Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotosafari i det Sønderjydske.
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-09-04 11:43

Hejsa allesammen

Efter at have læst om fotosafarien på Kalveboderne, hvor Jesper og jeg var
misundelige over ikke at kunne komme med, har vi været i tænkeboksen og
fundet ud af følgende:

Vi laver en fotosafari omkring Genner bugt og Haderslev Dam, hvor der er
noget smuk natur og et spændende dyreliv. Datoen, hvor safarien finder sted
er Lørdag d. 2. Oktober 2004

Programmet for dagen lyder således

Vi mødes ved Jespers sommerhus på Kalvø (Kalvøvej 32) kl. 0830

Formiddagen bruges omkring Genner bugt, hvor det er natur, landskab og gamle
bygninger på programmet.

Herefter er der frokost ved Jespers sommerhus

Eftermiddagen bruges i Dyreparken ved Haderslev dam, hvor der også er smukke
landskaber og dyr (der er med sikkerhed Krondyr, Dådyr og fugle)

Jesper kommer selv fra Djursland, og tager gerne folk med på vejen, der er
plads til 4 personer i hans bil, dette aftales med Jesper. Desuden er der
overnatningsmulighed for 7 personer i hans sommerhus (det kunne jo være, at
der var nogle Københavnere der gerne ville med ).

Lige for at summere de vigtigste oplysninger op (hvis vi skulle have glemt
dem):

Dato: 2. Oktober 2004
Mødetid: 08.30.
Mødested: Kalvøvej 32

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen og Jesper Nielsen (aka Frodo Nifinger)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-09-04 11:59

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gamle
> bygninger på programmet.
>
> Herefter er der frokost ved Jespers sommerhus

Hertil medbringes lidt brød, pålæg og nødvendig drikkelse.
Kaffe forefindes på residensen.
Der er bestik og opvaskemaskine, så det er ikke nødvendigt at smøre en
madpakke hjemmefra!

I sommerhuset er der strøm til opladning af mobiler og bærbare, og hvad har
vi.

Sommerhusets beliggenhed kan ses her:
http://www.sns.dk/Aabenraa/oplev/naturcentre/Skovlyst%20Naturskole/Satelit%20Kalvae.htm
(Venstre billede nederst til Venstre) Der er mindre end 20 meter til vandet.
Huset er dog svenskrødt nu (fotoet er fra 1974)

> [...]
at
> der var nogle Københavnere der gerne ville med ).

Ja, jeg samler gerne op i Århus og Fredericia og der er som sagt mulighed
for overnatning og dermed en af de smukkeste solopgange i Danmark over Barsø

> Lige for at summere de vigtigste oplysninger op (hvis vi skulle have glemt
> [...]

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-09-04 12:06

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vandet.
> Huset er dog svenskrødt nu (fotoet er fra 1974)

Her er lige en side med fotoet i en større udgave:
http://www.skibhist.dk/artikler/kalvo3.html

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-09-04 02:27

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:41500988$0$293$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Jeg skal stadig lige lokke med lidt oplysninger om Kalvø!

Kalvø er en kun 17 Ha stor ø beliggende i bunden af Genner Bugt, der er en smeltevandstunneldal fra sidste istid.
Kalvø og det omkringliggende land i bunden af Genner Bugt er et meget fuglerigt statsligt reservat med store sivskove og flot natur. Øen kan gåes rundt på bare 20 minutter, og man kan færdes overalt. Øen rummer ud over 6 sommerhuse bygningerne fra et gammelt skibsværft, en restaurant og en lystbådehavn med omtrent 100 både. Et par fiskefartøjer er der også.
Vikingeskibet Imme Gram ligger også for anker her.
Bakkerne omkring øen byder på den flotteste udsigt over bugten og øen.
Knivsbjerg, det østlige Sønderjyllands højeste punkt ligger mindre end 5 km fra Kalvø. med en udsigt, der er fantastisk.

Af fugle kan man forvente knopsvane, havmåge, stormmåge, sildemåge, toppet lappedykker, blishøne, skarv, gøg, hejre og mange mange flere.

Strandene på Kalvø varierer fra stenstrand over sivskove til sandstrand.

Der er 2 både til rådighed, hvis man vil besøge Dybvig, der er noget helt for sig selv mindre end 5 min. fra sommerhuset i båd.

Her er lidt litteratur og billeder om øen:
http://www.skibhist.dk/artikler/kalvo1.html#start
http://www.rodekro-turist.dk/htdocs/kalvoe.htm
http://www.sns.dk/Aabenraa/oplev/naturcentre/Skovlyst%20Naturskole/Satelit%20Kalvae.htm
http://www.skovognatur.dk/Graasten/skovlyst/kalvoeture.htm
http://www.skovognatur.dk/Aabenraa/nyt/nyhedstext/Kalvoe.htm
http://www.calloe.dk/
http://www.imme-gram.dk/

> [...]
> for overnatning og dermed en af de smukkeste solopgange i Danmark over Barsø

Så meld jer til!
Der er nok at tage billeder af, og man kan gå for sig selv og bare mødes i sommerhuset til frokost og dagens videre forløb.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-09-04 13:14

Thomas Pedersen wrote:

> Dato: 2. Oktober 2004
> Mødetid: 08.30.
> Mødested: Kalvøvej 32

Øv, jeg troede det blev her på lørdag.....

I bør overveje "den nye" slivsø lige øst for Hoptrup.
Billede af den gamle slivsø ses her:
http://www.sliv.dk/geologien/kort/1879-sliv-l.jpg

Der er - så vidt jeg er orienteret gangsti hele vejen rundt om søen. Og
et par fugletårne er der også.

mvh

Carsten Riis

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-09-04 14:10

> [...]
> http://www.sliv.dk/geologien/kort/1879-sliv-l.jpg
>

> Der er - så vidt jeg er orienteret gangsti hele vejen rundt om søen. Og

Hej Carsten

Det kunne såmænd også sagtens have været på Lørdag, jeg kan da sagtens tage
med ud og fotografere, jeg regner da med selv at tage afsted alligevel

Grunden til at vi har valgt d. 2. Oktober er, at der ikke skal være for kort
varsel, samt Jesper har sommerhuset.

Slivsøen er helt sikkert en mulighed. Jeg var selv forbi i sommers, og jeg
syntes den var lidt bar endnu, men det er da ikke utænkeligt at man kunne
smutte forbi den. Vi skriver jo i omegnen af Genner bugt, så der er da
muligheder der Men kan ske at jeg skal ud til den i weekenden eller også
se om jeg kan få havørnen igen
Valget på dyreparken er også fordi, at vi med sikkerhed kan sige, at der er
Kronhjorte, Dådyr og andet indenfor et relativt lille areal, så chancen for
at få billeder er ret stor. Vi havde også snakket om marsken ved Højer og
Tønder, men ingen af os er særlig stedkendt derude. Jeg har primært taget
billeder ved Vidå-slusen og bagland, men ikke mange andre steder.

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-04 15:23

Det lyder som et rigtigt godt forslag, men desværre er jeg
bortrejst da. God fornøjelse.
Mvh, Hans

Fra : Erik W.

Dato : 22-09-04 16:13

"Thomas Pedersen" skrev i

> [...]
at
> der var nogle Københavnere der gerne ville med ).

Jeg er ikke københavner, men jeg vil gerne med Jeg bor i Vejlby/Risskov
ved Århus, og kunne måske køre med Jesper .

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-09-04 23:46

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse news:41519668$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Thomas Pedersen" skrev i
>
> Jeg er ikke københavner, men jeg vil gerne med Jeg bor i Vejlby/Risskov
> ved Århus, og kunne måske køre med Jesper .

Det er hermed noteret, og pladsen i bilen er reserveret

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-09-04 16:41

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

Jeg overvejer seriøst at deltage, da jeg dermed slipper for et familiært
arrangement, der ikke virker helt så dragende på mig

Hvis jeg vælger at deltage, kan jeg tilbyde transport for ihvertfald tre
sjællændere/fynboer, der har lyst til at dele udgifterne med mig. Dog er jeg
lidt utryg ved det meget tidlige samlingstidspunkt, der indebærer, at jeg
skal køre fra Københavnsstrup før en vis herre får sko på. Gi' et praj her
eller på jens snabela fotolog dot dk, hvis nogle andre fra Sjælland/Fyn vil
med.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 18.09.04)

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-09-04 21:36

> [...]
> eller på jens snabela fotolog dot dk, hvis nogle andre fra Sjælland/Fyn

Hej Jens.

Jeg kan sagtens følge problematikken for dig. Det bliver sindssygt tidligt
at skulle afsted, i forhold til mine vaner, er mødetidspunktet tidligt
Nej, spøg til side. Hvis du har lyst til at deltage, så møder du bare op.
Jeg sender lige en mail til dig med mit tlf-nummer, så kan du jo altid lige
ringe til mig, når du er på Kalvø. Og glædeligt at se, at der er nogle fra
den anden side af bælterne der er interesseret i at deltage

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-09-04 10:46

> [...]
> eller på jens snabela fotolog dot dk, hvis nogle andre fra Sjælland/Fyn

Kom endelig med
Hellere lidt senere end slet ikke. Nu er øen dejligt overskuelig med sine 17
Ha, så du gir mig bare et ring på
2144 3515, når du nærmer dig øen, så kommer vi, eller i det mindste jeg, dig
i møde.

For at lokke yderligre.
Jeg har fået Carletti til at sponsere os lidt.
Så stol på, at jeg slæber snoller med til den store guldmedalje:
P-tærter, skumbananer og chokoladeovertrukne karameller og hvad har vi.
En 5 - 6 kg slik skal jeg nok tage med.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger