Price tag på IP adresser
Fra : Lasse Leegaard

Dato : 20-09-04 22:31

Altså...
Når jeg læser afsnit 3 her:
http://www.ripe.net/ripe/docs/chargingbylirs.html

Og bagefter læser de to nederste felter/linier under ekstraudstyr her:
http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=wbspd_p
riser&_nfls=false

Så sidder jeg med en fornemmelse af at TDC gør noget de ikke må...
Jeg læser nemlig RIPE-dokumentet på den måde at en udbyder ikke må tage
en enhedspris for selve adresserne (hvilket TDC effktivt gør ved at sige
at en ekstra IP-adresse koster 10 hhv. 49 kr om måneden)

Det er min opfattelse at udbyderen kun må tage et gebyr for at finde,
administrere og registrere adresserne.

Hvad mener du?

--
-Lasse-

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 20-09-04 22:39

Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk (Lasse Leegaard) enriched usenet with:

> [...]
> at en ekstra IP-adresse koster 10 hhv. 49 kr om måneden)
>
> Det er min opfattelse at udbyderen kun må tage et gebyr for at finde,

Tilsyneladende koster det 10 kr./md at administrere en ekstra IP-adresse og
49 kr./md at administrere en fast.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: Rockers By Choice - Den Sikre Ruin

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 20-09-04 22:47

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

> Tilsyneladende koster det 10 kr./md at administrere en ekstra IP-adresse og
> 49 kr./md at administrere en fast.

Jeg kom lige til at kigge mig lidt mere omkring hos de andre udbydere

Cybercity tager 125 kroner pr måned for 4 faste adresser
Tele2 tager 3 kroner pr måned
Stofa tager 15 kroner pr måned og 99 i oprettelse

Hos Tiscali er det tilsyneladende ikke muligt at få en ekstra IP...

--
-Lasse-

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-09-04 23:38

Hej Lasse Leegaard, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Hos Tiscali er det tilsyneladende ikke muligt at få en ekstra IP...

Med forbehold for at noget har ændret sig det seneste halve års tid
eller så (da jeg sidst så det omtalt): Jo, man kan søge. Ét eller andet
sted på deres site ligger der en ansøgningsformular.

Det koster så 500 kr. at søge (i.e. behandle ansøgningen). Til gengæld
koster det det samme uanset om man søger om en sækfuld eller én,
ligesom der intet løbende gebyr er, hvis man skulle få nogen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-09-04 09:04

> Med forbehold for at noget har ændret sig det seneste halve års tid
> eller så (da jeg sidst så det omtalt): Jo, man kan søge. Ét eller andet
> sted på deres site ligger der en ansøgningsformular.

Det har ikke ændret sig. Formularen findes på
http://www.tiscali.dk/help/adslplus/services/article.jsp?content=104880.

--
Mvh. Jesper

Fra : Morten Klank - fuzio~

Dato : 22-09-04 18:15

"Lasse Leegaard" <Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk> skrev i en meddelelse
> Det er min opfattelse at udbyderen kun må tage et gebyr for at finde,
> administrere og registrere adresserne.
>
> Hvad mener du?
>
> --
> -Lasse-

Personligt mener jeg ikke at man bør tage et fast gebyr for ip adresser, men
på den anden side, så kan det godt forsvares at der er en administrativ
omkostning forbundet med at opretholde et ip net.

Eksempelvis skal man som LIR til enhvertid kunne dokumentere brugen af sine
IP adresser over for RIPE.
IP ansvarlige hos den respektive udbyder, skal til tider på kursus osv.
Derforuden er det ikke billigt at være LIR, jeg vil antage at TDC betaler
6.750 EUR pr. år lig ca. 50.000

Hvis ikke jeg tager fejl, så er det kun private hos TDC som betaler for
fast/privat IP range.

Morten Klank /
www.fuzion.dk

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 23-09-04 00:45

Morten Klank - fuzion a/s <klankFJERNDETTE@fuzion.dk> wrote:

> Personligt mener jeg ikke at man bør tage et fast gebyr for ip adresser, men
> på den anden side, så kan det godt forsvares at der er en administrativ
> omkostning forbundet med at opretholde et ip net.

I virkelighedens verden er der driftmæssigt ingen forskel på om der
bruges private eller offentlige adresser. Eneste forskel er når tingene
skal implementeres (da det er en situation der ikke er 'normal', og der
skal gøre et par ting mere end ellers)

> Eksempelvis skal man som LIR til enhvertid kunne dokumentere brugen af sine
> IP adresser over for RIPE.
Jeg kan ikke se hvilken forskel det skulle gøre.
Man har ikke lyst til at lade være med at registrere og holde styr på de
adresser man uddeler til kunder.
Det der er vigtigt for RIPE er at men har søgt at minimere
adresse-forbruget, ved at lade være med at tildele flere end der er
behov for.

> IP ansvarlige hos den respektive udbyder, skal til tider på kursus osv.
> Derforuden er det ikke billigt at være LIR, jeg vil antage at TDC betaler
> 6.750 EUR pr. år lig ca. 50.000

Kurser, priser osv overfor RIPE er de samme uanset hvor mange adresser
der bruges.

> Hvis ikke jeg tager fejl, så er det kun private hos TDC som betaler for
> fast/privat IP range.
Hvilket IMO blot gør situationene endnu mere grotesk.
Adresser er en offentlig resource, som alle bør have lige adgang til.

--
-Lasse-

Fra : Daniel Skytte

Dato : 05-10-04 06:56

Lasse Leegaard wrote:

> [...]
> Det der er vigtigt for RIPE er at men har søgt at minimere
> adresse-forbruget, ved at lade være med at tildele flere end der er

Jep, derfor ogsaa den ekstra pris - ellers ville alle jo bestille det,
og det jo kun Ipv4 ;) Altsa TDC har ikke uendeligt mange IP addresser.

--
Venlig hilsen
Daniel "Sprekcer" Skytte

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 11-10-04 11:12

"Morten Klank - fuzion a/s" <klankFJERNDETTE@fuzion.dk> wrote in message

> Hvis ikke jeg tager fejl, så er det kun private hos TDC som betaler for
> fast/privat IP range.

Der er den lille krølle ved det at det koster en tusse at søge om ekstra
adresse ved Erhverv.

Så privat er altså billigere (hvis det er 10kr/måned for priv så går der
over 8år før vi når breakeven og så er der sikkert ændret på det hele
alligevel)

--
/Dennis

Fra : Daniel Ebdrup Jensen

Dato : 12-10-04 11:44

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message news:<416a5c7c$0$293$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Så privat er altså billigere (hvis det er 10kr/måned for priv så går der
> over 8år før vi når breakeven og så er der sikkert ændret på det hele

Når IPv6 træder i kræft, er der langt flere iper til rådighed og
derfor er chancerne for at priserne forsvinder også større; De ISPs
(Internet Service Providers) i udlandet der har gjort skiftet kan jo
frit vælge mellem mange millioner af valgmuligheder for deres kunder,
hvis ikke disse (kunderne) har specifikke ønsker.

Jeg glæder mig personligt til IPv6 træder ordentligt i kraft, da det
er af min opfattelse at næsten alle gebyr forsvinder da der til den
tid er sådan en overflod af ip adressser.