C++: Læsning og sammenligning
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-04 12:58

Hej alle

Jeg skal læse i en fil, men for at finde det rigtige sted at
starte, skal jeg lede efter en given sekvens af tal, nemlig
0 25 0 0 2.

Jeg har prøvet med:

const string NEWMESSAGE = "\0\0x19\0\0\2";

string linje(NEWMESSAGE.length(),' ');
char ch[1];

while (linje!=NEWMESSAGE) {
groupfile.read(ch,1);
linje=linje.substr(1,4)+ch;
}

men det ser ikke ud til at virke.
Er jeg nødt til at teste værdierne én ad gangen?

--
Bertel

Fra : Bertel Brander

Dato : 19-09-04 13:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> men det ser ikke ud til at virke.
> Er jeg nødt til at teste værdierne én ad gangen?

Problemet er at man ikke kan bruge std::string's !=
operator med andet end '\0' terminerede strenge.
Operatoren vil stoppe når den ser den første '\0'
hvilket er første tegn i dit tilfælde.

Du kan bruge en memcmp sammen med et array eller en vector.

--
What's in a name?
That which we call a rose by any other name would smell as sweet.

Fra : Anders J. Munch

Dato : 19-09-04 14:40

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev:

> Problemet er at man ikke kan bruge std::string's !=
> operator med andet end '\0' terminerede strenge.
> Operatoren vil stoppe når den ser den første '\0'
> hvilket er første tegn i dit tilfælde.

Forkert. Man kan sagtens sammenligne std::string der indeholder '\0'
tegn. Hvis din implementation bruger strcmp, så har den en bug.

Konstruktion fra en nul-termineret streng er en anden sag. Bertel,
prøv at erstatte

> const string NEWMESSAGE = "\0\0x19\0\0\2";

med:

const char newmessage_c[] = {0,25,0,0,2};
const string NEWMESSAGE(newmessage_c, sizeof(newmessage_c));

mvh. Anders

Fra : Bertel Brander

Dato : 19-09-04 16:59

Anders J. Munch wrote:

> Forkert. Man kan sagtens sammenligne std::string der indeholder '\0'
> tegn. Hvis din implementation bruger strcmp, så har den en bug.

Du har ret, det kan man godt (jeg vil dog mene at det er
en lidt sær side effekt).

Jeg er ikke sikker på at følgende konstruktion er sikker:

char ch[1];

while (linje!=NEWMESSAGE) {
groupfile.read(ch,1);
linje=linje.substr(1,4)+ch;

Bør sidste linie ikke være:

linje=linje.substr(1,4)+ch[0];

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-09-04 18:26

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Du har ret, det kan man godt (jeg vil dog mene at det er
> en lidt sær side effekt).

Jeg ville muligvis overveje at benytte "deque" i stedet for "string":

template <typename T, typename FwdIt>
std::istream& search_past(std::istream& is, FwdIt first, FwdIt last)
{
const std::deque<T> ref_seq(first, last);
std::deque<T> read_seq;
T t;
while(read_seq.size() != ref_seq.size() && is >> t) {
read_seq.push_back(t);
}
while(read_seq != ref_seq && is >> t) {
read_seq.pop_front();
read_seq.push_back(t);
}

return is;
}

som bruges
const char newmessage[] = {0,25,0,0,2};
search_past<char>(file, &newmessage[0], &newmessage[sizeof(newmessage)]);

Det bliver måske ikke kortere, men jeg syntes måske det er tydeligere.
Noget af den øgede størrelse skyldes at man slipper for antagelsen om at
start sekvensen findes i filen og forudsætningen om at startsekvensen ikke
må bestå af et bestemt mønster.

[8<8<8<]
> Bør sidste linie ikke være:
>
> linje=linje.substr(1,4)+ch[0];

Jo.
Men er det ikke simplere at skrive
char ch;
while(...) {
groupfile >> ch;
line = line.substr(1,4)+ch;
}

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-04 22:48

Bertel Brander skrev:

>Du har ret, det kan man godt (jeg vil dog mene at det er
>en lidt sær side effekt).

Jeg har da hele tiden opfattet det som en central pointe at når
man opgiver 0-termineringen, kan en streng indeholde en vilkårlig
værdi.

--
Bertel

Fra : Bertel Brander

Dato : 19-09-04 23:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har da hele tiden opfattet det som en central pointe at når
> man opgiver 0-termineringen, kan en streng indeholde en vilkårlig
> værdi.

Jeg ville mene at det logiske var at en std::string indeholdt en
streng, og en streng er i min optik (efter at have programmeret
i C i mange år) en række karakterer, afsluttet af et '\0'.
Jeg er så med denne tråd blevet belært om at det ikke er
tilfældet i C++, her er en streng en række char's og
intet andet.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-09-04 23:57

On Mon, 20 Sep 2004 00:17:57 +0200, Bertel Brander wrote:

> [...]
> en række karakterer, afsluttet af et '\0'. Jeg er så med denne tråd
> blevet belært om at det ikke er tilfældet i C++, her er en streng en
Skyldes det i sagens natur ikke, at C++ ikke har en specifikation af en
string. Jeg mener så absolut ikke, at en string skal være
null-termineret i C++, hvilket skyldes, at klassen string indeholder en
privat member variabel, der har oplysninger om stringens længde. Metoden
sting.length() returnerer indholdet af denne variabel, hvorfor en
string-klasse i C++ ikke behøver at læse til \0. Anderledes forholder
det sig i C, hvor der ikke findes nogen definition af en string, hvilket
betyder, at man har måttet indfører et reserveret tegn for at indikere
afslutning på tegnsekvensen.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
Format a program to help the reader understand it.
- The Elements of Programming Style (Kernighan & Plaugher)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-04 08:02

Bertel Brander skrev:

>Jeg ville mene at det logiske var at en std::string indeholdt en
>streng, og en streng er i min optik (efter at have programmeret
>i C i mange år) en række karakterer, afsluttet af et '\0'.

Du er miljøskadet af C. Jeg lærte C på et sent tidspunkt og
skulle vænne mig til at arbejde med 0-terminerede strenge og de
små ulemper det gav - bl.a. at et nul midt i strengen pludselig
klippede den i smadder.

--
Bertel

Fra : Bertel Brander

Dato : 20-09-04 18:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du er miljøskadet af C.

Måske...

> Jeg lærte C på et sent tidspunkt og
> skulle vænne mig til at arbejde med 0-terminerede strenge og de
> små ulemper det gav - bl.a. at et nul midt i strengen pludselig
> klippede den i smadder.

Jeg synes netop at det ville være naturligt at hvis
man indsætter en '\0' midt i en std::string, så
ender strengen der.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-09-04 18:24

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Jeg skal læse i en fil, men for at finde det rigtige sted at
> starte, skal jeg lede efter en given sekvens af tal, nemlig
> 0 25 0 0 2.

Hvis du kan tillade dig at læse filens indhold ind i en "vector", så kan du
bruge "search". Det skal læses ind i en "vector" idet "search" er en
multipass algoritme, hvilket ikke er kompatibelt med istream_iterator.

istream_iterator<char> file_end;
vector<char> file_content(istream_iterator<char>(file), file_end);

const char newmessage[] = {0,25,0,0,2};
vector<char>::iterator iter =
search(
file_content.begin(), file_content.end(),

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-04 22:49

Mogens Hansen skrev:

>Hvis du kan tillade dig at læse filens indhold ind i en "vector", så kan du
>bruge "search".

Tak for dine tips. Jeg kikker på det.

--
Bertel