Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nikon CoolPix 880 eller OLYMPUS C-3040
Fra : Jan Martin Grindheim

Dato : 13-05-01 08:19

Vurderer å kjøpe Nikon CoolPix 880 eller OLYMPUS C-3040. kamra i neste
uke.

Har vurdert mest Nikon CoolPix 880 dei siste dagene pga. kompakt størelse.

Tips motas med takk !

Noen forslag ?

Jan Martin Grindheim
--
jgrindhe@REMOVEc2i.net
(fjern ordet "REMOVE" for å få en

<URL:http://home.c2i.net/jan.martin.grindheim/>

Fra : P.C.

Dato : 13-05-01 09:35

Hi.

Jan Martin Grindheim skrev i meddelelsen ...
> [...]
>uke.
>
>Har vurdert mest Nikon CoolPix 880 dei siste dagene pga. kompakt størelse.

Husk at et digitalt bruger _meget_ strøm ,så vælg et med en praktisk og billig
batteri størrelse .
Så store batterier som muligt altså.
P.C.

Fra : Marianne Grønvold

Dato : 13-05-01 09:40

"Jan Martin Grindheim" <grindheimREMOVE@sensewave.com> skrev i melding
> [...]
> uke.
>
> Har vurdert mest Nikon CoolPix 880 dei siste dagene pga. kompakt

Hvilket kamera du skal kjøpe skal jeg ikke uttale meg om. Det er det andre
enn meg her som har større forutsetninger for. Men hvis du bestemmer deg for
CoolPix'en så har jeg noen tips.

Jeg kjøpte min CoolPix for ca 1/2 år siden og er veldig fornøyd, bare så det
er sagt. Mitt råd er at du tar deg god tid til å sjekke priser - og ikke
minst hva du får med i prisen. Da jeg kjøpte mitt kamera, så var det diverse
pakkepriser ute og gikk. P.g.a at jeg ikke visste så mye om digitale
kameraer, så valgte jeg å kjøpe hos min lokale fotoforhandler, selv om det
var ett at de dyreste tilbudene. Men etter hvert viste det seg at det var
det billigste p.g.a. alt som fulgte med.

Jeg fikk ett 16 MB Minnekort .De fleste pakkene hadde 8MB Minnekort, og det
er ikke nok til å ta ett bilde i den største oppløsningen (ca 9 MB)
Jeg fikk også med opplatbart batteri, batterilader og en separat kortleser
til Pc-en. Alt dette ville kostet noen kroner, hvis jeg skulle kjøpt det ved
siden av.

Den prisen jeg betalte var et juletilbud fra Preus, så jeg vet ikke om du
kan få den samme pakken der nå, men snus litt rundt før du bestemmer deg.

Lykke til med kamera-kjøpet!

Mvh

Marianne Grønvold.

Fra : Niels Jalling

Dato : 13-05-01 09:42

Jeg har valgt Olympus da den kan bruge standard-batterier som kan købes
overalt. Egentlig ville jeg hellere have Nikon, men det med batterierne
gjorde udslaget.

/niels

Fra : John Hilt

Dato : 14-05-01 17:19

G'day all!
On Sun, 13 May 2001 10:41:53 +0200 Niels Jalling wrote:

>Jeg har valgt Olympus da den kan bruge standard-batterier som kan købes
>overalt. Egentlig ville jeg hellere have Nikon, men det med batterierne
>gjorde udslaget.

Fryktelig dumt at Nikon valgte ustandard spesialbatterier, ellers hadde
også jeg kjøpt et 880.

--
_/_/_/ hilt.no

Fra : Terje Kleverud

Dato : 13-05-01 11:55

> [...]

> uke.
>
> Har vurdert mest Nikon CoolPix 880 dei siste dagene pga. kompakt størelse.

Nikon CoolPix 880 pluss to sett oppladbare Ni-MH-batterier og
batterilader for disse, samt en ekstra minnebrikke på 64 MB.

Overnevnte ekstrautstyr koster noen kroner, men er en investering som -
etter min mening - er nødvendig for å få optimal glede av kameraet.

--
Terje K Du bør gjøre det så enkelt som mulig
...men heller ikke enklere.

(A. Einstein)

Fra : P.C.

Dato : 13-05-01 12:35

Hi.

Terje Kleverud skrev i meddelelsen <1etcit5.2xeqfr1ntfb8uN%kleverud@mac.com>...
> [...]
>
>Overnevnte ekstrautstyr koster noen kroner, men er en investering som -
>etter min mening - er nødvendig for å få optimal glede av kameraet.

Nu må jeg nok erkende at jeg ikke kender Coolpix men bruger et Olympus c-920 z.
som vist er meget lig det Olympus der er den ene valgmulighed. Men efter at have
taget et par tusinde billeder eller fler ,så opdager man at det er _nødvendigt_
at have mindst to sæt batterier ,------ og det er godt at have flere sæt
opladede batterier.
Jeg skifter konsekvent batterier når det er muligt og praktisk, ----- og oplever
at hvis jeg har fyldt det 8Mb kort jeg stadig bruger , og har kigget nogle
billeder igennem på kamera displayer ,så er batterierne varme når jeg tager dem
ud af kameraet for at skifte dem ; så der går altså en del batterier gennem et
kamera ;))
Efter godt et år vil du opleve at batterierne vil miste kraft og vil måske være
nede på 50 pct. af den oprindelige kapacitet ,og så er det rigtigt godt at et
1500Ma. genopladeligt batteri kan købes for under 30 dkr.
----- 10 stk 250 Kr. ; så kan det ikke gøres mere praktisk og fordelagtigt :))

Det kan nemlig virkeligt godt betale sig at bruge standard batteri størrelser
fordi en batteri pcck _vil_ miste kapacitet og så er der _meget_ stor fordel ved
at et kamera bruger standard typer batterier.
Have a nice day.
P.C.

Fra : Jan Martin Grindheim

Dato : 14-05-01 16:33

Takk til alle for tipsa !

Bestilde i dag Nikon Digitalt Kamera Coolpix 880, 16MB med lader,
batteri,lexarkort og jumpshot ,
sjå Komplett data. til kr: 8599.- + 128 Mb. Compact Flash Card 128MB
minnebrikke Type I kr. 1290.-

Denne brikken blei selvfølgelig på tilbud i ettermidag til kr.895.- sjå:
Komplett Data
http://www.komplett.no

Uflaks.

"P.C." <per.corell@gentofte.mail.telia.com> skrev i melding
> [...]
fordel ved
> at et kamera bruger standard typer batterier.

Er delvis enig.
+ Orginalbatteriet skulle vare 90 min. med LCD skjermen på.
+ litt enklere å skifte 1 bateri kontra 4 stk.?
- litt dyrt, ( kr 640.- )

Kor lenge varer standard/oppladbare Ni-MH batterier på OLYMPUS C-3040 ?

Jan Martin Grindheim

Fra : Jendor

Dato : 14-05-01 16:48

> [...]
> minnebrikke Type I kr. 1290.-
>
> Denne brikken blei selvfølgelig på tilbud i ettermidag til kr.895.- sjå:

Her ser det ut til at det er priskrig på gang. PS Data har senket prisen på
128MB CF til 894,-.
http://www.psdata.no/shop/frontpage_dual.asp?id=1048232480&kategori=1200&dep
t_id=1&locmain=Minne

Fra : Lam

Dato : 15-05-01 13:10

Hvis du har Jumpshot levert med kameraet, får du ikke USB kabel med.
Jumpshot leser kun de CompactFlash som er USB-kompatibel. Jumpshot kan IKKE
lese de vanlig (billig?) CompactFlash.
Det står i manual til Jumpshot, og i tillegg har jeg testet det selv.

En annen ting: Li-Ion batteri fra Nikon CoolPix 880 kan ikke lades i
kameraet. Du må ta batteri ut og setter den på laderen som kun gjør én ting
om gangen (enten lade batteri eller gi strøm til kameraet).
Jeg har vurdert 880 før men etter å ha prøvd denne, føler jeg at det er
tungvint med batteri (som varer nesten 60 minutter). Ellers behandler
kameraet blåfarge så dårlig (ser ut som lilla uansett lysforhold).

khanhlam@online.no

Fra : Jan Martin Grindheim

Dato : 15-05-01 17:23

"Lam" <lam@sib.uib.no> skrev i melding
> Hvis du har Jumpshot levert med kameraet, får du ikke USB kabel med.

KLIPP FRÅ LISTA TIL KOMPLETT DATA:

I esken:
Kamera
Batterier
Håndrem
Kabler
16 Mb Compact Flash minne
Objektivdeksel
Lader/ac-adapter
Programvare:
Nikon View (CD-Rom)
Photoshop 5.0LE
PhotoStation 4.0

Eg tok det for ein selvfølge at det var med USB i settet, då eg bestilde sjå
Komplett Data.

> Jumpshot leser kun de CompactFlash som er USB-kompatibel. Jumpshot kan
IKKE
> lese de vanlig (billig?) CompactFlash.
> Det står i manual til Jumpshot, og i tillegg har jeg testet det selv.

Har også høyrt rykter om dette på fotobutikk.

Så derfor er vel min Jumpshot til salgs når den kommer i posten, med kamraet
i morgen.?

Jan Martin Grindheim

Fra : Jendor

Dato : 15-05-01 20:01

> [...]
>
> KLIPP FRÅ LISTA TIL KOMPLETT DATA:
>
> I esken:
> Kamera
> Batterier
> Håndrem
> Kabler
> 16 Mb Compact Flash minne
> Objektivdeksel
> Lader/ac-adapter
> Programvare:
> Nikon View (CD-Rom)
> Photoshop 5.0LE
> PhotoStation 4.0
>
> Eg tok det for ein selvfølge at det var med USB i settet, då eg bestilde

Kameraet har USB interface (i likehet med de fleste andre nyere
digitalkameraer). Vet ikke hva som er i pakken, men jeg synes jo det er litt
rart hvis det ikke følger med USB kabel.
Men en CF leser vil antagelig være raskere, det er i hvertfall tilfelle for
mitt CP990.

> [...]
>
> Har også høyrt rykter om dette på fotobutikk.
>
> Så derfor er vel min Jumpshot til salgs når den kommer i posten, med

Jumpshot kan kun brukes sammen med Lexars egne CF kort. Med mindre du har
tenkt å betale blodpris for Lexarkort er du nok bedre tjent med å kjøpe en
"vanlig" CF leser.
Personlig har jeg en SanDisk Imagemate som jeg fungerer helt utmerket. Den
leser både Lexar og Apacer kort, og de fleste andre CF kort også antar jeg.

Fra : bj

Dato : 15-05-01 20:19

On Tue, 15 May 2001 14:10:08 +0200, "Lam" <lam@sib.uib.no> wrote:

> [...]
>lese de vanlig (billig?) CompactFlash.
>Det står i manual til Jumpshot, og i tillegg har jeg testet det selv.

Riktig. Og det er fordi det er Lexar som lager jumpshot, og det er kun
Lexar som lager USB-kompatible CF-kort - de har selvsagt patent på
det...
Synd, for Jumpshot er en genial oppfinnelse.

BJ

Fra : Jan Martin Grindheim

Dato : 16-05-01 17:39

"Lam" <lam@sib.uib.no> skrev i melding
> Hvis du har Jumpshot levert med kameraet, får du ikke USB kabel med.

Men USB følgde med sjå Komplett Data + Jumpshot. (Jumpshoten er ikkje verd
5 øre, når den ikkje passer til uorginale brikker. )
Åpnet pakken frå Komplett Data for ein time siden.
Det var til og med 2 batteri med. ( Et vanleg, eingangs batteri i tillegg,
til det oppladbare. )

Kjempefornød med pakken, meir i den en anonsert ! ( ekstra batteri + USB
kabel )
Jan Martin Grindheim

Fra : Jan Martin Grindheim

Dato : 16-05-01 17:39