Hvordan arbejder Mormonerne egentlig med s~
Fra : pm

Dato : 19-09-04 11:00

Og hvad sker der ??

Ikke uden en vis taknemmelighed har jeg via Mormonernes arkiver kunne finde
aner, som jeg ellers nok ville have haft svært ved at lokalisere. Men der er
ting som undrer...

For eksemplets skyld
Finder en mulig ane hos Mormonerne, der oplyser.. Helene Pedersdatter døbt 3
feb. 1754 i Trinitatis. Faderen er Peder Wiinkvist...

Men..... jeg ser hende ikke efterfølgende med børn, børnebørn osv.... ej
heller hendes faders ophav..... ligger registreret lige så stille med en
dåb.

Hvordan og hvorfor finder Mormonerne lige netop denne hændelse ???
Er det en slægt, eller skriver man bare af fra kirkebøger i flæng ?
Og hvad gør man så med oplysningen ??

Er altså lidt nysgerrig

P.Müller

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-09-04 11:39

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev Sun, 19 Sep 2004 11:59:33 +0200

>Hvordan og hvorfor finder Mormonerne lige netop denne hændelse ???
>Er det en slægt, eller skriver man bare af fra kirkebøger i flæng ?

Hvis du 'klikker' dig ind på personen og kigger nederst til venstre på
siden ser du at der står Batch No: C201054, Dates:1742 - 1792

Alle Batchnumre der begynder med C, M, J eller F er systematiske
afskrifter af kirkebøger fra det pågældende sogn i den nævnte periode.
Disse regnes for de mere pålidelige af de mange forskellige databaser du
har adgang til på familysearch.org

Hvis du vælger kun at søge på International Genealogical Index og vælger
Denmark som region kan du nederst på siden indtaste batchnummer C201054
og få en oversigt over alt hvad der i netop den afskrift.
Eller brug evt. skemaet på:
http://80.62.84.41/php/batch_nr/igi_soeg_form.php

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 19-09-04 15:24

Scripsit Arne Feldborg:

> Alle Batchnumre der begynder med C, M, J eller F er systematiske
> afskrifter af kirkebøger fra det pågældende sogn i den nævnte
> periode.

Hvem foretager egentlig disse afskrifter og kommer der stadig nye til?
I givet fald, kan man følge med i hvad der er på vej?

Lars Erik Bryld

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-09-04 16:24

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> Scripsit Arne Feldborg:

> Hvem foretager egentlig disse afskrifter og kommer der stadig nye til?
> I givet fald, kan man følge med i hvad der er på vej?

Det opfordres alle kirkens medlemmer til,
og det er ofte ældre, pensionerede medlemmer,
som er færdige med egne slægtshistoriske medlemmer,
som gør det. Og ja, der kommer hele tiden nye til.

Hvordan finder vi ud af, hvilke bøger, der er undervejs:
Det vil jeg lige finde ud af, ved at spørge "opad" i systemet,
jeg vender tilbage med et svar.
Mvh.Bodil.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-09-04 08:48

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev Sun, 19
Sep 2004 17:23:50 +0200

>Hvordan finder vi ud af, hvilke bøger, der er undervejs:
>Det vil jeg lige finde ud af, ved at spørge "opad" i systemet,
>jeg vender tilbage med et svar.
>Mvh.Bodil.

Hvis du finder en metode til at holde sig orienteret om opdateringer af
batchfiler vil jeg meget gerne have et praj, enten her eller i e-mail.
Det vil gøre det sådan cirka 100 gange nemmere for mig at holde min side
med oversigt over batchnumre up to date.

Og her er det i sagens natur batchnumre med bogstvaerne c, m, j og k
jeg er intereseret i.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-09-04 13:25

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med oversigt over batchnumre up to date.
>
> Og her er det i sagens natur batchnumre med bogstvaerne c, m, j og k

Selvfølgelig, Arne. Jeg har mailet til "headquarter", så må vi se,
hvornår vi får svar.

Mvh.Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-09-04 22:51

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:41516f24$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig, Arne. Jeg har mailet til "headquarter", så må vi se,
> hvornår vi får svar.

og svaret fra "headquarter" kom her i dag, og lyder:
"The extraction program is still going strongly and people all over the
world
are involved. I know of some of my Dutch friends in the Netherlands who are
involved, some of my friends locally, some friends in Australia, etc.

Sincerely,
Nell
Family History Product Support"

Så uddragningsprogrammet kører stadig.
Jeg er nu nødt til at finde ud af, hvordan man kan
finde en liste over det, som er undervejs.

Mvh.Bodil.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 28-09-04 22:08

On Sun, 19 Sep 2004 12:39:06 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>afskrifter af kirkebøger fra det pågældende sogn i den nævnte periode.
>Disse regnes for de mere pålidelige af de mange forskellige databaser du

Jeg fant bl.a. noen av mine aner i Kragerø og Sannidal avskrevet. Men
da jeg sjekket microfichen med IGI registeret viste det seg at det var
enorme lakuner. Ved å følge litt mer viste det seg at de personer som
var utplukket i kirkeboken til registrering kun var de personer som
var oppadrettet slekt til mormonere, søsken til aner og deres barn.

Mao. om du finner at et sokn har blitt ekstrahert med C eller
M-batch-nr men ikke finner din ane i FamilySearch, så er det viktig å
likevel sjekke original kirkebok! De kan fortsatt være der!

Man kan altså ikke bruke FamilySearch som en ekskluderende kilde, dvs.
til å bekrefte at en person _IKKE_ kan ha blitt født/døpt i soknet
siden vedkommende ikke nevnes ekstrahert. Det betyr kun at ingen
Mormoner var i slekt med vedkommende og derfor uinteressant å
registrere

Fra : Alf Christophersen

Dato : 28-09-04 22:21

On Tue, 28 Sep 2004 23:08:18 +0200, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

> [...]
>var utplukket i kirkeboken til registrering kun var de personer som
>var oppadrettet slekt til mormonere, søsken til aner og deres barn.

Det som jeg fant også merkelig var at personer som var C-registrert i
1991-fichen, med samme navn som en kjent mormon-utvandrer fra Sannidal
og vedkommendes slekt plutselig var forsvunnet fra en CD-samling jeg
kjøpte for et par år siden. Der fantes plutselig ikke mine
stamforeldre Christen Thorbjørnsen, Thorbjørn Rollefsen og Rollef
Thorbjørnsen i Drangedal i det hele tatt, mens de var med i
1991-utgaven. (Tror de nå igjen er tatt inn i varmen).Derimot var aner
til mormoneren Nils Thorbjørsen med. Men navnebroren Nils (sønn av
Christen Thorbjørnsen sønn Thorbjørn Christensen og bror til min
toldefar, nå var fjernet)

Jaja. Jeg stoler ikke lenger i det hele på IGI/FamilySearch, men
bruker det som peilepinn over mulige arbeidshypoteser.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-09-04 13:59

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse news:p2ljl0t04vv4n42ktu5gb9d8ier7re4qm9@4ax.com...

> [...]
> til mormoneren Nils Thorbjørsen med. Men navnebroren Nils (sønn av
> Christen Thorbjørnsen sønn Thorbjørn Christensen og bror til min

Ser du, hvis nu indsenderen har opdaget, at han har lavet en fejl,
så har han faktisk ret til at få slettet det forkerte fra IGI - og
det benytter vi os somme tider af. Men læg venligst mærke til, at
det kun er indsenderen, der har denne ret, ingen andre.

> Jaja. Jeg stoler ikke lenger i det hele på IGI/FamilySearch, men
> bruker det som peilepinn over mulige arbeidshypoteser.

Det er også den helt rigtige tilgang. Sådan benytter alle hæderlige
slægtsforskere også andre kilder. Vi er nødt til at se det selv,
før vi tør skrive det som rigtigt.

Mvh.Bodil.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 29-09-04 19:32

On Wed, 29 Sep 2004 14:59:23 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>det benytter vi os somme tider af. Men læg venligst mærke til, at
>det kun er indsenderen, der har denne ret, ingen andre.

Problemet er at avskriften var helt korrekt den, men det var ikke
slekta til Nils Thorbjørnsen. Avskriften fra kirkeboken var korrekt,
men likevel ble det strøket.
Hadde evt. forstått det om det var noe fra innsendelsene av egen
slektsforskning at det ble fjernet, men her var det snakk om en rekke
kirkeboksinnførsler fra ekstraksjonsprogrammet. Det som skjedde
overbeviser meg at det er kun utvalgte personer i kirkebøkene som
ekstraheres, ikke kildetro avskrift av alle personene i kirkeboken.
Det er derfor den ikke kan brukes til å si at person X ikke er født i
kirkesoknet fordi bare deler av kirkebøkene er registrert.

Det får vi vente på til DIS-Norge og Riksarkivet har fått registrert
dem (ang. kirkebøker for Sannidal og Kragerø er vel og merke
registrert på data for lenge siden, men mangler ressurser for
korrekturlesing )

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-09-04 22:44

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse news:ikvll05am5d3vk47bmk0m0tvhe26vuuvrm@4ax.com...

> [...]
> Det er derfor den ikke kan brukes til å si at person X ikke er født i
> kirkesoknet fordi bare deler av kirkebøkene er registrert.

Din mistro kan jeg nok ikke fjerne, men kun forsikre dig
om, at uddragningsprogrammet ikke gør forskel på høj
eller lav, alle navnene i et sogn bliver uddraget.
Derimod, hvis der er tale om personligt slægtsforhold,
indsender vi naturligvis kun de, som vi er beslægtede med.

Tja, det må I så gøre.
Mvh.Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-09-04 13:57

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i en
meddelelse news:1ekjl05up93il5nqmougmjcsb5bpontsk5@4ax.com...

> [...]
> var utplukket i kirkeboken til registrering kun var de personer som
> var oppadrettet slekt til mormonere, søsken til aner og deres barn.

I så tilfælde er der ikke tale om uddragning, men familiemedlemmer,
som har indsendt navnene på deres slægtninge - derfor er der naturligvis
huller i rækken af navne, vi kan jo ikke være i familie med alle, vel?

Mvh.Bodil.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 29-09-04 19:33

On Wed, 29 Sep 2004 14:56:51 +0200, "Bodil Grove Christensen"
> [...]

>som har indsendt navnene på deres slægtninge - derfor er der naturligvis
>huller i rækken af navne, vi kan jo ikke være i familie med alle, vel?

C-batchnummere er det første gang jeg hører stammer fra innsendelse av
egen forskning. Det var både C- og M-batchnr som her ble fjernet i
forhold til fichene.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-09-04 16:02

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan og hvorfor finder Mormonerne lige netop denne hændelse ???
> Er det en slægt, eller skriver man bare af fra kirkebøger i flæng ?

Hvordan vi gør:
en del af kirkens genealogiske arbejder koncentrerer sig om
"uddragningsprogrammet", hvor medlemmer sidder bog for bog
og skriver hændelserne ind og sender det til templet,
hvorefter der kan udføres tempelordinanser for den pågældende.
Hvilke bøger, der bliver uddraget er central organiseret, og jeg
har ikke sat mig videre ind i det, men kan se, at mange danske
bøger er allerede i gang - eller færdige. Det skyldes vel, at mange
amerikanske medlemmer af kirken har danske rødder, og har valgt
at tage de danske bøger, fordi de kan læse sproget.

Hvorfor vi gør det:
Kirkens officielle hjemmeside svarer vist bedre om det:
http://www.mormon.org/learn/0,8672,1477-17,00.html

En anden mulighed end uddragningsprogrammet er såmænd
den enkle mulighed, at hun er en "ikke nær slægtning" til
det pågældende medlem, og at hendes slægt derfor ikke udforskes
yderligere.

Mvh.Bodil.

Fra : pm

Dato : 19-09-04 18:48

Tak for de fine og uddybende samt brugbare svar

P. Müller

Fra : Erik Rahbek ?stergaa~

Dato : 24-09-04 18:39

hej PM,

Du fik ikke svar på :

Og hvad gør man så med oplysningen ??

mvh.
Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 24-09-04 23:42

"Erik Rahbek ?stergaard" <erik.rahbek.osterg@aab11.dk> skrev i en meddelelse
> hej PM,
>
> Du fik ikke svar på :
>
> Og hvad gør man så med oplysningen ??

Den 19.9.04 kl. 17.02 svarede jeg på det spørgsmål,
så det må du kunne finde.
Mvh.Bodil.

Fra : pm

Dato : 25-09-04 02:36

Synes nok jeg har fået fine svar og afventer Bodils opfølgning fra
headquater

PM

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4154a299$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Kim Melchior

Dato : 26-09-04 15:50

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> wrote in message news:<4154cb8c$0$46882$14726298@news.sunsite.dk>...
> Synes nok jeg har fået fine svar og afventer Bodils opfølgning fra
> headquater
>
> PM

Jeg havde frokost med Nell i fredags, og vi talte om dette emne. Hun
sagde at de batch numre der var tale om var en del af det saakaldte
navne uddragnings program.

Som mange af jer nok er klar over, mormonerne tror at det er
nodvendigt at lave stedfortraedende tempelarbejde (daab) for de der er
dode saa de kan komme i de hojeste cirkler i livet herefter. Det er
derfor er de saa interesseret i genealogi. Det er noget der er blevet
gjort ihvertfald siden 1840érne. Efterhaanden som der blev bygget
flere og flere templer var der en lang overgang, hvor kirkens
medlemmer ikke sendte nok navne ind for tempelarbejde til at holde
templerne igang, saa man startede fra kirkens side navne uddragnings
programmet, hvor man gennemgik for eksempel kirkeboger og uddrog alle
navnene der derefter blev sendt til templerne saa tempel arbejde kunne
blive udfort. Dette er de saakaldte c og m batches.

Hvis jeg lige maa indskyde her inden der er nogen der vil sige at
deres forfaedre ikke skulle laves til mormoner ved denne
stedfortraedende daab, at det er nok ikke noget at spekulere over.
Personligt ser jeg saadan her paa det:

Hvis mormonerne har ret i deres teologiske laeredomme og denne daab er
nodvendig, saa vil vore forfaedre vaere dem evigt taknemmelige for
dette tempel arbejde. Hvis de er galt paa den teologisk set, saa har
mormonerne bare spildt deres tid og ingen skade er gjort, men de har
hjulpet mange paa vej med hensyn til slaegtsforskning.

Tilbage til det oprindelige sporgsmaal.
Der skulle ikke komme flere af disse batcher i IGI (det Internationale
Genealogiske Index,) da der ikke er blevet sendt flere af disse navne
fra navne uddragnings programmet til templerne siden slutningen af
1990'erne. Derimod begyndte de hvad de kalder VRI, Vital Records
Index. Der er stadigvaek, hovedsagligt medlemmer af mormon kirken der
uddrager navne, men disse navne bliver nu lagt ind i VRI, der saa er
til raadighed for baade medlemmer og ikke medlemmer af mormonkirken
naar vi arbejder med vores slaegts forskning. Mormonerne kan derefter
selv finde navnene for deres forfaedre og beslaegtede personer og
derefter sende disse navne til et af deres templer saa tempel arbejdet
kan udfores. Disse navne i VRI kan ogsaa findes paa websiden
familysearch.org

Jeg haaber st dette besvarer sporgsmaalet.

mvh

Kim Melchior

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-09-04 18:36

"Kim Melchior" <scangen@netutah.com> skrev i en meddelelse
> "pm" <ps98@tzeliamail.dk> wrote in message

> Jeg havde frokost med Nell i fredags, og vi talte om dette emne. Hun
> sagde at de batch numre der var tale om var en del af det saakaldte
> navne uddragnings program.

Spørg lige Nell, om der findes en liste over de arkivalier,
der er under uddragning, og om den er offentlig tilgængelig.

Hils hende også og sig tak for svaret.

Mvh.Bodil.

Fra : Kim Melchior

Dato : 27-09-04 14:50

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message news:<4156fe1c$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Kim Melchior" <scangen@netutah.com> skrev i en meddelelse

> Spørg lige Nell, om der findes en liste over de arkivalier,
> der er under uddragning, og om den er offentlig tilgængelig.
>
> Hils hende også og sig tak for svaret.

Hej Bodil

Der findes en liste over alle de kirkeboger der er med i uddragnings
programmet op til en gang i 90'erne, og de plejede at have denne liste
tilgaengelig i diverse Familie historie centre paa et saet mikro kort,
men den er ikke laengere tilgaengelig, hverken paa vort lokale center
eller i Salt Lake City.
Jeg har aldrig vaeret i stand til at faa et svar over grunden til at
den blev fjernet.

Listen blev kalde Vital Records Listing (mener jeg), og den indeholdt
batch numrene fra alle projecter fra hele verden.

mvh

Kim Melchior

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-09-04 20:19

> [...]
>
> Listen blev kalde Vital Records Listing (mener jeg), og den indeholdt
> batch numrene fra alle projecter fra hele verden.

Det må du da vist hellere spørge Nell om så.
Hvad med en liste over arkivalier, der er
under uddragning?

Mvh.Bodil.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 28-09-04 22:26

On Mon, 27 Sep 2004 21:18:51 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

>Det må du da vist hellere spørge Nell om så.
>Hvad med en liste over arkivalier, der er
>under uddragning?

F.eks. på Internet? Søk på vital records mormon på www.google.com

Kommer opp masse lenker der.F.eks.
for Polen: http://www.jewishgen.org/infofiles/Poland/NewMicrofilms.htm

England:
http://www.ancestry.com/learn/library/article.aspx?article=5465

For øvrig mener jeg den finnes på CD'ene som du får kjøpt for Norden.
(Har dem ikke tilgjengelig her og nå)

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 29-09-04 17:59

Scripsit Alf Christophersen:

> F.eks. på Internet? Søk på vital records mormon på www.google.com
>
> Kommer opp masse lenker der.F.eks.
> for Polen: http://www.jewishgen.org/infofiles/Poland/NewMicrofilms.htm

Det er da kun en oversigt over hvad der er filmet, ikke hvad der er
under indtastning eller allerede indtastet.

Lars Erik Bryld