/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Open Type fonts i Illustrator
Fra : Ukendt


Dato : 20-09-04 21:42

Hej NG!

Ja, undskyld hvis jeg spørger dumt, jeg er i forvejen ikke nogen ørn
til Illustrator, men hvorfor kan jeg mon ikke finde de fleste af mine
Open Type fonts i illustrator (og for den sags skyld heller ikke i
Photoshop)? Jeg bruger ikke ATM, men mangler jeg at sætte noget
rigtigt op? Fontene er selvfølgelig at se både i f.eks Corel Draw og
MS Word.

Med venlig hilsen

Birger

 
 
Palle (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Palle


Dato : 20-09-04 23:12

ATM bruges ikke til Open og True Type (og er heller ikke nødvendig i Win
200/XP til Type 1-skrifter).

<Birger> skrev i en meddelelse
news:nsfuk0t26h6genrn38j2m1veumuki53pk3@4ax.com...
> Hej NG!
>
> Ja, undskyld hvis jeg spørger dumt, jeg er i forvejen ikke nogen ørn
> til Illustrator, men hvorfor kan jeg mon ikke finde de fleste af mine
> Open Type fonts i illustrator (og for den sags skyld heller ikke i
> Photoshop)? Jeg bruger ikke ATM, men mangler jeg at sætte noget
> rigtigt op? Fontene er selvfølgelig at se både i f.eks Corel Draw og
> MS Word.
>
> Med venlig hilsen
>
> Birger



Thomas G. Madsen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 21-09-04 00:14

Birger skrev:

> Ja, undskyld hvis jeg spørger dumt, jeg er i forvejen ikke
> nogen ørn til Illustrator, men hvorfor kan jeg mon ikke finde
> de fleste af mine Open Type fonts i illustrator (og for den
> sags skyld heller ikke i Photoshop)?

Hvilken version af Illustrator og Photoshop?

--
Hilsen
Madsen

Ukendt (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-09-04 21:17

On Tue, 21 Sep 2004 01:13:57 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:


>Hvilken version af Illustrator og Photoshop?

10 og 7.

Hilsen
Birger


Thomas G. Madsen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 21-09-04 22:10

Birger skrev:

>> Hvilken version af Illustrator og Photoshop?

> 10 og 7.

Jeg er ikke sikker, men jeg mener først at der kom fuld
understøttelse for OpenType i CS-versionerne. Illustrator 10 har
jeg ikke længere adgang til, men jeg har adgang til Photoshop 7
og jeg kan godt vælge en installeret OpenType-font i den version,
men tekst-motoren i Photoshop CS er ændret, så den er bedre gearet
til OpenType og så den stort set er magen til tekst-motoren i
Illustrator CS og InDesign CS.

Det undrer mig dog, at du slet ikke kan finde OpenType-fonte på
listen inde i Illustrator 10 og Photoshop 7. Nu nævner du ikke
hvilket styresystem du sidder med, men de fleste fonte, som følger
med til Win2000 og XP er faktisk OpenType-fonte, men i TrueType-
udgaven. Der findes OpenType Type 1 (eller OpenType PostScript,
som nogle vist også kalder det) og OpenType TrueType.

--
Hilsen
Madsen

Ukendt (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-09-04 22:35

On Tue, 21 Sep 2004 23:09:49 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:



>Det undrer mig dog, at du slet ikke kan finde OpenType-fonte på
>listen inde i Illustrator 10 og Photoshop 7. Nu nævner du ikke
>hvilket styresystem du sidder med, men de fleste fonte, som følger
>med til Win2000 og XP er faktisk OpenType-fonte, men i TrueType-
>udgaven. Der findes OpenType Type 1 (eller OpenType PostScript,
>som nogle vist også kalder det) og OpenType TrueType.

Jeg har nu prøvet på både XP og WIN2000-platform, og hvad der undrer
mig er, at jeg på WIN2000 faktisk kan se nogle enkle af de
installerede Open Type fonte, men ikke alle. Men det kan måske hænge
sammen med, at det forholder sig, som du nævner, at der er forskellige
typer af Open Type fonte.

Men ellers tak for dine kommentarer.

Hilsen

Birger

Thomas G. Madsen (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 22-09-04 22:47

Birger skrev:

> Jeg har nu prøvet på både XP og WIN2000-platform, og hvad der
> undrer mig er, at jeg på WIN2000 faktisk kan se nogle enkle af
> de installerede Open Type fonte, men ikke alle. Men det kan
> måske hænge sammen med, at det forholder sig, som du nævner,
> at der er forskellige typer af Open Type fonte.

Jeg kører WinXP og kan sagtens se alle de OpenType-fonte jeg
har installeret i Photoshop 7 og jeg har både OpenType TrueType
og OpenType Type 1, men i Photoshop 7 har jeg ikke de samme
muligheder som i Photoshop CS og så vidt jeg husker så er der
den samme forskel imellem Illustrator 10 og CS (11).

Det du ser indrammet med rød på nedenstående screenshot drejer
sig udelukkende om specielle OpenType-funktioner og de findes
ikke i tegn-paletten i Photoshop 7.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/opentype/cs.png>.
Hvilke OpenType-funktioner man har adgang til i den menu
afhænger af fonten. Det er typisk OpenType Type 1-fontene som
indeholder flest funktioner, men det er også dem der koster
knaster. Hvis du f.eks. køber en OpenType-font hos Adobe(*) vil
det temmelig sikkert være en OpenType Type 1-udgave.

(*) <http://store.adobe.com/type/collections.html>.

--
Hilsen
Madsen

Ukendt (23-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-09-04 23:45

On Wed, 22 Sep 2004 23:47:18 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:


>Hvilke OpenType-funktioner man har adgang til i den menu
>afhænger af fonten. Det er typisk OpenType Type 1-fontene som
>indeholder flest funktioner, men det er også dem der koster
>knaster. Hvis du f.eks. køber en OpenType-font hos Adobe(*) vil
>det temmelig sikkert være en OpenType Type 1-udgave.

Du har sikkert ganske givet ret i dine betragtninger omkring typen af
Open Type fonte. Jeg sidder her på en WIN2000-platform og har åbnet
Illustrator 10. I min fontmappe "Fonts" under WINNT-mappen har jeg
f.eks installeret Monotype Corsiva, som er en Open Type font. Om det
er en type 1, er jeg ikke klar over. Den ses fint i MS Word og Corel
Draw, men ikke i Illustrator 10.

Måske skulle jeg prøve at arbejde gennem Adobes helt enorme
brugerforum (der er næsten uoverskueligt mange spørgsmål og svar) og
se, om jeg evt kunne komme en løsning nærmere der.

Hilsen
Birger

Thomas G. Madsen (24-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 24-09-04 00:44

Birger skrev:

> Du har sikkert ganske givet ret i dine betragtninger omkring
> typen af Open Type fonte.

Og så alligevel ikke, for lidt snusen rundt på Adobes support-
sider finder: <http://www.adobe.com/support/techdocs/322050.html>,
hvor der bla. står:

| Note: OpenType fonts are compatible with the following Adobe
| applications: InDesign 1.0 or later, Illustrator 9.0 or later,
| and Photoshop 6.0 or later.

Jeg holder dog stadig fast i, at OpenType-funktionerne er kraftigt
forbedrede i CS-pakkens programmer, men ovenstående side giver
også nogle forslag til, hvorfor skrifttyper ikke vises i Adobes
programmer, så prøv evt. at løbe løsningsforslagene igennem.

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste