Ny computer - gerne forslag til forbedring~
Fra : Jonas R.

Dato : 19-09-04 12:10

Skal til at opgradere min gamle pc:
Athlon XP 1700+
512 mb ddr ram pc2100 (Crusial)
Gainward Geforce 4 ti 4600 powerpack (genbruges)
Hercules Theater Xp Lydkort (genbruges)
2x matorx 60 GB i raid 0

Altså regner kun med at genbruge lydkort og grafikkort.

Har kigget på følgende:

Kabinet:
Enermax CS-800TA

Bundkort:
Abit IC7-MAX

CPU
CPU Pentium 4 3 GHZ 800 mhz, 8kb L1, 1mb L2 socket 478
Evt. noget der er bedre til samme pris?

Ram:
2x Kingston 512mb DDr pc3200/400 mhz / cl3
Er lidt i tvivl om hvilken ram der er smartest at købe? Evt. op i noget
endnu hurtigere?

DVD-Rom
Plextor PX-116A (Sort)

Brænder:
Plextor PlexWriter 52/24/52A (Sort)

Ville gerne have maxtor harddiske igen, men ved ikke om det kan betale sig
at købe Sata diske i forhold til almindelig ata133? hvis man ikke kører raid
(gider jeg ikke igen).

Jeg vil gerne have en Low noise PSU, men hvilken skal jeg vælge?

Samt en low noise CPU køler til min pentium, men hvilken er god?

/Jonas R.

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-04 13:03

"Jonas R." <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Abit IC7-MAX
>
> CPU
> CPU Pentium 4 3 GHZ 800 mhz, 8kb L1, 1mb L2 socket 478

Ja jeg er jo tilhænger af AMD 64

> Ram:
> 2x Kingston 512mb DDr pc3200/400 mhz / cl3
> Er lidt i tvivl om hvilken ram der er smartest at købe? Evt. op i noget
> endnu hurtigere?

Dual Channel eller cl2 Ram er marginalt hurtigere men markant dyrere, så jeg
valgte nøjagtig samme RAM da jeg mener pengene er bedre givet ud andet
steds.

> DVD-Rom
> Plextor PX-116A (Sort)
>
> Brænder:
> Plextor PlexWriter 52/24/52A (Sort)

Køb dog en DVD-brænder, og nøjes med den. Det koster ikke mere end at købe
to drev, og den kan det hele.
Hvis du skal kopiere CD'ere tager det vel ikke så forfærdeligt lang tid at
lade den cache originalen på harddisken.

> [...]
> at købe Sata diske i forhold til almindelig ata133? hvis man ikke kører

Du skal da have en WD Raptor 10K disk.
Med de efterhånden latterligt hurtige CPU'er vi bruger er harddisken mere og
mere en flaskehals i dagligt brug.
De er ikke så store, men så kunne du jo bruge en af de gamle som storage.

> Jeg vil gerne have en Low noise PSU, men hvilken skal jeg vælge?

Helt klart Seasonic Super Tornado.
Den er helt latterligt stille og efter alt hvad jeg har læst om dem, rigtig
gode.
Personligt oplevede jeg at mine problemer med mit Radeon 9800 Pro grafikkort
(det notoriske "Blank Screen Syndrom") forsvandt da jeg skiftede PSU. Inden
da havde jeg prøvet alt andet da jeg troede min NorthQ 450 Watts PSU var god
nok.

> Samt en low noise CPU køler til min pentium, men hvilken er god?

Rune

Fra : Jonas R.

Dato : 19-09-04 13:16

Snip

> Ja jeg er jo tilhænger af AMD 64

Oki lige pt er edbpriser nede, men hvilke bundkort (gerne abit) kan du så
evt. anbefale til AMD? Hvad med køler kan man få noget relativt støjsvagt?

> Dual Channel eller cl2 Ram er marginalt hurtigere men markant dyrere, så
jeg
> valgte nøjagtig samme RAM da jeg mener pengene er bedre givet ud andet
> steds.

Har dog overvejet at gå op i pc4400 550 mhz, kan det svare sig eller er der
ingen mer forskel i yddelsen?

> [...]
> Hvis du skal kopiere CD'ere tager det vel ikke så forfærdeligt lang tid at
> lade den cache originalen på harddisken.

Sandt nok havde ikke lige tænkt over det, men kigger lige på noget combi :)

> [...]

> Helt klart Seasonic Super Tornado.
> Den er helt latterligt stille og efter alt hvad jeg har læst om dem,

Havde overvjet en 400Watt Chill Innovation PSU, kender du noget til dem?
Læste om dem på hardware-test.dk og de anbefalede dem i hvert fald.

Fra : jma

Dato : 22-09-04 22:32

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis AT adslhome DOT dk> wrote in message

> Ja jeg er jo tilhænger af AMD 64

Hvor meget hurtigere er en 64 ?
Og får man glæde af det som alm. bruger?

F.eks.:
Athlon 64 3000+, 2.0Ghz kr.1219 kr. (hos SHG.)
Athlon Barton XP 2800+ 2.075GHz - kr. 745 kr.

Hvad får du mere for pengene? Derudover koster bundkort mm. vel stadig lidt
mere... Eller hvad?

Jeg skal selv ud at købe ny computer nu, og har da overvejet en 64'er, men
kunne forestille mig at det samtidig ville give nogle nye problemer?? Så pt.
hælder jeg nok til en Barton.

Hilsen Jan

Fra : Erik

Dato : 19-09-04 15:01

"Jonas R." skrev:
> Jeg vil gerne have en Low noise PSU, men hvilken skal jeg vælge?
>
> Samt en low noise CPU køler til min pentium, men hvilken er god?

Prøv at tjekke denne side: http://www.silentpcreview.com/
Især deres forum er en guldgrube ang. lownoise tips og tricks.

--
Erik