Mounting windows drives
Fra : Esben Theis Jensen

Dato : 21-09-04 10:31

Hej alle sammen

Jeg sidder i øjeblikket på arbejde.
Jeg har derfor brug for at mounte nogle windows drev på min mac, så jeg
kan benytte de fælles filer de indeholder. Problemet er bare, at de ikke
er synlige under networks.
Er der nogen der har erfaring med dette?

på forhånd tak
Esben

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 21-09-04 22:20

Esben Theis Jensen skrev:
> [...]
> er synlige under networks.
> Er der nogen der har erfaring med dette?

Jeg garanterer ikke, at det virker, men prøv følgende i Finder:
1. Vælg: Go > Connect to Server (eller hvad det hedder på dansk)
2. Skriv: smb://maskine/mappe

Maskine = Pc'ens navn eller ip-nummer
Mappe = Den delte mappes delingsnavn

For en god ordens skyld: 1) En mappe kan godt deles under et andet navn end
mappenavnet. Eksempelvis kan en mappe med navnet "Harrys lydklip med
hvinende dæk" kan godt være delt under navnet "klartklart". 2) Hvis
delingsnavnet afsluttes med $ (dollartegn), skjules mappen i oversigten
over delte mapper. Man kan derfor ikke klikke sig frem til den, men er nødt
til at angive den præcise sti (inkl. dollartegnet).

Hvis den delte mappe ikke er skjult og den alligevel ikke dukker op, når du
prøver at klikke dig frem til den, skyldes det måske, at de to maskiner
ikke bruger samme arbejdsgruppenavn. Du får lige et udklip, der måske kan
hjælpe dig lidt videre:

David Pogue, OS X - The Missing Manual, Panther Edition (2003), s. 410:

---[snip]---
WORKAROUND WORKSHOP
When Your Workgroup Isn't WORKGROUP
When you first turn on Windows Sharing in Mac OS X, the Mac tries to show
what a good sport it is by announcing that it's part of a Windows workgroup
(network cluster). Unfortunately, it believes itself to be in the workgroup
called WORKGROUP - while Windows PCs start out believing that they belong
to a workgroup called MSHOME.

This distinction isn't earth-shatteringly important. But if the Macs and
PCs have the same workgroup names, connecting is easier; for example, your
Mac is more likely to show up on the PC from across the network, and your
LOCAL folder (in the Networking icon of the Sidebar) won't display both
Macs and PCs.

The easiest solution: Open the Directory Access program in your
Applications > Utilities folder. Click the padlock, sign in as an
administrator, and then double-click the SMB item in the list.

In the resulting dialog box, type (or choose) the new name you want -
MSHOME, or whatever matches the PC's workgroup name - and then click OK.
Quit Directory Access and click LOCAL again. This time, you should see Macs
and PCs listed side-by-side, in glorious harmony.

--
Venligst,
Rasmus Bruun