RAM! Hvad og hvor?
Fra : rt

Dato : 20-09-04 16:09

Hej ng.

Håber det er den rigtige gruppe, eller henvis mig gerne.

Jeg skal købe noget RAM til en venindes computer, men jeg
ved ikke rigtig hvilken slags.

Det er en:

AMD Duron Processor 747 Mhz
96 MB RAM

Den er købt i 2001

Mere ved jeg ikke. Kan det lade sig gøre at købe en
RAM-klods der passer til, uden at vide mere?

Jeg skal have nok til at køre WinXP og almene kontor-
programmer, så mener I ikke at 128 ekstra vil være nok?

Og hvor er det bedst/billigst at handle RAM på nettet??

Håber meget I kan hjælpe mig?

/rt

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-09-04 16:27

rt wrote:
> [...]
>
> Den er købt i 2001
>
> Mere ved jeg ikke. Kan det lade sig gøre at købe en
> RAM-klods der passer til, uden at vide mere?

I realiteten nej.
Det vil kun være gætteri, omend kvalificeret

> Jeg skal have nok til at køre WinXP og almene kontor-
> programmer, så mener I ikke at 128 ekstra vil være nok?

Man plejer at sige 256MB ialt som minimum.

> Og hvor er det bedst/billigst at handle RAM på nettet??

Tjah... det afhænger bl.a. af dagsprisen.

--
Steen Suder

Fra : rt

Dato : 20-09-04 16:39

> I realiteten nej.
> Det vil kun være gætteri, omend kvalificeret

OK. Men har du så et af slagsen??
Jeg troede at det var stort set den samme RAM-type i
alle stationære maskiner (fra samme tidsperiode).

> Man plejer at sige 256MB ialt som minimum.

Ok, så må det vel blive en 256-klods.

Kan du hjælpe emd hvilken slags?

/rt

Fra : Søren Blom

Dato : 20-09-04 16:56

"rt" <ostekongen@hotmail.com> skrev

> Kan du hjælpe emd hvilken slags?

Umiddelbart vil jeg gætte på at det er SD ram der sidder i maskinen, men
lige hvilken type er så ikke godt at vide, men tag dem ud der sidder i
maskinen, der står som regel på hvad det er for nogen, om ikke andet så et
nummer, som kan slås op med hjælp fra Google.

Personligt vil jeg mene at mindre end 256 MB ram på en Win XP maskine ikke
kan betale sig.
Din veninde vil ikke opleve noget mærkbart ved at gå fra 96 til 128 MB ram.
Istedet skulle du måske finde ud af hvad der kan sidde i maskinen, brug den
information du kan få fra bundkortet for at finde ud af hvad der kan sidde i
maskine , så køb enten to blokke med hver 128 MB ram eller een på 256 MB,
det ville jeg selv gøre.

Ved hjælp af Everst Home Edition som kan hentes fra
http://www.lavalys.com/products.php?lang=en kan du få af vide hvad der
sidder i maskinen og hvad du kan bruge af Ram typer.

Lige et sidste råd, brug så vidt muligt ram fra samme producent, har selv
dårlig erfaring med at have ram fra forskellige producenter i sammen
maskine.

--
VH

Søren Blom