AthlonXP 2000+ VIL være varm
Fra : KB

Dato : 21-09-04 17:07

Hej NG

En athlon XP 2000+ sat på et Soltek SL-75FRN2-L som har nvidia nforce2 ultra
400 chipsæt.

Køleren er en standard køler med 70mm blæser. Er godkendt til denne CPU.

Computeren opfører sig dog mærkeligt, specielt mht. temperaturer på CPU'en.
Først var den ustabil og lukkede vilkårligt ned. Det gik åbenbart væk efter
jeg kom en frisk omgang kølepasta (standard) på. Da var temperaturen sådan
ca. 46 under load og 40 i idle. Men nu begynder den stille og roligt at
arbejde sig op på 50 grader i idle og 55 ved load. Det syntes jeg virker som
en del.

Er der nogen der vil dele deres erfaringer med temperatur og evt. hvad der
måtte være galt med mit system?

Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Laziter [9440]

Dato : 21-09-04 17:19

"KB" <kboyeFJERN_DETTE@bjoernemosen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ca. 46 under load og 40 i idle. Men nu begynder den stille og roligt at
> arbejde sig op på 50 grader i idle og 55 ved load. Det syntes jeg virker

40 grader idle og 46 under load er såmænd helt ok, min ligger på nogenlunde
det samme (1800+ @ 2400+ med Spire WhisperRock IV køler)

> Er der nogen der vil dele deres erfaringer med temperatur og evt. hvad der
> måtte være galt med mit system?

Med tiden samler der sig noget støv i computeren, noget af det sætter sig på
køler og blæser og kommer til at virke som et varmetæppe, derfor oplever du
at temperaturen stiger. Den omgivende temperatur har også noget at sige, så
er der varmt hvor computeren er, ja så bliver der jo logisk nok også varmere
inde i computeren. Et godt airflow med et par ekstra blæsere i kabinettet er
en god ting.

Hvilken kølepasta bruger du iøvrigt?
Jeg vil anbefale noget silvergrease pasta, især Artic Silver 3 får ros af
mange, hellere betale lidt ekstra og være sikker på at man får noget der
virker.

Mvh
Benjamin
laziterNO@THANKSgmail.com (fjern NOTHANKS)

Fra : Jesper

Dato : 21-09-04 18:45

Laziter [9440] wrote:

> [...]
> mange, hellere betale lidt ekstra og være sikker på at man får noget der

Har faktisk ladet mig fortælle fra flere kanaler, at det har langt mere at
sige hvor meget (eller rettere hvor lidt) pasta der sidder mellem køler og
CPU, end hvad slags pasta det egentlig er.
Tror konklusionerne har været at de dyrere sølvholdige kølepastaer giver
nogle få procents bedre varmeoverførsel, men jeg kan tage fejl.
Spørg evt. også på news:dk.edb.hardware.overclocking da det er meget
almideligt med varmeproblemer på overclocket udstyr.

--
Mvh. Jesper

morch at worldonline dk

Fra : Laziter [9440]

Dato : 21-09-04 19:59

"Jesper" <me@my.pc> skrev i en meddelelse

> Har faktisk ladet mig fortælle fra flere kanaler, at det har langt mere at
> sige hvor meget (eller rettere hvor lidt) pasta der sidder mellem køler og
> CPU, end hvad slags pasta det egentlig er.

Det er rigtigt at der ikke bare skal tværes en masse kølepasta ud på CPU'en.
Men jeg er ikke enig i at det er ligegyldigt hvilken type man bruger. Den
hvide silikone-baserede pasta har det med at tørre ud, og så duer den jo
ikke mere. De mere fedtede typer tørrer ikke bare lige sådan ud og holder af
den grund en hel del længere.
Kombinerer man så det med sølv så har man en meget effektiv kølepasta, da
sølv er en af de bedste varmeledere man kan få (faktisk ville en køleprofil
i ren sølv være meget mere effektiv end en i aluminium og kobber.. Men
prisen.. Uha uha..)

Mvh
Benjamin

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 23-09-04 16:36

"Laziter [9440]" skrev

> sølv er en af de bedste varmeledere man kan få (faktisk ville en
køleprofil
> i ren sølv være meget mere effektiv end en i aluminium og kobber.. Men
> prisen.. Uha uha..)

Mnårh.....så galt er det vel heller ikke.
Den rå sølvpris ligger da på under 2 kroner pr. gram.

Sølv er det grundstof, som er den bedste varmeleder og leder ved
stuetemperatur også elektricitet bedst.

Hvad er iøvrigt pointen i, at lave så lille en CPU som muligt, når hele
køleapparaturet bare skal laves tilsvarende meget større ?

Mvh.
--
Brian Hougaard Baldersbæk
Frejasvej 14

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-09-04 16:59

"[DK6400] Brian Baldersbæk" <DK6400BrianFJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4152ed2c$0$8685$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Hvad er iøvrigt pointen i, at lave så lille en CPU som muligt, når hele
> køleapparaturet bare skal laves tilsvarende meget større ?

Hastigheden.. Jo mindre afstand der er mellem transistorene i en CPU desto
højere kan hastigheden blive, da der ikke opstår nær så store forsinkelser i
datatransporten.
Men jeg vil give dig ret i at det virker underligt at nyere CPU'er skal have
en køleprofil der til stadighed skal være større og større..

Mvh
Benjamin

Fra : René Andersen

Dato : 21-09-04 17:55

> [...]
> ca. 46 under load og 40 i idle. Men nu begynder den stille og roligt at
> arbejde sig op på 50 grader i idle og 55 ved load. Det syntes jeg virker
En Athlon processor kan godt blive varmere end det.. kan vist arbejde op mod
70 grader...
Husk det ikke er nok bare at hælde mere kølepasta på.. du skal skrabe alt
det gamle af først. og så et tyndt lag pasta på..

/René

Fra : kk

Dato : 21-09-04 19:03

"KB" <kboyeFJERN_DETTE@bjoernemosen.dk> wrote in message
> [...]
> syntes jeg virker som en del.
>
> Er der nogen der vil dele deres erfaringer med temperatur og evt. hvad der

Hej,
Kør bare videre, den er ikke varm.
mvh
kk

Fra : Henning B.

Dato : 21-09-04 20:49

"kk" <kaj-aage@krull.dk> skrev i en meddelelse

> "KB" <kboyeFJERN_DETTE@bjoernemosen.dk> wrote in message

> [...]

XP 2000 er af palomino arten og den sidste i rækken derfor er de de
varmeste.
Jeg bruger Box køleren fra min xp2000 til min XP2800 Barton OC til XP 3200
og den bliver Max 46 47 grader.Palominoen blev 54 55 grader varm.

MVH Henning

Fra : Laziter [9440]

Dato : 21-09-04 21:07

"Henning B." <brockhoffFJERNDETTE@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> XP 2000 er af palomino arten og den sidste i rækken derfor er de de
> varmeste.

Kan du se det uden at kende til produktnummeret?
Hvad vil du så skyde min XP 1800+ til at være?

Mvh
Benjamin

Fra : Bernhard Ege

Dato : 21-09-04 21:10

Henning B. wrote:

> [...]
> Jeg bruger Box køleren fra min xp2000 til min XP2800 Barton OC til XP 3200
> og den bliver Max 46 47 grader.Palominoen blev 54 55 grader varm.

Jeg har en barton 2500+ og den er ikke overclocket. Temperaturen er
58-62 (48-50 grader når man kigger på bundkortssensoren, den ser sidder
i soklen) grader afhængig af load og den er 100% stabil. CPU blæseren
løber dog med kun 1500 rpm (pabst variofan, så den siger ikke noget).
Maskinen kører i døgndrift og har gjort det _meget_ længe.

Som jeg ser det er det ikke nødvendigt at køle en cpu mere en højest
nødvendigt da man intet vinder ved det. Den mister nok lidt levetid men
efter nogle år er cpuen alligevel for langsom og værdiløs

mvh Bernhard

Fra : Christian Mygind

Dato : 21-09-04 21:38

KB wrote:
[cut]
> Er der nogen der vil dele deres erfaringer med temperatur og evt.
> hvad der måtte være galt med mit system?

Når cpu'en gradvist bliver varmere skyldes det med meget stor sandsynlighed,
at du ikke har tilstrækkelig udluftning i dit kabinet. Cpu'en køles af den
luft, der er omkring cpu-køleren, og skiftes denne luft ikke tilstrækkeligt
godt ud bliver den gradvist varmere - og når man nedkøler en cpu med
gradvist varmere luft stiger dennes temperatur tilsvarende.

Overvej en ekstra blæser i toppen af kabinettet, der kan hjælpe PSU'ens
køler med at flytte luft ud. Du kan evt. montere denne med 7volt-tricket
[1], hvis den ekstra blæser støjer for meget.

/Chr

[1] Hvor man istedet for at montere blæseren til gul (+12) og sort (0)
ledning anvender spændingsforskellen mellem gul (+12) og rød (+5) ledning.

Fra : KB

Dato : 22-09-04 11:30

Tak for de mange gode og hurtige svar. Jeg slår lidt koldt vand i blodet og
accepterer temperaturen da det ikke lyder til den er kriminelt høj.

mvh.
Kenneth