Andet multimedie
bentjuul 3670
"fnidder" på jpg
Fra : Malene Hald

Dato : 20-09-04 17:05

Jeg håber nogen herinde kan svare på dette spørgsmål, selvom det ikk er 100%
hjemmeside relateret (og så alligevel!). Når jeg gemmer et billede i jpg
format, så er det meget "grumset" og holder ikke farverne. Ikke engang en
flade som er fuldstændig samme farve, holder farven, men bliver grumset og
snusket at se på. Jeg kan se, at alle andre åbenbart kan undgå dette, så
hvad er det lige jeg gør forkert?

Håber der er nogen der kan hjælpe... jeg bruger Paint Shop Pro 8.

Mvh

Malene Hald

Fra : Morten Lind

Dato : 20-09-04 17:33

Malene Hald <malenehaldREMOVESPAM@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> hvad er det lige jeg gør forkert?
>
> Håber der er nogen der kan hjælpe... jeg bruger Paint Shop Pro 8.

Hej Malene,

for det første er denne gruppe ikke dedikeret til hjemmesiderelaterede
spørgsmål, men til gengæld får du nok svar på dit spørgsmål i denne
gruppe, eftersom dit spørgsmål intet har med en hjemmeside at gøre.

Du fortæller ikke noget om, hvad du gør, så mit umiddelbare gæt vil
være, at du komprimerer for hårdt(?).

M.

Fra : Malene Hald

Dato : 20-09-04 18:49

> [...]
> gruppe, eftersom dit spørgsmål intet har med en hjemmeside at gøre.
>
> Du fortæller ikke noget om, hvad du gør, så mit umiddelbare gæt vil

Sorry, mig der glemmer at ændre i teksten! Jeg havde først postet
spørgsmålet i dk.edb.internet.webdesign, og de henviste mig hertil - jeg
glemte så at ændre i teksten, men jeg håber meningen kommer frem!

Kan du forklare mig, hvad det betyder jeg komprimere for hårdt? Jeg ved lidt
om grafik, men ikke altid hvad det hedder i fagsprog! Jeg prøvede at gemme
det samme billede i jpe og tif format, og der kom ikke det grumsede look, så
nu er jeg helt blank overfor hvad jeg gør forkert.... eller rigtigt! fx,
var baggrunden helt grå på jpe og tif, men jpg billedet havde det et
regnbueskær over sig, som fx olie har det!... håber det giver mening?

Mvh

Malene

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-09-04 19:23

Malene Hald skrev:

>Kan du forklare mig, hvad det betyder jeg komprimere for hårdt?

Jeg kan prøve, selv om jeg ikke lige husker PSP i detaljer. Start med
at gemme billedet i PSP's eget format, svjh. hedder det bare *.psp.
Det gør mu med Filer -> Gem som. Og du gør det inden du behandler
billedet overhovedet.

Først når du er helt færdig med at behandle det, gemmer du det som
*.jpg. Det gør du svjh. beds med Filer -> Export -> jpg. Så får du
vist en dialogboks hvor dsu kan vælge hvor meget du vil komprimere.
Hvis du vil have filen meget lille i KB, så bliver den noget
"grumset".

>[...] Jeg prøvede at gemme det samme billede i jpe og tif format,
>og der kom ikke det grumsede look,

Hvad er det for billeder? Farvefotos? At de ikke bliver grumsede i
tif, tyder netop på at du komprimerer dem for hårdt i jpg. Et
alternativ til tif(f) der også er tabsfrit, er png. Det kan i den
normale udgave vises i alle browsere, men filerne bliver betydelig
tungere en med en fornuftig jpg-kompression.

>så nu er jeg helt blank overfor hvad jeg gør forkert....

Håer det hjalp. Prøv dig frem til et passende kompromis mellem
filstørrelse og kvalitet.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Morten S Hansen

Dato : 20-09-04 20:37

Når du vælger gem, og har valgt .jpg-formatet kan du ved at trykke på
options-knappen vælge hvor hårdt billedet skal komprimeres...

håber det kan hjælpe dig...

mvh Morten /roskilde

Fra : Malene Hald

Dato : 20-09-04 22:31

Jeg har prøvet begge jeres metoder, og de gør billedet enoromt meget bedre,
og uden alt den ekstra fnidder - men stadigvæk er det mindre grumset i .tif
eller jpe format. Gør det nogen forskel om man bruger jpe eller jpg format?
Den eneste forskel jeg kan se er, at jpe fylder en lille bitte smule mere?
Er der nogen her der ved, om nogle af de to formater kan give problemer i
forskellige browsere eller lignende?

Mvh

Malene

Fra : emj

Dato : 21-09-04 01:41

On Mon, 20 Sep 2004 23:30:49 +0200, "Malene Hald"
<malenehaldREMOVESPAM@stofanet.dk> wrote:

>Jeg har prøvet begge jeres metoder

Begge metoder er jo samme metode. Enten du vælger "save as" /filtype
*.jpg/options
eller du vælger
File/eksport/*.jpeg optimizer
kommer du ind i samme dialogbox.

>og de gør billedet enoromt meget bedre,
>og uden alt den ekstra fnidder - men stadigvæk er det mindre grumset i .tif

Tif skulle gerne være ganske og aldeles uden grums, men er ikke et
egnet format til hjemmesider.

>eller jpe format. Gør det nogen forskel om man bruger jpe eller jpg format?

Du skal bruge *.jpg til hjemmesider.

>Er der nogen her der ved, om nogle af de to formater kan give problemer i
>forskellige browsere eller lignende?

Til hjemmesider kan du vælge mellem *.gif, *.jpg og *.png
Alle andre formater er uegnede til hjemmesider

Hor store er de billeder, du sidder og bakser med. De skal jo resizes
til passende størrelse, før du eksporterer og komprimerer dem.

Hilsen emj

Hilsen emj

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-09-04 08:12

emj skrev:

> [...]

Hvad hulen er *.jpe?

>Du skal bruge *.jpg til hjemmesider.

Nåhr, det var et meget firkantet udsagn ...

>Til hjemmesider kan du vælge mellem *.gif, *.jpg og *.png
>Alle andre formater er uegnede til hjemmesider

Det var bedre. *.gif er udmærket til tegninger, sort-hvide fotos og
såmænd også nogle få farvefotos med få farver i. Men efter min
erfaring er *.png-8 så godt som altid at foretrække for gif.

*.png-24 er også bedre end *.jpg hvis filstørrelsen er underordnet.
Formatet er tabsfrit og understøttes af alle de browsere jeg har hørt
om.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Malene Hald

Dato : 21-09-04 08:27

> Du skal bruge *.jpg til hjemmesider.

Hvad er forskellen på de to?

> Hor store er de billeder, du sidder og bakser med. De skal jo resizes
> til passende størrelse, før du eksporterer og komprimerer dem.

- Jamen, de er såmænd ikke specielt store. Det er profilfotos til en
hjemmeside for en sportsforening. Siden er her:
http://www.hg-floorball.dk/profiler.htm.

Jeg laver dem helt færdige, resize, redigering osv, før jeg gemmer dem. Nu
har jeg sat komprimeringen til det bedste, hvor det før var sat til 3/4 det
bedste - og det er blevet bedre, men i forhold til .jpe kan det blive meget
bedre....
På denne side http://www.bfc-floorball.dk/page.asp?pageid=herre1_trup, er
billederne fx jpg, men ikke ligeså grumsede som mine, trods jeg har sat
komprimeringen til den bedste kvalitet.... jeg føler mig lid forvirret!

Med venlig hilsen

Malene

Fra : emj

Dato : 21-09-04 08:44

On Tue, 21 Sep 2004 09:26:44 +0200, "Malene Hald"
<malenehaldREMOVESPAM@stofanet.dk> wrote:

>- Jamen, de er såmænd ikke specielt store. Det er profilfotos til en
>hjemmeside for en sportsforening. Siden er her:

Du gemmer EXIF informationer i billederne. det gør dem alle ca 50 kb
større end nødvendigt.
Fjern fluebenet "save exifdata" i dialogboksen, før du gemmer
billederne.
Når du har reziset dine billeder til den størrelse, du skal bruge, så
vælg max 15 som værdi i boxen "set compressions value".
Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 21-09-04 09:28

On Tue, 21 Sep 2004 09:26:44 +0200, "Malene Hald"
<malenehaldREMOVESPAM@stofanet.dk> wrote:

>Hvad er forskellen på de to?

Forskellen på *.jpe og *jpg er vist ret ens.
Begge formater hedder egentlig *.jpeg, men da vi kun bruger 3 tegn på
extentions er g faldet væk på den ene og man er gået over til at kalde
*.jpeg for *.jpg
Jeg har ikke nogen speciel viden om forskelligheder, hvis der er
nogen.
Hilsen emj