Hunde/fjernsyn
Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-09-04 22:02

Hejsa Gruppe...

Jeg mener at have læst at hunde af en eller anden grund, ikke kan se
fjernsyn. At en todimensionel flade ikke kan ses af en hund. Er det rigtigt?
Kan de se bevægelsen i skærmen så? Og kan en hund se i farver? Mener at have
læst at de er farveblinde og ser i gråtoner.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg faktiskt tit ser Peanut se fjernsyn.
Han sidder virkelig og kigger koncentreret ind i skærmen sommetider. Jeg har
prøvet at tage lyden fra, og han kigger stadig. Har også prøvet at slukke,
og så går han, så snart bileldet forsvinder.
Forleden sad jeg og så Jamie Oliver, og det lader til at Peanut syntes det
er et godt program, for han fulgte med indtil det sluttede og skred så.

Hvis han ikke kan se det, er det så lyden, som jeg ikke kan høre, men en
hund kan høre, som er interessant? Kunne forestille mig at der var
højfrekvente lyde fra et tv.
Men hvorfor kigger han så på skærmen? Jeg har set ham gå forbi, så tæt på at
han ikke kunne se skærmen, fordi han er så lille. Han gik en meter tilbage
og satte sig så ned og gloede fjernsyn.

Hvordan er det med hunde og tv? Kan de se det? Kan de se farver?

Mvh. Nana

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-04 22:33

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det med hunde og tv? Kan de se det? Kan de se farver?

Jeg har også læst, at hunde ikke kan se tv.
Buffy sad dog tit og kiggede på tv `et og hun fulgte også bevægelserne, af
det hun så på med øjnene.
Assi kigger tilgengæld aldrig på tv `et. Kattene ser tit fjernsyn. .

Tror ikke, at hunde kan se farver, men det er også noget jeg har læst.

I bund og grund er det vel kun hundene, der ved hvad de kan se og ikke se og
nogle hunde har altså ikke læst, at hunde ikke ser tv.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-09-04 23:07

> [...]
> og
> nogle hunde har altså ikke læst, at hunde ikke ser tv.

Ja, hehe... Jeg tror heller ikke at Peanut ved at han ikke kan se tv. Hvis
han ikke kan, så er han i hvertfald ualmindelig dum, for han sidder glad
plantet på min brystkasse og lurer tv, når jeg ligger på divaneseren.

Mvh. Nana

Fra : Mus

Dato : 18-09-04 22:46

Nana Sørensen <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rn13d.50218$Vf.2437096@news000.worldonline.dk...
> [...]
> er et godt program, for han fulgte med indtil det sluttede og skred så.

Et eller andet kan de i hvert fald se. Vores reagere stort set på alt med 4
ben i fjernsynest, hvis han altså ikke lige sover. Min hund går nemlig i
seng ved 20 tiden og står helst sent op . Han løber hen til fjernsynet
og fedter skærmen til med hans "mule". Nogen gange står han og "snakker"
samtidig med - skøre hund. Jamie Oliver ser han nu ikke - men han er heller
ikke så madglad he he.

LN

Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-09-04 23:09

....>
> [...]
> og fedter skærmen til med hans "mule". Nogen gange står han og "snakker"
> samtidig med - skøre hund. Jamie Oliver ser han nu ikke - men han er

LOL Peanut er også ret så glad for mad. Totalt åndssvagt. Han er SUPER glad
for banan og ananas og er nærmest ikek til at holde væk, når vi spiser
frugt.
Og han kan også godt lide animal planet. Jeg sad og så Breed, all about it,
med chihuahuas forleden. (havde selvfølgelig optaget det) LOL Og det syntes
han godt nok var spas.

Mvh. Nana

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-04 13:02

> [...]
> about it, med chihuahuas forleden. (havde selvfølgelig optaget det)
> LOL Og det syntes han godt nok var spas.

Hej Nana

Hvornår var den udsendelse om chihuahuas ???
Bare den måske bliver genudsendt !!!!

Mvh

Tina

Fra : Nana Sørensen

Dato : 19-09-04 15:51

> Hej Nana
>
> Hvornår var den udsendelse om chihuahuas ???
> Bare den måske bliver genudsendt !!!!
>
> Mvh
>
> Tina

Det er ret længe siden. Jeg havde optaget den, men den kommer ret jævnligt.
Jeg optog den anden gang den blev genudsendt, så mon ikke den kommer igen?
Jeg kan ikke engang sende dig båndet, for jeg har lige optaget oven på det
ved et uheld. Herre trist.

Mvh. Nana

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 18-09-04 23:02

Hej Nana

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det med hunde og tv? Kan de se det? Kan de se farver?

Jeg er overbevist om at hunde kan se fjernsyn, om de ser i farver eller
sort/hvis ved ejg ikke, men fjernsyn kan de i hvert fald se.

Nicki ser også meget fjernsyn, dog kun ( lige så LN's hund ) programmer med
dyr. Jeg har også prøvet den med at fjerne lyder, og Nicki sidder stadig
plantet foran fjernsynes, tit sidder han midt for så vi andre ikke kan se
noget . Han elsker at se Animal planet ( lige som mig )

mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-09-04 23:11

> [...]
> plantet foran fjernsynes, tit sidder han midt for så vi andre ikke kan se
> noget . Han elsker at se Animal planet ( lige som mig )

LOL Peanut er heldigvis så lille at han ikke kommer i vejen. Men til
gengæld ser han helst fjernsyn liggende på mit bryst, med halen oppe i næsen
på mig. Lettere belastende at inhalere chihuahua-hale midt i en spændende
film. Hvis jeg så nyser på grund af alt det kilderi. Så kigger han bare
opgivende på mig og sukker. Som om han tænker: Arrrg, lig dog stille! Når
han har det udtryk får man sgu lyst til at sige: Jeg undskylder meget for
herren at jeg ikke er en komfortabel liggeplads. LOL

Mvh. Nana

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 19-09-04 00:22

> [...]
> og satte sig så ned og gloede fjernsyn.
>
> Hvordan er det med hunde og tv? Kan de se det? Kan de se farver?

Hej Nana

Hunde er generelt det man kalder svagt Rød / Grøn farveblinde. Det betyder
ikke, at de ikke kan se røde & grønne farver, men de kan for den sags skyld
være stik modsatte, eller give sig ud for nogle helt andre farver. Jeg
mindes engang at have hørt om en person, som uheldigvis for ham, blem skudt
af en grænsevagt, fordi vagten svingede med en rød lampe, den opfattede
personen, som grøn, eller grå... Det var altså familiens forklaring... Lidt
dum, syntes jeg, for hvis personen var farveblind, og så en grøn lampe, så
måtte han vel vide, at den oprindeligt var rød, og han derfor burde standse
... Men de kan godt se fjernsyn, nogle hunde elsker det, andre fatter
ikke en skid af det, så det er vist meget individuelt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Tjinca

Dato : 19-09-04 07:02

Jeg forsøgte i øvrigt engang, at vise min ene Papillon en bog med et
billedomslag af en Papillon (der kiggede ind i kameraet). Hun gik helt
basærk og gøede vildt af den. Jeg forsøgte med andre bøger uden billeder, og
dem reagerede hun ikke på.

....så konklusionen må være, at de også kan læse billedbøger

Fra : Leyna

Dato : 19-09-04 08:07

On Sat, 18 Sep 2004 23:02:04 +0200, "Nana Sørensen"
<dodo20038@tiscali.dk> wrote:

>Hejsa Gruppe...
>
>Jeg mener at have læst at hunde af en eller anden grund, ikke kan se
>fjernsyn. At en todimensionel flade ikke kan ses af en hund.

Der er vist stor uenighed om hvad hunde kan og ikke kan se, men som du
selv er inde på så reagerer din hund på billedsiden, så jeg er helt
overbevist om at hunde kan se tv.

Dog tror jeg ikke at det er alle hunde der kan, for når jeg ser på
mine egne to, så er der himmelvid forskel på dem. Vaks reagere både på
lyd og billede, mens Hansen kun reagerer på lyd, og ikke aner hvor den
komemr fra, men farer hen i panoramavinduet for at kigge ud efter den
synder der f.eks. gøede.

Mine katte har til gengæld alle været gode til at se fjernsyn. Dengang
man havde tv-spil i stedet for computerspil, så sad der altdi en kat
parat til at "hjælpe" når jeg spillede break-out. (Det spil med en
lille kugle, som man bruger til at slå brikker foroven i stykker med
og styrer med et lille bat i bunden.) Når katten havde kigget på
kuglen fare rundt på skærmen et stykke tid, så måtte den bare hjælpe
og hopsa... så hang der en kat på skærmen, og poterne jagtede den
lille kugle helt forgæves. *fnis*
Mine katte så også dyrefilm, og meget gerne noget om fugle. Dem
jagtede katten så også, men da der kom et nærbillede af en fugl (det
var hetl tæt på, så fuglen fyldte hele skærmen), så bakkede katten
altså ret hurtigt væk! *fnis* Tøsekat!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk