Arkivalieronline
Fra : EH

Dato : 19-09-04 17:06

Denne kommentar er personlig og er IKKE et udtryk for hverken Statens
Arkiver (SA) eller Arkivalieronline(AO) holdninger.

Det er utrolig så mange ved hvad der sker på AO / SA og hvor meget de skal
spare og får i tilskud.

Hvis SA havde været ude for en besparelse på 200.000.000 kr. så havde de
ikke eksisteret i dag.

Der er indført Mandags lukning og lukket uge 52 og fredag efter
kristighimmelfarsdag, det kan jeg ikke få til 100 dage, nærmere det halve
(der var nogle mandage der var lukket i forvejen pga. helligdage).

AO er ikke ansat af Brian Mikkelsen pga. besparelse, det var startet op før
besparelsen. Og de 14 mill. ville nok have lavet en anden AO, men tilskuddet
er under det halve.

Hvis i vil have de nøjagtige tal, så prøv at spørge Statens Arkivers
Filmningscenter, det er dem der står for scanningsprojektet. Email adr
findes på www.sa.dk/saf.

AO er et tilbud for slægtsforsker, som derved kan læse kirkebøger og
folketællinger derhjemme. Det er rigtig at læsbarheden ikke er den bedste
ved de ældste bøger, det skyldes flere ting. Bøgernes tilstand da de blev
filmet, kamera / film kvalitet dengang de blev filmet, scanne kvalitet osv.
Da filmene er S/H, så giver det ikke meget at scanne i gråtone (jeg ved godt
de forsøg der er lavet på DIS, det vil jeg ikke nærmere ind på, AO har også
lavet mange forsøg). Det tager 4 gange så lang tid at scanne i gråtone som i
S/H, så AO bliver nødt til at se på hvad giver mest for de penge der er
stillet tilrådighed, kun scanne 1/4 i gråtoner eller som nu i S/H.

AO ville gerne scanne direkte fra bøgerne i gråtoner, men det tager endnu
længere tid og der skal endnu flere penge til.

Der er nogle få der skriver at AO er ubrugelig, men AO modtager mange mails
om det modsatte (de må også gerne skrive det her).

AO er først helt klar ved udgangen af 2005, og havde ikke behøvet at
tilgængeliggøre noget før, men AO mener at det er bedst at tilgængeliggøre
løbende, selv om der bliver lavet om på søge funktion, visning osv.
Der er ved at blive udviklet en ny bladnings / visnings program, som bliver
taget ibrug inden årets udgang.

AO bliver beskyldt for de "alene vide", men er der ikke her i gruppen 2-3
stk. som giver udtryg for at de "alene vide".

Jeg håber at de som vil starte et scanning projekt op kommer igang, de vil
meget hurtig opdage at det ikke er noget der bliver lavet på en formiddag.

Omkring søgefunktionen, så er den det samme som er til mikrokort, det bliver
udvidet med begivenhed, der hvor det tydeligt fremgår. Hvis der er nogen,
der har et forslag til et projekt til at udvide søgefunktionen uden at det
koster arbejdstid for SA (ud over at programmerer), så send en email til AO.

Mvh Erling

Fra : twinie

Dato : 19-09-04 20:35

> Der er indført Mandags lukning og lukket uge 52 og fredag efter
> kristighimmelfarsdag, det kan jeg ikke få til 100 dage, nærmere det halve
> (der var nogle mandage der var lukket i forvejen pga. helligdage).
+ lørdagene i maj, juni, juli august

mvh Jette

Fra : EH

Dato : 20-09-04 05:59

"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev i en meddelelse
> + lørdagene i maj, juni, juli august

Det var de også før besparelsen

Mvh Erling

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 23-09-04 19:39

On Mon, 20 Sep 2004 06:59:28 +0200, "EH"
<det.vil.jeg@ikke.opgive.her.dk> wrote:

>"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev i en meddelelse
>halve

>Det var de også før besparelsen

Det passer simpelthen ikke. Der blev lukket kl. 14, men nu er der helt
lukket.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : aafe

Dato : 19-09-04 23:52

EH wrote:
> Denne kommentar er personlig og er IKKE et udtryk for hverken Statens
> Arkiver (SA) eller Arkivalieronline(AO) holdninger.

Vedr. det at repræsentere og/eller ikke repræsentere, skriver TDC
medarbejdere i deres news indlæg, at de ikke repræsenterer TDC.

Da jeg første gang så det, kom jeg til at tænke på, at jeg jo heller
ikke repræsenterer TDC, hvorfor jeg også begyndte at skrive - hvad sandt
var - at jeg ikke repræsenterede TDC.

Dette resulterede i et vredt brev fra TDC, hvor jeg fik besked på at
ophøre med at skrive jeg ikke repræsenterede TDC, for når jeg nemlig
skrev således, udgav jeg mig nemlig - efter TDC's mening - for at
repræsentere TDC .

> Det er utrolig så mange ved hvad der sker på AO / SA og hvor meget de skal
> spare og får i tilskud.

De newsindlæg må jeg være gået glip af, idet jeg kun har set een eneste,
der har smidt konkrete tal på bordet.

> AO er ikke ansat af Brian Mikkelsen pga. besparelse, det var startet op før
> besparelsen. Og de 14 mill. ville nok have lavet en anden AO, men tilskuddet
> er under det halve.

Og, i så fald må det da absolut være i jeres interesse, hvis der her fra
gruppen kan skabes så meget røre om sagen, at politikerne beslutter sig
for at kaste nogle flere penge efter jer, og jeres projekt. Jo flere
penge i får at gøre med, og jo bedre et produkt i kan levere, jo større
tilfredstillelse må der vel være i det for jer.

> Der er nogle få der skriver at AO er ubrugelig, men AO modtager mange mails
> om det modsatte (de må også gerne skrive det her).

Jeg tror ikke i skal læse det på den måde, men snarere se det som
brugernes frustration over, at *en del* af materialet er
ubrugeligt/ulæseligt. Se istedet det frugtbare i at denne frustration
luftes, idet det jo bekræfter, at jeres service værdsættes så højt, at
brugerne orker at lufte deres frustration.

> AO bliver beskyldt for de "alene vide", men er der ikke her i gruppen 2-3
> stk. som giver udtryg for at de "alene vide".

Der må vist nogle navne på bordet der, for det at du - og måske AO som
sådan - har set dig/jer gale på 2-3 personer her i gruppen, er jo
egentlig ikke udtryk for andet, end at du/i har set dig/jer gal(e)på en
2-3 af de personer, som i dels er ansat til at betjene, og som ligeledes
- via skatten - er med til at betale jeres løn.

Altså, lad os få nogle navne på bordet: Hvem er det du/AO ikke kan lide ?

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-09-04 07:13

"EH" <det.vil.jeg@ikke.opgive.her.dk> skrev Sun, 19 Sep 2004 18:06:12
+0200

>Hvis i vil have de nøjagtige tal, så prøv at spørge Statens Arkivers
>Filmningscenter, det er dem der står for scanningsprojektet. Email adr
>findes på www.sa.dk/saf.

Har været der, har set hele etablisementet, har diskuteret mulighedene
med de ledende medarbejdere.

Folkene på AO ved udmærket at kvaliteten er for dårlig, og ville hellere
end gerne gøre det bedre - men det nuværende var nu engang det pengene
rakte til.

Så det er slet ikke det der er problemet. Problemet er, at man udadtil
giver udtryk for at projektet kører som det skal og at kvaliteten er
helt i orden.

Og medmindre nogen med autoritet (feks. DIS-Danmark) siger fra, så får
de bevilligende myndigher det indtryk, at operationen er lykkedes - og
at det faktisk er muligt at spare et større antal millioner kroner på
åbningstiden, bare man giver lidt pebbernøder til indscanning.

Når man så har scannet resten af folketællingerne og
skifteprotokollerne, så kan man jo roligt sætte åbningstiden endu mere
ned, og så fremdeles, og så videre.

Og det kan hverken SA eller brugerne være tjent med.

Det er her den reelle probelemstilling ligger, og så det faktum at man
bruger en masse penge på noget som indefor en kortere årerække alligevel
skal gøres om.!

>Da filmene er S/H, så giver det ikke meget at scanne i gråtone (jeg ved godt
>de forsøg der er lavet på DIS, det vil jeg ikke nærmere ind på, AO har også

Jo, det giver ganske meget. Til gengæld kunne man godt nøjes med en
langt lavere opløsning - det ville spare oceaner af diskplads og
transmissionstid.

>Jeg håber at de som vil starte et scanning projekt op kommer igang, de vil
>meget hurtig opdage at det ikke er noget der bliver lavet på en formiddag.

Hmmmmm. Tjo, måske man skulle prøve sådan lidt for sjovs skyld.

Men må jeg så spørge:

Hvormegen erfaring har du i læsning af gotiske tektster.?
Hvormegen erfaring har du i billedbehandling.?
Hvormegen erfaring har du mht. forskellige filtyper.?
Hvormegen erfaring har du i indscaning og efterbehandling?
Hvormegen erfaring har du i at opstille websider.?
Hvormegen erfaring har du i at lave søgerutiner.?

Udfra hvilken baggrund udtaler du dig i det hele taget om selve det rent
tekniske i disse ting.????

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : børge askholm

Dato : 20-09-04 07:51

-----
> koster arbejdstid for SA (ud over at programmerer), så send en email til AO.
>
> Mvh Erling

Måske det igen er mig der ikke ved nok, men det forekommer mig at
signaturen "EH" ikke tidligere er set her i gruppen. Er det tilfældet
vil jeg gerne retledes.

Noget helt andet er den rent sproglige udformning af meddelelsen. Den
tyder ikke på at komme fra officiel side. Jeg er derfor nysgerrig efter
at vide hvilken tilknytning EH har til SA og AO.

Enhver kan jo komme her og sige at man er EH og at man som afsender er
det-vil-jeg-ikke-sige-her

Børge Askholm

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-09-04 08:19

børge askholm <baskholm@webspeed.dk> skrev Mon, 20 Sep 2004 08:50:52
+0200

>Måske det igen er mig der ikke ved nok, men det forekommer mig at
>signaturen "EH" ikke tidligere er set her i gruppen. Er det tilfældet
>vil jeg gerne retledes.

Jeg tror også at brevet er et falsum, ihvertfald er det ikke skrevet fra
en SA adresse, men fra en privat TDC bredbånds adresse.

Men jeg har dog valgt at besvare brevet seriøst af hensyn til andre der
måtte læse tråden.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 20-09-04 12:37

Mon, 20 Sep 2004 09:18:57 +0200, skrev Arne Feldborg:

> Jeg tror også at brevet er et falsum, ihvertfald er det ikke skrevet fra
> en SA adresse, men fra en privat TDC bredbånds adresse.

Enhver kan jo se, at domæner her.dk tilhører Ernst Juul Petersen fra
Søllested, så hvis i tvivler på afsenderens identitet, beskylder i ham jo
for også at ville ødelægge andres domæner med spam.
Det er da vel ikke tænkeligt?

http://aner.dk/

Fra : pm

Dato : 20-09-04 14:52

Indlægget af EH er underskrevet af Erling og ikke Ernst ???

PM

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 20-09-04 16:03

Mon, 20 Sep 2004 15:51:35 +0200, skrev pm:

> Indlægget af EH er underskrevet af Erling og ikke Ernst ???

Og derfor ser jeg ingen grund til at tage det seriøst.

http://aner.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-09-04 18:12

Scripsit Kaj Svenningsen:

> Og derfor ser jeg ingen grund til at tage det seriøst.

Det mest sørgelige er faktisk at indlægget virkelig ser ud til at være
forfattet af Erling Haagh som er ansat på filmningscenteret. Hvilket
er stærkt betænkeligt, hvis ikke man som varetager af arkivalieronline
ved at der er forskel på sort-hvid i analog og digital forstand. Et
sort-hvidt fotografi er i gråtoner, ikke i 2-bit sort-hvid sådan som
Erling påstod i sit indledende indlæg.

Lars Erik Bryld

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 20-09-04 19:24

Mon, 20 Sep 2004 19:11:40 +0200, skrev Lars Erik Bryld:

> Det mest sørgelige er faktisk at indlægget virkelig ser ud til at være
> forfattet af Erling Haagh som er ansat på filmningscenteret.

Jeg er i så fald ude af stand til at tage ham seriøst, når han uhæmmet
sviner med andres domæner.

http://aner.dk/

Fra : eh

Dato : 20-09-04 19:59

Det er rigtig at jeg arbejder i SA, i har ikke set mine int. her før pga.
jeg ikke har skrevet indlæg her før, og dette bliver også den sidste, det
var disse høje tal der udløste kommentaren, de andre ting har jeg svaret på
mange gange.
Jeg kan ikke se at der noget galt med at kalde sig EH, jeg kan se at der er
aafe, pm, pp osv. Der er ikke nogen fra andre gruppe der haft noget imod
dette, men der er måske specielle regler her i gruppen. Med hensyn til
e-mail opgiver jeg den aldrig i en nyhedsgruppe pga. spam.

Endnu en gang, AO er IKKE lavet pga. besparelse og var startet før
besparelsen, ja den blev faktisk startet under den forrige regering. AO er
lavet som et tilbud til dem som ikke kan komme på arkiverne og det er der
faktisk mange der er glade for. Der kommer stort set lige så mange på
læsesalene nu som før besparelserne og SA er kede af at de ikke kan holde
åben på mandage, men !!!!!!!

Jeg er ikke sur på nogen, jeg er bare ikke enig i deres konklusioner, men
når de kommer med tal på omkostninger bør de nok undersøge talerne først,
jeg kan ikke huske de nøjagtige tal, men de er alle lagt fra virligheden.

Indlæget var ment som et venlig oplysnig om nogle af forholderne og ikke som
et surt opstød.

Mvh Erling

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 20-09-04 20:16

Mon, 20 Sep 2004 20:58:43 +0200, skrev eh:

> dette, men der er måske specielle regler her i gruppen. Med hensyn til
> e-mail opgiver jeg den aldrig i en nyhedsgruppe pga. spam.

Men du bruger gerne andres. Lyder som en hyggelig fyr.

http://aner.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-09-04 20:31

Scripsit Erling:

> Det er rigtig at jeg arbejder i SA, i har ikke set mine int. her før
> pga. jeg ikke har skrevet indlæg her før, og dette bliver også den
> sidste,

Det er nu ikke helt rigtigt. "Poul Pedersen"-indlæggene fra 12-13/9
var også dine, så vidt det ser ud til herfra. Du er mere end velkommen
til at skrive, også under pseudonym - men det er lettest at tage dig
alvorligt hvis du holder dig til et enkelt navn.

Lars Erik Bryld

Fra : aafe

Dato : 20-09-04 20:56

eh wrote:
> [...]
> dette, men der er måske specielle regler her i gruppen. Med hensyn til
> e-mail opgiver jeg den aldrig i en nyhedsgruppe pga. spam.

Nej, der er faktisk ikke noget galt i at kalde sig for et eller andet,
ligesom der heller ikke er noget galt at bruge sine initialer, sådan som
tilfældet er med de initialer du nævner!

Der er faktisk heller ikke noget galt i, at beskytte sig imod spam. Det
er faktisk meget fornuftigt, og så giver det samtidig en vis beskyttelse
mod virus.

Du har ret i, at der gives udtryk for forskellige specielle og uskrevne
regler her i gruppen, der strider mod selve Usenet konceptet, og vel
snarere hører hjemme i et lukket og privat regi.

Men, disse ting skal du - efter min mening - blot ignorere, fordi de som
nævnt strider mod selve Usenet konceptet.

Det er imidlertid væsentligt for nogle deltagere her i gruppen, at vide
hvem de taler med, og det kriterie vil i almindelighed være opfyldt, når
først deltagerne har set din signatur nogle få gange, og har læst et par
af dine indlæg.

For mig at se, har du tonet rent flag, og har fortalt du arbejder for
AO, men at du ikke skriver her som deres repræsentant. Og, så er der -
efter min mening - ikke mere at komme efter der.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 23-09-04 19:53

On Mon, 20 Sep 2004 20:58:43 +0200, "eh"
<det.vil.jeg@ikke.opgive.her.dk> wrote:

>Endnu en gang, AO er IKKE lavet pga. besparelse og var startet før
>besparelsen, ja den blev faktisk startet under den forrige regering.

Det er vist mest en diskussion om hønen og ægget. Men sandheden er
altså, at kulturminister Brian Mikkelsen brugte AO som et ganske
væsentligt argument for nedskæringerne.

> AO er
>lavet som et tilbud til dem som ikke kan komme på arkiverne og det er der
>faktisk mange der er glade for.

Ja, hvis man ikke har andre muligheder, så er man vel glad for det,
man kan få. Men det her handler altså om, noget andet. Det handler om,
at der ved opbygningen af AO er truffet nogle forkerte beslutninger,
som gør projektet langt dårligere end det kunne have været.

Man kunne have scannet i gråtoner - man valgte at scanne i sort/hvid,
så alle mikrokortenes gråtoner går tabt. Man valgte at scanne i en
urimeligt stor opløsning, som ingen kan bruge på sin skærm. Man valgte
at lægge siderne i TIF-format istedet for GIF eller JPG, der er
standard på Internettet.

>Der kommer stort set lige så mange på
>læsesalene nu som før besparelserne og SA er kede af at de ikke kan holde
>åben på mandage, men !!!!!!!

Hvilket så bare viser at kulturministeren tog fejl, da han brugte AO
som argument for nedskæringerne.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : aafe

Dato : 03-10-04 23:49

On Mon, 20 Sep 2004 20:58:43 +0200, "eh" wrote:

> [...]
>jeg kan ikke huske de nøjagtige tal, men de er alle lagt fra virligheden.

Men, så lad os da prøve at kigge på nogle tal for, hvad man på
bredbåndsområdet kan få til hvilke penge:

Ude i den store verden, skal man mindst op på 10 Mbps før man kan
kalde en forbindelse for bredbånd, og sådan en forbindelse kan man her
på Frederiksberg i Københavnstrup området få for 275 kroner om
måneden, hvor til kommer et 50 kroners administrationsgebyr i
kvartalet, som Frederiksberg Forsyning (kommunen), beregner sig for at
kradse pengene ind.

http://www.frbnet.info/ - vælg punktet: "priser" og der igen
underpunktet "generelt", eller brug istedet dette link:

http://www.frbnet.info/priser1.htm

Ved etableringen af FrederiksbergNet A.M.B.A., lavede man vist en
aftale med DSB på den ene side, om tilslutning til DSB's lysledernet,
idet Frederiksberg nemlig er omkranset af jernbanestrækninger, hvorved
der er relativ kort forbindelsesvej til DSB's lysledernet. På den
anden side lavede man en aftale med Frederiksberg Kommune, om at kunne
trække sine forbindelser gennem kommunens finmaskede underjordiske net
af kanaler, hvilket naturligvis sikrer lave anlægs og
distributionsomkostninger. FrederiksbergNets lyslederkabler til/fra de
tilsluttede ejendomme er på 1000 Mbps.

Flytningen af Rigsarkivet til DSB området, vil give en særdeles tæt
forbindelse til DSB's lysledernet. Og Statens arkiver kan uden tvivl
få en fordelagtig aftale istand med DSB, der vel ligefremt tilsiger,
at Arkivalieronlines webserver simpelthen bør flyttes her til
Københavnstrup, og fluks opgradere forbindelsen til f.eks 2x100 Mbps
(2x aht. redundans).

Eller hvorfor ikke bare 1Gbps med det samme

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-09-04 07:52

> [...]

>Hvis i vil have de nøjagtige tal, så prøv at spørge Statens Arkivers
>Filmningscenter, det er dem der står for scanningsprojektet. Email adr

Nej, det gør den faktisk ikke, og heller ikke på de omkring liggende
sider. Jeg har derfor undtagelsesvist valgt at sende cc til:
Arkivalieronline@saf.sa.dk

>Da filmene er S/H, så giver det ikke meget at scanne i gråtone (jeg ved godt

Det er ganske enkelt noget vrøvl. Filmene og mikrokortene er i det man i
gamle dage kaldte sort / hvid foto - som vitterligt er i hundredvis
gråtoner.

Det kan overhovedet ikke sammenlignes med sort / hvis indscanning, hvor
der kun eksisterer sort eller hvidt - ingen mellemtoner.

>lavet mange forsøg). Det tager 4 gange så lang tid at scanne i gråtone som i
>S/H, så AO bliver nødt til at se på hvad giver mest for de penge der er
>stillet tilrådighed, kun scanne 1/4 i gråtoner eller som nu i S/H.

Efter min bedste overbevisning også noget vrøvl. AO scanner nemlig i en
opløsning der er dobbelt så høj som nødvendigt.

Og denne dobelte opløsning giver 4-dobbelt filstørrelse, 4-dobbelt
forbrug af båndbredde og formentlig også 4-dobbelt scanningstid.

>AO ville gerne scanne direkte fra bøgerne i gråtoner, men det tager endnu
>længere tid og der skal endnu flere penge til.

Når vi snakker direkte fra bøgerne, så har du givetvis ret.

Men når vi snakker scanning fra mikrokort, så ville en halvering af
opløsnigen og overgang til gråtoner give er bedre reultat end det
nuværende - uden yderligere omkostninger.!

>Der er nogle få der skriver at AO er ubrugelig, men AO modtager mange mails
>om det modsatte (de må også gerne skrive det her).

Og det har jeg så valgt at gøre.

AO er ikke ubrugelig, det ingen heller påstået. Men kvaliteten *er*
simpelthen for ringe, og - mere væsentligt - den kunne efter min mening
sagtens hæves uden de helt store meromkostninger.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 23-09-04 20:51

On Sun, 19 Sep 2004 18:06:12 +0200, "EH"
<det.vil.jeg@ikke.opgive.her.dk> wrote:

>Da filmene er S/H, så giver det ikke meget at scanne i gråtone

Den lader vi lige stå lidt - hvis det illustrerer det faglige niveau
hos SA, så forstår jeg meget bedre, hvad der er galt.....

> (jeg ved godt
>de forsøg der er lavet på DIS, det vil jeg ikke nærmere ind på, AO har også
>lavet mange forsøg).

Som den der har lavet disse forsøg på DIS, kunne jeg ellers godt tænke
mig at høre din mening om det.

SA reaktion på dette oplæg er nemlig et glimrende eksempel på den
vi-alene-vide holdning, der hersker i (dele af) arkiverne.

For dem, der ikke har set siden, så ligger den her:

http://www.dis-danmark.dk/ao/

Efter min bedste overbevisning viser denne side helt klart, at
scanning i gråtoner giver et langt bedre resultat end AO's scanning i
sort/hvid. Forsøgene viste også, at indscanning i en mere rimelig
opløsning med gråtoner og lagring i JPG-format ikke giver større
filstørrelser end de nuværende.

Endelig viste forsøgene en anden detalje. Selv i det tilfælde, at man
ikke kunne overvinde sig selv til at scanne i gråtoner, så kunne man
dog i det mindste have valgt GIF-format frem for TIF. Filstørrelse og
kvalitet er den samme; men brugerne ville så dog i det mindste være
sluppet for dette tåbelige plugin.

På grundlag af disse forsøg rettede DIS henvendelse til SA, idet vi
udtrykkeligt henviste til denne side. Svaret kom fra Rigsarkivaren,
men er formentlig forfattet af Landsarkivaren i Viborg. Han skriver
ganske enkelt, at der "ikke er nogen væsentlig kvalitetsforskel mellem
de forskellige formater". Muligheden for at bruge GIF-format blev slet
ikke kommenteret.

Enten er manden arrogant og bedrevidende eller også er han blind. I
begge tilfælde burde han sendes på pension.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org