Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skarphed af billeder med D70
Fra : Alexander

Dato : 20-09-04 11:08

Hej alle,

lige et spm. : jeg har en D70 - fik den med 28-80mm, og bagefter fik købt
en 50mm f/1.8 ( og venter også nu på en 18-70mm). Fra starten af, har jeg
bemærket, at alle de billeder jeg laver IKKE er skarpe nok ( i hvert fald
ikke så meget som jeg ønsker!! ), hvis jeg ikke efterbehandler dem, enten i
Nikon Editor ( sharpen - middel eller high ) eller i PS ( USM ). Når jeg
altså bearbejder dem, er de fine nok, jeg kan få rigtigt, rigtigt skarpe
billeder!
I starten troede jeg, at det er måske fordi jeg brugte 28-80mm, som alle er
enige, ikke er den bedste, der kan fås.
Men jeg oplever mere eller mindre det samme også med min 50mm!
Er det mig, der har for storre forventninger eller er det mening, at det
skal være sådan? Nogle gange tror jeg, at billeder fra min gamle ( og meget
billigere Olympus dig. kamera ) er skarpere end D70's, altså hvis vi snakker
om ubehandlede billeder, lige fra kassen. Efter behandling dog, er D70 klart
meget bedre og skarpere...
Så...jeg vil bare være sikker, at det er inten galt med min D70. Måske er
det bare lavet sådan med vilje, men en skarpheds algoritam, der giver (
kræver ?? ) mere plads til efterbahandling og kreativitet? I så fald er det
i orden, jeg vil bare vide det og så kan jeg leve med det ( selvom jeg ikke
synes, det er særligt smart at skulle efterbehandle næsten hvert billede,
man tager ).
Hvad er Jeres erfaringer ?

Pft

Alex

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-09-04 11:34

Alexander wrote:
> [...]
> synes, det er særligt smart at skulle efterbehandle næsten hvert billede,

Tager du JPEG/RAW? hvad bruger du af skarphedsindstillinger i
kameraet/RAW-converter ?

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-09-04 11:32

"Alexander" <Xjupiter1X@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke
> synes, det er særligt smart at skulle efterbehandle næsten hvert billede,

Hej Alexander!

D70 laver møgskarpe billeder - men der tilføjes ikke en masse kunstig
skarphed som billige non-dSLR digitalkameraer meget ofte gør. Det er op til
en selv at se hvad man vil have. Men prøv at vurdere, om de "bløde" billeder
fra D70 ikke er mere naturlige end billederne fra dit gamle Olympus. Du kan
jo evt. skrue skarpheden i top i kameraet, og du kan også køre
batchprocessering af dine billeder via f.eks. Nikon Capture, som er en god
investering når man har et D70. Desuden vil jeg anbefale dig altid at skyde
i RAW-format - der er flere billedinformationer, og den kunstige skarphed
kan du selv vælge i f.eks. Nikon Capture, helt som du har lyst til. Desuden
er Photoshop eller Nikon Capture bedre til at lave den kunstige skarphed en
D70 er.

Med dit 28-80 får du naturligvis aldrig rigtigt skarpe billeder, men dit 50
mm 1,8 er knivskarpt - fra omkring blænde 2,8 og op.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : ab©

Dato : 20-09-04 18:35

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev bl.a i en meddelelse

> ... men dit 50 mm 1,8 er knivskarpt - fra omkring blænde 2,8 og op.

Nu er Nikons 50 / 1.8 jo ikke nogen "fast størrelse" - hvad hedder dit
objektiv helt præcist ?

ab

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-09-04 18:44

"ab©" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote in message

> Nu er Nikons 50 / 1.8 jo ikke nogen "fast størrelse" - hvad hedder dit
> objektiv helt præcist ?

Nikons 50/1.8 er den samme optiske konstruktion enten den er med AF eller
manuel. Den gamle manuelle lavpris serie E er ikke helt på højde. Se evt på:

http://www.naturfotograf.com/lens_norm.html

Bo //

Fra : ab©

Dato : 20-09-04 20:59

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Nikons 50/1.8 er den samme optiske konstruktion enten den er med AF eller
> manuel. Den gamle manuelle lavpris serie E er ikke helt på højde. Se evt
> på:

Eller sagt på en anden måde: E-serien er noget bras, og det et sådant
eksemplar af slagsen, som Alexander har, er det jo ikke så mærkeligt at der
er problemer med skarpheden.

ab

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-09-04 21:17

ab© wrote:
> [...]
>>

> Eller sagt på en anden måde: E-serien er noget bras, og det et sådant
> eksemplar af slagsen, som Alexander har, er det jo ikke så mærkeligt

Jo, men prøv lige at være realistiske, ikke? Manden har lige købt et D70,
med kit-objektiv. Han skriver: "...og bagefter fik købt en 50mm f/1.8 ( og
venter også nu på en 18-70mm). " - hvor sandsynligt er det, at manden har
opstøvet et objektiv fra omkring kridttiden, uden autofokus eller noget som
helst?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-09-04 21:42

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> [...]
> venter også nu på en 18-70mm). " - hvor sandsynligt er det, at manden har
> opstøvet et objektiv fra omkring kridttiden, uden autofokus eller noget

Jeg har ikke taget stilling til sandsynligheden for hvilket objektiv der er
tale om. Den må Alexander oplyse, for det er ham, der ved det.
Jeg har svaret på at Nikon har lavet en serie E af ringe kvalitet, og at
både den manuelle Ais og de AF baserede er af samme optiske konstruktion.

Bo //

Fra : Peter Rongsted

Dato : 20-09-04 22:10

> [...]

>Eller sagt på en anden måde: E-serien er noget bras, og det et sådant
>eksemplar af slagsen, som Alexander har, er det jo ikke så mærkeligt at der

Det var absolut ikke alle objektiver i E serien, der er noget bras.

Peter

Fra : nyrup

Dato : 21-09-04 00:19

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Det var absolut ikke alle objektiver i E serien, der er noget bras.
>
> Peter

Altså, jeg har et gammelt 50 mm f1,8 Serie E...
Jeg har aldrig regnet det for det helt store...
Værdsatte mine gamle Nikkor 28mm (F- AI-modificeret) og Nikkor 35 mm AI
langt højere. Alt sammen brugt.
Men så købte jeg et D70.
Min forbavselse blev meget stor da jeg prøvede det billige Serie
E-"skrammel"... Det er så at sige det skarpeste af alle mine objektiver! Der
er ikke nævneværdig forskel på det og så på min 300 mm f4 AF Nikkor. (Ja,
jeg ved det lyder som det rene pip...) På den anden side mener jeg at have
læst, at E-serien først og fremmest var en "plastic-serie" på det mekaniske
område. Altså måske først og fremmest ikke lavet til så hårdhændet
professionel brug. -

- Det med skarpheden har jeg også funderet en del over.
Umiddelbart bliver man imponeret over et billede fra f.eks. et Olympus
compact kamera. Masser af skarphed!!!...
Det er også fint nok. Men kan det ikke blive for meget?
Når man lige har kigget lidt på sine D70 billeder så opdager man at der er
mange detaljer i det. Det er mere nuanceret. Man kan sagtens lave et
knaldhårdt kontrastfuld billede hvor kanterne står hårde og hvor der
alligevel ikke er mange detaljer. - Jeg synes også at skarphed - eller
mangel på samme- på en computerskærm er en ting og en anden ting er når
billedet bliver printet ud, evt. hos en fotohandler/tjeneste.
Der kommer der noget frem, som er svær at få hold på på en skærm. Et billede
kan virke skuffende uskarp på skærmen og vise sig som et flot passende
skarpt billede når det bliver printet ud.
- Jeg har oplevet nøjagtigt det samme med billederne fra mit IXUS 400.

Endelig vil jeg sige, efter at have prøvet RAW, at man altså godt nok KAN
hive noget mere skarphed og detalje samt mindre støj ud af billeder optaget
i RAW... Jeg har dog endnu ikke prøvet om det i praksis kan ses i en A4
udkrift. Jeg tvivler lidt...

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-09-04 05:26

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> wrote in message
> [...]
mekaniske
> område. Altså måske først og fremmest ikke lavet til så hårdhændet

Ud over en billigere mekanisk opbygning er coatingen også i den ringere
ende.

Bo //

Fra : Peter Rongsted

Dato : 21-09-04 10:16

> [...]

>læst, at E-serien først og fremmest var en "plastic-serie" på det mekaniske
>område. Altså måske først og fremmest ikke lavet til så hårdhændet

E serien var især ringer rent mekanisk. Desuden var der de fleste
(alle?) ikke multi-coatede. 50mm serie E'eren havde stort set samme
optiske konstruktion som de andre 50mm objektiver. Det er meget skarpt,
men kontrasten er ikke så god.

Peter

Fra : HKJ

Dato : 21-09-04 03:44

> Eller sagt på en anden måde: E-serien er noget bras, og det et sådant
> eksemplar af slagsen, som Alexander har, er det jo ikke så mærkeligt at
der
> er problemer med skarpheden.

Gad vide hvem der ved mest om det objektiv, dig eller Bjørn:
-------------
Sharpness is very good, but contrast and colour saturation result in images
that do not quite match the clarity of the Nikkor.
-------------
Han syntes ihvertfald ikke at skarpheden fejler noget.

Fra : Alexander

Dato : 21-09-04 08:23

Det er en Nikkor AF-D 50mm f/1.8 , jeg fik den for et par uger siden fra
Tyskland, gennem techikdirekt.de

Fra : HKJ

Dato : 20-09-04 11:41

"Alexander" <Xjupiter1X@get2net.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> synes, det er særligt smart at skulle efterbehandle næsten hvert billede,

Kompakt kamera bruger normalt højere skarpheds indstillinger end D70.
Grunden til den lave skarpheds indstilling er at når et billede
efterbehandles, får du bedst resultat hvis du ikke har brugt skarpheds
algorithmer først.

Men du kan selvfølgelig ændre indstillingerne i dine opsætnings menuer på
D70.

Hvis det er meget slemt, så prøv at søge på "backfocus" og lav en focus
test, du kan have fået et defekt kamera.

Fra : Kenneth K

Dato : 20-09-04 11:54

On Mon, 20 Sep 2004 12:08:07 +0200, Alexander <Xjupiter1X@get2net.dk>
wrote:

> [...]
> ikke
> synes, det er særligt smart at skulle efterbehandle næsten hvert billede,

Kan du vise et 100% udsnit fra et af dine billeder?

USM i Photoshop er eftersigende meget mere advanceret og bedre end det dit
kamera kan lave. Jeg har læst på dpreview.com at en høj skarpheds
instilling ligefrem kan give færre detajler ved store udskrifter. Selv
bruger jeg 95% af tiden RAW-format med alle instillingerne på neutral. Jeg
vil selv bestemme 112% over hvordan mit billede skal være.

vh.
Kenneth

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-09-04 12:00

Kenneth K wrote:
> instilling ligefrem kan give færre detajler ved store udskrifter. Selv
> bruger jeg 95% af tiden RAW-format med alle instillingerne på neutral. Jeg
> vil selv bestemme 112% over hvordan mit billede skal være.

Når du kører RAW vil indstillingerne i kameraet nok kun have effekt
på en evt. embedded jpeg.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : HKJ

Dato : 20-09-04 12:14

> Når du kører RAW vil indstillingerne i kameraet nok kun have effekt
> på en evt. embedded jpeg.

Indstillingerne bliver lagt i NEF filen og vil blive brugt af Nikon
softwaren, når den konverterer til jpg. Selvfølgelig kan de ændres vi
capture.

Fra : Alexander

Dato : 20-09-04 13:15

Tusind tak til alle, der prøvede at hjælpe mig med et godt råd!
Jeg kan ikke uploade et exampel nu ( jeg er på arbejde ), men vil gøre det
når jeg
kommer hjem, så I kan selv se, hvad jeg snakker om....
Jeg tror ikke, det er så slemt, at der er tale om et problem med backfokus,
men vil alligevel lave en test, når
jeg finder tid til det. Testen har jeg fundet på:
http://md.co.za/d70/chart.html#BackFocus

Men knivskarpe billeder uden brug af USM eller lignende, kan jeg altså ikke
få!

Fra : Alexander

Dato : 20-09-04 22:57

Jeg har lige bemærket en anden mærkelig ting!
Jeg plejer først at åbne et billede i Nikon Viewer og bagefter i Nikon
Editor.
Nu har jeg lagt mærke til, at hvis billedet er i NEF format, ser det en hel
del skarpere i NikonEditor
end i Nikon Viewer - det ser næsten sådan ud som jeg forventer at det skal
være uden nogen form for behandling!
( NB. jeg åbner bare billedet i begge programmer, har begge vinduer åbnet og
kan tydeligt ser forskellen !
dvs. jeg laver ingen ændringer på billedet )

Hvis billedet er derimod i JPG format, er det slet ikke nogen forkel, de ser
nøjagtig det samme i
begge programmer ?!

Det kan jeg altså finden ingen forklaringer på - kan ikke se nogen logik i
det !!

Nogen der kan forklare det?

Prøver i morgen på en anden pc for at se, om jeg vil opleve samme ting...

Hilsen

Fra : Alexander

Dato : 20-09-04 23:55

har lige lavet et par tests til...puha...
hvis jeg åbner NEF billede i enten Nikon Viewer, Nikon Capture eller
PhotoShop7 ser det éns ud,
fint nok, men ikke helt skarpt.
men hvis jeg som sagt åbner billedet i NIkon Editor først, er der en forskel
at se - billedet er
en tand skarpere. jeg kan så gemme det i jpg format og åbne det i PS sammen
med det originale NEF
billede - forskellen mellem de to billeder kan nu tydeligt ses - altså jpg
billede er skarpere !?

jeg forstår det slet ikke!!

Fra : Alexander

Dato : 21-09-04 08:41

Har lige prøvet det på en anden PC - det er det samme - dvs. NEF billede
åbnet i Nikon Editor ser
skarpere ud end samme billede åbnet i Nikon Viewer eller PS !!!

HVORFOR????

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 09:03

> Har lige prøvet det på en anden PC - det er det samme - dvs. NEF billede
> åbnet i Nikon Editor ser
> skarpere ud end samme billede åbnet i Nikon Viewer eller PS !!!
>
> HVORFOR????

Læg mærke til at det tager længere tid at loade et billede til Nikon editor
end til Nikon viewer.

Nikon editor processor billedet meget mere omhyggeligt - mere CPUtid - og
får derfor flere detaljer med. Det gælder kontrast skarphed osv.
Derfor anvender jeg kun NEF og kun Nikon editor til fremkaldelse. (Skal dog
have set på de ekstra muligheder med Nikon Capture!)
RAW til JPG i kameraet er også mere simpel end Nikon editor!

Gert

Fra : Alexander

Dato : 21-09-04 10:42

Tak for svaret! Ja, det kunne være sådan, som du siger...
Men hvordan kan det være at billedet åbnet i Nikon Editor'en ikke kun er
skarpere i forhold til samme billede åbnet i Nikon View, men også til det
samme billede åbnet i Nikon Capture eller PS??
De er begge to tunge at loade og skulle være mere komplekse end Nikon
Editor!

Men nej, billedet ser bedst ud, hvis åbnet med Nikon Editor!

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-09-04 17:00

"Alexander" skrev 20.09.2004 12:08:

> Hvad er Jeres erfaringer ?

Min bror og jeg kæmper en religionskrig - Nikon vs. Canon - så da jeg havde
fået mit D70, var noget af det første han gjorde, netop at tjekke
skarpheden. Han havde oplevet præcist det du beskriver på sit 10D. Ved
testbilleder kunne vi se, at det samme nogenlunde gjorde sig gældende for
D70, nemlig at man med Photoshop og en gang Unsharp Mask kan hive en del
ekstra skarphed frem. Har kun prøvet på JPEGs.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-09-04 17:07

In article <BD74CB33.6D5D%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>, Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> D70, nemlig at man med Photoshop og en gang Unsharp Mask kan hive en del
> ekstra skarphed frem. Har kun prøvet på JPEGs.

Det er normalt at billedet fra kameraet i RAW format IKKE har fået
kørt noget skarphed på. Det har det i JPEG fra konsumer kameraer.
I JPEG på 300D kan man også skrue op for det.

Men generelt er det noget man bør vente med til man er færdig
med at behandle billedet, og så findes der mange andre måder en
unsharp mask der er bedre, og ikke giver halo'er. Der er flere
opskrifter på nettet.