PC3200 eller ???
Fra : Bamse

Dato : 21-09-04 10:57

Hej

Jeg har købt 512 MB PC3200 DDR RAM.

Når jeg kigger i BIOS står der

DIMM1 512MB/133 MHz (DDR266)

Betyder det at de RAM jeg har købt faktisk ikke er PC3200 (de kører jo 400
MHz?)

Fra : Mads

Dato : 21-09-04 11:04

On Tue, 21 Sep 2004 11:56:39 +0200, "Bamse" <bamse@kyllingen.dk>
wrote:

> [...]
>
>DIMM1 512MB/133 MHz (DDR266)
>
>Betyder det at de RAM jeg har købt faktisk ikke er PC3200 (de kører jo 400

I BIOS står der jo hvad dine RAM kører lige nu og ikke hvad de
er i stand til at køre. Ret indstillingerne for dine RAM i BIOS, så
skal du bare se.
( Dette forudsætter selvfølgelig at dit bundkort understøtter de
højere hastigheder )

mvh Mads

Fra : Anders Lund

Dato : 21-09-04 11:04

Bamse wrote:

> Betyder det at de RAM jeg har købt faktisk ikke er PC3200 (de kører jo 400
> MHz?)

Undersøtter dit bundkort PC3200?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-09-04 11:10

On Tue, 21 Sep 2004 11:56:39 +0200, Bamse wrote:

> Jeg har købt 512 MB PC3200 DDR RAM.
> Når jeg kigger i BIOS står der DIMM1 512MB/133 MHz (DDR266)
>
> Betyder det at de RAM jeg har købt faktisk ikke er PC3200 (de kører jo
> 400 MHz?)

PC3200 RAM er RAM der er garanteret til at kunne køre 200 MHz. At dit
bundkort så kører RAM'en med 133 MHz er en anden sag.

Der burde stå på RAM'en hvilken type det er. Kik i bundkortets manual. Der
står også hvordan du hæver RAM'ens frekvens.

Hvilket bundkort,CPU og anden RAM har du?

--
Mvh. Lars

Fra : Bamse

Dato : 21-09-04 11:19

> Hvilket bundkort,CPU og anden RAM har du?
>
> --
> Mvh. Lars

Jeg har både et AsRock P4i65GV og et AsRock P4s61 motherboard

CPU : Intel Celeron (533MHz FSB)

RAM : 512 MB PC3200 DDR RAM (EzMemory)

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-09-04 11:49

On Tue, 21 Sep 2004 12:19:12 +0200, Bamse wrote:

> Jeg har både et AsRock P4i65GV og et AsRock P4s61 motherboard
> CPU : Intel Celeron (533MHz FSB)

Okay. Intel bruger en "quad-pumped" bus. Dvs. at RAM'en til sådan en CPU
normalt vil køre 133 MHz (4 x 133 = 533)

Nu kender jeg ikke dundkortet, men du kan sikkert godt hæve RAM hastighede
uden at overclocke CPU'en. Kik i manualen.

> RAM : 512 MB PC3200 DDR RAM (EzMemory)

Okay. Dit RAM kan altså køre hurtigere end resten af dit system har brug
for. Det gør nu ikke noget. Så er der god mulighed for at overclockke

--
Mvh. Lars

Fra : Bamse

Dato : 21-09-04 11:20

> PC3200 RAM er RAM der er garanteret til at kunne køre 200 MHz. At dit
> bundkort så kører RAM'en med 133 MHz er en anden sag.

Hva er de 400 MHz der står på klistermærket på RAM'en så?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-09-04 11:53

On Tue, 21 Sep 2004 12:20:12 +0200, Bamse wrote:

> Hva er de 400 MHz der står på klistermærket på RAM'en så?

Snyd!

Den korrekte hastighed er 200 MHz, men da DDR-RAM blev introduceret på
markedet, blev der gjort meget ud af at forklare at DDR-RAM ydede det
dobbelte af den gamle SDR-RAM. Så derfor benævnes det fejlagtigt 400 MHz.

--
Mvh. Lars

Fra : Bamse

Dato : 21-09-04 12:04

> [...]
> markedet, blev der gjort meget ud af at forklare at DDR-RAM ydede det
> dobbelte af den gamle SDR-RAM. Så derfor benævnes det fejlagtigt 400 MHz.

Hej Lars

Du lyder til at have styr på PC'ere.....jeg går og overvejer at købe en
rigtig hurtig og stabil
computer .....dels til online spil (counterstrike) men også til krævende
udregninger i maple/matlab

Hvilken konfiguration vil du anbefale?

- hvilket bundkort?
- hvilken ram?
- hvilken harddisk?
- hvilken CD/DVD-brænder?
- hvilken CPU?
- hvilket grafikkort?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-09-04 09:09

On Tue, 21 Sep 2004 13:03:32 +0200, Bamse wrote:

[snip]
> [...]
> rigtig hurtig og stabil
> computer .....dels til online spil (counterstrike) men også til krævende

Det er jo nok spørsmål til et helt nyt indlæg (hvilket nok er en god idé)

Hvormange penge vil du spendere?
Hvad har du fra en tidligere maskine du kan genbruge?
Kik lidt i gruppen her. Spørgsmålet har været oppe og vende mange gange.

> - hvilket bundkort?

Et med SATA, plads til fire RAM-blokke, hvest ingen blæser på chipsettet
(pga støj), nok PCI-porte, evt en PCI-express-port istede for en AGP-port.

> - hvilken ram?

Minimum 512 MB. Det være en fordel at købe RAM'en fordelt på to blokke, så
du kan udnytte "dual-channel".

> - hvilken harddisk?

Hvis du ikke har en harddisk i forvejen, vil jeg anbefale at gå efter to
små istedet for én stor. Det kan godt være en fordel at have operativ
system på en disk for sig selv og lager/sidefil på en anden. Desuden letter
det i forbindelse med geninstalleringer og... *7, 9, 13* harddiskproblemer.
Nåjo, du kan ligså godt vælge en SATA-model.

> - hvilken CD/DVD-brænder?

Man skal vel have en DVD-brænder i dag. Den tager jo også CD-R. Køb en der
kan klare "double-layer" skiver. Godtnok er DL-skiverne ret dyre, men de
falder sikker inden for en rimelig tid, og så er det rart at brænderen kan
klare dem. Sørg også at få software med brændren.

> - hvilken CPU?

Tjae... vælger du en Intel (P4) så søgr for at få en med LGA775 socket.
Intel er nemlig ved at overgå til en ny type "stik" på CPU'en.

Kikker du efter en Athlon64 - hvilket også er et godt bud - så er der også
to sokkel-typer. Socket 754 til de "gamle" og socket 939 på de nyere.

> - hvilket grafikkort?

Nu er CS ikke det mest krævende, så der er det fleste kort til en 1000
rigelig godt med. I sær hvis der er en stærk CPU i ryggen.
Vil du være med på det nyeste (til rimelige priser), vendt lige et par
måneder til nVidias 6600 eller ATIs X700 kommer på gaden. Vælg så sådan en
med PCI-express port i stedet for AGP-port. Og vælge iøvrigt også en med en
ikke alt for larmende blæser.

--
Mvh. Lars

Fra : Bamse

Dato : 22-09-04 09:52

> Hvormange penge vil du spendere?
> Hvad har du fra en tidligere maskine du kan genbruge?

Jeg vil max. bruge 12000 kroner på en ny PC

Jeg har en del hardware som kan genbruges...IDE harddisk, gammel
CD-brænder...PC3200 RAM...osv...men jeg vil gerne ha noget nyt
og godt!

---