/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
D20 - ingen spot metering?
Fra : Morten Wartou


Dato : 21-09-04 19:47

Halløj!

Jeg hørte et rygte om, at D20 ikke har spot metering. Det må selvfølgelig
være en joke, da selv et 2000-kroners digitalkamera har spot metering. Eller
hur?


Med venlig hilsen,

Morten Wartou



 
 
Tommy Jensen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Jensen


Dato : 21-09-04 19:58

On Tue, 21 Sep 2004 20:47:21 +0200, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

>Halløj!
>
>Jeg hørte et rygte om, at D20 ikke har spot metering. Det må selvfølgelig
>være en joke, da selv et 2000-kroners digitalkamera har spot metering. Eller
>hur?
>
Der findes følgende lysmålinger:

Evaluerende
Partiel
Centervægtet


MVH Tommy

Morten Wartou (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 21-09-04 20:01


"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:pbu0l053h304u547lscotlh05qmeg9hb76@4ax.com...
> On Tue, 21 Sep 2004 20:47:21 +0200, "Morten Wartou"
> <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:
>
>>Halløj!
>>
>>Jeg hørte et rygte om, at D20 ikke har spot metering. Det må selvfølgelig
>>være en joke, da selv et 2000-kroners digitalkamera har spot metering.
>>Eller
>>hur?
>>
> Der findes følgende lysmålinger:
>
> Evaluerende
> Partiel
> Centervægtet

Okay - tak. Det var da ualmindeligt grotesk ringe. Jeg er chokeret. Nogen
der ved hvad der er Canons undskyldning for at undlade så vigtig en
funktion?


Med venlig hilsen,

Morten Wartou



AS (22-09-2004)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 22-09-04 11:20

Dette er ikke et pro kamera...

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message
news:nT_3d.17614$x75.1999@news.get2net.dk...
>
>
> Okay - tak. Det var da ualmindeligt grotesk ringe. Jeg er chokeret. Nogen
> der ved hvad der er Canons undskyldning for at undlade så vigtig en
> funktion?
>



Ukendt (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-09-04 11:25

> Dette er ikke et pro kamera...

Det er Nikon D70 da heller ikke :)

MH Jakob



AS (22-09-2004)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 22-09-04 14:14

Rigtig, men har spotmetering... Man kan også vælge størrelsen af spot.

"JBT" <write direct in group :)> wrote in message
news:41515315$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Dette er ikke et pro kamera...
>
> Det er Nikon D70 da heller ikke :)
>



2rb1 (22-09-2004)
Kommentar
Fra : 2rb1


Dato : 22-09-04 12:03


"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
news:nT_3d.17614$x75.1999@news.get2net.dk...
>
> "Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> news:pbu0l053h304u547lscotlh05qmeg9hb76@4ax.com...
> > On Tue, 21 Sep 2004 20:47:21 +0200, "Morten Wartou"
> > <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:
> >
> >>Halløj!
> >>
> >>Jeg hørte et rygte om, at D20 ikke har spot metering. Det må
selvfølgelig
> >>være en joke, da selv et 2000-kroners digitalkamera har spot metering.
> >>Eller
> >>hur?
> >>
> > Der findes følgende lysmålinger:
> >
> > Evaluerende
> > Partiel
> > Centervægtet
>
> Okay - tak. Det var da ualmindeligt grotesk ringe. Jeg er chokeret. Nogen
> der ved hvad der er Canons undskyldning for at undlade så vigtig en
> funktion?
>
>
> Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Partiel er sådan set en spot måling. Den måler på ca. 9% af søgeren.
De "gamle" spormålinger ligger på mellem 4 og 10% af søger.
Sååå det er vel bare en nyt navn som Canon forøvrigt har brugt i 5-10 år.



Stig H. Jacobsen (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 23-09-04 22:54

On Tue, 21 Sep 2004 21:00:46 +0200, Morten Wartou wrote:

> >>Jeg hørte et rygte om, at D20 ikke har spot metering. Det må selvfølgelig
...
> Okay - tak. Det var da ualmindeligt grotesk ringe. Jeg er chokeret. Nogen
> der ved hvad der er Canons undskyldning for at undlade så vigtig en
> funktion?

EOS 30, som er det tilsvarende film-SLR, har heller ej spot
metering. Jeg tror, at Canon har besluttet at spot-måling kun er
med på pro-SLR modellerne. Måske en "det har amatører ikke brug
for"-holdning.

Men jeg undrer mig også..

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Hans Kruse (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 21-09-04 20:08

> Jeg hørte et rygte om, at D20 ikke har spot metering. Det må selvfølgelig
> være en joke, da selv et 2000-kroners digitalkamera har spot metering.
Eller
> hur?

Det er jo nemt at finde hvilke lysmålingsfeatures 20D har, se f.eks. her
http://www.dpreview.com/articles/canoneos20d/page2.asp, hvor det fremgår
at partial er 9% i centrum. Iøvrigt det samme som 10D.
Det kan sammenlignes med 1D mk II, som har spotmetering
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/page2.asp
som er 2,4% i centrum.

Jeg har set 10D's lysmåling som en begrænsning. Det er betydeligt vigtigere
at se på histogram, når man kan se at det er en svær situation.

Nu ved jeg ikke hvilket ærinde du er ude i med din specielle sprogbrug. Er
du virkelig interesseret eller hur?

Mvh, Hans



Morten Wartou (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 21-09-04 20:18


"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:41507c20$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg hørte et rygte om, at D20 ikke har spot metering. Det må selvfølgelig
>> være en joke, da selv et 2000-kroners digitalkamera har spot metering.
> Eller
>> hur?
>
> Det er jo nemt at finde hvilke lysmålingsfeatures 20D har, se f.eks. her
> http://www.dpreview.com/articles/canoneos20d/page2.asp, hvor det fremgår
> at partial er 9% i centrum. Iøvrigt det samme som 10D.
> Det kan sammenlignes med 1D mk II, som har spotmetering
> http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/page2.asp
> som er 2,4% i centrum.
>
> Jeg har set 10D's lysmåling som en begrænsning. Det er betydeligt
> vigtigere
> at se på histogram, når man kan se at det er en svær situation.
>
> Nu ved jeg ikke hvilket ærinde du er ude i med din specielle sprogbrug. Er
> du virkelig interesseret eller hur?

Ja, vel er jeg så. Men jeg har bare ikke rigtigt ville tro på, at der ikke
var spot metering, da jeg synes det burde være standardfunktion på ethvert
kamera til over 2000. Men bevares, man kan vel nok leve uden det. Jeg
overvejer et Nikon->Canon-skift, og skal jo helst være sikker på jeg ikke
dummer mig.


Med venlig hilsen,

Morten Wartou



Hans Kruse (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 21-09-04 20:34

> Ja, vel er jeg så. Men jeg har bare ikke rigtigt ville tro på, at der ikke
> var spot metering, da jeg synes det burde være standardfunktion på ethvert
> kamera til over 2000. Men bevares, man kan vel nok leve uden det. Jeg
> overvejer et Nikon->Canon-skift, og skal jo helst være sikker på jeg ikke
> dummer mig.

Ok, som sagt har jeg ikke fundet at det var et problem, men jeg forstår da
godt at du spørger i så tilfælde. Hvis du ser på f.eks. review på dpreview
af 10D
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page23.asp, så bliver det nævnt
under pros og ikke under cons. Ellers ikke.
Hvis du ser på Michael Reichmanns review
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/20d-part1.shtml, så ser
man at han nævner det som en forskel fra 1D mk. II, men ikke under "what's
missing". Man ville ønske atd er enten var en knap eller en direkte
tilgængelig menyfunktion hertil. Der beklager han sig over at man skal
trykke flere gange igennem menyen for at aktivere mirror lockup og det er da
også en ting jeg har været irriteret over på 10D. Desuden at ISO setting
ikke vises i søgeren, men at man skal trykke på en knap for at se, hvad ISO
er sat til. Det er da en unødvendigt irriterende ting, når man så ofte
skifter ISO værdi. Men se så hvordan han beklager sig over mk II'eren!
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/canon-1d-mkii.shtml

Mvh, Hans



emj (21-09-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 21-09-04 21:46

On Tue, 21 Sep 2004 21:17:48 +0200, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

> Men jeg har bare ikke rigtigt ville tro på, at der ikke
>var spot metering, da jeg synes det burde være standardfunktion på ethvert
>kamera til over 2000

Centerweighted er da betydeligt mere anvendeligt en spotmåling.
Hilsen emj

Morten Wartou (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 21-09-04 21:51

emj wrote:
> On Tue, 21 Sep 2004 21:17:48 +0200, "Morten Wartou"
> <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:
>
>> Men jeg har bare ikke rigtigt ville tro på, at der ikke
>> var spot metering, da jeg synes det burde være standardfunktion på
>> ethvert kamera til over 2000
>
> Centerweighted er da betydeligt mere anvendeligt en spotmåling.

Ja, i nogle situationer. Men jeg bruger også spotmåling, og vil nok savne
det. Men det er ikke en show-stopper, som det hedder på nudansk :)


Med venlig hilsen,

Morten Wartou



emj (21-09-2004)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 21-09-04 23:12

On Tue, 21 Sep 2004 22:50:48 +0200, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

>Ja, i nogle situationer. Men jeg bruger også spotmåling, og vil nok savne
>det.
Til hvad?
Hilsen emj

Simon Nielsen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Simon Nielsen


Dato : 21-09-04 23:54


"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message
news:3n41l0hkmbiitpvkjcve4vrij8jl4pc06k@4ax.com...
> On Tue, 21 Sep 2004 21:17:48 +0200, "Morten Wartou"
> <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:
>
> > Men jeg har bare ikke rigtigt ville tro på, at der ikke
> >var spot metering, da jeg synes det burde være standardfunktion på
ethvert
> >kamera til over 2000
>
> Centerweighted er da betydeligt mere anvendeligt en spotmåling.

Det kommer da så sandelig an på. Vil du have en mørk silhuet af et menneske
der står i modlys så er det da rart at kunne måle i spot på modlyses så man
får en flot sort silhuet, istedet for at man skal hen og afsløre sig selv
ved at lave manuel lysmåling.

Jeg elsker spotmålingen selvom jeg mest bruger 3D-Matrix eller
center-weighed så er det en ting som jeg bestemt ser som en mangelvare hvis
den ikke er der.

Mvh
Simon



Hans Kruse (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 22-09-04 08:01

> Det kommer da så sandelig an på. Vil du have en mørk silhuet af et
menneske
> der står i modlys så er det da rart at kunne måle i spot på modlyses så
man
> får en flot sort silhuet, istedet for at man skal hen og afsløre sig selv
> ved at lave manuel lysmåling.

Hvis du skal lave et flot billede af en person i modlys, så kan partial
sagtens bruges, men mindre vedkommende fylder som en knappenål på billedet.
Hvis du tager billeder i raw format så er der ret stor spændvidde i at
justere lys bagefter. Som sagt har jeg ikke haft problemer med det og det er
vigitige at vurdere om man overeksponerer vigtige dele. Så histogrammet er
helt afgørende. Hvorfor Canon har valgt ikke at inkludere spot i tillæg til
partial ved jeg ikke, men det kan da ikke være pga. omkostninger til at lave
det. Der må ligge andre overvejelser bag. Som sagt mener jeg ikke at det er
et større point. Det er ihvertfald ikke blandt de svagheder, som jeg mener
10D'eren har ift. 20D. 20D's største svaghed er nok begrænsningen på 6 raw
billeder i bufferen, men om det bliver en begrænsning for mig er ikke helt
klart endnu.

Mvh, Hans



Kim@naturfotografi d~ (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Kim@naturfotografi d~


Dato : 22-09-04 10:01

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4151231c$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvis du skal lave et flot billede af en person i modlys, så kan partial
> sagtens bruges, men mindre vedkommende fylder som en knappenål på
billedet.

Ja, og det samme kan en løs lys måler. Men det ændrer ikke ved at det er
rart at ha´ muligheden for spotmeter på 1 procent af billedefladen.

SNIP
> Hvorfor Canon har valgt ikke at inkludere spot i tillæg til
> partial ved jeg ikke, men det kan da ikke være pga. omkostninger til at
lave
> det. Der må ligge andre overvejelser bag.

Tidligere havde selv de billigste Canon spotmeter, mens man hos Nikon skulle
noget op af stigen for at få det - måske vil Canon (også til at) segmentere
deres produkters ydeevner efter kundernes segmentering.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk



C.Stensgaard (22-09-2004)
Kommentar
Fra : C.Stensgaard


Dato : 22-09-04 20:26

Er nu ikke helt sikker på at Ansel Adams vil give dig ret

Har hørt en fugl synge om at han vrider sig i graven efter han har hørt dine
udtalelser

--
Venlig hilsen
Claus Stensgaard

//Ved Reply - Husk at fjerne det danske bogstav og indsæt det rigtige



"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3n41l0hkmbiitpvkjcve4vrij8jl4pc06k@4ax.com...
> On Tue, 21 Sep 2004 21:17:48 +0200, "Morten Wartou"
> <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:
>
>> Men jeg har bare ikke rigtigt ville tro på, at der ikke
>>var spot metering, da jeg synes det burde være standardfunktion på ethvert
>>kamera til over 2000
>
> Centerweighted er da betydeligt mere anvendeligt en spotmåling.
> Hilsen emj



Jens Bruun (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 23-09-04 06:40

"C.Stensgaard" <kamisu@håtmail.com> wrote in message
news:4151d1b2$0$39256$14726298@news.sunsite.dk

> Er nu ikke helt sikker på at Ansel Adams vil give dig ret

Jeg tror ikke, Ansel Adams nogensinde har benyttet et kameras indbyggede
lysmåler. Mig bekendt var forudsætningen for at benytte zonesystemet, at man
startede med at investere i en håndholdt lysmåler. Det var i hvertfald
eneste grund til, jeg købte en tilbage i starten af firserne.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)
http://usenet.fotolog.dk - Ugentlig fotostafet i news:dk.fritid.foto
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - Mit fotogalleri



nyrup (21-09-2004)
Kommentar
Fra : nyrup


Dato : 21-09-04 22:54


"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
news:k7%3d.17695 Jeg
> overvejer et Nikon->Canon-skift, og skal jo helst være sikker på jeg ikke

Ja, det kommer jo ikke mig ved, men jeg kan nu alligevel ikke lade være med
at spørge: Hvorfor dog skifte system?
Nikon er lige kommet med D70 og mon ikke D200 eller hvad den nu komme til at
hedde, afløseren for D100, kommer lige rundt om hjørnet.



Morten Wartou (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 21-09-04 22:56


"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4150a2de$0$280$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> news:k7%3d.17695 Jeg
>> overvejer et Nikon->Canon-skift, og skal jo helst være sikker på jeg ikke
>
> Ja, det kommer jo ikke mig ved, men jeg kan nu alligevel ikke lade være
> med
> at spørge: Hvorfor dog skifte system?
> Nikon er lige kommet med D70 og mon ikke D200 eller hvad den nu komme til
> at
> hedde, afløseren for D100, kommer lige rundt om hjørnet.

Ja, du har helt ret. Jeg har selv D70. Men jeg lider af en alvorlig sygdom:
periphiritis. Den gør, at man absolut skal købe nyt udstyr hele tiden. :)
Men jo, hvis jeg lige kommer mig over det, beholder jeg nok mit D70.


Med venlig hilsen,

Morten Wartou



Simon Nielsen (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Simon Nielsen


Dato : 22-09-04 00:00


"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message
news:Pr14d.18859$IH1.9076@news.get2net.dk...
>
> "nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4150a2de$0$280$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> > news:k7%3d.17695 Jeg
> >> overvejer et Nikon->Canon-skift, og skal jo helst være sikker på jeg
ikke
> >
> > Ja, det kommer jo ikke mig ved, men jeg kan nu alligevel ikke lade være
> > med
> > at spørge: Hvorfor dog skifte system?
> > Nikon er lige kommet med D70 og mon ikke D200 eller hvad den nu komme
til
> > at
> > hedde, afløseren for D100, kommer lige rundt om hjørnet.
>
> Ja, du har helt ret. Jeg har selv D70. Men jeg lider af en alvorlig
sygdom:
> periphiritis. Den gør, at man absolut skal købe nyt udstyr hele tiden. :)
> Men jo, hvis jeg lige kommer mig over det, beholder jeg nok mit D70.

Jeg syntes du skal holde dig til Nikon og lige sætte en fod i jorden så du
ikke farer afsted, for Nikon har helt sikkert et modspil på tegnebrættet til
20D, Nikon D70 er jo stadig et nyt kamera. Har hørt lidt rygter om et D200
til semipro og et D90 til entusiasterne. D90 skulle være en videreudvikling
af D70 med lige lidt flere MP og muligheden for vertikalgreb andre lækre
detaljer. Men som sagt, rene rygter og historier.

Mvh
Simon



Hans Kruse (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 22-09-04 08:06

> Jeg syntes du skal holde dig til Nikon og lige sætte en fod i jorden så du
> ikke farer afsted, for Nikon har helt sikkert et modspil på tegnebrættet
til
> 20D, Nikon D70 er jo stadig et nyt kamera. Har hørt lidt rygter om et D200
> til semipro og et D90 til entusiasterne. D90 skulle være en
videreudvikling
> af D70 med lige lidt flere MP og muligheden for vertikalgreb andre lækre
> detaljer. Men som sagt, rene rygter og historier.

Nu har vi jo ikke hørt hvorfor Morten overvejer dette skift. Efter min
mening skal man ikke skifte pga. kortvarige forskelle. Det er et
systemskift, specielt hvis man har investeret i en del dyre objektiver. Når
man ser lidt tilbage har Canon klart været foran og er det også lige nu, men
Nikon kan jo lave gode kameraer og vil da også svare på 8mp udfordringen fra
Canon med 20D. Enten udgår D100 uden en afløser eller også kommer der en 8mp
afløser til en pris der ligge over 20D. Hvis ikke det sker i forbindelse med
Photokina, så kommer det jo måske til foråret. Men se også på Canons
objektiv serie, hvor de har mange flere valg omkring prof. objektivnivea
også til noget lavere priser end Nikon. F.eks. 70-200mm f/4 L, som Nikon
ikke har et modstykke til. Så kan man gå til Sigma, men det er ikke det
samme.

Mvh, Hans



Ukendt (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-09-04 07:54

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
news:Pr14d.18859$IH1.9076@news.get2net.dk...
>
> "nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4150a2de$0$280$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> > news:k7%3d.17695 Jeg
> >> overvejer et Nikon->Canon-skift, og skal jo helst være sikker på jeg
ikke
> >
> > Ja, det kommer jo ikke mig ved, men jeg kan nu alligevel ikke lade være
> > med
> > at spørge: Hvorfor dog skifte system?
> > Nikon er lige kommet med D70 og mon ikke D200 eller hvad den nu komme
til
> > at
> > hedde, afløseren for D100, kommer lige rundt om hjørnet.
>
> Ja, du har helt ret. Jeg har selv D70. Men jeg lider af en alvorlig
sygdom:
> periphiritis. Den gør, at man absolut skal købe nyt udstyr hele tiden. :)

Gå ud og ta' nogle billeder i stedet. Det er for fa'en det, det handler om.

> Men jo, hvis jeg lige kommer mig over det, beholder jeg nok mit D70.

Alt andet ville da være dumt. D70 er et glimrende kamera.



Jens Bruun (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 22-09-04 08:14

"Jacob" <no> wrote in message
news:4151217d$0$25959$ba624c82@nntp03.dk.telia.net

> Gå ud og ta' nogle billeder i stedet. Det er for fa'en det, det
> handler om.

Det skal du da ikke blande dig i. Vi er faktisk nogle, der får en stor glæde
ved at have fingrene i nyeste teknologi.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)
http://usenet.fotolog.dk - Ugentlig fotostafet i news:dk.fritid.foto
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - Mit fotogalleri



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste