted. Pludselig kunne vi
kun
> høre finsk radio på bilradioen. Jeg har senere fundet ud af, at det er et
> fænomen man sommetider kan opleve om sommeren, hvor radiobølger (FM)
spejles
> i atmosfæren, så de pludselig kan høres flere tusind kilometer væk.
I forsommeren hørte jeg radio på FM fra Rimini klart og tydeligt. Herligt
når jeg nu vidste jeg skulle derned en måneds tid efter
--
Per, Esbjerg
| |
Peter K. Nielsen (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 24-09-04 22:45 |
|
"John" <johnlafjerndette@get2net.dk> wrote in message
news:41548405$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Jeg har også et billede fra Edelweis-spitze, som er den smalle og blinde
vej
> der går fra Grossglockner-vejen. 2571 m skriver de. Se selv:
>
> http://dword.dk/images/john/P7220188.JPG
ja så er der jo ingen vej udenom
JEG giver mig
Peter
| |
phk (24-09-2004)
| Kommentar Fra : phk |
Dato : 24-09-04 08:41 |
|
"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
news:41532d45$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hvad er det for en effekt du snakker om?
>
> Den effekt der bliver forringet når moterens blandingsforhold bliver
> "ukorrekt" fordi den ikke får den luftmængde der skal til at forbrænde den
> mængde bensin der sprøjstes in i motoren
Det sørger computeren for at styre. En bil bliver ikke mere forurenende
fordi den kommer lidt op i højden.
Du mangler at svare på hvilken højde man lige pludselig bliver vægtløs i.
Jeg mener det er en glidende overgang fra normal vægt til vægtløshed
efterhånden som man kommer op i højden .. du mener at ... ??
> > Motoren går ikke nødvendigvis
> > længere på literen fordi den ikke har så mange HK med mindre en
nedgearing
> > er nødvendig - og hvornår er den lige det på en motorvej?
>
> hvad har det med sagen at gøre???
En hel del. Bedste brændstoføkonomi opnår man altid - alt andet lige - i
højeste gear.
> > Og hvorfor kører man altid pisselangt på literen når man kører i
udlandet?
>
> fordi man som regel kører lange stræk med konstant hastighed
Det kan man sagtens køre herhjemme også ;)
>
> > Hvad enten det er på den norske højslette (bemærk - den ligger et godt
> > stykke over 0-højde? - eller i sydtyskland (hvor du sjældent er under
300
> > meters højde.
>
> har intet med bilens vægt at gøre
Wetten das? Skal vi vædde?
Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det - desværre. Og jeg glemte min
badevægt, da jeg var sydpå i sommers. Men det skulle jo være rimelig nemt at
påvise.
--
Per, Esbjerg
>
> Peter
>
>
>
| |
Peter K. Nielsen (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter K. Nielsen |
Dato : 24-09-04 14:55 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:4153cf49$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> news:41532d45$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Hvad er det for en effekt du snakker om?
> >
> > Den effekt der bliver forringet når moterens blandingsforhold bliver
> > "ukorrekt" fordi den ikke får den luftmængde der skal til at forbrænde
den
> > mængde bensin der sprøjstes in i motoren
>
> Det sørger computeren for at styre. En bil bliver ikke mere forurenende
> fordi den kommer lidt op i højden.
det skriver jeg heller ikke noget om. jeg skriver at motorens effekt falder
>
> Du mangler at svare på hvilken højde man lige pludselig bliver vægtløs i.
> Jeg mener det er en glidende overgang fra normal vægt til vægtløshed
> efterhånden som man kommer op i højden .. du mener at ... ??
i forbindelse med det rejse spørgsmål om kørsel i de nævnte højder at
spørgsmålet er irrelevant. da det er gram vi taler om at vogntoget er
lettere. husk på at selve bjergmassivet med sin masse er med til at
kompensere for afstanden til jordens centrum, men vægten kan findes ved at
bruge Newton's gravitationslov, der er en funktion af afstanden fra
jordoverfladen til jordens centrum. Siden afstanden er ca den samme overalt
på jorden, vil vægten være den samme overalt.
Bevæger man sig vertikalt væk fra jordens centrum, vil vægten blive mindre,
doger 2000m minimalt i forhold til afstanden ind til jordens centrum (ca 6
millioner meter), så vægten bliver minimalt mindre. Vægten går som radius^-2
>
> > > Og hvorfor kører man altid pisselangt på literen når man kører i
> udlandet?
> >
> > fordi man som regel kører lange stræk med konstant hastighed
>
> Det kan man sagtens køre herhjemme også ;)
men de færreste gør det
>
> >
> > > Hvad enten det er på den norske højslette (bemærk - den ligger et godt
> > > stykke over 0-højde? - eller i sydtyskland (hvor du sjældent er under
> 300
> > > meters højde.
> >
> > har intet med bilens vægt at gøre
>
> Wetten das? Skal vi vædde?
ja - det har intet at gøre med den vægtforringelse der er i 300 meters
højde. Se formel ovenfor
>
> Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det - desværre. Og jeg glemte min
> badevægt, da jeg var sydpå i sommers. Men det skulle jo være rimelig nemt
at
> påvise.
Nej men det er jo let at regne efter med den formel jeg giver dig ovenfor
Peter
| |
Sten Bo (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Sten Bo |
Dato : 23-09-04 21:38 |
|
phk wrote:
> "Harry" <hansduggen@direkte.org> skrev i en meddelelse
> news:b1c280f2.0409230144.73788427@posting.google.com...
>> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> news:<4151911d$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>
> Til gengæld er luftmodstanden og vogntogets vægt også 20% mindre ...
> det er der bare aldrig nogen der fortæller :)
>
>> Jeg ville nu anbefale en tur på
>> ski i stedet for.
>
Jeg forstår til dels det med luftmodstanden - men kører man langsommere,
af mindre betydning, bortset fra mindre gavn fra "luftbremsen" hvis det
går al for stærkt. (Her var forklaringen på at bilen kører bedre i
lavtryk - regn .
Men den med vægten syns jeg lyder helt forkert, mener det er få gr.
forskel på et menneske ved Ækvator og polerne, hvor der er langt større
"hojdeforskel" pga. jordens rotation, der gør, at jorden er lidt flad
ved
polerne. Man skal huske at tyngdekraften i princippet begynder ved
jordens centrum og nogle 100 m s forskel derfor ikke kan mærkes.
http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=8199_4
Der er endda/dog noget med at nogle bjergmassiver gir større tyngdefelt
og jeg har set berømte billeder af biler der af sig selv ruller op at
svage stigninger.(de har nok en turbo diesel) - men det skulle være
ganske vist. Målinger fra satellitter viser da også at havenes overflade
buler opad over bjergmassiver på bunden, ligesom man måler sænkninger i
overfladen over bjergkløfter osv.
Og så skal man huske, at energien er den samme uanset tyngden - Dvs. at
man laver samme bule uanset tyngden, hvis man rammer noget.
Den med at råde folk til at stå på ski kan nu også være tvivlsomt
http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=8076_1
Bedre at sidde i solen på terrassen og kokse med lidt god kakao.
Hilsen Sten Bo
| |
Harry (26-09-2004)
| Kommentar Fra : Harry |
Dato : 26-09-04 13:38 |
|
> Passer ikke helt - man har 20% mindre HK/moment end man normalt har. Det
> falder jo som bekendt med 10% pr. km man kommer i højden.
Jeg skrev jo også UNDER 20% uden i øvrigt at regne på det. Men hvis
pashøjden er 2,2 km skulle det så være 22%, ik´?
>
> Til gengæld er luftmodstanden og vogntogets vægt også 20% mindre ... det er
> der bare aldrig nogen der fortæller :)
Den hopper jeg ikke på, Per. Luftmodstanden ved så ringe fart er lig
nul og med den ringe højde set i forbindelse med afstanden til jordens
centrum, spiller de par gram ingen rolle.
Man kan selvfølgelig helt præcist regne ud, hvordan farten med
X-antal kg på krogen og X-antal moment til rådighed er faldet til nul.
Men det var ikke det jeg ville fortælle. Kun at det bliver/er meget
besværligt at komme op i de højder. Tilbage bliver også at vi
campister, der elsker udfordringer, ikke kan lade være med at prøve.
Man skal så bare kende risikoen og vende om i tide. Nævnes skal så
også at tippet om at man kan hægte CVen af og vende den i hånden, IKKE
duer! Stigningsgraden op ad Grossglockner er 12% på de lige stræk og
op til 21% i svingene. Det færreste gør sig begreb om hvad det
betyder, men ved 12% stiger/falder vejen 12 m på sølle 100 m. Det vil
i praksis sige at 2 mennesker ville have endog meget svært ved at
holde CVen, da bremserne jo skal slås fra for at vende vognen. Men man
skal vende med bilen foran hvor der er 2 vigepladser overfor hinanden
og så vidt jeg husker findes det ikke på opkørslen fra nord, medens de
er til rådighed for opkørslen fra syd.
| |
|
|